Werk & Studie alle pijlers

Help! Vandaag sollicitatiegesprek!

19-12-2014 10:52 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vandaag moet ik voor het eerst in 5 jaar weer solliciteren. Ik heb momenteel een baan, maar ben echt toe aan een nieuwe uitdaging, dus ik heb vorige maand mijn eerste sollicitatie de deur uit gedaan. De volgende dag werd ik meteen gebeld om een afspraak te maken voor een eerste gesprek. Joepie!

Ik ben bijna 25, verdien nu goed (2100 bruto, ex. vakantiegeld, 13e baand + bonus) voor een administratieve functie. Ik ga solliciteren naar een management functie.

Maargoed, nu mijn "probleem": eerder deze week had ik ineens toch niet zoveel zin om te solliciteren, bang voor evt. verandering. Van vast contract bij een leuk bedrijf, met leuke collega's, is de kans aanwezig dat ik ineens weer in spanning moet zitten of mijn contract wel verlengd wordt, is de bedrijfssfeer wel minstens zo fijn, van op de fiets naar iedere dag in de auto, enz. Ik zou een hoop vastigheid op moeten geven, mits dit bedrijf mij evenveel bruto salaris (liefst meer) zou bieden en de reiskosten dekt. Dat vind ik toch best wel eng!

Kan iemand mij vertellen hoe sollicitatiegesprekken vandaag de dag verlopen, het is zo lang geleden! Het is ook de eerste baan waarbij ik kan zeggen dat ik de nodige werkervaring heb ipv dat ik net van school af kom, dus ik denk dat een gesprek wat ingewikkelder verloopt dan toen.

Vind het ineens zo spannennnnd!
Ga het gesprek gewoon aan. Je hebt niks te verliezen. Succes!
Je zit in een luxe positie, je hebt een leuke baan waar je het naar je zin hebt en je hoeft niet per se weg. Waarom maak je je zo druk om dit gesprek, wat is het ergste dat kan gebeuren?

Je kan dit gesprek juist gebruiken om weer even te snuffelen aan de huidige manieren van solliciteren, zie het als een leer-onderdeel.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Om goed door het gesprek te komen, moet je goed voorbereid zijn. Loop nog eens door de functie omschrijving en bekijk per taak en vereisten of jij daar ervaring mee hebt. Voor het grootste deel zal dat het geval zijn en zorg dan dat je overal een voorbeeld van hebt.

Voorbeeld: "hoe ga je om met een lastige klant / collega / etc". Antwoord: "Met veel geduld en tolerantie zonder daarbij mijn Eigen standpunt en het bedrijfsbelang uit het oog te verliezen. Ik heb bijvoorbeeld een keer een heel lastige klant te woord moeten staan, etc,etc....

Verder zorg je dat je enthousiast overkomt, als iemand met veel energie. En daarnaast, blijf dicht bij jezelf. Stel zelf ook kritische vragen om erachter te komen of deze baan inderdaad een goede volgende stap voor je zou zijn of dat je liever eerst nog eens verder kijkt voordat je een keuze maakt.

Ook als de baan niet 100% is wat je wil en je gaat er uiteindelijk niet voor, is dit gesprek een goede oefening voor toekomstige sollicitaties!

Succes!!!
Inderdaad, zoals mizzpiggie zegt, zorg dat je goede voorbeelden hebt van dingen die je gevraagd kunnen worden of die je zelf onder de aandacht wil brengen.

Zeg niet alleen maar dat je goed kunt samenwerken, maar kom dan met een concreet! voorbeeld waarin je dat ook aantoont.

Een fijne methode om dit te doen is de STAR methode. Je beschrijft daarin achtereenvolgens:

S - situatie (wat was de situatie, wat gebeurde er)

T - taak (wat was jouw taak / verantwoordelijkheid in die situatie)

A - actie (welke actie heb je ondernomen)

R - resultaat (wat was het resultaat van de actie die je hebt ondernomen en was je er tevreden over)

Bijv. over samenwerken:

Een collega van mij miste een aantal deadlines / afspraken o.i.d. Dit leidde ertoe dat we een opdracht niet op tijd zouden afkrijgen. Ik ben toen met haar in gesprek gegaan om te achterhalen wat de reden was en het bleek dat er ernstige zaken speelden in haar privé leven. Daardoor lukte het haar niet om voldoende aandacht aan haar werk te geven. Toen ik dit wist heb ik met een paar andere collega's gesproken en we hebben besloten om een aantal taken van collega A over te nemen zodat de opdracht alsnog op tijd klaar zou zijn en mijn collega wat meer ruimte kreeg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven