Ik mis vrouwen in bepaalde beroepen
zondag 16 juni 2019 om 11:25
De emancipatie is een feit en vrouwen eisen hun plaats op in allerlei beroepen. En terecht. Dat voorop.
Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.
Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Maar waarom zie ik dan zo weinig vrouwen die stratenmaker zijn, of bouwvakker, of vuilnisman, en als ik de plantsoenendienst bezig zie, met het onderhoud van openbaar groen, zijn het eigenlijk ook alleen maar mannen.
Is daar een reden voor? Worden alle vrouwen die staan te trappelen om stratenmaker te worden, of vuilnisman, gewoonweg gediscrimineerd, of ZIJN er geen vrouwen die die beroepen ambiëren, en zo nee, waarom niet? Want emancipatie hoort toch ook in DIE beroepen door te dringen?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

woensdag 19 juni 2019 om 21:56
Ja, zijpaden inslaan. Dat vind ik ook altijd heel vervelend. Dan geef je iemand een antwoord, maar dan blijft diegene de vraag maar schreeuwen zonder naar alle antwoorden te luisteren. Dan zou je je toch afvragen waarom die vraag überhaupt gesteld wordt.
In plaats daarvan ga ik alcoholvrij bier drinken.
In plaats daarvan ga ik alcoholvrij bier drinken.
woensdag 19 juni 2019 om 21:58
https://beta.trouw.nl/nieuws/het-einde- ... ~ba836287/MarkSD schreef: ↑19-06-2019 21:54Linkje?
https://beta.trouw.nl/nieuws/statussymb ... ~b1afdb27/
India’s welvaart groeit, maar de arbeidsparticipatie van vrouwen daalt juist. Liever zorgen ze thuis voor de familie.
“Ik besloot vijf jaar geleden al: zodra ik ga trouwen stop ik met werken.” In februari was het zover voor de 27-jarige Caroline Gupta. De dag na haar verloving nam ze ontslag bij het callcentrum waar ze werkte om zich voor te bereiden op haar bruiloft in juni. “Mijn hart zat er niet in”, zegt ze over haar werk. “En nu ik getrouwd ben, heb ik het erg druk met de zorg voor mijn man en schoonmoeder.”
De deelname van vrouwen op de arbeidsmarkt in India is met 26 procent bijzonder laag – er zijn slechts elf landen in een lijst van 131 waar het nóg lager is. Daardoor dragen vrouwen slechts 17 procent bij aan het bruto binnenlands product, vergeleken met bijvoorbeeld 40 procent in China. Volgens de Wereldbank zou de economische groei jaarlijks zeker 1,5 procent hoger kunnen zijn, als 50 procent van de vrouwen een baan zou hebben. Maar het gaat juist de andere kant op: in 2005 was de arbeidsparticipatie nog 35 procent. Hoe welvarender het land, hoe minder vrouwen werken, zo lijkt de trend in India.
Zo begon Gupta op haar achttiende uit financiële noodzaak met werken. En ze is gestopt nu ze, via haar man, is toegetreden tot de hogere middenklasse. “We waren thuis niet arm, maar mijn ouders hadden mijn hulp nodig nadat mijn vader ziek thuis kwam te zitten. Mijn twee jongere broertjes zaten nog op school.”
Naast haar baan haalde ze op afstand een bachelordiploma in marketing. Intussen leerde ze haar man kennen: een financieel manager in hetzelfde bedrijf. Hij komt uit een aanzienlijk rijkere familie. “Ze hebben hun eigen huis met drie verdiepingen”, vertelt Gupta. “Ik heb twee schoonmaaksters om me te helpen in huis.”
Status
De kersverse huisvrouw geniet van haar nieuwe rol, en de status die ze heeft als jonge vrouw die voor het geld niet hoéft te werken. Ze woont niet alleen samen met haar man, maar ook met haar schoonouders en twee zwagers, die beiden nog niet getrouwd zijn. “Ik moet veel tijd doorbrengen met mijn schoonmoeder, dat hoort erbij. Alle mannen werken buitenshuis, dus ze heeft mij als gezelschap nodig. Ze vertelt me veel verhalen. En wanneer mijn man thuiskomt, wil hij ook met mij praten over zijn dag. Ik zorg graag voor hem. Ik geef hem elke avond een hoofdmassage.”
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 19 juni 2019 om 21:58
Beetje vergelijkbaar met hier. Vrouwen moesten eerst meewerken om rond te komen en ervaarden het als luxe om thuis te mogen blijven. Daarna kwam pas de emancipatie, met de tweede wereld oorlog. Toen ze de fabrieken weer in gingen om te werken omdat er geen mannen meer over waren om dat te doen. En toen wilden ze daarna niet meer terug. Het is dus nog weer een stap verder. En dat punt is in India nog niet bereikt.MarkSD schreef: ↑19-06-2019 21:54Linkje?
https://beta.trouw.nl/nieuws/statussymb ... ~b1afdb27/
India’s welvaart groeit, maar de arbeidsparticipatie van vrouwen daalt juist. Liever zorgen ze thuis voor de familie.
“Ik besloot vijf jaar geleden al: zodra ik ga trouwen stop ik met werken.” In februari was het zover voor de 27-jarige Caroline Gupta. De dag na haar verloving nam ze ontslag bij het callcentrum waar ze werkte om zich voor te bereiden op haar bruiloft in juni. “Mijn hart zat er niet in”, zegt ze over haar werk. “En nu ik getrouwd ben, heb ik het erg druk met de zorg voor mijn man en schoonmoeder.”
De deelname van vrouwen op de arbeidsmarkt in India is met 26 procent bijzonder laag – er zijn slechts elf landen in een lijst van 131 waar het nóg lager is. Daardoor dragen vrouwen slechts 17 procent bij aan het bruto binnenlands product, vergeleken met bijvoorbeeld 40 procent in China. Volgens de Wereldbank zou de economische groei jaarlijks zeker 1,5 procent hoger kunnen zijn, als 50 procent van de vrouwen een baan zou hebben. Maar het gaat juist de andere kant op: in 2005 was de arbeidsparticipatie nog 35 procent. Hoe welvarender het land, hoe minder vrouwen werken, zo lijkt de trend in India.
Zo begon Gupta op haar achttiende uit financiële noodzaak met werken. En ze is gestopt nu ze, via haar man, is toegetreden tot de hogere middenklasse. “We waren thuis niet arm, maar mijn ouders hadden mijn hulp nodig nadat mijn vader ziek thuis kwam te zitten. Mijn twee jongere broertjes zaten nog op school.”
Naast haar baan haalde ze op afstand een bachelordiploma in marketing. Intussen leerde ze haar man kennen: een financieel manager in hetzelfde bedrijf. Hij komt uit een aanzienlijk rijkere familie. “Ze hebben hun eigen huis met drie verdiepingen”, vertelt Gupta. “Ik heb twee schoonmaaksters om me te helpen in huis.”
Status
De kersverse huisvrouw geniet van haar nieuwe rol, en de status die ze heeft als jonge vrouw die voor het geld niet hoéft te werken. Ze woont niet alleen samen met haar man, maar ook met haar schoonouders en twee zwagers, die beiden nog niet getrouwd zijn. “Ik moet veel tijd doorbrengen met mijn schoonmoeder, dat hoort erbij. Alle mannen werken buitenshuis, dus ze heeft mij als gezelschap nodig. Ze vertelt me veel verhalen. En wanneer mijn man thuiskomt, wil hij ook met mij praten over zijn dag. Ik zorg graag voor hem. Ik geef hem elke avond een hoofdmassage.”

woensdag 19 juni 2019 om 22:01
DE vraag is wel terecht, want het blijft een raar iets dat er wel op de ene sector /functie moeilijk wordt gedaan over de verdeling, maar bij de andere weer helemaal niet.
Hoe dan ook blijft het kunstmatig mensen een kant op sturen: en dat werkt volgens mij nooit beter dan gewoon je gevoel volgen qua werk.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2005/47 ... enberoepen
Hoe dan ook blijft het kunstmatig mensen een kant op sturen: en dat werkt volgens mij nooit beter dan gewoon je gevoel volgen qua werk.
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2005/47 ... enberoepen
woensdag 19 juni 2019 om 22:05
Ik heb nog geen inhoudelijk antwoord gezien. Zijn het de werkgevers die discrimineren? Zijn het meiden zelf die liever achter een bureau zitten dan met hun knieën op het plaveisel om een nieuwe stoep te maken? En alles wat daar tussen ligt? Ik heb het antwoord nog niet gezien.
woensdag 19 juni 2019 om 22:05
Diyer.
Ben je echt afgewezen omdat je graag de technische kant op wou gaan als lasser.
Ik sta er werkelijk er van te kijken.
Zelf ben ik lasser,ondertussen 20 jaar,en ik werk echt in een mannenwereld.
En dat gaat heel goed.
Op school kregen we techniek,en dus mochten we ook wat lassen,en de leraar zei daar moet je in verder gaan.
Maar ik koos voor de richting landbouw,maar daar ben ik echter mee gestopt en ging werk zoeken in de techniek.
Helaas had ik toen nog geen papieren,maar ik mocht wel langs komen op een bedrijf waar ik ging solliciteren,ik moest natuurlijk wel wat laten zien,maar ze zagen dat ik het in me had,en gaven ze me die kans.
Nu 20 jaar zit ik er nog steeds.
het is zeker lichamelijk een zwaar beroep,vooral je rug schouders en nek lijden daar wel van, en ik ben ook hypermobiel.
Op de middelbare school zat ik alleen tussen de jongens in de klas,en de landbouwschool zaten we met 3 meiden in de klas,en dat ging prima.
Na de landbouwschool ging ik een jaar werken in Denemarken,toen ik in Nederland terug kwam,koos ik voor het lassen.
Ondertussen heb ik ook veel diploma s gehaald en regelmatig cursussen moeten volgen,en ieder jaar moeten we certificeren ,dan moeten we moeilijke opdrachten uitvoeren en de las stukken worden opgestuurd en onderzocht,maar daar ga ik niet te veel op in,want dat is een ingewikkeld proces.
de klanten stellen steeds hogere eisen.
Ik zou niet anders willen,ik ben gewend om met mannen te werken en hun met mij,ik werd ook meteen opgenomen door die mannen,maar ik kan ook behoorlijk wat hebben.
We hebben gewoon veel lol op het werk.
Zo ben ik in dit wereldje ingerold,laat mij maar fysiek zwaar werk doen,dan iets wat licht is,mijn lichaam is wel wat gewend,ik sport ook dus iedere dag om mijn lichaam in vorm te houden.
Vroeger wou ik arts worden,helaas zat dat er niet in,maar de medische wereld vind ik ook erg boeiend.
Ben je echt afgewezen omdat je graag de technische kant op wou gaan als lasser.
Ik sta er werkelijk er van te kijken.
Zelf ben ik lasser,ondertussen 20 jaar,en ik werk echt in een mannenwereld.
En dat gaat heel goed.
Op school kregen we techniek,en dus mochten we ook wat lassen,en de leraar zei daar moet je in verder gaan.
Maar ik koos voor de richting landbouw,maar daar ben ik echter mee gestopt en ging werk zoeken in de techniek.
Helaas had ik toen nog geen papieren,maar ik mocht wel langs komen op een bedrijf waar ik ging solliciteren,ik moest natuurlijk wel wat laten zien,maar ze zagen dat ik het in me had,en gaven ze me die kans.
Nu 20 jaar zit ik er nog steeds.
het is zeker lichamelijk een zwaar beroep,vooral je rug schouders en nek lijden daar wel van, en ik ben ook hypermobiel.
Op de middelbare school zat ik alleen tussen de jongens in de klas,en de landbouwschool zaten we met 3 meiden in de klas,en dat ging prima.
Na de landbouwschool ging ik een jaar werken in Denemarken,toen ik in Nederland terug kwam,koos ik voor het lassen.
Ondertussen heb ik ook veel diploma s gehaald en regelmatig cursussen moeten volgen,en ieder jaar moeten we certificeren ,dan moeten we moeilijke opdrachten uitvoeren en de las stukken worden opgestuurd en onderzocht,maar daar ga ik niet te veel op in,want dat is een ingewikkeld proces.
de klanten stellen steeds hogere eisen.
Ik zou niet anders willen,ik ben gewend om met mannen te werken en hun met mij,ik werd ook meteen opgenomen door die mannen,maar ik kan ook behoorlijk wat hebben.
We hebben gewoon veel lol op het werk.
Zo ben ik in dit wereldje ingerold,laat mij maar fysiek zwaar werk doen,dan iets wat licht is,mijn lichaam is wel wat gewend,ik sport ook dus iedere dag om mijn lichaam in vorm te houden.
Vroeger wou ik arts worden,helaas zat dat er niet in,maar de medische wereld vind ik ook erg boeiend.
woensdag 19 juni 2019 om 22:08
Ga dan gewoon je topic nog eens lezen.pejeka schreef: ↑19-06-2019 22:05Ik heb nog geen inhoudelijk antwoord gezien. Zijn het de werkgevers die discrimineren? Zijn het meiden zelf die liever achter een bureau zitten dan met hun knieën op het plaveisel om een nieuwe stoep te maken? En alles wat daar tussen ligt? Ik heb het antwoord nog niet gezien.
woensdag 19 juni 2019 om 22:11
Wat ik al dacht: een IQ onder de 10. Gefeliciteerd, je hebt het record gebroken. Einde discussie.pejeka schreef: ↑19-06-2019 22:05Ik heb nog geen inhoudelijk antwoord gezien. Zijn het de werkgevers die discrimineren? Zijn het meiden zelf die liever achter een bureau zitten dan met hun knieën op het plaveisel om een nieuwe stoep te maken? En alles wat daar tussen ligt? Ik heb het antwoord nog niet gezien.
If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
woensdag 19 juni 2019 om 22:13
Het gaat er niet om dat in alle beroepen een gelijk aantal mannen en vrouwen zouden moeten werken, maar het gaat er om dat je als vrouw of man in ieder beroep moet kunnen werken en dat je daarin niet tegen gewerkt wordt.
Dat je kunt kiezen op basis van vrijheid en niet op basis van geslacht.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best

woensdag 19 juni 2019 om 22:14
Ik vind dit heel verdrietig. 19 Pagina's lang hebben mensen geprobeerd een antwoord te geven op een vraag, maar nu blijkt dat de cognitieve vaardigheden van TO dusdanig beperkt zijn dat al deze moeite voor niets is geweest.
Functioneel analfabetisme. Je hoort er veel over, maar het komt nu wel heel dichtbij
Functioneel analfabetisme. Je hoort er veel over, maar het komt nu wel heel dichtbij

woensdag 19 juni 2019 om 22:19
Vreselijk ja. Is er al een gironr voor geopend?Betty_Slocombe schreef: ↑19-06-2019 22:14Ik vind dit heel verdrietig. 19 Pagina's lang hebben mensen geprobeerd een antwoord te geven op een vraag, maar nu blijkt dat de cognitieve vaardigheden van TO dusdanig beperkt zijn dat al deze moeite voor niets is geweest.
Functioneel analfabetisme. Je hoort er veel over, maar het komt nu wel heel dichtbij![]()
Mater tua tam obesa est ut cum Romae est urbs habet octo colles!
woensdag 19 juni 2019 om 22:20

woensdag 19 juni 2019 om 22:22

If we winter this one out, we can summer anywhere - Seamus Healey.
woensdag 19 juni 2019 om 22:23
Helemaal met je eens. Maar dan is het dus ook niet OK dat in bepaalde functies wél wordt gesteld dat vrouwen bevoordeeld worden als ze solliciteren (zoals nu in Eindhoven), maar er nooit functies zijn die van oudsher door vrouwen worden vervuld en waarvan dan gesteld wordt dat mannen de voorkeur krijgen. Geschiktheid is geschiktheid.rosanna08 schreef: ↑19-06-2019 22:13Het gaat er niet om dat in alle beroepen een gelijk aantal mannen en vrouwen zouden moeten werken, maar het gaat er om dat je als vrouw of man in ieder beroep moet kunnen werken en dat je daarin niet tegen gewerkt wordt.
woensdag 19 juni 2019 om 22:24
Over welke beroepen heb je het dan?pejeka schreef: ↑19-06-2019 22:23Helemaal met je eens. Maar dan is het dus ook niet OK dat in bepaalde functies wél wordt gesteld dat vrouwen bevoordeeld worden als ze solliciteren (zoals nu in Eindhoven), maar er nooit functies zijn die van oudsher door vrouwen worden vervuld en waarvan dan gesteld wordt dat mannen de voorkeur krijgen. Geschiktheid is geschiktheid.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
woensdag 19 juni 2019 om 22:24
Zeker wel, ik lees dat regelmatig in vacatureteksten binnen het onderwijs, kraamzorg en verloskunde.pejeka schreef: ↑19-06-2019 22:23Helemaal met je eens. Maar dan is het dus ook niet OK dat in bepaalde functies wél wordt gesteld dat vrouwen bevoordeeld worden als ze solliciteren (zoals nu in Eindhoven), maar er nooit functies zijn die van oudsher door vrouwen worden vervuld en waarvan dan gesteld wordt dat mannen de voorkeur krijgen. Geschiktheid is geschiktheid.
woensdag 19 juni 2019 om 22:28
Hoeveel mannen willen erpejeka schreef: ↑19-06-2019 22:23Helemaal met je eens. Maar dan is het dus ook niet OK dat in bepaalde functies wél wordt gesteld dat vrouwen bevoordeeld worden als ze solliciteren (zoals nu in Eindhoven), maar er nooit functies zijn die van oudsher door vrouwen worden vervuld en waarvan dan gesteld wordt dat mannen de voorkeur krijgen. Geschiktheid is geschiktheid.
* min
* hoer
* kraamverpleger
* huishoudelijke hulp
* tandartsassistent
Worden ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
woensdag 19 juni 2019 om 22:31
Wat een onzin. In bv zorg of basisonderwijs hebben mannelijke sollicitanten een streepje voor.pejeka schreef: ↑19-06-2019 22:23Helemaal met je eens. Maar dan is het dus ook niet OK dat in bepaalde functies wél wordt gesteld dat vrouwen bevoordeeld worden als ze solliciteren (zoals nu in Eindhoven), maar er nooit functies zijn die van oudsher door vrouwen worden vervuld en waarvan dan gesteld wordt dat mannen de voorkeur krijgen. Geschiktheid is geschiktheid.
Omdat die beroepen overlopen van de vrouwen en je toch graag een afspiegeling van de samenleving in dienst wil hebben.
Mannelijke patiënten vinden het bv vaak ook prettig om door een man te worden geholpen. Mannelijke cliënten op woongroepen vinden het fijn ook mannelijke begeleiders te hebben.
Jongens op school hebben baat bij een man voor de klas.
Leef jij onder een steen ofzo? Dit is toch algemeen bekend?
woensdag 19 juni 2019 om 22:32
Min is wel een leuke uitdagingblijfgewoonbianca schreef: ↑19-06-2019 22:28Hoeveel mannen willen er
* min
* hoer
* kraamverpleger
* huishoudelijke hulp
* tandartsassistent
Worden ?
woensdag 19 juni 2019 om 22:34
Zag laatst een reportage over een mannelijke thuishulp. Hij is ontslagen, omdat de cliënten liever een vrouw zagen. En de organisatie ging daarin gewoon mee.blijfgewoonbianca schreef: ↑19-06-2019 22:28Hoeveel mannen willen er
* min
* hoer
* kraamverpleger
* huishoudelijke hulp
* tandartsassistent
Worden ?
Mannelijke hoeren zijn er genoeg, als het daarom gaat. Zowel voor mannen als voor vrouwen.
Maar waar het om gaat is dit: in dit hele topic worden vragen met wedervragen beantwoord, maar ik weet nog steeds niet waarom er geen stoere meiden op het dak zitten om nieuw dakleer aan te brengen, of meiden op hun knieën op de stoep liggen om nieuw plaveisel te maken. Het enige wat er gebeurt is dat er irrelevante wedervragen worden gesteld of andere omwegen worden ingeslagen, maar een antwoord is er nog steeds niet.

woensdag 19 juni 2019 om 22:34
pejeka schreef: ↑19-06-2019 22:23Helemaal met je eens. Maar dan is het dus ook niet OK dat in bepaalde functies wél wordt gesteld dat vrouwen bevoordeeld worden als ze solliciteren (zoals nu in Eindhoven), maar er nooit functies zijn die van oudsher door vrouwen worden vervuld en waarvan dan gesteld wordt dat mannen de voorkeur krijgen. Geschiktheid is geschiktheid.
Ja dat is wel ok, want vrouwen worden in hun keuzes benadeeld (vooral door kortzichtige mannen, we noemen geen namen .. ) dus is het logisch om te proberen die nadelen te compenseren en te nivelleren.
Er is behoefte aan meer vrouwen in het midden en topsegment omdat daar de vrouwen het meest benadeeld worden omdat daar te veel mannen zitten. Daar is de verhouding heel ongelijk verdeeld en daar mag je dus actief op sturen om die ongelijke verdeling weg te halen.
Vrouwen worden dus niet bevoordeeld maar gecompenseerd. En die compensatie loopt voorlopig nog drastisch achter bij de nadelen die ze aan de andere kant ondervinden. En ja, ook een vrouwelijke stratenmaker krijgt minder betaald dan een mannelijke stratenmaker onafhankelijk van het aantal straten wat ze maakt.
Daarnaast is het de vraag of selecteren op geschiktheid nou wel zo goed gaat uitpakken voor mannen .. weet waar je om vraagt.
anoniem_63edfe1106ed8 wijzigde dit bericht op 19-06-2019 22:36
0.65% gewijzigd