Werk & Studie alle pijlers

'Ik ben hoogopgeleid'

30-06-2020 19:14 695 berichten
Deze zin lees ik vaak in één van de topics hier op het forum, maar wat is hoogopgeleid volgens jou? De denifitie in de Nederlandse Encylopopedie geeft dit weer:

1) Gestudeerd
Gevonden op https://www.mijnwoordenboek.nl/puzzelwo ... opgeleid/1
hoogopgeleid

2). Hoogopgeleid
Iemand die een moeilijke opleiding heeft afgemaakt, bijvoorbeeld een studie aan de universiteit of Hogeschool.

Maar wie bepaalt er dan of een opleiding moeilijk is?

TO moet volgens mij aftrappen, ik gebruik het woord zelf (nog? haha) niet, ik denk aan iemand die bijvoorbeeld €5000 netto per maand verdiend.
happyface97 schreef:
30-06-2020 21:39
Ik ga er toch vanuit dat een tandarts of een chirurg meer verdient dan een loodgieter (legaal uiteraard).
Je kunt meer dingen studeren dan dat. Een historicus of filosoof verdient minder dan een goede loodgieter met een eigen bedrijf.
Betty_Slocombe schreef:
30-06-2020 21:39
Mijn neefjes hebben helemaal geen diploma. Maar zie je het probleem in jouw redenering niet:

Jij stelt dat je hoogopgeleid bent als je een bepaalde opleiding hebt én 5000 Euro netto per maand verdient.

Volgens jouw redenering ben ik dus niet hoogopgeleid, vind ik prima verder, maar het is wel wat vreemd.
En volgens jouw redenering voldoen mijn neefjes en ik allebeide aan 50% van de door jou vereiste criteria. Dat maakt ze dus net zo hoogopgeleid (volgens jouw definitie) als ik.
Jullie zijn familie, dus daarom allemaal hoogopgeleid.
Adelaide schreef:
30-06-2020 21:36
Ik dus ook gamma, en merkte tijdens een interdisciplinair project tijdens mijn doctoraal dat alfa's wat wij deden allemaal te praktisch (hbo-achtig) vonden, en te weinig filosofisch. De gamma wetenschappen blijven toch een soort "nouveau riche" in de ogen van de traditionele tweed-jasjes. Dus die minachting gaat waarschijnlijk twee kanten op. :lol:
Ik heb tijdens een college van mn minor bij de alfafaculteit allerlei moeilijke vragen gesteld over de methodiek van onderzoek. Vond de docent niet zo leuk. Ik vond het vooral inferieur ;-D
anoniem_191117 wijzigde dit bericht op 30-06-2020 21:42
0.16% gewijzigd
Betty_Slocombe schreef:
30-06-2020 21:39
Mijn neefjes hebben helemaal geen diploma. Maar zie je het probleem in jouw redenering niet:

Jij stelt dat je hoogopgeleid bent als je een bepaalde opleiding hebt én 5000 Euro netto per maand verdient.

Volgens jouw redenering ben ik dus niet hoogopgeleid, vind ik prima verder, maar het is wel wat vreemd.
En volgens jouw redenering voldoen mijn neefjes en ik allebeide aan 50% van de door jou vereiste criteria. Dat maakt ze dus net zo hoogopgeleid (volgens jouw definitie) als ik.
Ja dat klopt. En nee, geen 50%, ik bedoel gewoon dat veel mensen tegenwoordig met het woord hoogopgeleid gooien terwijl het weinig zegt.
Nemain• schreef:
30-06-2020 21:41
Jullie zijn familie, dus daarom allemaal hoogopgeleid.
Ik had het altijd al in de gaten. Nu nog hun salaris (maar dan wel wit) en dan is het helemaal mooi.
happyface97 schreef:
30-06-2020 21:42
Ja dat klopt. En nee, geen 50%, ik bedoel gewoon dat veel mensen tegenwoordig met het woord hoogopgeleid gooien terwijl het weinig zegt.
Maar wat jij zegt klopt ook niet.
happyface97 schreef:
30-06-2020 21:42
Ja dat klopt. En nee, geen 50%, ik bedoel gewoon dat veel mensen tegenwoordig met het woord hoogopgeleid gooien terwijl het weinig zegt.
Het zegt dat je een universitaire of hbo-opleiding hebt afgerond.
Adelaide schreef:
30-06-2020 21:40
TO, dit heb ik je ook al gevraagd, maar hier reageer je niet op. Volgens jouw definitie zijn professoren niet hoogopgeleid. Vind je dat terecht?
De meeste hoogleraren verienen wel rond de €5000, dus ja die zijn in mijn beleving wel hoogopgeleid ja.
captain_hindsight schreef:
30-06-2020 21:36
:mrgreen:

Waar ik slecht tegen kan zijn mensen die zeggen: "Ik had wel studie/cursus/opleiding X of Y kunnen doen..." waarmee ze bedoelen dat ze er slim genoeg voor zijn.

Nou als je dat vindt, haal dat vwo-diploma of die bachelor/master dan gewoon. Of zeur er niet over. "Had gekund" betekent niks.
Ja, vind ik ook heel irritant. “Ik beschouw mezelf ook als hoogopgeleid, ik heb alleen nooit mijn papiertje gehaald.” Al geloof ik best dat dit voor een aantal mensen geldt, ik heb het net wat te vaak gehoord...
Betty_Slocombe schreef:
30-06-2020 21:42
Ik had het altijd al in de gaten. Nu nog hun salaris (maar dan wel wit) en dan is het helemaal mooi.
Niet alles willen hè. Ik ben maar een hbo’er met een softe opleiding en ook nog docent met een po salaris. Kortom: ik heb niets.
happyface97 schreef:
30-06-2020 21:44
De meeste hoogleraren verienen wel rond de €5000, dus ja die zijn in mijn beleving wel hoogopgeleid ja.
Ik heb pijn aan mijn hersens nu.
Tijgerprintje2 schreef:
30-06-2020 20:57
Hier ben ik het mee eens. Overigens doen sommige hbo's ook net alsof ze een universiteit zijn, met hun "University of applied sciences". Dat snap ik ook niet, noem het gewoon een hogeschool.
Maar wat maakt dat uit? Word je er zelf minder van? Ik heb juist het idee dat er door de wo'ers vaak bewust nogal denigrerend wordt gedaan: dat hbo'ers niet studeren of student zijn, maar scholieren of leerlingen zijn die naar school gaan. En dat is dan 'heus niet denigrerend bedoeld', maar stiekem toch wel. Hbo'ers hoor ik er daarentegen zelden over. Die hebben niet staan demonstreren om 'student' genoemd te worden, de definitie is gewoon in de loop der tijd wat verschoven.
Zelfde met de naam van hogeschool in het Engels: dat is simpelweg gedaan om het gelijk te trekken met het buitenland. In de VS heet ook alles wat los en vast zit 'university', maar loopt enorm uiteen qua niveau.
Betty_Slocombe schreef:
30-06-2020 21:42
Maar wat jij zegt klopt ook niet.
Nee, volgens de definitie niet nee, maar dit is mijn beleving op het woord hoogopgeleid.
Nemain• schreef:
30-06-2020 21:45
Niet alles willen hè. Ik ben maar een hbo’er met een softe opleiding en ook nog docent met een po salaris. Kortom: ik heb niets.
Ja, ik heb eigenlijk niks te klagen. Ik kan alle chips kopen die ik wil.
Alle reacties Link kopieren
Hoogopgeleid zie ik zoals de definitie van het woord is. Het ene is voor mij ook niet beter dan het andere. We hebben zowel hoog als laagopgeleide mensen nodig om de maatschappij draaiende te houden dus de ene groep is niet meer ‘waard’ dan de andere.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
30-06-2020 21:40
Je kunt meer dingen studeren dan dat. Een historicus of filosoof verdient minder dan een goede loodgieter met een eigen bedrijf.
Maar je kunt wel langer door
Mijn mans oude-vrienden (dus van voor zijn studie) die in een maak-beroep terecht kwamen, verdienden eerst flink meer.
Maar zijn na hun 50e aan het aftakelen (vaak zwakke rug/knieen) of vervangen door machines (ja echt, en dat in 2020 niet in 1890)
als filosoof kun je door tot je? 80e??
NYC schreef:
30-06-2020 21:44
Ja, vind ik ook heel irritant. “Ik beschouw mezelf ook als hoogopgeleid, ik heb alleen nooit mijn papiertje gehaald.” Al geloof ik best dat dit voor een aantal mensen geldt, ik heb het net wat te vaak gehoord...
Ik ook ja.
happyface97 schreef:
30-06-2020 21:45
Nee, volgens de definitie niet nee, maar dit is mijn beleving op het woord hoogopgeleid.
Oh, be-le-ving.
happyface97 schreef:
30-06-2020 21:45
Nee, volgens de definitie niet nee, maar dit is mijn beleving op het woord hoogopgeleid.
Mijn beleving.... fantastische argumentatie :rofl:
Alle reacties Link kopieren
happyface97 schreef:
30-06-2020 21:45
Nee, volgens de definitie niet nee, maar dit is mijn beleving op het woord hoogopgeleid.
tja, ik kan bij het woord Tafel wel de beleving hebben van een groeiend groen ding (soort sprietje), in een veld vol andere groeiende groene dingen,
Maakt het nog niet waar natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
jezus je zou maar hoogopgeleid zijn O_O
Nemain• schreef:
30-06-2020 21:46
Mijn beleving.... fantastische argumentatie :rofl:
Hoe wil je discussiëren over het woord 'hoogopgeleid' als het letterlijk vast staat? Ik vraag jullie mening, niet of het hoogopgeleid mbo of wo is..
lilalinda schreef:
30-06-2020 21:45
Maar je kunt wel langer door
Mijn mans oude-vrienden (dus van voor zijn studie) die in een maak-beroep terecht kwamen, verdienden eerst flink meer.
Maar zijn na hun 50e aan het aftakelen (vaak zwakke rug/knieen) of vervangen door machines (ja echt, en dat in 2020 niet in 1890)
als filosoof kun je door tot je? 80e??
Tot je dement bent. En daarna ook nog wel, zeg je gewoon dat je socratische gesprekken voert.
Een van de redenen dat wij thuis best geduwd zijn richting theoretische opleidingen is de lichamelijke slijtage van familieleden. Tantes met kapotte ruggen van het tillen van bejaarden of met kromme vingers van het poetsen, ooms met versleten schouders of rare kuchjes door onduidelijke verfspuitbeurten. Ik hoef nooit te douchen na mijn werk en dat is wat mijn ouders voor ons wilden.
TO is aan het online daten en begint het vervelend te vinden dat mensen die "hoogopgeleid" in hun profiel hebben staan toch niet allemaal in een Porsche komen aanzetten. :idee:

--

TO, professoren verdienen zo'n 5000-7000 bruto. Dat is 3500-4500 netto.
lilalinda schreef:
30-06-2020 21:47
tja, ik kan bij het woord Tafel wel de beleving hebben van een groeiend groen ding (soort sprietje), in een veld vol andere groeiende groene dingen,
Maakt het nog niet waar natuurlijk
Nee, wat waar is is de definitie van het woord tafel natuurlijk..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven