Werk & Studie alle pijlers

Hoi - ik kan nog steeds geen werk vinden

13-12-2019 14:34 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
anoniem_393592 wijzigde dit bericht op 03-01-2020 14:43
Reden: Weggehaald wegens herkenning. Ik accepteer de consequenties, viva mods.
99.93% gewijzigd
Ik haal het zielig zijn-gevoel er ook niet zo uit hoor. Op mij komt het niet zo over.
Hey TO ik pb je, ik vind dat je leuk schrijft en wij zoeken dringend collega's, dus wie weet.
Ik herken dat het lastig kan zijn om uit het academische wereldje te komen en hoe verder je erin zit, des te lastiger het wordt. Ik had zelf ook het idee dat ik doodliep. Ik heb destijds allerlei (loopbaan)cursussen en workshops op dit vlak gevolgd en een traject gedaan bij een loopbaancoach via mijn universiteit. Daar ben ik een stuk wijzer van geworden, zonder dat het probleem nou direct voor me opgelost werd natuurlijk. Ik werk overigens nog steeds in de academische wereld, maar nu in een veel praktischer semi-academische functie en dat bevalt me uitstekend!

Een paar tips die mij hielpen:

- Denk in ‘transferable skills’ en bouw daar je cv en brief omheen. Het zal mensen worst wezen wat de resultaten waren van je promotieonderzoek, die noem ik daarom ook nergens meer. Wél van belang is hoe je mensen begeleid hebt, grote presentaties hebt gehouden, samenwerkingen hebt geïnitieerd, problemen hebt opgelost, etc etc.

- Vergeet vacatures en ga koffie drinken, heel veel koffie. Met degenen die jouw droombaan hebben, met mensen die in die sector werken, met mensen die jouw studie hebben gedaan maar nu heel iets anders doen (ook al is het niet wat jij zou willen, ze hebben wel ervaring met hoe je die switch maakt), etc. Als je die mensen niet direct kent dan ken je ze vast wel via via (leve LinkedIn) of kun je wel ergens een e-mailadres of telefoonnummer achterhalen. Vraag in zo’n gesprek nooit en te nimmer om een baan, mensen hebben een hekel aan gebedel en sowieso is het gesprek dan gauw klaar als er geen vacature is. Maar zeg dat je je aan het oriënteren bent op een mogelijke carrièreswitch en hen graag wat wilt vragen over hun loopbaan. En het grappige is: je denkt dat je dan mensen lastigvalt, maar vrijwel iedereen vindt dit juist leuk. Mensen vertellen nu eenmaal graag over zichzelf (zeker als jij ze hebt uitgekozen omdat ze in jouw ogen een geslaagde loopbaan hebben, dat streelt hun ego) en geven graag advies (je wilt van hen leren, dat streelt hun ego nog meer). Ik snap dat je dit eng vind. Ik ben ook absoluut geen ‘netwerker’ van nature en ging bijna huilen toen mijn loopbaancoach zei dat ik dit moest gaan doen, want ik zag het totaal niet zitten. Maar ik heb het gedaan en wonderwel vond ik de gesprekken nog echt leuk ook en waren ze heel nuttig. Voor mij uiteindelijk niet direct naar een baan, maar ze hebben me wel geholpen om precies op een rijtje te krijgen wat ik wilde en wat er mogelijk zou zijn, wat eraan bijgedragen heeft dat ik nu op precies de goede plek zit.

Veel succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven