Werk & Studie alle pijlers

Hoe beginnen als ZZP-er?

29-11-2010 18:35 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien zitten hier op het forum aantal wel zzp-ers. Zouden jullie misschien wat tijd hebben om mee te helpen denken?

Sinds een tijdje zit ik te denken om part-time als zzp-er te beginnen, ik wil mijn baan voor 3/4 aanhouden om de vaste lasten te kunnen betalen en rond te kunnen komen. Dan zou ik in principe 2 dagen overhouden om als zzp-er aan de slag te kunnen. Nu heb ik al een goed idee voor wat voor opdrachten ik me zou willen laten inhuren. Over het tarief heb ik echter nog geen idee.

Nu heb ik een aantal vragen aan de zzp-ers hier:

-Hoe zijn jullie aan de eerste opdrachten gekomen?

-Hoe bepaal je je uurtarief?

-Hoe weet je of je het kunt?
Freelancer is toch ECHT hetzelfde als ZZP'er hoor!
Natuurlijk ook nog even mijn laatste post onderbouwen.....

Copy/paste van de KvK-site:

Als zzp’er of freelancer werkt u als zelfstandige voor verschillende opdrachtgevers. Als fotograaf bijvoorbeeld of in de bouw. U zoekt zelf klanten en stuurt een factuur voor uw diensten. Het maakt niet uit of u zich zzp’er noemt of freelancer. Beide termen betekenen hetzelfde.

Voor zzp’ers en freelancers gelden dezelfde regels als voor andere ondernemers. Zoals inschrijven bij de Kamer van Koophandel.

Freelance en zzp zijn geen aparte rechtsvormen. Veel zzp’ers en freelancers kiezen voor een eenmanszaak of een bv.
Meds, freelancer = ZZP-er. Jij bedoelt het onderscheid tussen wel en niet voldoen aan de eisen die de Belastingdienst stelt om als ondernemer te worden aangemerkt (en dus gebruik te kunnen maken van de ondernemerskortingen).
Elynn vroeger toen ik freelancer was betekende dat dat je geen bedrijf was maar wel je inkomsten opgaf onder Inkomsten uit Overige werkzaamheden.

Nu kan dat nog steeds. Een ZZP'er is een zelfstandige, met een rechtsvorm en doet aangifte via inkomsten uit eigen onderneming.

Misschien heet het nu in de wandelgangen Freelance, maar de term vroeger (10 jr) geleden betekende dat je geen zelfstandige bedrijfvorm had.
quote:Elynn schreef op 02 december 2010 @ 14:47:

Meds, freelancer = ZZP-er. Jij bedoelt het onderscheid tussen wel en niet voldoen aan de eisen die de Belastingdienst stelt om als ondernemer te worden aangemerkt (en dus gebruik te kunnen maken van de ondernemerskortingen).Precies!
quote:meds schreef op 03 december 2010 @ 00:10:

Een ZZP'er is een zelfstandige, met een rechtsvorm en doet aangifte via inkomsten uit eigen onderneming.

Als je met "een rechtsvorm" bedoelt "een rechtspersoon" dan kan wat je hier zegt niet. Als je winst uit onderneming via de IB belast wordt, drijf je je onderneming dus als natuurlijk persoon. drijf je je onderneming in een rechtspersoon dan loopt de belasting via de VpB.

Als je met "rechtsvorm" iets anders bedoelt dan "rechtspersoon" kan je dan aangeven wat je bedoelt, want mij zegt het niets.
Meds, freelancer = ZZP-er (en je hebt geen rechtsvorm, zoals BV of VOF, maar bent gewoon een natuurlijke persoon).

En dan kun je twee kanten op:

1. Voldoe je aan de criteria die de Belastingdienst aan het ondernemerschap stelt (o.a. urennorm, meer dan drie verschillende opdrachtgevers), dan bestaat je aangifte uit inkomsten uit eigen onderneming en heb je recht op de ondernemerskortingen.

2. Voldoe je niet aan de criteria die de Belastingdienst aan het ondernemerschap stelt, dan geef je je verdiensten op als inkomsten uit overige werkzaamheden en kom je niet in aanmerking voor de ondernemerskortingen.
Excuus, mosterd, zie ik nu.
quote:rider schreef op 03 december 2010 @ 11:19:

[...]

Als je met "een rechtsvorm" bedoelt "een rechtspersoon" dan kan wat je hier zegt niet. Als je winst uit onderneming via de IB belast wordt, drijf je je onderneming dus als natuurlijk persoon. drijf je je onderneming in een rechtspersoon dan loopt de belasting via de VpB.

Als je met "rechtsvorm" iets anders bedoelt dan "rechtspersoon" kan je dan aangeven wat je bedoelt, want mij zegt het niets.

Ik snap er niks van. Vroeger was ik freelance, geen eigen bedrijf, wel extra inkomsten, opgave via inkomsten uit overig.

Nu ben ik ZZP, rechtsvorm, inschrijving KvK inkomsten uit eigen onderneming.
Welke rechtsvorm heb je dan, Meds?
Even een ander vraagje: moet je als freelancer (geen KvK, inkomsten overige werkzaamheden) ook BTW rekenen of alleen als je ondernemer (KvK) bent?
Abcdefg2009: zie hier (klik)
quote:Elynn schreef op 03 december 2010 @ 14:36:

Welke rechtsvorm heb je dan, Meds?nu een maatschap
quote:meds schreef op 03 december 2010 @ 12:50:

[...]

Ik snap er niks van. Vroeger was ik freelance, geen eigen bedrijf, wel extra inkomsten, opgave via inkomsten uit overig.

Nu ben ik ZZP, rechtsvorm, inschrijving KvK inkomsten uit eigen onderneming.

Het verwarrende zit er, denk ik, in dat het allemaal geen officiele termen zijn. Van Wiki:

quote:Een zelfstandige zonder personeel (ZZP, ZZP'er) is een begrip dat gebruikt wordt door de Nederlandse belastingdienst en de sociale zekerheidsinstellingen. Het is geen echte ondernemingsvorm. Het gaat hier om ondernemers die geen personeel in dienst hebben. Het kan ook slaan op een freelancer.In feite maakt het alléén voor de belastingdienst/sociale zekerheid uit in welke belastingvorm je valt (IB, verschillende boxen of VpB). Je kan je noemen zoals je wil, dat is maar wat in een bepaalde context handig is. In mijn sector noemt vrijwel niemand zich freelancer, in de journalistiek hoor ik vaker de term freelancer dan zzp-er. Maar het maakt allemaal in feite niets uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven