Werk & Studie alle pijlers

Hoe zijn jouw collega's

29-11-2021 19:13 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe zijn jouw collega's? Leuk of kan je ze wel achter het spreekwoordelijke behang plakken?

Zelf werk ik echt op de werkvloer, ook in Coronatijd. Ik werk in de zorg met directe contacten,inclusief met collega's. De meeste van hen vind ik prima, maar meer niet. Een enkeling vind ik leuk en heb ik een klik mee. En nog een aantal vind ik echt niks.
Vandaag bedacht ik me dat ik collega's echt niet zou missen bij thuiswerken. Ik vind het allemaal wel prima.

Ik toon ook best wat interesse in anderen, maar ik merk dat ik dat weinig terugkrijg. Vorige maanc was ik een paar weken ziek, maar slechts een enkeling appt me beterschap. En bij terugkeer op de werkvloer ook amper vragen hoe ik me voel. Dat viel me best tegen.
Alle reacties Link kopieren
Hier leuke collega's, met 2 intensiever contact
De rest is gewoon een collega die ik ook nooit zal gaan missen als we geen collega's meer zijn

Overigens, als er iemand ziek is, vraag ik alleen aan de naaste collega's hoe het gaat. De rest echt niet hoor. Hooguit in de wandelgang roepen: Ahh fijn, je bent er weer. Zit verder niet te wachten op ellenlange verhalen
Ja wisselend. Sommige ken ik al heel lang en goed, ga ik ook buiten werk mee om. Andere zijn gewoon niet mijn type mensen en zal ik nooit bevriend mee worden.

Misschien 'durfde' ze geen beterschap te hebben. Dat gevoel heb ik altijd, dat een collega daar 1 niet op zit te wachten en 2 als die collega niet direct tegen mij heeft verteld dat ze ziek is maar ik heb het indirect gehoord, dan zou ik het als ziekzijnde collega niet leuk vinden als ik een beterschap appje krijg van iemand die niet 'hoort' te weten dat ik ziek ben. Klinkt dat logisch? idk.

Wij hadden ook een collega die een maand ziek was vanwege burnout en toen werd er ook grappend gezegd als het even te zwaar werd: nou ik geloof dat ik ook maar een maand ziek ga melden en op de bank ga zitten op de kosten van de baas. Als je bij mij eenmaal zo'n uitspraak hebt gedaan, dan moet ik je niet meer als persoon. Als collega, hmm ja als het moet.
Alle reacties Link kopieren
Had wel wat meer interesse verwacht van jouw directe collega's aangezien ze tenslotte in de zorg werken, sociaal beroep.
Ik dacht altijd dat ik best veel waarde hechtte aan collega’s. Maar inmiddels zit ik sinds maart 2020 thuis en mis die mensen totaal niet. Zitten best leuke mensen tussen, maar ik kan prima zonder.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de relatie met mijn collega's op dit moment te intens, naast positieve emoties ook negatieve. Ik kan daar alleen mijzelf de schuld van geven, ik heb dat op meer werkplekken gehad, heb echt vriendschappen overgehouden van werk. Maar ik wil dat al een tijdje eigenlijk niet meer.
Ik zou het heerlijk vinden wat meer afstand te hebben en heb ook stappen ondernomen om wat meer afstand te creëeren.
Zoals je leest, het is dus nooit goed.
Alle reacties Link kopieren
Ziek is ziek.
Dan ga ik mensen niet stalken met berichten.

Mijn collega's zijn viswijven in een eerste-klas-roddeltent :-).
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Met mijn oude team moeten fuseren in een groot team. Als ik de helft nu bij naam ken ben ik al tevreden.

Mijn kernteam is fijn. We zijn het niet altijd met elkaar eens en iedereen heeft wel wat haar op de tanden maar het gevoel dat we een gezamenlijk doel hebben staat altijd op de voorgrond. Met de een heb ik wat meer dan met de ander maar er is niet één collega waar ik zoiets van heb ‘liever niet’. Die collega’s heb ik ook echt gemist in de lockdown

In het ‘grote team’: daar zitten (zover ik kan beoordelen) ongeveer vier mensen (van de 92) tussen waarbij ik het gemakkelijk heel zakelijk en functioneel kan houden maar waar ik in mijn vrije tijd met een grote boog omheen zou gaan.

Op de oude stek met ons kleine team bij ziekte: diegene die het meeste privé contact had nam poolshoogte of contact gewenst was. Zo ja dan ging er minimaal 1x per week iemand even bijkletsen. Regelmatig een kaart of attentie sturen. In de groepsapp even kletsen. Voor mij was een heel carpoolsysteem opgetuigd in de maanden dat ik niet kon autorijden.
lemoos2 wijzigde dit bericht op 29-11-2021 19:24
20.11% gewijzigd
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Op een enkele uitzondering na zijn mijn collega’s prima mensen, waarmee ik verder geen klik ervaar. Kan ik thuiswerken, mis ik ze niet. En die collega’s met wie ik wel een klik ervaar spreek ik sowieso buiten werktijd ook. Zijn ook nog wat collega’s met wie ik en geen klik heb, en die ik sowieso helemaal niet aardig of leuk vind, die mijd ik onder werktijd ook al zoveel als mogelijk, en wanneer mijden niet lukt hou ik alles afstandelijk en zakelijk. Met thuiswerken was en ben ik blijer. Scheelt en de reistijd en alle ruis die ik op kantoor wel heb en thuis niet.
Alle reacties Link kopieren
Prima lui maar het zijn wel collega’s, geen vrienden.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren
Mijn band met collega's heeft altijd gevarieert tussen "we kunnen het op werk best gezellig hebben, maar daarbuiten zien we elkaar nooit" tot "ik mag je niet maar omdat we samenwerken hou ik het civiel".

Ik zou ook niet snel een privebericht sturen naar een collega die ziek is, ik ga er dan vanuit dat als we niet close zijn die persoon daar helemaal niet op zit te wachten. Maar dat is dan vanuit mezelf geredeneerd, want zo denk ik er zelf over.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb over het algemeen leuke collega’s. Met sommige heb ik regelmatig contact om even bij te kletsen, anderen spreek ik alleen kort zakelijk (maar niet onvriendelijk). In ‘normale tijden’ hebben we met mijn eigen team een vaste binnendag op kantoor. Dan gaan we altijd gezamenlijk lunchen. Wie niet wil, hoeft niet natuurlijk :) Dat mis ik echt heel erg.
Ik werk in een team van 14, afdeling van ca 120 man, en het is maar een handjevol dat ik bij voorkeur ontloop.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet nog dat ik op een (grote) afdeling werkte waar gevraagd werd of ik op vakantie was geweest toen ik terugkwam van zwangerschapsverlof :| .Inmiddels werk ik op een kleinere afdeling met meer persoonlijk contact, wat een stuk beter bij mij past. Maar ook hier heb ik maar met sommigen een echte klik. Het zijn toch je collega’s en die kies je over het algemeen niet zelf uit.
Alle reacties Link kopieren
Ik werk in het onderwijs.
Met sommige collega’s heb ik goed contact. Is het echt fijn. En ik heb twee collega’s die ik echt klootzakken vind… leerlingen ook 😂. En een aantal waarmee ik prima zakelijk contact heb maar die ik buiten werk niet zal spreken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Heb één collega waar ik echt echt niet mee overweg kan. Ze voert haar werkzaamheden niet altijd uit of ze legt het weer bij een ander neer terwijl het echt haar ding hoort te zijn. Ik word echt zoooo gestoord van haar manier van praten en haar slappe smoesjes om overal maar onderuit te komen. Zitten helaas samen in een kantoortuin en delen een caseload dus kan niet om haar heen.

De rest is super. Ik heb een heel leuk hecht team. Werk met psychiatrie/verslaving dus kan soms best heftig zijn. Heel divers team qua leeftijd, ervaring en veel verschillende types. Maakt het leuk, leerzaam en divers :)
koettie wijzigde dit bericht op 29-11-2021 20:01
7.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds begin dit jaar een andere baan. Mijn drie directe collega's zijn leuk, maar ik beschouw ze niet als vrienden. Ik mis ze ook niet als ik thuiswerk en zou ze ook niet missen als ik ergens anders zou gaan werken.

Verder heb ik denk ik nog zo'n vijftig (?) collega's op andere afdelingen. Daarvan heb ik 75 procent überhaupt nog nooit gezien door het thuiswerken. De overige 25 procent heb ik één of twee keer gezien op kantoor. Geen mening over dus.

Verder zou ik het juist irritant vinden als mijn collega's me allemaal afzonderlijk beterschap zouden appen als ik ziek ben. Zit ik toch helemaal niet op te wachten joh, mij lekker met rust laten dan.
Alle reacties Link kopieren
Al jarenlang hetzelfde bedrijf en veel mensen zien komen en gaan.
Vroeger spraken we ook in privé tijd af met collega’s. En zaten we te jubelen als er weer een personeelsuitje was.
Nu is dat niet meer zo. Voor het werk zijn ze prima maar ik hoef ze ik privé tijd niet te zien. Ook wordt er veel afgemeld bij personeelsuitjes.
Ik weet niet of dat aan de mensen ligt, of dat de tijden gewoon anders zijn en men er minder behoefte aan heeft ivm druk privé leven.
Alle reacties Link kopieren
Mijn collega's zijn echt enorm introvert en passief. Wat ook wel past bij een redelijk analytische baan in de financiële sector, maar het is af en toe wel frustrerend. Altijd dezelfde mensen in meetings die het voortouw nemen, de rest zit een beetje als een herkauwende koe in de camera te kijken.

Ook weinig teamspirit / betrokkenheid helaas.

Er is zelfs een select gezelschap dat het nu al bijna sinds begin van corona lukt om zich overal aan te onttrekken. Tijdens meetings hebben ze nooit de camera aan, ze zeggen nooit wat. Nu ik dit typ vraag ik me af of ze er überhaupt wel zijn tijdens meetings. Ze brengen nooit wat in tijdens een kennis overleg, en nemen ook nooit de moeilijke dossiers op zich en geven ook doodleuk bij het MT aan dat ze liever niet participeren in meetings waarvoor je een beetje haar op de tanden moet hebben, want daar ''voelen ze zich niet comfortabel in.. En nog vreemder : het MT luistert daar ook nog naar, want ''de aard van het werk moet wel bij je passen''.
Lattemacciato44 schreef:
29-11-2021 19:18
Had wel wat meer interesse verwacht van jouw directe collega's aangezien ze tenslotte in de zorg werken, sociaal beroep.
Het is gewoon werk, we moeten een beetje af van het idee dat mensen in de zorg extra sociaal zouden moeten zijn. Het is geen roeping, het is gewoon een vak. En binnen elk type werk heb je mensen die meer of minder begaan zijn met anderen.
Ghost79 schreef:
29-11-2021 19:41
Ik weet nog dat ik op een (grote) afdeling werkte waar gevraagd werd of ik op vakantie was geweest toen ik terugkwam van zwangerschapsverlof :| .Inmiddels werk ik op een kleinere afdeling met meer persoonlijk contact, wat een stuk beter bij mij past. Maar ook hier heb ik maar met sommigen een echte klik. Het zijn toch je collega’s en die kies je over het algemeen niet zelf uit.
Hahaha, wat erg! Een zwangerschapsverlof probeer ik toch wel te onthouden. Vakanties en vakantiebestemmingen overigens niet, ging je naar Tunesië of Toscane, ik heb geen idee. En als ik niet heel nauw met je samenwerk weet ik ook niet hoeveel kinderen hebt of wat hun namen zijn, etc.

Met ziekte bemoei ik me niet. Je bent er of je bent er niet, maar tenzij er iets bijzonders is gebeurd zal ik geen berichten sturen. Ook vraag ik geen details, ik doe het met de informatie die de zieke uit zichzelf wil delen.
Alle reacties Link kopieren
Met sommigen kan ik best lol hebben. (Vieze) moppen tappen, grapjes maken. Die vragen hoe het is, hoe mijn weekend is geweest en andersom.
Met enkelen daarvan ga ik ook af en toe privé om of heb dat gedaan. Vrienden noem ik het niet, daarvoor zijn we te verschillend. Maar gewoon collega's met wie ik wat meer optrek.
Heb ook wel een aantal vervelende collega's. Zoals een pathologisch leugenaar die constant aandacht vraagt. Hij is erg opdringerig. Bijna niemand mag hem, maar hij snapt niet waarom.
Mensen met een grote mond.
En dan nog mensen met wie ik gewoon niks heb. Waar ik geen last van heb, maar ook geen/heel weinig gespreksstof.
Alle reacties Link kopieren
Werk ook in de zorg en zit in een fijn team. Van de 10 collega's heb ik met 7 een gezond relatie mee. Dat wil zeggen dat we interesse tonen naar elkaar toe maar niet te overdreven en altijd via werk (ipad/telefonisch of real)
Erg fijn dat het zo kan. Als het persoonlijk word dan hou ik het contact wat af omdat ik daar niet echt behoefte aan heb.
3 collega's tonen minder interesse naar anderen en dat vind ik ook prima.

Het is fijn als er iemand naar je om kijkt maar ik heb ook geleerd dat werk ook echt werk is. Ook in de zorg. Daarom ben ik niet zo bewust van hoe anderen het ervaren. Toen ik jonger was voelde ik me verantwoordelijk als het hier om gaat maar nu vind ik het prima en gaat mijn energie naar andere dingen.
Alle reacties Link kopieren
Opzich prima, maar kan niet met allemaal overweg.
1 collega die werkt maar halve dagen en zit dus half in ziektewet tijdelijk. Als hij dan een afspraak heeft met ziekenhuis oid dan plant hij dat ook nog eens tijdens z’n werktijd in. Doe dat dan in de tijd dat je vrij bent denk ik dan. Verder idd als hij in een meeting zit camera uit en op mute en nooit iets zeggen. Je kan er niet echt van op aan dus echt een bepaalde workload is ook lastig te geven als je niet van op aan kunt dat hij het uitvoert en komt dus bij de anderen te liggen.
Alle reacties Link kopieren
hondenmens schreef:
29-11-2021 20:52
Met sommigen kan ik best lol hebben. (Vieze) moppen tappen, grapjes maken. Die vragen hoe het is, hoe mijn weekend is geweest en andersom.
Met enkelen daarvan ga ik ook af en toe privé om of heb dat gedaan. Vrienden noem ik het niet, daarvoor zijn we te verschillend. Maar gewoon collega's met wie ik wat meer optrek.
Heb ook wel een aantal vervelende collega's. Zoals een pathologisch leugenaar die constant aandacht vraagt. Hij is erg opdringerig. Bijna niemand mag hem, maar hij snapt niet waarom.
Mensen met een grote mond.
En dan nog mensen met wie ik gewoon niks heb. Waar ik geen last van heb, maar ook geen/heel weinig gespreksstof.
Vieze moppen tappen? Leven jullie in de jaren 80?
Alle reacties Link kopieren
Bobo schreef:
30-11-2021 09:52
Vieze moppen tappen? Leven jullie in de jaren 80?
Dat gebeurt hier ook wel eens, maar de collega’s moeten wel opletten wie er dan bij zit. Afgelopen week is er een op het digitale matje geroepen omdat hij iets had gezegd waar iemand bij zat die zich eraan stoorde. Was imo weinig schokkend, zij hebben een afdelinkje met 6 mannen, gemiddelde leeftijd 54, dus daar gaat het wel eens over voetbal en vrouwen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven