Werk & Studie alle pijlers

Het roer om....en eigen baas worden!

06-06-2007 09:19 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zat in een dilemma,ik heb een goede baan maar met veel reistijd en ik kon een baan dicht bij huis krijgen maar eigenlijk was dat ook niet waarvan ik dacht Yesssss,ik heb lang nagedacht maar het besluit genomen,ik ga het roer omgooien en eigen baas worden!Lekker mijn eigen werktijden bepalen en een kwartiertje reisafstand van huis.

Per september wil ik een tweedehands snuffelmarktwinkeltje beginnen met kleine meubels,kleding,speelgoed,boeken,sieraden ed of een tweedehands kinder(merk)kleding winkel,nu heb ik weer een dilemma,ik kan niet kiezen tussen die 2;)



Willen jullie me raad geven?



Wie heeft er zelf een winkel in tweedehands spullen?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je, behalve te kijken wat leuk is, ook moet gaan kijken wat het meest lucratief is. Ik weet niet of je er een ruimte voor moet huren, of dat je vanuit huis gaat werken (je schrijft dat je een korte reistijd zult krijgen, dus zal wel een ruimte huren zijn), dus zit je met vaste lasten.



Het makkelijkst is als je een ondernemingsplannetje gaat opmaken, met daarin je kosten/baten goed gespecificeerd. Hoe groot is de marge op de kleding en hoe groot is de marge op je eerste optie? Om de vaste lasten te kunnen blijven betalen (en die vallen altijd tegen), zul je in verhouding meer moeten verkopen. Daarentegen zullen je inkoopkosten lager zijn bij je tweede optie.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben eens rond wezen kijken (en soms vragen)bij tweedehands winkels.

Er zijn diverse tweedehands kinderkledingzaken,bij merkkleding vraagt met toch gemiddeld tussen 7,50 tot 29 euro voor een kledingstuk bij niet merkkleding zit je op 2 tot 5 euro,daar kun je amper de huur van betalen lijkt mij.Dus bij kinderkleding moet het wel merkkleding zijn.

Tweedehands snuffelwinkeltjes,hooguit 50 m2,bestaan veel uit grootmoederstijd spullen en best wel prijzig vind ik zelf,dus daar kun je wel huur van betalen.Maar daarnaast nog de vaste lasten ed en als laatste toch wel minstens een minimum inkomen.

Conclusie,ik moet op het hogere segment tweedehands spullen verkopen.

De duurdere merkkleding,leuke antieke mahonie kastjes,barokstoelen,kleine zilveren gebruiksvoorwerpen,aparte sieraden en kadoartikelen.

Het winkelpand ligt midden in het centrum van een grote stad,huurprijs met vaste lasten rond de 1000 euro per maand,normaal was dit veel duurder maar ik heb mijn connecties;)
Alle reacties Link kopieren
Als je 1000 euro huur betaalt, en je gemiddelde artikel doet zo'n 18 euro, moet je dus minimaal 55 artikelen per maand verkopen.



Maar.....van die 18 euro omzet per artikel moet in inkoop, BTW, nutsvoorzieningen enzvoort ook nog af. Met die geschatte 55 artikelen kun je de huur betalen.

Niet om je te ontmoedigen hoor overigens, want ik vind het heel stoer dat je de stap waagt.



Daarom denk ik dat het geen kwaad kan als je een ondernemingsplan schrijft en ook een boekhouder eens voor je laat rekenen.
Alle reacties Link kopieren
misschien kun je in het begin 2 dagen ofzo ergens blijven werken zodat je een vast basisinkomen hebt? daarnaast dan je eigen zaak opstarten



spannend hoor! veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Dat kan in mijn baan niet,ik moet minimaal 32 uur werken,dat was al een uitzondering want full time werken(of meer) is eigenlijk de norm daar.

En ik heb al ontslag genomen,no way back:)



Heeft er iemand van jullie zin om samen een winkel te beginnen;)
Alle reacties Link kopieren


Als je 1000 euro huur betaalt, en je gemiddelde artikel doet zo'n 18 euro, moet je dus minimaal 55 artikelen per maand verkopen.



Maar.....van die 18 euro omzet per artikel moet in inkoop, BTW, nutsvoorzieningen enzvoort ook nog af. Met die geschatte 55 artikelen kun je de huur betalen.

Niet om je te ontmoedigen hoor overigens, want ik vind het heel stoer dat je de stap waagt.



Daarom denk ik dat het geen kwaad kan als je een ondernemingsplan schrijft en ook een boekhouder eens voor je laat rekenen.
Ik hoef geen BTW te betalen en 1000 euro per maand is inclusief 250 euro per maand die ik ingecalculeerd heb voor de vaste lasten zoals G/W/L,verzekeringen,heffingen ed,dus als ik goed berekent heb moet ik eerst 1000 euro per maand verdienen voor een ander;)en dan verdien ikzelf:D
Alle reacties Link kopieren
Bij marge artikelen ligt de belastingafdracht iets anders dan bij verkoop nieuwe artikelen.Dan betaal je alleen afdracht over de winst niet over het gehele artikel.

Over het pand hoef ik geen btw te betalen.
Alle reacties Link kopieren
als je 2ehands kleding gaat verkopen... hoe kom je dan aan die kleding?

dan mag je ver van te voren al wel beginnen met inzamelen, want om te starten met ene klein rekje vol is geen goede reclame...

iedereen die dan binnekomt zal niet snel terugkomen "want ze hebben daar toch bijna niks"



verder zeg je dat je liever duurdere spullen verkoopt, want dan kan kan je de huur beter betalen...

maar voor de inkoop van niet-merk kleding zul je niet of heel weinig hoeven te betalen.. en als je het dan toch voor een paar  euro kunt verkopen is dat flink winst. Bovendien denk ik dat daar de markt ook groter voor is..

in mijn ogen kan je net zo goed 20 dingen van 5,- verkopen als 4 van 25,- (met dezelfde winstmarges dan)

bovendien zit er dan ook meer beweging in je collectie.. je moet je klanten namelijk nieuwsgierig houden



ik zou een combi maken van merk en niet-merk kleding
Alle reacties Link kopieren
Erg leuk ElleMichelle, gefeliciteerd!



Ik wil je waarschuwen voor één ding. Je eigen werktijden bepalen is inderdaad heerlijk, maar als je een winkel hebt ben je toch gebonden aan de winkel openingstijden. Of ga je gelijk iemand erbij nemen?

En als je een eigen zaak hebt, ben je nooit klaar. Buiten de winkeltijden moet je je administratie doen en natuurlijk de inkoop van je spullen. Of mogen mensen spullen naar jou toe brengen?

Het is jammer dat je niet twee dagen je baan erbij kunt houden, dat zou voor de opstartfase ideaal zijn.
Alle reacties Link kopieren
Kindermerkkleding is zeer gewild.Nieuw zijn ze ook aardig prijzig in de winkel.Niet merkkleding voor kinderen kun je momenteel overal spotgoedkoop kopen,ik heb laatst wat korte zomerbroeken voor mijn zoon gekocht voor 4,99 per stuk!!!Dus om dat dan weer tweedehands te verkopen is 2 euro wel de max.Terwijl ik kinderwinterjassen heb van mexx en oilily die 129 euro per stuk waren dus die kan ik wel weer verkopen voor minimaal 25 euro per stuk.

Bovendien verkoopt merkkleding veel sneller zeggen degenen die tweedehands kinderkleding verkopen.



Je kunt het natuurlijk ook op marktplaats zetten maar dan zit je met verzendkosten/afstand.Als je een winkel vol hebt met alle maten en soorten hebben de klanten meer keus en hebben het direct.
Alle reacties Link kopieren
Erg leuk ElleMichelle, gefeliciteerd! Dank je!



Ik wil je waarschuwen voor één ding. Je eigen werktijden bepalen is inderdaad heerlijk, maar als je een winkel hebt ben je toch gebonden aan de winkel openingstijden. Of ga je gelijk iemand erbij nemen? De winkeltijden kun je zelf bepalen,de meeste tweedehands kinderkledingwinkels zijn beperkt open,ik ga ook niet van ma t/m za open van 900/1800,koopavond zie je helemaal niet bij wie ik langs ben geweest.

En als je een eigen zaak hebt, ben je nooit klaar. Buiten de winkeltijden moet je je administratie doen en natuurlijk de inkoop van je spullen.Onder je openingstijd hou je genoeg tijd over voor de administratie,je hebt altijd wel bepaalde tijden bv 1200/1300 dat er niets te doen is in de winkel.Ik koop zelf in en mensen kunnen komen brengen op 50/50 basis Of mogen mensen spullen naar jou toe brengen?

Het is jammer dat je niet twee dagen je baan erbij kunt houden, dat zou voor de opstartfase ideaal zijn. Als ik  totaal afhankelijk was geweest van mijn inkomen dan had ik dit inderdaad niet zo kunnen doen,maar bij mij is werk geen moeten maar graag willen:)
Alle reacties Link kopieren
ElleMichelle, ben een beetje jaloers op je, want zon winkeltje beginnen is ook een droom van mij......



Helaas ben ik wel van mijn inkomen afhankelijk en zal het

(waarschijnlijk) wel bij dromen blijven, want 2ehands is natuurlijk

niet enorm winstgevend.



Ik  zou ook heel graag een kinderboekenwinkel beginnen, maar of daar nou zoveel aan te verdienen valt?



Ik vind beide ideeen van je erg leuk en je kunt toch ook nog altijd

switchen/aanvullen? Dus kijken wat wel/niet loopt en daar je 

verkoop op aanpassen.





In ieder geval heel veel succes!



PS: ga je misschien in het zuiden des lands starten? Dan wil ik je wel een handje komen helpen hoor ;)
Alle reacties Link kopieren
Nee,ik begin in Deventer:)



Maar ik heb besloten om er een curiosawinkeltje van te maken en niet specifiek alleen kindermerkkleding,maar een mix van allerlei tweedehandse artikelen,voor elk wat wils:)
Alle reacties Link kopieren
Een tweedehands kinderboekenwinkel is hardstikke leuk!

Kun je ook aanvullen met tweedehands speelgoed ed.

Winkel in bonte felle kleuren verven,kinderspeelhoekje:)als kinderen er graag naar toe willen kopen de ouders altijd wat;)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven