Werk & Studie alle pijlers

Hoe ontslag indienen?

18-07-2012 11:25 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
ik vraag mij eigenlijks af hoe je nou echt ontslag moet nemen? Kan dat ook schriftelijk, daar heb ik veel verhalen over gehoord,

of moet het telefonische of echt?

En aan wie moet je die brief dan richten? aan degene bij wie je het contract heb getekend of bij degene die je begeleidt?

EN kun je zo brief ook per mail sturen of is het handiger om het per post te doen?
Vraag het je p&o afdrling, zou ik zo zeggen.
Computer says nooooo
Aan je leidinggevende, per brief die je ondertekent. Hoeft verder weinig in te staan alleen per welke datum je je ontslag indient.
Schrijf een brief waarin je vermeld:

Geachte heer/mevrouw,

Hierbij geef ik te kennen mijn arbeidsovereenkomst te willen beëindigen per ..... met in achtneming van de vastgestelde opzegtermijn van ...

Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen hebben naar aanleiding van bovenstaande beantwoord ik deze uiteraard graag.

Met vriendelijke groet,

TO

En dan breng je deze brief persoonlijk naar je leidinggevende en leg je het nog even uit waarom je weg gaat enz..
maar je moet toch ook vermelden waarom je ontslag indient met een reden?
quote:miepje1011 schreef op woensdag 18 juli 2012 11:31 maar je moet toch ook vermelden waarom je ontslag indient met een reden?Is die reden zo raar dat je het niet kan zeggen?
quote:miepje1011 schreef op 18 juli 2012 @ 11:31:

maar je moet toch ook vermelden waarom je ontslag indient met een reden?Nee hoor, dat hoeft niet. Je hebt gewoon een opzegtermijn en hoeft geen reden op te geven.
Altijd per brief, en altijd aan zowel je directe bass als je P&O/HRM afdeling.

Voorbeeld brieven kun je makkelijk vinden met Google, maar zou kunnen zijn:

Naam Achternaam Baas

Bedrijf

Adres

cc: Naam Achternaam P&O

Geachte hr/mevr Achternaam, Plaats, Datum

Middels deze brief wil ik graag mijn ontslag indienen voor de functie Functienaam. Volgens mijn contract is mijn opzegtermijn XXX. Dit betekent dat mijn laatste dag in dienst op XXX is.

Graag overleg ik persoonlijk over het opnemen van nog openstaande vakantiedagen.

Ik heb met veel plezier bij Bedrijf gewerkt, en heb besloten dat het tijd is voor een nieuwe uitdaging.

Graag ontvang ik een ontvangstbevestiging van de brief,

Met vriendelijke groet,

Naam Achternaam
Nou die reden is niet heel erg hoor, dat valt mee.. Ik heb inmiddels al een ontslag brief klaar... maar als je ze dan bellen om vragen te stellen ben je dan verplicht om antwoord te geven? en ze kunnne je niet verplichten om te blijven werken toch?
Het ligt aan het soort contract wat je hebt. Is het een tijdelijk contract zonder opzegtermijn, dan tot het einde van het contract, is het een vast contract, dan alleen de opzegtermijn uitwerken
quote:miepje1011 schreef op 18 juli 2012 @ 11:41:

Nou die reden is niet heel erg hoor, dat valt mee.. Ik heb inmiddels al een ontslag brief klaar... maar als je ze dan bellen om vragen te stellen ben je dan verplicht om antwoord te geven? en ze kunnne je niet verplichten om te blijven werken toch?

Waarom is het zo eng/raar om aan te geven waarom je ontslag neemt? Misschien leren ze er nog wat van.

En ze kunnen je, nadat jij rekening hebt gehouden met je opzegtermijn, niet verplichten om te blijven. Tenzij je een tijdelijk contract hebt (zie hier boven). Of je je vakantiedagen nog voor je uitdiensttreding op kan nemen is niet zeker, als het werk het niet toe laat kunnen ze die ook uitbetalen.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
De keren dat ik ontslag heb genomen had ik altijd nog een exitgesprek met iemand van HRM waarin om de reden van het ontslag werd gevraagd. Maar volgens mij is zo'n gesprek niet verplicht hoor.

Ik heb toevallig deze maand ontslag genomen maar moet nog wel even de formele brief sturen.

Denk nog wel even aan eventuele concurrentie-/relatiebedingen.
als het 'n klein bedrijfje is zou ik even persoonlijk met de baas om de tafel gaan zitten voordat je de officiele aangetekende brief stuurt
In je contract staat hoe je moet opzeggen.

Ik heb het altijd aangekondigd in een persoonlijk gesprek, en dan (evt. later) de brief overhandigd aan leidinggevende en afdeling HR, per mail.

Persoonlijk aankondigen vind ik altijd wel zo netjes, je hebt toch een tijd in goed vertrouwen met elkaar samen gewerkt.

Maar leuk, Miepje, heb je een andere baan?
You are not crazy, you are... colorful. Colorful in a way that might respond to medication.
Waarom zouden ze je bellen? Werk je nu niet of ben je ziek?
Ik werk wel, maar heb ondertussen een andere baan gevonden die beter bij mij past;)
In de thuiszorg zeker?
nee niet in de thuiszorg, een heel andere kant
Het aangaan en opzeggen van een arbeidsovereenkomst is vormvrij. Het mag dus mondeling of schriftelijk tenzij anders is overeengekomen. Als je er maar voor zorgt dat de boodschap overkomt. Het meest gebruikelijke is dat je het even persoonlijk zegt en en daarna is het aan te raden om het nog even via e-mail of brief te bevestigen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven