Werk & Studie alle pijlers

Huursubsidie vriendin - betaal ik de halve huur?

23-05-2010 15:24 378 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoihoi,

Beetje rare situatie, maar advies is heeeeel erg welkom. Graag antwoorden.

1. Stel je gaat samenwonen voor 400 euro per maand, en 1 iemand krijgt huursubsidie van 100 euro per maand. Wat ga je dan betalen? Eentje 200 en de ander 100? Of eerlijk delen en ieder 150?

2. Stel het gaat niet om huursubsidie maar om studiefinanciering. Het verschil tussen inwonende en uitwonende beurs is bijvoorbeeld 100 euro (is het ook ongeveer). Same story? Of toch niet, omdat de ander er niet voor studeert! Anderzijds zou je de huursubsidie niet krijgen als je niet zou gaan samenwonen...

3. Stel je huurt samen voor 400 euro, en eentje gaat op reis. De reizende blijft gewoon dezelfde bijdrage betalen, toch? Of minder per maand?

4. Voor iedereen die dit nog leest: nu alles samen. Stel je bent op reis en de ander zit in de kamer van de reizende in onderhuur. De reizende betaalt 0% en degene in de kamer 100% - wel zo logisch.

Plots, komt de kamer ernaast vrij in deze 2-eenheid, waardoor je opeens samenwoont. HOERA! Maar de ander is nog op reis, en hoe bereken je de huurkosten? Degene thuis krijgt studiefinanciering.

Ikke zelf denk ook in geval 4, dat je altijd het genot van de huursubsidie samen moet delen, dus hetzelfde als geval 1 en 2. Het is balen voor degene die op reis is, want die betaalde eerst 0 euro en nu 150 euro -zonder dat diegene daar iets voor terugkrijgt terwijl die op reis is- en het is ook balen voor degene thuis, want die betaalde eerst alleen 100 euro en nu 150 euro. Maar samenwonen doe je samen. Ben ik vreemd, of is iedereen het hiermee eens?
Ik volg je even niet......je hebt toch beloofd de huur voor de onderhuur periode te betalen? Dat je besluit de andere kamer in het huis te nemen, heeft daar geen invloed op.
Mij te ingewikkeld met dit weer.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Snap er geen hol van.
De onderhuur is inderdaad contractueel vastgelegd, echter je kunt niet zomaar dit laten doorlopen. Je zadelt hier namelijk je vriend(in) maaandenlang op met een dubbele huur (400 euro), terwijl ook jij als je terugkomt van je reis er profijt van hebt dat jullie samenwonen.

Dus, ik kom graag mijn vriendin tegemoet en doe alsof we from scratch gaan samenwonen voor 400 euro per maand. Zij kan namelijk niet 400 euro per maand betalen als student.

Als iemand deze vragen te ingewikkeld vindt (wat ze ook zijn), beantwoordt dan vraag 1 of 2 svp. Op zich is dat ook al de moeite waard om te horen wat andere mensen denken. Merci!!!!!
anoniem_106222 wijzigde dit bericht op 23-05-2010 15:50
Reden: spelvout
% gewijzigd
Als je hebt afgesproken een kamer in onderhuur te betalen totdat de feitelijke huurder terug komt en dan komt de kamer er naast vrij, en je huurt deze, betekent dit dat je en onderhuurder en tegelijkertijd huurder bent .

Van een kamer in onderhuur en van een kamer in huur.Dubbele lasten dus en aangezien je in de toekomst dus naast je huidige verhuurster woont zou ik die dubbele last wel dragen.

Een vrouw een vrouw een woord een woord enzo.

Hoe lang duurt die onderhuur nog dan? Vanaf wanneer kan je gaan huren?
Je blijft gewoon in onderhuur zitten! Dat heb je namelijk zo afgesproken.

Verder deel je de huur gewoon door 2. huursubsidie/studiefinanciering of niet.

Als de ander nl huursubsidie krijgt, en jij niet, ga ik ervan uit dat de ander ook minder te besteden heeft dan jij.

Of zijn jullie inkomens exact gelijk?
Onsamenhangend verhaal zeg, snap er niets van.

wat mij betreft simpel: samenwonen is samen de kosten delen. Als de huur 400 is maar er is een huursubsidie van 100, dan is de huur dus 300. Het is namelijk een HUURsubsidie. Maakt in het geval van samenwonen niet uit op wiens naam die huursubsidie wordt bijgeschreven. Huur is dan 150 euro pp. in mijn ogen. Tenminste, dat zou ik wel zo eerlijk vinden naar mijn medebewoner.

M.b.t. studiefinanciering in- of uitwonend. Dat staat los van de huur. Want die tegemoetkoming is voor je studie. Of je ervoor kiest om daar je huur van te betalen, je studie te bekostigen of in de kroeg te besteden, moet je zelf weten. Dat moet je gewoon optellen bij je inkomsten. Staat los van de huur. Dus in dat geval zou ik zeggen: Nog steeds 50/50.

Tenzij je samen afspraken hebt gemaakt om huur/gedeelde kosten naar rato te betalen.
Zo. En dan ga ik nu een wijntje inschenken...
In het geval van huursubsidie; eerlijk delen. Het betreft het huis. In geval van studiefinanciering niet eerlijk delen. Dat heeft niks met het huis te maken, maar met persoonlijke inkomsten.

En als jij hebt afgesproken dat je in haar kamer zit tijdens haar reis, dan betaal je de volledige prijs. Dat is de afspraak. Vervelend voor jou dat je daardoor dubbele lasten hebt.
Doe eens even aardig zeg. Jij schrijf het hier gewoon enorm ingewikkeld neer. Vertel gewoon hoe de situatie in elkaar zit in plaats van met zulke vage stellingen te komen.

Dan nu antwoord op je vraag. Ik denk dat dat iets is wat je samen moet overleggen, maar waar je niet automatisch van uit mag gaan. (punt 4)

Punt 1: Huurtoeslag vind ik dat je moet delen als je samen een huishouden hebt.

Punt 2: bijzonder vaag.....wat heeft stufi hier mee te maken?
huurtoeslag heb je waarschijnlijk geen recht meer op wanneer je samen gaat wonen en samen de huur gaat betalen...
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma is|beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Ja dus. Je zit met dubbele huur totdat je vriendin terugkomt, want dat heb je afgesproken. Vervelend voor je, maar ik zou het je als vriendin niet in dank afnemen als wij een afspraak hadden en jij zou me in het buitenland opbellen dat je nu je eigen kamer hebt en mijn huur dus niet meer overmaakt. Lijkt me ook geen leuk begin om te gaan samenwonen bij terugkomst.

Tenzij je hebt afgesproken dat je haar kamer onderhuurt maar er eerder uitgaat als je een eigen kamer vindt. Als zij akkoord is met dat risico, dan is het een ander verhaal. Maar als je hebt afgesproken onder te huren voor de tijd dat zij op reis is, moet je je daaraan houden.
Als je trouwens spelfouten aan het verbeteren bent, neem ze dan allemaal mee. Het is tegemoeT en niet tegemoeD.
De periode duurt nog 3 maanden. Dat betekent dat mijn reis plots 3*150 euro duurder is geworden, en dat mijn vriendin 3*50 euro minder rijk is. We konden niet nee zeggen en dan nog 3 maanden wachten helaas.

Mijn vraag is of dit eerlijk is van mij, ben ik een eikel als ik de totaalprijs door twee deel, zelf 3*150 betaal en 3*50 euro vraag aan mijn vriendin, ondanks dat we een huurcontract hadden?
Als jullie samen hebben besloten de kamer te nemen en te gaan samenwonen, dan moet je daar ook de lasten voor dragen.
ik begrijp er geen hol meer van.
Gewist.

Het modereerbeleid van Viva-Sanoma is|beneden elk peil.

\'Ach, en als ik wat minder wil internetten, dan zet ik gewoon een gewas in dat wat langzamer groeit!\'
Ik ook niet

@TO

Wat wil jij nou betalen en wat wil je dat je vriendin gaat betalen?

Nu even concreet aub.

Dus jij: Inkomen huursubsidie en huur

Zij: Inkomen huursubsidie en huur

Als je dat genoteerd hebt daaronder het voorstel van je vriendin.

Dus jij: Inkomen huursubsidie en huur

Zij: Inkomen huursubsidie en huur

Dan kunnen we welicht vergelijken want dit vind ik vaag gedoe.
Ok, even een reconstructie van het verhaal proberen te maken...

Jij woont in een huis waar twee kamers zijn (voor huur), een van jou en een van je voormalige huisgenoot. Deze waren 200 euro per stuk?

Je besloot op reis te gaan en verhuurde je kamer onder aan een vriendin voor deze 200 euro.

Toen kwam de kamer van je huisgenoot vrij en besloten jullie dat jouw vriendin die zou gaan huren zodat jullie samen kunnen wonen?

Kosten voor vriendin zouden dan 400 euro worden. Niet helemaal eerlijk, samen besloten, dus worden de kosten gedeeld?

Krijg alleen de huurtoeslag hier niet in verwerkt.....
quote:dangeensuus schreef op 23 mei 2010 @ 15:53:

ik begrijp er geen hol meer van.

Ik ben hem ook kwijt.

Lekker begin van samenwonen trouwens, 'Moeten we huursubsidie delen?' en 'Ik krijg nog 150 euro van je'... enz.
en dát terwijl er een ook nog op reis is. Maar ik heb "Hoera" gelezen in het OP. Dus wellicht is het alleen een informatieve vraag.
Okee, dus het lijkt erop dat iedereen vindt dat je de lasten dan gewoon moet delen. Ik ook!!! Per kamer is het 200 euro, in totaal dus 400. Zij zat eerst in 1 kamer en betaalde gewoon 200 euro, nu heeft ze beide kamers en de vraag is hoe we dat gaan betalen. Mijn voorstel is ik 150 en zij 150, plus 100 euro stufie van haar.

Haar voorstel was echter dat ze alleen haar huurgedeelte zou betalen, en ik de mijne. Dan betaal ik echter 200, en zij 100 (dankzij stufie). Ehhhh. Ongepland 3*200=600 euro extra aan mijn reis kan ik echter niet betalen, dan moet ik eerder terugkomen...

Resteert nog het stufie/huursubsidie gedeelte. Let op: het uitwonende beurs gedeelte zou ze niet krijgen als ze niet zou huren, dus ze krijgt 100 euro extra (200 in totaal) als ze met mij woont. Geldt dit dan nog steeds???
Het is gewoon 50/50 ongeacht subsidies, vakanties etc.
quote:Baloe2 schreef op 23 mei 2010 @ 16:01:

Ehhhh. Ongepland 3*200=600 euro extra aan mijn reis kan ik echter niet betalen, dan moet ik eerder terugkomen...

Wil je nou wel of niet samenwonen? Je kan soms niet álles hebben. Kansen zijn er om te grijpen en als je dat niet als kans voelt dan is het dus geen kans. Dan is het wachten op een andere woonruimte wanneer je terug bent van je reis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven