Werk & Studie alle pijlers

Ik vraag me iets af...

10-11-2012 18:28 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me iets af.. Of nee iets valt me op. ik ben afgestudeerd en al een tijd aan het solliciteren. Nog geen baan in mijn eigen werkveld. Jammer en ontzettend balen maar het is nu eenmaal zo. Ik ben niet de enige veel vrienden en vriendinnen zitten in hetzelfde schuitje. Al dan niet net afgestudeerd. In ieder geval op zoek naar een baan waar ze voor gestudeerd hebben. Ik hoor veel mensen over de ww. Ook hier op t forum. Maar er is toch genoeg ander werk? Okee t is niet waarvoor je hebt gestudeerd en nee ook niet het leukste maar het is wel werk. Ik ben wo opgeleid maar ik kan ook werk krijgen waar ik wellicht te hoog voor opgeleid zou zijn. Ik werk nu in een winkel maar ik kon kiezen uit tien verschillende banen. Dan hoef je toch niet in de ww? Of ben ik nu gek? Zie ik iets over t hoofd?
Als je kunt kiezen uit 10 verschilende banen hoef je inderdaad niet in de ww.

Wat je echter over het hoofd ziet is dat de meeste mensen in de ww niet kunnen kiezen uit 10 verschillende banen. Die willen ook niet kunnen kiezen, die willen gewoon 1 baan.

Er zullen best mensen zijn die hun eisen dringend naar beneden bij moeten stellen. Maar er zijn ook heel veel mensen die solliciteren op alles wat voorbij komt en toch niet aan de bak raken. En nee, er is dus niet "genoeg ander werk". Helaas.
Je wordt denk ik nog gezien als student. Met ook maar n halfjaartje ervaring ben je voor al die baantjes ineens te hoog opgeleid ofwel te duur. En nee je krijgt geen kans om te zeggen dat je ook voor n minnder loon wil werken. Ze verwachten toch dat je binnen korte tijd iets passends vind en dan weer pleite ben.
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik denk dat apatura de spijker op zijn kop slaat. Waarom een hoger opgeleid en ervaren iemand aannemen en inwerken om achter de kassa te zitten, als je weet dat hij/zij ondertussen keihard doorsolliciteerd.
Een vriendin die al 2 jaar heeft gewerkt werkt nu bij kpn. Maar zoals ik jullie hoor is dat eerder een uitzondering? Dan zie ik dat inderdaad over het hoofd.

Maar komen we dan ooit wel uit de crisis en uit de werkeloosheid?
wat een enorm bekrompen openingspost
quote:papayaatje schreef op 10 november 2012 @ 18:47:

Een vriendin die al 2 jaar heeft gewerkt werkt nu bij kpn. Maar zoals ik jullie hoor is dat eerder een uitzondering? Dan zie ik dat inderdaad over het hoofd.

Maar komen we dan ooit wel uit de crisis en uit de werkeloosheid?Er zal altijd werkloosheid blijven. Het vraag en aanbod matcht nooit 100% met elkaar. En door de crisis nu zijn er gewoon minder banen en dus meer werkloosheid.
Dat klopt ja, zo had ik er nog niet bij stil gestaan... Zo krijgt alleen niemand een kans.
Er zijn meer dan genoeg mensen die wat ouder zijn en vaak ook een hoger salaris krijgen.

Maar het belangrijkste argument is natuurlijk dat ook al vind jij al die baantjes heel makkelijk en wil iedereen jou graag hebben, dat geldt niet voor iedereen.

Als je 15 jaar in de ICT (als voorbeeld) hebt gewerkt en je niet zo sociaal ingesteld bent (stereotypering, maar even als voorbeeld) dan ga je niet zo snel bij de Blokker aan de slag.
Wat heerlijk als je nog zo naïef en onbeschadigd in het leven staat.

Geniet er nog maar even van (wel graag zonder te oordelen over andere mensen zonder werk)
Op jouw leeftijd ben je nog betaalbaar
Voor jou 10 anderen. 10 anderen die wel van plan zijn langer dan 3 maanden te blijven. Want voor dat soort banen word je nu gewoon niet aangenomen als ze weten dat je over 3 maanden weer weg bent.
Vanaf nu komen er 100.000 werklozen per jaar bij.

In welke winkels wil je die allemaal onderbrengen?

En als je net van school komt, is een baan als caissiere goed te doen. Maar wat als je kostwinner bent in een gezin met kinderen, eigen huis enz.? Dan red je het niet met 1000,-
Je denkt toch niet dat een 45-jarige man met een ingenieurstitel en 20 jaar ervaring in projectmanagement in de bouw (ik noem maar even een sector die het zwaar heeft) aangenomen wordt in een winkeltje? Of als vakkenvuller bij AH?

En áls hij daarvoor wordt aangenomen denk je dan dat hij zijn gezin, hypotheek, auto etc kan betalen van, zeg, 1300,- netto die je dan verdient? Als de man de WW in gaat krijgt hij 70% van zijn laatst verdiende loon waarmee hij wél zijn vaste lasten kan blijven voldoen en even de tijd heeft om verder te zoeken naar werk. Werk wat best wel iets onder zijn niveau mag liggen of in een andere sector maar zo mijlenver weg als jij stelt.. dat is gewoon onrealistisch.
Je denkt toch niet dat een 45-jarige man met een ingenieurstitel en 20 jaar ervaring in projectmanagement in de bouw (ik noem maar even een sector die het zwaar heeft) aangenomen wordt in een winkeltje? Of als vakkenvuller bij AH?

Dit. Sommige (nouja allemaal denk ik wel) mensen die in de ww zitten willen heel werken en solliciteren al onder hun niveau. Het bedrijf moet alleen wel interesse hebben.
Als TO trouwens wat weet. Ik hou me aanbevolen per 1 jan. (graag wel 1300 euro voor 3,5 dag oid)
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik heb het ook meer over leeftijdsgenoten, jonge pas afgestudeerde mensen over het algemeen die nog geen jaren ervaring in het een of ander hebben en geen gezin wat ze moeten onderhouden. Dat begrijp ik wel. Maar mensen die in mijn ogen net zo geschikt ( of ongeschikt dan) voor winkel, horeca, callcenter banen zijn als ik. Dat bedoel ik meer.
quote:papayaatje schreef op 10 november 2012 @ 20:47:

Ik heb het ook meer over leeftijdsgenoten, jonge pas afgestudeerde mensen over het algemeen die nog geen jaren ervaring in het een of ander hebben en geen gezin wat ze moeten onderhouden. Dat begrijp ik wel. Maar mensen die in mijn ogen net zo geschikt ( of ongeschikt dan) voor winkel, horeca, callcenter banen zijn als ik. Dat bedoel ik meer.

sorry hoor... jij vindt dat mensen die zo'n 5 jaar gestudeerd hebben genoegen moeten nemen met een horeca of callcenterbaantje??!!

quote:Maar er is toch genoeg ander werk? Okee t is niet waarvoor je hebt gestudeerd en nee ook niet het leukste maar het is wel werk.

Sjonge. Dat jij nu genoegen neemt met een winkelbaantje onder je niveau wil nog niet zeggen dat andere net-afgestudeerden hun toekomstplannen, dromen en carriereperspectieven meteen degraderen tot kassawerk?! En hoe kom je dan ooit nog aan een baan die WEL in je afstudeerrichting ligt als je bijv. 5 jaar afgestudeerd bent en 5 jaar werkervaring bij een callcenter hebt

Hoe moeilijk het dus ook is om nu een baan te vinden die in het verlengde van je studie ligt, om het meteen op te geven is wel heel makkelijk om te zeggen en niet slim met het oog op je toekomst.
"Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end."
Ik neem daar geen genoegen mee. Ik werk omdat dat nou eenmaal moet om te leven. Wat moet ik anders doen dan? Thuis gaan zitten en misschien wel een jaar of wat gaan wachten tot ik werk kan doen waar ik voor gestudeerd heb? En wie of wat betaald mijn huur/ hypotheek/ eten en vervoer dan?
Ik heb een secretaresse opleiding gedaan, en daarvoor vwo. Geen enkele werkgever wil mij aannemen omdat ik overgekwalificeerd ben en/of ze bang zijn dat ik me in de functie ga vervelen. Dus niet zo snel oordelen a.u.b. O-O
quote:DeeDee86 schreef op 10 november 2012 @ 20:56:

[...]

Dat jij nu genoegen neemt met een winkelbaantje onder je niveau wil nog niet zeggen dat andere net-afgestudeerden hun toekomstplannen, dromen en carriereperspectieven meteen degraderen tot kassawerk?! En hoe kom je dan ooit nog aan een baan die WEL in je afstudeerrichting ligt als je bijv. 5 jaar afgestudeerd bent en 5 jaar werkervaring bij een callcenter hebt

Hoe moeilijk het dus ook is om nu een baan te vinden die in het verlengde van je studie ligt, om het meteen op te geven is wel heel makkelijk om te zeggen en niet slim met het oog op je toekomst.Oh, dan ben ik blijkbaar ook heel stom bezig. Ik heb ook nog geen werk gevonden na mijn studie en doe dus nog hetzelfde werk als tijdens mijn opleiding. Wat moet ik dan volgens jou? Een uitkering aanvragen?
quote:_lupine_ schreef op 10 november 2012 @ 21:06:

[...]

Oh, dan ben ik blijkbaar ook heel stom bezig. Ik heb ook nog geen werk gevonden na mijn studie en doe dus nog hetzelfde werk als tijdens mijn opleiding. Wat moet ik dan volgens jou? Een uitkering aanvragen?Nee, je zoekt neem ik aan wel werk. Maar je blijft nog bij je oude baan want iets is beter dan niets. Terwijl TO zich verbaast dat jong afgestudeerden geen baan onder hun niveau aannemen. Als nieuwe baan dus, na hun afstuderen.
"Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end."
Precies lupine, zo voel ik het ook. Ik oordeel niet over iedereen die werkeloos is of in de ww zit. Ik zie bij leeftijdsgenoten, oudklasgenoten en vrienden dat ze naar het uwv gaan en ww willen of een uitkering terwijl ze mijns inziens best een tijdelijke baan in bijv de horeca kunnen krijgen.
Je kan toch vanuit een baan onder je niveau toch ook zoeken naar werk wat beter past? Als ik een uitkering zou krijgen terwijl er niks aan mijn handjes mankeert gaat iedereen ook steigeren.
quote:DeeDee86 schreef op 10 november 2012 @ 21:08:

[...]

Nee, je zoekt neem ik aan wel werk. Maar je blijft nog bij je oude baan want iets is beter dan niets. Terwijl TO zich verbaast dat jong afgestudeerden geen baan onder hun niveau aannemen. Als nieuwe baan dus, na hun afstuderen.

Momenteel zijn er legio afgestudeerden die geen werk op niveau kunnen vinden, die zullen dus wel onder hun niveau moeten gaan werken. Ze hebben geen keuze toch?

Ik ben er nu vrijwel zeker van dat ik een nieuwe baan heb op MBO plus niveau, terwijl ik hoger ben opgeleid. Maar dit is wel een goeie verantwoordelijke baan, voor een goede werkgever. Stapje voor stapje lijkt me.

Wat ik doe lijkt me slimmer dan thuis blijven zitten omdat je te beroerd ben om 'onder' je niveau te werken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven