Werk & Studie alle pijlers

Herintreden, Werken\Leren. Ervaringen gevraagd.

08-07-2010 23:33 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na 8 jaar thuis "bij de kindjes" te zijn geweest , wil ik na de zomer gaan werken\leren.

Mijn keus om thuis te blijven is voor 100% goed geweest, geen doorsnee gezin, vele aandacht voor A, waardoor de andere 2 tekort kwamen, wat ik weer op kon vangen als A er niet was. Ik heb geen spijt. Dat andere vrouwen er wel voor kiezen om te blijven werken kan ik me goed voorstellen, en daar heb ik geen enkel oordeel over ( Even om discussie over thuisblijven vs blijven werken te voorkomen. )

Na mijn middelbare school zou ik SPW gaan doen, maar ik ben naar het buitenland vertrokken op mijn 17e om met straatkinderen te werken. Dat heb ik meer dan 2 jaar gedaan.

Op mijn 20ste terug in NL, waar ik 1001 baantjes heb gehad, van de OZB afdeling op het stadskantoor tot schoonmaakster tot ass.bedrijfsleidster in een winkel.

Ik heb geen diploma's, behalve mijn middelbare school dus.

Ik wil heel graag gaan leren. Maatschappelijk werk wil ik gaan doen. De combi werken\leren spreekt mij het meest aan omdat ik dan alvast een salaris(je) heb, zodat de kinderopvang gedekt is.

4 dagen werken 1 dag leren is geen probleem voor mij.

Ik heb contact met het cwi gehad, en ga me daar volgende week inschrijven, de mevrouw was erg enthousiast over mijn verhaal en denkt dat het wel gaat lukken.

Ik ga er voorlopig vanuit dat ik er wel kom.

In mijn omgeving zijn er geen moeders die werken\leren combineren. De meeste zijn ook huisvrouw, of hebben een parttime baan. ( Schoonmaak\zorg )

Ik merk dat ik graag ervaringen wil horen van mensen die ook later ( ik ben btw 31 ) alsnog diploma's gingen halen en gingen werken

Wie wil haar verhaal vertellen ? ( En mij een hart onder de riem steken.. ik sta helemaal achter mijn plan, heb er erg veel zin in.. maar ik vind het doodeng )

Boro gaat het redden !!

Totaal aantal stemmen: 12

Ja ! Geen stemmen
Yes she can. (92%)
Natuurlijk. (8%)
Echt wel. Geen stemmen
Klopt. Geen stemmen
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
Hee boringdini

ik heb me als begin dertiger laten omscholen, de oudste was toen 1 jaar. Ik begon na 7 maanden te werken, full time, en ging 1x per 6 a 8 weken een week naar school. Daarnaast had ik mijn huischwerk, verslagen en de hele mikmak. De jongste is geboren terwijl ik nog in opleiding was. Ik ben toen wat minder gaan werken en heb daardoor wat langer over de opleiding gedaan, maar e.e.a. was goed te bespreken en te regelen.

Ik had het enorm naar mijn zin op het werk en op school en het was prima te combineren.
heb je havo? Dan kan je deeltijd HBO gaan doen en daarnaast werken.
en natuurlijk is het te doen. Ik ken veel vrouwen die dit hebben gedaan
Loomii ! Bedankt voor je reactie, jij had het , zo te lezen nog "zwaarder" dan dat ik het had

Ik heb er zo veel zin in. Ik begrijp wel dat het niet makkelijk zal worden, en flink doorbijten.

Gelukkig staat mijn partner helemaal achter mij. Ook niet geheel zonder zelfbelang. Als ik over een paar jaar een vaste baan ergens weet te krijgen ( het liefst op een middelbare school als schoolmaatschappelijk werker ) wil hij ZZP'er worden, wat eea ook makkelijker zal maken mbt opvang van de kinderen.

@ Meds, ik heb helaas alleen vmbo, C\D niveau. Daarna wist ik niet hoe snel ik -als dwarse pubert- het huis uit moest vluchten.. Wel heel veel ervaring door de straatkinderen, maar ook door mijn persoonlijke situaties , maar goed, daar ga ik het niet mee redden natuurlijk

Ik denk ook wel dat het te doen is, maar mijn omgeving is nogal passief, veel vrouwen die het allemaal wel best vinden. Zich ook hardop afvragen waarom ik in godsnaam naast alle hectiek van mijn gezin ook nog wil studeren e.d.

Nou, waarom ? Omdat ik vind dat het tijd voor mij geworden is. Omdat ik meer wil dan eeuwig bij de C1000 achter de kassa zitten. ( hoewel ik zelfs dat leuk vind, aan motivatie heb ik nooit gebrek gehad ) Omdat ik graag gewoon mezelf wil ontwikkelen.
Hey Boro, wat goed van je dat je deze stap durft te nemen!

Ik ga na de zomer hetzelfde als jij doen, dus heb weinig advies.

Ik wil je wel heel veel plezier en succes wensen.
Heb je dan een test gedaan om toegelaten te worden tot het HBO?

Ik heb geen ervaring, ben een fulltime studente maar wil je wel heel veel succes en vooral heel veel plezier toewensen! Heb je inmiddels een werkplek gevonden?

Normaal bij voltijd moet je nu rond deze tijd toch echt wel ingeschreven staan bij een opleiding ivm de zomervakantie. Maar ik neem aan dat, dat op tijd te regelen is nog? Of start je in februari?

Succes!
Geweldig dat je dit gaat doen en trek je niets aan van wat anderen vinden!
Ik wil zelf deze stap ook gaan zetten, ben in de verkennende fase.

Hier een link naar de website van het Steunpunt Studerende Moeders, wie weet vind je er nuttige info, tips etc.

Succes!
Borodini, heb al vaak en veel posts van je gelezen. In mijn ogen ben je een leuke forummer.

Wat een ambities heb jij op dit vlak opeens! Ik weet wel dat je ambitieus bent in je gezinsbranche zeg maar. En ik snap ook echt wel dat jouw situatie zich niet leende voor een baan. Eigenlijk vind ik het echt heel bewonderenswaardig van je dat je je eigen behoeften zo terzijde hebt geschoven en nu weer helemaal vol drive zit. Dat meen ik serieus. Hoeveel mensen blijven wel niet hangen in "Ja, als zus en zo anders was dan wel......". Echt top.

Drive is alles, en ik denk dat jij dat echt wel hebt, al ken ik je allen van je posts. Jij kan volgens mij wel ergens voor gaan, maar het moet niet al te lang duren, dan verlies je je interesse (wie niet?).

Ik werk in de ICT sector, momenteel voor de zorgbranche. En ik merk dat ICT-Zorg voor de meeste in-de-zorg-werkende-mensen niet is weggelegd. Ik weet dat jij een wow-speler bent, dus je weet al wel hoe ie aan moet . Is dat niet iets voor jou? Je hoeft niet zo veel van ICT te weten hoor, maar wel logisch kunnen denken en mensen mee kunnen krijgen. Je lijkt me een ideale keyuser!

Voor de vorm: een commercieel bedrijf krijgt 1 keer in de drie jaar een nieuwe release van het systeem (als het bedrijf dat wil), in de zorg is dat 2 keer per jaar (hoe dan ook).
anoniem_656afa06231f5 wijzigde dit bericht op 09-07-2010 02:13
Reden: Rare smiley in post
% gewijzigd
Leuk Boro!

Enige nadeel is wel dat de 21 plus toets die je nodig hebt om toegelaten te worden tot een hbo waarschijnlijk al geweest is bij de opleidingen van je keuze, is geloof ik in mei/juni vaak. Maar veel opleidingen hebben ook een februari-instroom en mogelijk dat je die wel kunt halen.

En natuurlijk kun je gewoon kijken of je de toelatingscommissie omver kan lullen
Ik heb jong kinderen gekregen mijn 1e toen ik 21 was en mijn jongste is nu 8 maanden.

Ben nu 35, en ja het is nu "mijn"tijd.

Ik ga in september beginnen met de opleiding pedicure die duurt 10 maanden, daarna wil ik de opeliding tot medisch pedicure gaan doen die duurt 15 maanden( kan salon aan huis beginnen) maar mijn eind doel is om podoloog te worden en dan moet ik daarna nog 4 jr in clusters doorleren.

Kortom nog zo'n 6 jaar studie voor de boeg, met een parttime baan en 4 kinderen.

Ik zie er niet tegen op en ja het zal zwaar zijn, maar niet onmogelijk!

Mijn 1e jaar blijf ik werken in de branche waarin ik zit en daarna wil ik ga beginnen in een eigen salon en van daaruit doorleren.
Wat goed Boro! Het is goed te doen hoor, 80% werken en 20% school.

Ik ben ook als herintreder teruggekomen in mijn baan, ik ben ook een poos thuis geweest bij de kindjes. En ik wilde ook weer gaan studeren, tot bleek dat mijn diploma geupgrade was en ik al voldoende had aan het diploma wat ik heb. Nu ga ik verder met interne scholing op allerlei vlakken.
Ook met VMBO kan je van start met HBO.

Mits je de toelatingstest haalt. Vraag daarnar bij de hoge school van je keuze, je hebt je leeftijd wat dat betreft wel mee.

En het proberen waard dus.
..popcorn?
Wat een fijne reacties allemaal :-)

Met na de zomer bedoel ik het ruim, terror gaat na de zomervakantie voor het eerst naar school. Gezien de verlatingsangst ( wat komt door de uit-huis-plaatsing van A ) wil ik hem rustig de tijd geven om te wennen. Dus in september gaan beginnen gaat hem niet worden. Eventueel als overbrugging ben ik bereid om achter de kassa te gaan \ rijst in te pakken \ plee's schrobben, ik noem maar wat.

De HBO toelatingstest kan in Rotterdam gedaan worden, wat makkelijk te bereiken is voor mij. ( De stad, de test weet ik nog niet ) en dat wil ik idd wel proberen, maar ben ergens een beetje bang dat het te hooggegrepen is.

@greenleaf, bedankt voor die site Ik ga op mijn gemak eens kijken straks.

@Vlinder, behalve WoW spelen ( en forummen ) trekt die kant me helemaal niet :-) ( Hoorde wel van een vriend, die helemaal in een een of ander snel wereldje zit dat mensen tegenwoordig WoW op hu cv zetten als ze een grote speler zijn, denk aan raid-leiders e.d. Omdat je dan een leidingsgevend vermogen hebt. Bizar )

@Winter, mmh, omlullen Trui aan met diep decolleté, beetje lonken naar de commissie ... moet goed komen natuurlijk

@Lilith, toevallig is mijn moeder ook bezig met dezelfde weg die jij wilt gaan . Zij was vroeger pedicure\giropodiste , maar al haar diploma's zijn erg verlopen, dus moet ze alles opnieuw doen. Uiteindelijk wil ze medisch en podo blijven doen. Ze stelde al voor om samen te gaan werken. Maar ik zie mezelf niet over 10 jaar als pedicure, wil echt iets sociaals doen. ( hoewel, pedicure is ook wel sociaal natuurlijk ) Leuk hoor!

Nu vlieg ik naar het zwembad met de terroristen, iedereen ( ook waar ik nog niet persoonlijk op heb gereageerd ) heel erg bedankt. Ik kom later terug
Hi Borodini, weet niet of je er iets aan hebt hoor.. maar bij je verhaal dacht ik ook het het 'ervaringscertificaat' waar je tegenwoordig veel over hoort. Alles wat je gedaan hebt wordt dan door de mangel gehaald en dan kun je een certificaat krijgen met bekwaamheden etc. Misschien een goede aanvulling voor je toelatingstoets/cv?
quote:borodini schreef op 08 juli 2010 @ 23:51:

Omdat ik vind dat het tijd voor mij geworden is.

Ik kom ook meedoen zodra ik meer weet! Man hoort vandaag of maandag of ie een nieuwe baan heeft, zoja, dan gaat het 'circus' in sneltreinvaart, zo nee, dan in een iets minder snel tempo Maar die studie die komt er!
Ik ben geen echte herinterder..maar meer een mens dat de boot helemaal aan het omgooien is.

Ik ben 30 en ben al zo'n 5 jaar niet meer in het arbeidsproces, daarvoor trouwens ook niet veel soeps gedaan ivm prive omstandigheden en allergieën waardoor ik dat waar ik voor geleerd had niet meer uit kan voeren.

Ik zat vast in een spiraal en gaf de moet om te gaan werken helemaal op.

Maar nu blijkt dat kinderen krijgen hier niet meer zo erg voor de hand ligt en ik na 2 jaar stevige therapie het vertrouwen in mezelf weer begin te krijgen, kwam ook het verlangen om mijn leven een andere draai te gaan geven.

Via mijn therapeute kwam ik bij een re-integratie bureau terecht die me geholpen hebben te zien wat ik kan en wil.

Ik ben nu net begonnen aan mijn uitdaging een opleiding tot Assistent drogist en nu is het nog zoeken naar een stage/leer/werk plek.

Door die nieuwe draai voel ik me ineens meer mens en wordt het verlangen naar een kind kleiner (of makkelijker te hanteren omdat ik een ander doel heb).

Het voeld idd wel een beetje eng maar ik ga er 100% voor.

Liefs IndianSummer1980
Kijk altijd eerst in de spiegel, voor je een ander veroordeeld!
Wat leuk Borodini dat je moeder haar vak weer gaat oppakken!

Ik heb morgen de intake voor de pedicure opleiding, heb er echt zin in.

Indian Summer fijn dat je je zinnen weer een beetje kan verzetten!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven