Werk & Studie alle pijlers

Hoe zit het met heffingskorting en uitkering

27-05-2009 14:03 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds kort heb ik een ww-uitkering omdat ik ontslagen ben. Nu ga ik in september een BBL-opleiding in de zorg volgen. Om de komende maanden te overbruggen heb ik nu bij de thuiszorg gevraagd of ze geen vakantiewerk voor me hebben tot september.

Nu is mijn vraag het volgende, een ww-uitkering is geen vetpot en ik ben er financieel zo op achteruit gegaan dat we het nu net redden (maar goed, daar heeft iedereen last van). Ik kan nu waarschijnlijk voor ongeveer 12 uur vakantiewerk gaan doen, voor de overige 12 uur ontvang ik dan een uitkering. Maar hoe zit het dan met de heffingskorting? Ik bedoel ga ik bij het vakantiewerk dadelijk ongeveer 33% belasting betalen over het brutoloon of kan bij het vakantiewerk de heffingskorting niet worden toegepast en ga ik dan ruim 50% belasting betalen? Als dat het geval is, dan ga ik er financieel nog verder op achteruit.

Weet iemand hier een antwoord op?
Thuiszorg (alfahulp?) betaalt sowieso slecht.

Ik weet niet of je een partner hebt, maar dit soort dingen over heffingskortingen hangt ook nog af van zijn evt. inkomen, het totale inkomen dus. En je gaat er iig flink belasting over betalen. Maarja beter iets dan niets.

Hoewel je misschien beter bij particulieren je hulp kunt aanbieden, verdien je meer per uur. (uitgaande van alfawerkzaamheden, schoonmaken dus)
Even een paar dingen uit elkaar halen: heffingskorting heeft niets met percentages te maken, en ook niets met het inkomen van je partner.

Heffingskorting is een bedrag wat je in totaal in een jaar belastingvrij mag verdienen, bij welke werkgever dan ook, en daarboven betaal je belasting. Je kunt het maar bij één werkgever laten toepassen natuurlijk, anders zou je dubbele heffingskorting krijgen. Je kunt kiezen of je de heffingskorting wilt laten toepassen bij je vakantiewerk of bij je uitkering.

Bij de werkgever (of uitkering) waar je geen heffingskorting laat toepassen wordt meteen belasting geheven over de eerste euro die je verdient. Dus betaal je daar meer belasting, maar met een baantje/uitkering van 12 uur zit je echt niet zo gauw aan die 50% belasting dus waarschijnlijk blijf je in die 33% zitten. Bij je andere baas/uitkering waar je de heffingskorting wel laat toepassen wordt dan minder belasting ingehouden omdat je belastbaar inkomen door de heffingskorting lager is. Het handigste is in ieder geval om de heffingskorting te laten toepassen bij de werkgever/instantie waar je salaris/uitkering het hoogste is.

Maar zelfs als je te veel zou betalen bij één baas/uitkering, maakt dat uiteindelijk niets uit: je doet volgend jaar aangifte, dan wordt alle bij elkaar opgeteld en afgetrokken en komt daar tot op de cent nauwkeurig precies het bedrag uit wat je had moeten betalen over je totaalinkomen 2009. Als dan zou blijken dat je dit jaar teveel hebt betaald, krijg je dat netjes terug, mét rente .....
Mijn heffingskorting hing wel af van mijn partners inkomen. (Op het moment dat ik niet werkte, ook zonder uitkering oid)
Als je partner gewoon een inkomen heeft en jij een inkomen hebt onder de 5991 Euro kun je heffingskorting uitgekeerd krijgen (algemene heffingskorting). Daarboven wordt deze verrekend met je salaris (eenmalig zoals gezegd, dus niet bij iedere baan weer een keer).

Je zult er belastingtechnisch niet op achteruit gaan als het om de inkomstenbelastingen gaat. Dat kan zo lijken omdat de heffingskorting niet in je tweede salaris verrekend zi, maar je had precies hetzelfde effect gehad als je dit bruto salaris bijv. bij je huidige werkgever extra had ontvangen.
quote:mevrouwk schreef op 27 mei 2009 @ 16:12:

Mijn heffingskorting hing wel af van mijn partners inkomen. (Op het moment dat ik niet werkte, ook zonder uitkering oid)Tja, aan die mogelijkheid heb ik helemaal niet gedacht. ik werk, partner ook. Is dit wat ze noemen die 'aanrechtsubsidie'? Nou, die mag van mij meteen afgeschaft worden. Hoe iemand zonder eigen inkomen een soort belastingvoordeel kan krijgen over geld wat je dus niet verdient .....
quote:Chantaldeg schreef op 27 mei 2009 @ 19:59:

Als je partner gewoon een inkomen heeft en jij een inkomen hebt onder de 5991 Euro kun je heffingskorting uitgekeerd krijgen (algemene heffingskorting). Daarboven wordt deze verrekend met je salaris (eenmalig zoals gezegd, dus niet bij iedere baan weer een keer).

Je zult er belastingtechnisch niet op achteruit gaan als het om de inkomstenbelastingen gaat. Dat kan zo lijken omdat de heffingskorting niet in je tweede salaris verrekend zi, maar je had precies hetzelfde effect gehad als je dit bruto salaris bijv. bij je huidige werkgever extra had ontvangen.Dus het komt op het volgende neer: ik betaal dan meer inkomstenbelasting bij de uren die ik ga werken en ik betaal minder inkomstenbelasting bij de ww uitkering (omdat die inkomsten minder worden). Heb ik dat zo goed begrepen?
Ja, inderdaad.

En kijk dan volgend jaar voor 1 april even of het zin heeft aangifte inkomstenbelasting te doen over 2009. Je hebt dit jaar te maken met vier werkgevers: je oude baan, het UWV, je tijdelijke baan en de baan die je daarna hebt tijdens je opleiding. Het zou kunnen zijn dat je daardoor over het hele jaar teveel belasting betaalt, dat krijg je dan door middel van je aangifte weer terug.
Ik moet toch elk jaar zelf aangifte doen omdat ik ook nog een eigen praktijk. Bedankt voor de duidelijke uitleg!
Posting verwijderd ivm reclame.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven