Werk & Studie alle pijlers

Hoi - ik kan nog steeds geen werk vinden

13-12-2019 14:34 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_393592 wijzigde dit bericht op 03-01-2020 14:43
Reden: Weggehaald wegens herkenning. Ik accepteer de consequenties, viva mods.
99.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Santaaa schreef:
13-12-2019 15:45
Academici werken toch ook?
Lieverd, je komt een beetje verheven over...

Vraag is rond bij je academici vriendjes?
Sorry - ik bedoel dat mijn netwerk bestaat uit mensen die zoals ik bij de universiteit werken als onderzoekers en docenten (en daar ook allemaal vastgeroest zijn - hoewel in de meeste gevallen geheel vrijwillig en met veel plezier).
SaartjeHopeloos schreef:
13-12-2019 15:48
Sorry - ik bedoel dat mijn netwerk bestaat uit mensen die zoals ik bij de universiteit werken als onderzoekers en docenten (en daar ook allemaal vastgeroest zijn - hoewel in de meeste gevallen geheel vrijwillig en met veel plezier).
En jij wil dus weg uit dit wereldje? Oké, ik dacht eerst dat we te maken hadden met een dame die nooit een baan kon vinden.

Tja, dan zou je je toch echt om moeten scholen tot iets wat maatschappelijk nuttiger werk is.

Aangezien je filosofie en geschiedenis leuk vindt, heb je dan nooit gedacht aan Rechtsgeleerdheid aan de universiteit?

Als jurist kun je bij veel bedrijven aan de slag plus je hebt het academische netwerk om jezelf up to date te houden over de verschillende ontwikkelingen binnen een vak.

Architectuur vind je wellicht wel interessant?

Kijk met filosofie en geschiedenis kom je altijd uit op het punt dat je jezelf moet laten omscholen tot iets anders als beide onderwerpen moet genoeg betalen of als je het idee hebt dat je iets anders wil.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt verschillende dingen doen:
Verplaats jezelf in de persoon die jou moet uitnodigen voor een gesprek. Waarom zouden ze jou nu niet uitnodigen? En hoe kan dit worden verholpen? Welke delen van je C.V. zou je bijv. anders kunnen belichten zodat je veelzijdiger lijkt dan 'puur' academisch?

Het klinkt alsof je nog niet helder hebt wat je wilt gaan doen. Heb je wel eens persoonlijkheidstesten gedaan? 16 personalities is gratis en tevens ook interessant om te gebruiken om je brief/CV aan te passen - kernwoorden zijn helemaal hip tegenwoordig.

De beller is sneller..en slimmer: BEL die HR-managers eens een keer om eens duidelijk te krijgen hoe ze naar een kandidaat als jou kijken..wat zou hen kunnen overtuigen?

Ten slotte: kun je jezelf breder inzetten binnen je huidige baan? Soort management / meer technische rollen vervullen? Dit heeft een betere aansluiting met de meer commerciële takken en kan een mooie brug vormen.
tja, ik herken het wel een beetje. Iets minder cumlaude ;-) maar ook met een studie waar je midden in de crisis niets mee kon afgestudeerd.
Ik ben ergens begonnen als balie medewerker om toch maar werk te hebben en heb het geluk gehad kansen te krijgen (en te pakken) en binnen een jaar of 5 een managementfunctie te krijgen. Besloten dat ik dat echt niet leuk vond en tijdens mijn werk een beetje gaan rommelen, via via kleine klusjes als zzp-er kunnen pakken en vorig jaar gewoon besloten die stomme baan op te zeggen. Maar ook nu weer, ik kreeg kansen, heb er het afgelopen jaar veel voor moeten doen, heb toen mijn eerste opdracht (die ik in de schoot geworpen kreeg) afliep heel veel gedaan via linkedin, dingen gepost, gereageerd, mensen gelinkt enzovoorts en zo kreeg ik uiteindelijk weer nieuwe opdrachten. Enzovoorts. En nu heb ik een leuke bron van inkomsten.

En eigenlijk ben ik ook een onzeker tiepje, lekker introvert, maar wel bewust van wat ik kan (matcht lekker met het onzeker zijn) en dus tijdens gesprekken mezelf focussen op dat ik weet dat ik iets kan en het onzeker zijn naar de achtergrond weten te dringen.

Dus het is een deel geluk en de kans krijgen en ook een deel laten zien wat je kunt als je die kans krijgt.

heb dus eigenlijk niet echt tips, sorry voor je.
Alle reacties Link kopieren
Rot voor je dat het niet goed lukt met het vinden van een baan. Een van mijn beste vriendinnen heeft ook een PHD en zij vertelde eigenlijk hetzelfde. Voor werkgevers is dat over het algemeen niks waard. Ze waarderen dat hetzelfde als een master diploma, dus je zult net als de studenten onderaan moeten beginnen. Tenzij je echt op een academische functie solliciteert, dat heeft zij uiteindelijk gedaan, bij een gerenommeerd onderzoeksbureau. Maar ik weet niet of dat bestaat voor geschiedenis :-|

Tijdens de top van de crisis heb ik een tijdje en afgestudeerde jongen gehad als stagiair. Hij kon geen baan vinden. Maar na een half jaar werkervaring was hij zo weg met een mooie baan. Maar goed, als dat niet lukt met je kinderen is dat lastig.
Ik werk in het bedrijfsleven (denk: adviesbureaus, advocatuur, accountancy) met heel veel mensen met dit soort studies, geschiedenis, filmacademie, sociologie, taalstudie, boekhandel & uitgeverij dat soort studies zitten er hier om me heen. Ik heb een commerciële en projectmatige functie, maar iedereen die dit doet is daar zo’n beetje ingerold. [aanvulling:Overigens willen veel mensen juist liever weer uit het bedrijfsleven om zich met hun passie bezig te houden.]

Je moet je ervaring vertalen naar de vacature. Pak de gewenste eigenschappen en taken en leg dat naast je eigen werkzaamheden. Uiteindelijk komt werken overal op hetzelfde neer, een project is een project, en omgaan met verschillende belanghebbenden, of dat nu faculteiten en subsidieverstrekkers zijn, of de Sales en R&D maakt niet eens zo heel veel uit.

Maar misschien helpen een paar praktische cursussen? PRINCE2, NIMA, projectmanagement, dat soort dingen?
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 13-12-2019 16:10
7.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Eens denken.. geschiedenis/ filosofie maar geen lesgeven en ook niet op een uni werken.
Schrijven? Bij een museum werken? Educatieve uitgeverij?

Ook al gedacht aan andere doelgroepen lesgeven, zoals bijvoorbeeld lesgeven op een pabo? Daar wordt zowel geschiedenis als filosofie gegeven.

Of meedenken in het nieuwe inburgeringstraject van Koolmees en materiaal ontwikkelen voor knm?
Leer programmeren en maak culturele computer programma’s en verkoop deze aan scholen?

Ga zzp’en dus!
Alle reacties Link kopieren
In principe bieden alle universiteiten hun medewerkers iets van loopbaanbegeleiding aan, ook voor medewerkers wiens doel het is om weg te komen bij de huidige werkgever. Ook moeten er budgetten zijn om je tijdens je huidige werk te ontwikkelen richting een volgende loopbaanstap, dus wellicht is er mogelijkheid om tijd en/of geld te krijgen voor een omscholingstraject (en begeleiding in het uitzoeken welke richting je dan op wilt). Je zou eens kunnen beginnen met de website van je universiteit door te pluizen op dit soort informatie, daar moet zeker het een en ander over te vinden zijn.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar, ik zat in een zelfde soort situatie een paar jaar geleden (met een scriptie over het libertinisme ben ik je Marquis nog tegen gekomen), en ik heb me uiteindelijk omgeschoold naar de IT. Uiteindelijk ben ik als data-analist aan de slag gegaan en bleek dat me ook goed te liggen. Ik zou eens kijken naar de competenties waar je goed in bent en dan kijken in wat voor beroepen dit van pas komt.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
13-12-2019 16:08
Ik werk in het bedrijfsleven (denk: adviesbureaus, advocatuur, accountancy) met heel veel mensen met dit soort studies, geschiedenis, filmacademie, sociologie, taalstudie, boekhandel & uitgeverij dat soort studies zitten er hier om me heen. Ik heb een commerciële en projectmatige functie, maar iedereen die dit doet is daar zo’n beetje ingerold. [aanvulling:Overigens willen veel mensen juist liever weer uit het bedrijfsleven om zich met hun passie bezig te houden.]
Dat is heel wrang inderdaad. De competitie om promotieplekken in mijn vakgebied is ook moordend, en veel van mijn studenten die uitstromen naar banen die mij leuk lijken, droomden juist van mijn baan toen ze begonnen met hun master. Maar dat inrollen is mij dus niet gelukt, en ik denk dat daar mijn mindere sociale vaardigheden me parten spelen (en inderdaad dat beetje mazzel dat ik niet heb gehad). Wat Santaaa zegt - dat ik verheven over kom - heb ik vaker gehoord. Ik ben ook behoorlijk cynisch. Als ik dat probeer in te tomen, ben ik niet assertief genoeg en word ik al snel timide en gesloten gevonden. Ik ben sowieso introvert, en vind het lastig om gezelschappen in te schatten en de juiste toon te bepalen.

In de wetenschap zijn ze gewend aan enige sociale onhandigheid, en ik kan aardig vertellen, kom mijn beloftes na en geef goede concrete feedback, dus college geven ligt me wel en ik ben veel gevraagd als scriptie-begeleider. Maar dat is ook een reden waarom ik niet op een middelbare school zou willen werken. Ik heb ten eerste het geduld niet, maar tieners zijn ook gevoelig en kwetsbaar en kunnen onhandige opmerkingen vaak moeilijk verwerken.

Als ik terug in de tijd kon gaan, had ik naast mijn "hobby"-studie rechten gedaan, en niet nog een hobby-studie. Maar nu is dat helaas onbetaalbaar.
Alle reacties Link kopieren
In de jaren ‘80 waren er een hoop Drs’en en Dr’s die maar een vak gingen leren. Ik kwam menig loodgieter en timmerman tegen met een academische graad. En ook nu is er een tekort aan vaklui.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf trouwens ook nooit op “niveau” gewerkt vanwege sociale onhandigheid. Ik heb het gewoon niet in me om me binnen een organisatie naar binnen te likken of me op te werken. Zo in mijn dertiger tijd heb ik het gelukkig geaccepteerd.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Waarom wil je persé iets anders? Je hebt een prima baan die blijkbaar goed bij je past en waar je goed in bent.
Alle reacties Link kopieren
Hetismogelijk schreef:
13-12-2019 16:09
Eens denken.. geschiedenis/ filosofie maar geen lesgeven en ook niet op een uni werken.
Schrijven? Bij een museum werken? Educatieve uitgeverij?

Ook al gedacht aan andere doelgroepen lesgeven, zoals bijvoorbeeld lesgeven op een pabo? Daar wordt zowel geschiedenis als filosofie gegeven.

Of meedenken in het nieuwe inburgeringstraject van Koolmees en materiaal ontwikkelen voor knm?
Veel historici komen in de journalistiek terecht.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Ik moest ook meteen aan de IT denken. Daar zijn veel opleidingstrajecten voor hooggeschoolden met een andere achtergrond.
In mijn eigen werkveld ken ik ook een organisatie waar je volgens mij goed zou kunnen passen en daar komen volgend jaar, ik weet niet wanneer, ook vacatures vrij. Je mag me daarover pb’en als je wilt.
Hoeveel perma’s heb je inmiddels al?
Sudrì schreef:
13-12-2019 17:09
Hoeveel perma’s heb je inmiddels al?

O, moet ik mijn aanbod intrekken?
Ik heb ooit bedacht wat mijn droombaan zou zijn en met welke á en ik ben daar vrijwilligerswerk in gaan doen, een dagdeel per week met die doelgroep.
En ook in sollicitaties per functie een motivatie wat voor kwaliteiten ik mezelf vind hebben , wat ik te bieden had.
Verder heb ik gesolliciteerd op alles wat mij ook praktisch gezien uitkwam, dus ook per postcode en dan met die doelgroep. Uiteindelijk heeft mijn huidige werkgever mij eruitgepikt omdat ze het leuk vonden dat ik zo specifiek was in mijn brief.
En omdat ze het interessant vonden dat ik die doelgroep zelf HD opgezocht en mijn nevenfuncties erg leuk vonden.
Qua salaris ben ik er enorm op achteruitgegaan en in het begin qua status ook.
Maar ik had in die functie gewoon niks aan mijn eerdere opleiding en werkervaring in eerste instantie. Dat kwam later toen ik mezelf bewezen had, maar mijn focus lag dus ook eerst op iets nieuws onder de knie krijgen.
Dus dat is echt je trots opzijzetten en dat moet je uitstralen, dat je een hands on mentaliteit hebt.
Dat bereik je alleen maar door de spotlights te zetten op je werk wat al in die richting is of taken die al in die richting waren. Of kunnen aangeven wat je als persoon te bieden hebt en ook daarvan referenties mee te sturen.
Wil je geen docent worden? Of toch omscholen? Ik ben 31 en net met m’n master begonnen. Doe nu heel ander werk. Ook geen hbo/wo, maar gelukkig wel werk. Soms is het even niet anders om werk buiten je straatje te kiezen. Ik zeg overigens niet, dat jij dat niet doet hoor! Maar misschien als tip.
Alle reacties Link kopieren
Lillybit schreef:
13-12-2019 17:01
Waarom wil je persé iets anders? Je hebt een prima baan die blijkbaar goed bij je past en waar je goed in bent.
Klopt, maar het is sowieso een tijdelijke baan.

Ik heb nog nooit een perma gehad - kan ik wellicht ook op mijn CV zetten! Ik heb een ander account hier, dat klopt, maar ik heb wegens verregaande herkenbaarheid een nieuw account aangemaakt voor deze vraag.
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
13-12-2019 17:18
O, moet ik mijn aanbod intrekken?
Ik ga er graag op in. Ik denk dat Sudri me verward met iemand anders. Ik ben geen fervent viva-ganger dus ik weet helaas niet wie het dan wel is. De enige die ik ken met steeds dezelfde vraag is iemand met een onderwijs burnout, geloof ik. Ik ben gelukkig burnout vrij.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hier trouwens echt al wat goede tips gehad - bedankt daarvoor. Ook fijn om succesverhalen van anderen te horen.
Ik vind het lastig om tips te geven aangezien ik niet een heel duidelijk beeld krijg van wat je zoekt. Wij kijken ook nog wel eens naar niveau van de sollicitant (opleiding), waarbij dan de soort opleiding niet echt uitmaakt. Maar dan bijv. aangevuld met vrijwilligerswerk waaruit affiniteit met de sector blijkt bijvoorbeeld.

Verder de tip die hier ook al eerder gegeven is: in principe moet er ook vanuit je huidige werkgever wat beschikbaar zijn voor loopbaanontwikkeling, zo kan je wellicht al een cursus of training volgen in de richting waar je heen wilt. Dan laat je de nieuwe werkgever zien dat je een serieuze omslag wilt maken en niet dat je wanhopig bent om weg te komen :)
SaartjeHopeloos schreef:
13-12-2019 17:27
Klopt, maar het is sowieso een tijdelijke baan.

Daar geen kans om dat een vaste baan van te maken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven