Werk & Studie alle pijlers

Hoge werkdruk

02-02-2017 23:03 13 berichten
Recentelijk ben ik begonnen bij een nieuwe werkgever. Reden was onzekerheid bij mijn vorige werkgever en deze leuke kans kwam voorbij. Ik ben hier bewust parttime gaan werken (net als voorheen). Wat ik niet wist toen ik aangenomen werd dat de organisatie moet inkrimpen. Resultaat is dat ik nu werk op mijn bordje krijg wat voorheen door meerdere mensen gedaan werd, en het werd me al snel duidelijk dat dit echt nooit binnen de gestelde tijd gaat lukken. Nu het dilemma: het werk is inhoudelijk leuk, ik leer veel, ik verdien goed. Maar ik weet ook dat als ik strak mijn werktijden in de gaten ga houden, er dingen tussendoor gaan vallen. Ik zal dan niet naar verwachting kunnen leveren. Toch maar weer verder kijken? Ik zit er net. Ik heb niet het idee dat ik direct overspannen word, maar ik wil gewoon niet dat werk zo'n grote rol speelt in mijn leven, ook al is het leuk..
Je werkt er nog maar pas, dan komt er heel veel op je af. Zou het niet kunnen dat je over pak hem beet een half jaar meer routine in je werkzaamheden hebt waardoor alles wat nu veel lijkt, dan beter te behappen is? Ik zou dat wel even overdenken, ik weet nog dat ik bij nieuwe werkzaamheden altijd dacht van pffffff, wat is het veel, dat gaat niet goedkomen. En dat bleek dan toch zo te zijn, naarmate ik meer ervaring en handigheid kreeg.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet bespreekbaar maken met je leidinggevende? Dat lijkt me toch de eerste stap.
Ik heb het wel al aangekaart maar ik kreeg het gevoel dat het wat wordt weggewuifd. Ik zou het dan extra moeten aandikken maar dan gaat het de richting uit van waarom het mij niet lukt en anderen wel (is mijn zorg). Immers die klagen niet (die werken waarschijnlijk gewoon over). Mijn voorgangers zeiden wel dat er vaker veel op je bordje wordt gelegd, zolang je niet klaagt, dat was nog in betere tijden...

Er is zeker geen routine in mijn werkzaamheden, het is voor mij een wat andere job dan eerst.
Gewoon nu al je werktijden in de gaten houden?

Wat niet af raakt, raakt niet af.

Tenzij je express heel traag zou werken, kan jij daar niks aan doen.

Zij willen hetzelfde werk met minder mensen zien gebeuren, maar blijkbaar is dat dus niet heel realistisch gepland.
Goed idee maar... ik hou zelf in de gaten hoeveel ik werk. Dat is nu al teveel en wil ik dus niet. Waarom werk je anders parttime? Daarnaast moeten we bijhouden hoeveel tijd we waaraan besteden. Omdat het zo druk is dat heel veel tegelijk en wordt je steeds gestoord. Daardoor vind ik het bijhouden erg lastig (misschien is dat iets persoonlijks). Ik heb er ook niks mee, voel me net zo'n kruidenier. Ik ben meer iemand die in de tijd die ik er ben lekker doorbuffelt en dan in een lekkere flow zit. Nu is het uurtje dit uurtje dat hapsnap, ik voel dan ik zou dit leuk moeten vinden maar ik vind het niet leuk. Het is net of je in een driesterren restaurant zit bij het voorgerecht gaat de telefoon, je wordt zes keer gestoord en dan snel je toetje doorslikken. Dan eet je toch liever wat rustiger ergens een frikandel.
quote:baukelien schreef op 02 februari 2017 @ 23:59:

Goed idee maar... ik hou zelf in de gaten hoeveel ik werk. Dat is nu al teveel en wil ik dus niet. Waarom werk je anders parttime? Daarnaast moeten we bijhouden hoeveel tijd we waaraan besteden. Omdat het zo druk is dat heel veel tegelijk en wordt je steeds gestoord. Daardoor vind ik het bijhouden erg lastig (misschien is dat iets persoonlijks). Ik heb er ook niks mee, voel me net zo'n kruidenier. Ik ben meer iemand die in de tijd die ik er ben lekker doorbuffelt en dan in een lekkere flow zit. Nu is het uurtje dit uurtje dat hapsnap, ik voel dan ik zou dit leuk moeten vinden maar ik vind het niet leuk. Het is net of je in een driesterren restaurant zit bij het voorgerecht gaat de telefoon, je wordt zes keer gestoord en dan snel je toetje doorslikken. Dan eet je toch liever wat rustiger ergens een frikandel.

Voor de ene persoon klinkt dit als een ideale baan, veel afwisseling en ad hock zaken aanpakken. Dit hoort waarschijnlijk bij de baan.

Het kan zijn dat, wanneer je er langer werkt, het makkelijker prioriteren is en zaken na elkaar af te handelen is.

Maar het kan ook dat deze baan gewoon niet bij je past. En dat je beter opzoek kan gaan naar een baan waar je aan minder zaken werkt en waar je kan doorbuffelen en dan het volgende project aanpakt.

Kijk het gewoon aan en hou je ogen en oren open voor andere vacatures.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Als je in een klus zit die je af wilt/moet maken, kun je dan niet op een rustigere plek zitten?

Een bordje 'niet storen' neerzetten?

Vragen aan je collega of je je telefoon even door mag schakelen?

Ruim tijd in je agenda in als je weet dat bepaalde werkzaamheden moeten gebeuren. Als er dan weer een klus bij komt, kun je zien of je niet in de knel komt.

Zet ook in je agenda hoe lang je ergens mee bezig bent geweest: dan maak je inzichtelijk voor je leidinggevende Joe lang klus X heeft geduurd.

Google ook op time-management, daar staan meer tips op.

Nu al op zoek gaan naar wat anders zou ik niet doen. Je zit nog in het inwerkproces, je krijgt meer routine.

Plan maandelijks een werkoverleg in met je manager en bespreek de werkdruk en werkzaamheden, zodat je niet na 3 maanden opeens aankomt met enorme achterstanden omdat het teveel werd.

Succes.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Je bent aangenomen en je wordt betaald voor een aantal uur per week. Een paar keer overwerken zal vast wel eens voor komen, maar het is niet de bedoeling dat je structureel overwerkt. Probeer je werktijd zo efficiënt mogelijk in te zetten.

Plannen, deadlines inzichtelijk krijgen, en op basis daarvan elke ochtend een lijst maken met wat je gaat doen. En terwijl je die lijst maakt, ook bedenken of je hulp of iets anders nodig hebt van een collega/afdeling/etc en contacteer die gelijk. Dan ga je aan de slag met de taak met de meeste prio en die je op dat moment zelf af kan krijgen, terwijl je wacht op terugkoppeling/info/materiaal voor andere taken van degenen die je hebt gecontacteerd.

Wat niet af raakt, komt op de lijst voor de volgende werkdag. Uiteraard zal je niet zo snel zijn in het begin, omdat je net begonnen bent en je moet wennen. Uiteindelijk ga je gewend zijn, en ga je sneller kunnen werken, en zal je steeds meer werk van je lijstje op een dag kunnen af krijgen.

Geef het tijd, wees niet bang om vragen te stellen, en verdiep je in time management.
Bij mijn vorige werk had ik ook verschillende projecten waar ik tijd op moest schrijven, ik heb toen een account aangemaakt op Toggl. Voor ieder project iets aangemaakt en daar dan je uren op schrijven.
Just because a certain amount is good, doesn't make a crapload great - BioLayne
Dat zijn fijne tips, ik ga eens kijken naar Toggl. Weer eens een nieuwe tijdschrijfapp kan geen kwaad, ik klokte voorheen nl. alleen uren.

Plannen, je afsluiten, doorschuiven doe ik al. Het gekke is dat ik normaal altijd degene ben die juist bekend staat om goed kunnen plannen en een efficiente aanpak. Maar er is hier op de een of andere manier iets heel inefficients op de werkplek. En als het gewoon teveel is helpt goed plannen niet meer. Mensen gaan dan steeds informeren hoe het ermee staat, wat je verhindert om het te gaan doen. We hebben ook heel veel overleggen, ik kom er dan niet eens meer aan toe om actiepunten daaruit te verwerken.
Ik zou het even aanzien. Het duurt altijd even voordat een reorganisatie effectief wordt. Dat gaat altijd gefaseerd: eerst minder mensen of mensen met andere profielen, en vervolgens optimalisatie van de werkzaamheden zodat het door minder mensen gedaan kan worden. Als dat laatste niet gebeurt moet je wegwezen want dan hebben ze niet door waar ze mee bezig zijn....
quote:viva1966 schreef op 04 februari 2017 @ 16:00:

Ik zou het even aanzien. Het duurt altijd even voordat een reorganisatie effectief wordt. Dat gaat altijd gefaseerd: eerst minder mensen of mensen met andere profielen, en vervolgens optimalisatie van de werkzaamheden zodat het door minder mensen gedaan kan worden. Als dat laatste niet gebeurt moet je wegwezen want dan hebben ze niet door waar ze mee bezig zijn....Ik ben ergens bang dat je laatste zin het geval is... maar misschien nog maar even aanzien.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven