Werk & Studie alle pijlers

Hoe om te gaan met leugenachtige collega's?

18-10-2009 19:16 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel spreekt voor zich. Waarom ik deze vraag stel is omdat het me bezig houdt. Ze op hun gedrag aanspreken heeft geen zin, want ze ontkennen het keihard. Of ze spelen de bal terug en zeggen "wel nee jij liegt". Hoe gaan jullie hiermee om?
waar liegen ze om? Om werkgerelateerde zaken of privézaken?

belangrijke of onbelangrijke zaken?

Wordt jij de dupe van het gelieg of stoort het je alleen?

je bent wel erg kort van stof
Wat voor een situatie gaat het hier over? Werkgerelateerde leugens, of pesterijen?
De titel spreekt helemaal niet zo erg voor zich. Ik snap er iig niet veel van.

Over het algemeen is het wel lastig om met leugenachtige mensen om te gaan. Helemaal als het collegas zijn. Je fokking broodwinning staat op het spel!

Schaadt het jou direct dat zij liegen? Of iriteert het je alleen maar? In dat laatste geval zou ik zeggen> laat zitten. Mierda flota, oftewel, stront komt toch wel boven drijven. Karma.

Maar als je er echt last van hebt, sja. Moeilijk. Verzin een list.
quote:Nijntje schreef op 18 oktober 2009 @ 19:30:

Verzin een list.En dat lijkt me dan persoonlijk weer niet zo handig...
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
quote:[message=4189910,noline]Mierda flota

Voor de rest eens met Nijn. Dit roept bij mij meer vragen op dan antwoorden. Om je een heel simpel voorbeeldje te geven; ik werk een behoorlijk deel van mijn tijd met politici. Sja, dan weet je dat je e.e.a. wel eens met een korreltje -of meer- zout moet nemen. En voor de rest weer terug naar bericht der Nijn.
vandaag ga ik van alles kunnen
quote:Daffodil schreef op 18 oktober 2009 @ 19:33:

[...]

En dat lijkt me dan persoonlijk weer niet zo handig...Nouja, het heeft dit duo altijd wel geholpen

Je hoeft me geen gelijk te geven, ik heb het al. Vraag maar aan dangeensuus.
HPL

Ik zou ook een list verzinnen waardoor ze door de mand vallen bij je leidinggevende.
quote:HoiPippiLangkous schreef op 18 oktober 2009 @ 19:39:

Nouja, het heeft dit duo altijd wel geholpen

[afbeelding]
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
Sorry dames dat ik zo kort van stof ben, heeft met de herkenbaarheid te maken. Ze liegen over werkgerelateerde zaken. De leugens hebben mij schade toegebracht, maar ik heb mijn huid eten te redden. De leugens gaan bijvoorbeeld over dingen die ik wel of juist niet gedaan zou hebben. Vervolgens krijg ik daar vragen over van mijn leidinggevende, zodat ik mezelf moet gaan zitten verdedigen. Van hem hoor ik dus wie leugens over mij heeft verspreid.
Eigenlijk heb ik ook niet echt een tip. Wel herkenning. Gelukkig inmiddels ex-collega. Maar die maakte vooral alles wat hij deed veel mooier en beter dan het was. Gelukkig hadden wij allen, en ook de baas, hem wel door. En nam dus ook alles met een korreltje zout. Toch is het heel vervelend als iemand zo is, want je weet nooit wanneer je iemand kunt vertrouwen op zijn woord.

Hoe ik er mee om ging? Zoveel mogelijk negeren en indien nodig dingen controleren.
ok, in dat geval...alle afspraken schriftelijk (e-mail) bevestigen en zorgen dat je een reactie krijgt. Zodoende heb je bewijs van je afspraken richting je leidinggevende...

tegen collega zeg je dat je ivm 'verwarring en miscommunicatie' je afspraken graag schrijftelijk bevestigt zodat alles 'echt duidelijk' wordt.

dan kan het hopelijk niet meer misgaan....

trouwens, gelooft je leidinggevende jou of collega?
quote:Nijntje schreef op 18 oktober 2009 @ 19:30:

De titel spreekt helemaal niet zo erg voor zich. Ik snap er iig niet veel van.

Over het algemeen is het wel lastig om met leugenachtige mensen om te gaan. Helemaal als het collegas zijn. Je fokking broodwinning staat op het spel!

Schaadt het jou direct dat zij liegen? Of iriteert het je alleen maar? In dat laatste geval zou ik zeggen> laat zitten. Mierda flota, oftewel, stront komt toch wel boven drijven. Karma. Mijn broodwinning stond inderdaad op het spel, maar gelukkig heb ik een manager die heel veel ervaring heeft en ook weet dat dit soort spelletjes worden gespeeld.
De collega's die liegen vallen trouwens snel genoeg door de mand, want ze verspeken zich regelmatig. Om goed te kunnen liegen heb je een goed geheugen nodig.
quote:sevenofnine schreef op 18 oktober 2009 @ 20:13:

De leugens gaan bijvoorbeeld over dingen die ik wel of juist niet gedaan zou hebben.Is er niet een manier om te bewijzen dat je die dingen wel of niet gedaan hebt? Het gaat misschien heel ver en ik weet niet wat je voor werk doet, maar in je computer kun je volgens mij altijd terug zien wanneer je aan een bepaald document gewerkt hebt. Zou dit niet kunnen helpen?
quote:Martine4988 schreef op 18 oktober 2009 @ 20:27:

[...]

Is er niet een manier om te bewijzen dat je die dingen wel of niet gedaan hebt? Het gaat misschien heel ver en ik weet niet wat je voor werk doet, maar in je computer kun je volgens mij altijd terug zien wanneer je aan een bepaald document gewerkt hebt. Zou dit niet kunnen helpen?Martine, ik had alle mailtjes bewaard waardoor ik kon bewijzen dat het leugens waren. Maar ik moet wel bekennen dat ik het niet aan had zien komen. Tijdens een vergadering werd ik beschuldigd van vanalles en nog wat, ik had toen de mailtjes niet paraat. Pas na de vergadering heb ik ze aan mijn leidinggevende laten zien, want die geloofde de collega.
Heel rot voor je. Kan me voorstellen dat je van je stuk gebracht was tijdens de vergadering. Gelukkig is het goed afgelopen.

Ik ben dan wel jurist, maar ik raad iedereen aan om dingen die enigszins van belang kunnen zijn, op papier vast te leggen.
Een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest
Tja, als je zelf geen zin hebt in een vergadering open je hier een topic met de vraag welke smoesjes je kunt verzinnen en nu klaag je over leugenachtige collega's. Klaarblijkelijk behoort het omzeilen van de waarheid tot de cultuur op jullie afdeling. Dat lijkt me voor niemand prettig.
Het is maar waar je je druk om maakt. De ene is gevoeliger dan de ander. Realiteit is, dat niet iedereen even betrouwbaar is en een hoop mensen zichzelf als eerste zullen redden.

Ik zou zeggen in zo een cultuur van werken. Volg de cover your ass mentaliteit. Zorg dat je alles op mail bevestigd krijgt. Nergens last van.
quote:Purty schreef op 18 oktober 2009 @ 21:20:

Heel rot voor je. Kan me voorstellen dat je van je stuk gebracht was tijdens de vergadering. Gelukkig is het goed afgelopen.

Ik ben dan wel jurist, maar ik raad iedereen aan om dingen die enigszins van belang kunnen zijn, op papier vast te leggen.Purty, wat mij heeft verbaasd is dat mensen zo ver kunnen gaan om gelijk te krijgen. Werkelijk alles werd uit de kast getrokken tijdens het gesprek.
Ok, dat gegeven is er. Maar als jij je zaakjes goed op orde hebt en dit kan aantonen is er weinig aan de hand lijkt me.
Sevenofnine, waarom is je collega dan niet op staande voet ontslagen of gedisciplineerd door je baas? Ik bedoel, als het zo duidelijk is dat er gelogen wordt dan hoef jij toch niks meer te doen? Dan weet je baas toch hoe de vork in de steel zit?

Ik heb verder alleen ervaring met pathologische leugenaars. Dit zijn zielige mensen. Een jongen die ik ken kan ik bijvoorbeeld niet op een waar woord betrappen. Echt waar. Daar doe je niks aan. Maar goed, dat lijkt me iets anders dan wat er op jouw werk afspeelt.
Omdat liegen blijkbaar geen reden is om iemand op staande voet te ontslaan. Sterker nog, zelfs mijn baas maakt zich hier schuldig aan. Mijn baas weet heel goed hoe de vork in de steel zit maar hij zegt dat in elk bedrijf politieke spelletjes worden gespeeld en dat ik er strategisch mee om moet gaan.
Je baas heeft gelijk.
quote:domnaiefmutsje schreef op 22 oktober 2009 @ 00:49:

Je baas heeft gelijk.O gelukkig, als jij het zegt dan geloof ik het meteen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven