Werk & Studie alle pijlers

Herprofileren vwo

11-01-2017 23:33 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit nu in mijn examenjaar havo met EM als profiel op het vavo, maar ik wil graag nog vwo gaan doen met profiel NG (nt kan ook), maar ik vroeg me af of het is toegestaan met een havo em diploma op een vavo school op vwo te beginnen met een ander profiel? Iemand ervaring?
Ik doe nu vavo, profiel NG. Ik denk dat je met jouw havo wel kan doorstromen, maar je moet de exacte vakken niet onderschatten, tenzij je daar een enorm talent voor hebt. Je begint op de vavo wel in de 5e of 6e, dus de basiskennis moet er wel inzitten.

Edit: Ik doe wel havo. Ben begonnen in de 4e dus, zonder enige ervaring in natuurkunde, scheikunde of NLT. Het eerste heb ik heel snel weer laten vallen. NLT heb ik afgesloten met een kleine voldoende en scheikunde...Nou, dat gaat best lastig. Maar het gaat.
Het lijkt me dat je dan in ieder geval in 4 vwo moet beginnen ipv in 5 wat je normaal doet na havo. En dan zul je ook nog behoorlijke cijfers gehaald moeten hebben op die vakken in 3 havo.
Dit staat er op de website van mijn school:

"Toelating Vwo

in principe vanaf 18 jaar. Voor 16- en 17-jarigen geldt dat zij moeten worden uitbesteed door een school voor voortgezet onderwijs

in bezit van een Havodiploma met het juiste profiel, of

het vijfde leerjaar Vwo, al dan niet met succes doorlopen, of

in bezit van aantoonbare kennis en ontwikkeling op tenminste Havo-niveau.

Met elke leerling die naar het Vwo wil, wordt een intakegesprek gevoerd. Zo nodig worden één of meer toelatingstoetsen afgenomen. Een uitnodiging voor een intakegesprek volgt, nadat de school het aanmeldingsformulier heeft ontvangen."

Er staat dus wel iets over profielen bij, maar ik gok dat als jij met je havo-diploma EM komt, dat je toelatingstoetsen moet doen voor de exacte vakken.
Ik heb havo gedaan en daarna vwo vavo gevolgd en ander profiel gekozen. Ik moest een forse toelatingstoets doen (had al bijles nodig om die te halen). Uiteindelijk wel toegelaten en diploma gehaald, maar wat was het hard werken... En daarna toch een studie gedaan waarbij ik die exacte vakken niet nodig had, dus waarom ik dat zo graag wilde?

Sindsdien weet ik wel: ik kan echt alles leren, als ik maar wil. Dus ik draai m'n hand niet om me taai dossier eigen te maken, ook niet als ik nauwelijks verstand van heb van het onderwerp
Bij ons op school moest je eigenlijk het juiste/aansluitende profiel hebben op de havo en het vwo. Op de vavo is er veel te leren in relatief minder uren dus de meeste docenten zitten niet te wachten op 'nieuwkomers in het vak.'

Als het noodzakelijk was om een profiel te veranderen dan moesten leerlingen vaak gesprekken voeren en toetsen maken die moesten vaststellen of de benodigde 'basiskennis' erin zat.

Veel van mijn oud klasgenoten maakte de overstap van een economisch/cultureel profiel op de havo naar een 'beta' profiel op het vwo. De meeste haakte, als ze door de toelating kwamen, snel af. Teveel, te moeilijk in korte tijd. De mensen die het gehaalde hebben zijn veelal wel de mensen met gevoel voor deze vakken. Die haalden op de havo hoge cijfers en konden zich op het vwo nog redden met zessen en zevens.

Dus het kan zeker maar het is afhankelijk van de school en haar toelatingseisen. Maar ook van jou en je capaciteiten. En hoe hard je ervoor kunt en wilt werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven