Werk & Studie alle pijlers

Hoe overleef ik stage ?

03-04-2018 13:31 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds september 2017 loop ik stage voor de duur van 10 maanden. Ik studeer sociaal juridische dienstverlening en loop sinds september stage bij een gemeente. De doelgroep waar ik voor werk is erg leuk en uitdagend. Het enige nadeel is dat ik geen voldoening haal door het werken met deze doelgroepmaar dat, maar dat is niet mijn dilemma.

In het begin merkte ik al dat dit niet helemaal mijn ding was maar ik dacht dat het kwam doordat ik nog niet thuis was in het werk. Door mijn desinteresse deed ik steeds minder moeite om mijn werk goed af te ronden. Hier moet ik nu de gevolgen van dragen. Ik heb namelijk verlenging van twee maanden gekregen ,omdat ik anders mijn stageassessment niet behaal. Deze verlenging zal plaats gaan vinden in de zomervakantie. Wat dus betekent dat ik totaal geen vakantie heb. Balen!

Na een poos merkte ik dat dit werk echt niet voor mij is weggelegd. Daarnaast is de sfeer in het team heel negatief. Ik kan het werk wel maar ik vind het geen leuk werk. Ik ga ondertussen al een half jaar met tegenzin naar mijn stage. Eenmaal op stage begin ik alweer af te tellen zodat ik weer naar huis kan. Terwijl dat als ik thuis doe ook niets meer doe dan films kijken. Ik heb vrijwel geen vrienden in mijn omgeving en ook is mijn vriend, mijn vriend niet meer. Wat dus betekent dat ik geheel op mezelf ben aangewezen. Wat op zich prima is hoor, maar in dit soort situaties niet bevorderend.

Aan mijn ouders heb ik dit ook verteld maar van hen krijg is als antwoord " schouders eronder en gaan"
Nogmaals geprobeerd aan te kaarten dat ik het bijna niet meer red omdat ik mij doodongelukkig voel maar van hen moet ik volhouden ondanks ik mij zo voel.

Zelfs op stage en school er al over gehad dat ik mij niet goed voel op deze plek. Die gaven aan dat als ik inderdaad niet verder wil de stage stop moet zetten. Het probleem is dat ik niet wil stoppen om vervolgens ergens anders weer doodongelukkig te worden.

Ik moet op dit moment nog 4/5 maanden (ligt aan mijn inzet) maar ik weet even niet meer hoe ik verder moet. Ik heb het gevoel dat ik de enige ben en niemand snapt wat ik zeg of bedoel. Zijn er mensen die dit ook zo ervaren? Zo, ja hoe zetten jullie het met succes voort?

Ik zou graag een aantal handvaten aangereikt krijgen zodat ik mijn stage succesvol kan afronden zonder er zelf helemaal onderuit te gaan.
anoniem_327113 wijzigde dit bericht op 03-04-2018 21:20
0.87% gewijzigd
Is het niet mogelijk om je echt op jouw stagedoelen te focussen? Ik neem aan dat je opdrachten of doelen hebt waar je mee aan het werk kunt. Deze dan langzamerhand wegwerken kan voldoening geven.

Dat het op deze plek niet lukt wil niet zeggen dat je het niet kunt of het ergens anders wél leuk kan zijn. Als er een fijne sfeer in een team is kun je meer hebben, ook al vind je het werk niet echt leuk.
Succes!
wat zou je wel willen doen?
Je klinkt nogal negatief en vooral klink je als een verwend kind dat er met de pet naar gooit. Zo voel je je misschien niet, dat kan ik niet beoordelen. Maar zou het kunnen dat mensen je niet echt serieus nemen als je dit aangeeft, door de manier waarop je het verwoord?

Als je zeker weet dat je deze stage niet wil doen dan moet je stoppen en een andere stage gaan zoeken. Je studievertraging moet je op de koop toe nemen. Zorg er dan wel voor dat je een stage zoekt die beter bij je past.
Als je het allemaal niet meer ziet zitten en ook geen vertrouwen hebt in een nieuwe stage, zou ik een afspraak maken met de decaan, om te kijken of er meer aan de hand is en of je doorverwezen moet/kunt worden.
Als het echt aanstelleritis is, dan moet je jezelf een schop onder je kont geven en nog even een paar maanden ervoor gaan. (al vermoed ik dat dit niet het geval is)
De doelgroep waar ik voor werk is erg leuk en uitdagend. Het enige nadeel is dat ik geen voldoening haal door het werken met deze doelgroep maar dat is niet mijn dilemma.

Vind je niet dat je jezelf tegenspreekt in deze zin: Hoe kan iets leuk en uitdagend zijn maar toch geen voldoening geven?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Wat zijn de consequenties als je ermee stopt? Moet je dan ergens anders 10 maanden stage lopen en loop je dan studievertraging op?
nlies schreef:
03-04-2018 13:43
De doelgroep waar ik voor werk is erg leuk en uitdagend. Het enige nadeel is dat ik geen voldoening haal door het werken met deze doelgroep maar dat is niet mijn dilemma.

Vind je niet dat je jezelf tegenspreekt in deze zin: Hoe kan iets leuk en uitdagend zijn maar toch geen voldoening geven?
Ik werk met bijzondere doelgroepen. Mensen die een psychische stoornis hebben, dakloos zijn en een drugsverslaving hebben. Het is uitdagend om tot deze mensen door te dringen. Als dit lukt is het een succes verhaal. Merendeel lukt dit niet waardoor je dus achter ze aan blijft huppelen waardoor de voldoening ver te zoeken is.
Aurorus schreef:
03-04-2018 13:44
Wat zijn de consequenties als je ermee stopt? Moet je dan ergens anders 10 maanden stage lopen en loop je dan studievertraging op?
De consequenties zijn inderdaad dat ik opnieuw 10 maanden stage moet gaan lopen. Waardoor ik inderdaad studievertraging op loop.
Aliessjee schreef:
03-04-2018 13:49
Ik werk met bijzondere doelgroepen. Mensen die een psychische stoornis hebben, dakloos zijn en een drugsverslaving hebben. Het is uitdagend om tot deze mensen door te dringen. Als dit lukt is het een succes verhaal. Merendeel lukt dit niet waardoor je dus achter ze aan blijft huppelen waardoor de voldoening ver te zoeken is.
Ik kan me voorstellen dat dat je frustreert. Je collega's zullen dit vast wel herkennen, misschien zou je met hen hier eens over kunnen praten? Hoe gaan zij hier mee om? Wellicht kun je dan op een andere manier naar je stagewerkzaamheden kijken en er nog iets van maken.
het is wat het is
Juist je stage kan ook het moment zijn, dat je erachter komt, dat dit vak gewoon niet bij je past he?
Denk dat je beter een andere doelgroep kunt kiezen want je kunt niet verwachten dat je mensen kunt bekeren. Dat zal voor iemand met bergen levenservaring en psychische kennis al niet vaak lukken, laat staan een groentje zoals jij.

Zou me overigens niet laten verpljchten door te werken als je het hele jaar geen vakantie mag opnemen. Je had beter kunnen zeggen dat je al geboekt had en er week x tm z niet bent.
Head schreef:
03-04-2018 13:40
Je klinkt nogal negatief en vooral klink je als een verwend kind dat er met de pet naar gooit. Zo voel je je misschien niet, dat kan ik niet beoordelen. Maar zou het kunnen dat mensen je niet echt serieus nemen als je dit aangeeft, door de manier waarop je het verwoord?

Als je zeker weet dat je deze stage niet wil doen dan moet je stoppen en een andere stage gaan zoeken. Je studievertraging moet je op de koop toe nemen. Zorg er dan wel voor dat je een stage zoekt die beter bij je past.
Als je het allemaal niet meer ziet zitten en ook geen vertrouwen hebt in een nieuwe stage, zou ik een afspraak maken met de decaan, om te kijken of er meer aan de hand is en of je doorverwezen moet/kunt worden.
Als het echt aanstelleritis is, dan moet je jezelf een schop onder je kont geven en nog even een paar maanden ervoor gaan. (al vermoed ik dat dit niet het geval is)
Het klopt inderdaad dat ik erg negatief klink. Dit is omdat ik mij ook zo voel op dit moment. Ik ben alles behalve verwend. Ik mocht wensen dat ik verwend was. Ik woon al sinds mijn 16de op mezelf en moet sindsdien gewoon mijn eigen boontjes doppen. Doelloos de week doorgaan is daarom ook niet voor mij weggelegd. Inderdaad slim om eens met de decaan te praten over mogelijkheden.

Ik eindig het bericht dan ook dat ik graag zou horen wat andere zouden doen, gedaan hebben of mogelijke handvaten om verder te gaan.
Juist is het voor mij makkelijk om mij communicatief te verantwoorden of mijn mening te onderbouwen in een gesprek. Ik heb nog niet te horen gekregen dat iemand mijn manier van verwoording vervelend vind of heeft gevonden.
Aliessjee schreef:
Dan moet je misschien je verwachting van wat je kunt bereiken bijstellen?
Snap je frustratie wel, ik heb gewerkt met moeilijke doelgroepen in het onderwijs en dat gaf me ook weinig voldoening toen. Maar dat kwam echt deels doordat ik verwachtte dat zij aan mijn eisen zouden voldoen en die waren gewoon niet realistisch. Nu zou ik dat voor mezelf al anders aanpakken. Weet je hoe jouw collega's daarmee omgaan? Heb je het daar wel eens over?
Aliessjee schreef:
En als je het bekijkt als heel kleine stapjes die je wel zet? Het is een illusie om te verwachten dat je bij deze cliënten grote veranderingen gaat zien (gemiddeld genomen), maar ieder mini-stapje is er een. Ik begeleid als vrijwilliger (toevallig zo gegroeid, niet via een instantie) iemand die in deze doelgroep valt: psychiatrische problematiek, verstandelijke beperking, enorme schulden, dakloos, groot justitieel verleden, alcoholmisbruik, etc. Ik kan niet voorkomen dat hij regelmatig een all inclusive vakantie bij justitie heeft, maar dankzij mij heeft hij sinds vorige week wel weer een ziektekostenverzekering afgesloten. Dat heb ik dus toch bereikt. Ik weet dat ik hij niet ophoudt met onverstandige keuzes maken in zijn leven, ik kan hem wel helpen bij het opruimen van de puinzooi. Snap je wat ik bedoel te zeggen?
lilalinda schreef:
03-04-2018 13:55
Juist je stage kan ook het moment zijn, dat je erachter komt, dat dit vak gewoon niet bij je past he?
Ik denk dat dit het is.
Deze kant van de SJD ligt je gewoon niet. En dat is heel goed te begrijpen met de doelgroep waarmee je werkt. Kansloos, deze mensen zijn vaak niet meer te redden en dat moet je maar voldoening geven.
Dan is 2x 5 mnd stage op de HU of HL toch prettiger.
Je had al veel eerder aan de bel moeten trekken. Nu zit je nog steeds op dezelfde stage en heb je zelfs vertraging.

Ik zou proberen jezelf een doel te stellen binnen de stage. Praat erover op je stage.
...
moderatorviva wijzigde dit bericht op 03-04-2018 16:51
Reden: Dit bericht is verwijderd i.v.m. dubbel geplaatst.
99.10% gewijzigd
Aliessjee schreef:
03-04-2018 13:59
Het klopt inderdaad dat ik erg negatief klink. Dit is omdat ik mij ook zo voel op dit moment. Ik ben alles behalve verwend. Ik mocht wensen dat ik verwend was. Ik woon al sinds mijn 16de op mezelf en moet sindsdien gewoon mijn eigen boontjes doppen. Doelloos de week doorgaan is daarom ook niet voor mij weggelegd. Inderdaad slim om eens met de decaan te praten over mogelijkheden.

Ik eindig het bericht dan ook dat ik graag zou horen wat andere zouden doen, gedaan hebben of mogelijke handvaten om verder te gaan.
Juist is het voor mij makkelijk om mij communicatief te verantwoorden of mijn mening te onderbouwen in een gesprek. Ik heb nog niet te horen gekregen dat iemand mijn manier van verwoording vervelend vind of heeft gevonden.
Ok, dan vind ik het jammer dat ze blijkbaar niet begrijpen dat het je echt hoog zit. Zelf ben ik lang geleden op een vergelijkbare manier uitgevallen op mijn opleiding. Dat was jammer! Ik denk dat het echt zinvol zou zijn om met je collega's juist in gesprek te gaan over de vraag hoe zij omgaan met deze doelgroep en met het feit dat je zoveel investeert en zo weinig resultaat ziet. Misschien helpt je dat om er zelf anders naar te gaan kijken? En dan zou dat zelfs een hele goede les zijn die je hier kunt leren: hoe ga je daarmee om.
Volgens mij moet je gewoon leren het van je af te laten glijden en er geen energie insteken.
Wow wow wowwww. Echt hypocriet! Tegen een lid die het niet naar dr zin heeft op haar stage wordt gezegd 'dan is het waarschijnlijk beter om naar iets anders te zoeken'. Maar ik, krijg een hele lading shit over me heen, puur omdat ik netjes ontslag heb genomen bij mijn uitzendbureau baan omdat ik kreeg te horen dat ik aan ben genomen bij mijn droombaan :steam:

Word er eerlijk gezegd een beetje verdrietig van.
Glanzendhaar schreef:
03-04-2018 16:13
Wow wow wowwww. Echt hypocriet! Tegen een lid die het niet naar dr zin heeft op haar stage wordt gezegd 'dan is het waarschijnlijk beter om naar iets anders te zoeken'. Maar ik, krijg een hele lading shit over me heen, puur omdat ik netjes ontslag heb genomen bij mijn uitzendbureau baan omdat ik kreeg te horen dat ik aan ben genomen bij mijn droombaan :steam:
meisje toch!
jij kreeg kritiek omdat je NIET netjes ontslag nam
Aliessjee schreef:
Als dit je struikelblok is dan hoop ik voor je dat je straks ergens kunt gaan werken waar je mensen niet hun kont hoeft na te dragen. Ik heb dezelfde studie gedaan als jij. Wel al 17 jaar geleden afgestudeerd. Ik draag mensen al jaren hun kont na in mijn werk en ik stop er nu ook mee en ga me omscholen.

Bedenk heel goed of dit het werk is wat je wil doen.

Blijven voor mij de vragen over:
Waarom moet/mag jij alleen met deze doelgroep werken? Is het niet logischer dat je zoveel mogelijk doelgroepen ziet tijdens je stage?
Wat is er niet leuk aan je werkkring? Zijn je collega's niet leuk?
Glanzendhaar schreef:
03-04-2018 16:13

Word er eerlijk gezegd een beetje verdrietig van.
stel je niet aan zeg. Jij gedraagt je aso, daar wordt wat van gezegd en nu ga je zielig zitten doen. :nope:
Head schreef:
03-04-2018 16:49
stel je niet aan zeg. Jij gedraagt je aso, daar wordt wat van gezegd en nu ga je zielig zitten doen. :nope:
Uuuhh, volgend mij had ik niet om jouw mening gevraagd? Jij stelt je nu aan. Je praat nu puur om gepraat te hebben. Zonder inhoud. Dat is pas zielig!
Ik zou ook mijn schouders eronder zetten. Zoek dingen in functie die je wel leuk vindt. Waarin kan je zelf initiatieven bedenken ? Je bent bijna klaar. Even doorbijten. Stage netjes afronden. Doen vakantie komt wel.
Maar de studie en het werkveld (spreek nu dus niet over de doelgroep) spreken je wel aan?

Kan je niet regelen dat je de rest van je stageperiode op een andere plaats doet? 10 maanden ergens zitten waarvan je nu al weet dat het niks voor je is vind ik dan ook maar tijdverlies. Zou die 10 maanden dan proberen spreiden tussen doelgroepen om te kijken wat je wel ligt. Maar moet mogelijk zijn natuurlijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven