Werk & Studie alle pijlers

Ik weet het even niet meer.

03-07-2018 07:38 141 berichten
Hallo allemaal,

Ik zit met wat werk/geld dilemma's en hoop op wat advies. Momenteel ben ik al bijna 3 jaar part-time werkzaam voor een uitzendbureau. Ik doe dat werk meestal met veel plezier. Ik vind de afwisseling van bedrijven fijn, en ik ben gek op de vrijheid die ik ermee heb. Dat ik zelf mag aangeven welke dagen ik wel en niet werk.
Helaas zit ik al een aantal maanden behoorlijk vast in een hardnekkige depressie waardoor ik drie dagen per week al amper trek. Ik heb letterlijk nergens energie voor en de kleinste dingen irriteren me.
Ik moet mezelf echt naar mijn werk slepen zeg maar.

Doordat ik bewust wat minder werk om mezelf toch een beetje te sparen krijg ik soms maar amper 18 uur per week bij elkaar gesprokkeld. En terwijl mijn rekeningen stijgen ( eigen risico betalen van de kaakchirurg, straks 600 euro betalen aan de paradontoloog, gemeentebelastingen etc ) blijft mijn inkomen maar hangen rond de 800-900 per maand.
Ik red het telkens maar net, maar moet helaas vaak aan mijn spaarrekening komen ( waar ook nog amper wat op staat ).
Eigenlijk moet ik gewoon fulltime gaan werken om alles te kunnen betalen maar dat zie ik gewoon in mijn huidige staat echt niet zitten, ik ben al uitgeput van drie dagen.
Ik word binnenkort trouwens ook getest op autisme en krijg dus sowieso wel hulp van een psycholoog voor mijn depressie ( ook als ik geen autisme blijk te hebben ).

Nu heb ik een vaste locatie waar ik al heel lang kom die een vacature open hebben staan voor 20 uur. Ook niet veel, maar ik vind dat wel een fijne plek. Het stressniveau ligt daar niet te hoog en het is wel een vast inkomen elke maand.
Maar daar moet ik wel 5 dagen voor werken. 5x4 uur, al is het misschien nog mogelijk om 4x5 te doen. Dat moet ik nog overleggen met de manager tijdens mijn gesprek volgende week ( ik heb gesolliciteerd en mag op gesprek komen ).

Nu ben ik toch wat huiverig om dat aan te nemen. Volgende week werk ik bijvoorbeeld drie lange dagen en kom ik zo op 24 uur. De zomervakantie begint en dan heb ik altijd veel werk. Ik zou liever drie lange dagen werken dan vijf korte.
De voordelen van die locatie zijn er zeker, maar ik zie ook de nadelen. Ik ben gewoon wat huiverig om een vaste plek te nemen omdat ik beter weet dan wie dan ook hoeveel gezeik er intern is bij bijna alle bedrijven waar ik kom. Als uitzendkracht blijf ik daar altijd fijn buiten, maar als je er permanent staat kan dat dus niet meer.

Een collega van mij zei trouwens dat ik recht heb op aanvullende bijstand, kan dat kloppen? Ik wil mijn hand absoluut niet ophouden en heb dat ook nooit gedaan maar de situatie word wel nijpend momenteel en ik krijg het echt benauwd van het weinig geld hebben.
Ik probeer echt zo zuinig mogelijk te leven, doe geen rare aankopen, ga vaak naar de Aldi en dergelijke, maar het helpt gewoon niet. Ik heb gewoon veel pech gehad dit jaar, met mijn gebit ook. Dat heeft al een godsvermogen gekost, wat ook mijn eigen schuld natuurlijk, maar ja.

Ik zit gewoon echt even vast, vol met twijfels over wat ik nou moet doen en zie het echt even niet meer zitten. Ik ben gewoon zo moe. Ik heb op zich een goed vangnet, een lieve familie maar verder ben ik altijd alleen. Ik heb geen sociale contacten of vrienden. Ik vind dat moeilijk.

Ik weet het gewoon echt even niet meer.
Madrid, ik kan je een regelmatig middagdutje van harte aanbevelen. Mensen denken dat je dan ‘s nachts niet meer goed slaapt, maar het tegendeel is waar. Alleen niet te laat in de middag gaan slapen, als het even kan. Ideaal is vanaf 13.00 u. Maar dat is meestal lastig te plannen met werk, helaas.

Welterusten voor nu en hopelijk morgen weer wat fitter! I
Nee, je moet even op de site van de belastingdienst kijken en als het weer tijd is voor je belastingopgave volgend jaar van af maart, dan vul je in dat je zorgkosten hebt gehad. Dit wordt van je inkomenstenbelasting af gehaald waar door je dus te veel belasting hebt betaald = teruggave belasting.
Genie, ik heb je een PB gestuurd, hoop dat hij aangekomen is.

Ik heb niet geslapen op de bank, wel een beetje gedommeld. Was zo moe, niet normaal. Ben er ook vroeg ingegaan en heb lang geslapen. Maar ben nog moe. Ik slaap normaal nooit overdag omdat ik zelden moe ben en gewend ben aan weinig slapen, maar gisteren zou het zomaar gekund hebben.

Ga zo even bij het UWV kijken en dan wat schrijven. Beetje rustig aan dit weekend.
Ben gelukkig tot woensdag vrij.
Strikje, ik heb dit jaar mijn belastingaangifte niet ingevuld, dat hoefde niet. Ik heb geen brief gehad namelijk. Maakt dat uit?
Zal wel even kijken bij de belastingdienst ook.
Bedankt voor de tips weer!
Aangekomen!
Na het weekend reageer ik!!
Madrid87 schreef:
14-07-2018 08:43
Genie, ik heb je een PB gestuurd, hoop dat hij aangekomen is.

Ik heb niet geslapen op de bank, wel een beetje gedommeld. Was zo moe, niet normaal. Ben er ook vroeg ingegaan en heb lang geslapen. Maar ben nog moe. Ik slaap normaal nooit overdag omdat ik zelden moe ben en gewend ben aan weinig slapen, maar gisteren zou het zomaar gekund hebben.

Ga zo even bij het UWV kijken en dan wat schrijven. Beetje rustig aan dit weekend.
Ben gelukkig tot woensdag vrij.
Strikje, ik heb dit jaar mijn belastingaangifte niet ingevuld, dat hoefde niet. Ik heb geen brief gehad namelijk. Maakt dat uit?
Zal wel even kijken bij de belastingdienst ook.
Bedankt voor de tips weer!
Je mag altijd belastingaangifte doen. Alleen als je een brief krijgt ben je verplicht om het te doen. Je kunt tot 5 jaar terug nog aangiftes invullen. Als ik jou was zou ik ze even invullen en nog niet versturen om te kijken wat eruit komt. Misschien krijg je wel onverwacht wat terug.
Lady_Vintage schreef:
14-07-2018 12:04
Je mag altijd belastingaangifte doen. Alleen als je een brief krijgt ben je verplicht om het te doen. Je kunt tot 5 jaar terug nog aangiftes invullen. Als ik jou was zou ik ze even invullen en nog niet versturen om te kijken wat eruit komt. Misschien krijg je wel onverwacht wat terug.
Dit. Echt even kijken hoor Madrid. En het is ook nog zo dat voor toeslagen naar jouw verzamel inkomen wordt gekeken. Aangezien die lager ligt dan wat je verdient om dat je de zorgkosten er van af haalt, kun je meer toeslag krijgen bij voorbeeld.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... te_trekken

Dit is een voorbeeld van de site van de BD. Ik zou aangifte doen via hun site als je vorig jaar ook zorgkosten hebt gemaakt. En anders dit even onthouden voor volgend jaar voor de aangifte over 2018. Je moet dat dan wel ook doorgeven op de toeslagen website, die diensten werken volledig langs elkaar heen.
Ik heb al de aangifte ingevuld in april maar ik moest 100 euro betalen, vandaar dat ik het niet verzonden heb. Dat hoefde toch niet. Maar wel bedankt voor de tip.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
15-07-2018 21:13
Ik heb al de aangifte ingevuld in april maar ik moest 100 euro betalen, vandaar dat ik het niet verzonden heb. Dat hoefde toch niet. Maar wel bedankt voor de tip.
Klein puntje: als je moet betalen ben je dus wél verplicht aangifte te doen, ook al heb je geen brief gekregen. Belasting betalen is een verplichting, niet iets waar je kunt hopen dat ze je vergeten en dat je dan mazzel hebt.
Nou zal dat wellicht voor 100 euro niet zo’n vaart lopen, maar ze kunnen dit tot 5 jaar later alsnog opeisen. Wel iets om even goed over na te denken, je word er vast niet vrolijk van als je ineens over 5 jaren alsnog belasting moet gaan betalen.
Madrid87 schreef:
15-07-2018 21:13
Ik heb al de aangifte ingevuld in april maar ik moest 100 euro betalen, vandaar dat ik het niet verzonden heb. Dat hoefde toch niet. Maar wel bedankt voor de tip.
Had je toen geen aftrekposten?

en wat nausica zegt is waar natuurlijk. Ik snap het wel hoor daar niet van en zou het denk ik ook niet hebben verzonden.
Volgens mij niet strikje, maar dat weet ik niet zeker.
Nou ja als ik moet betalen hoor ik het vanzelf wel toch? Ik snap niet zo goed waarom ze me dan geen brief sturen als ik wel moet betalen?

Ik ga zo bellen met het sociaal loket, ben benieuwd wat eruit komt.
Alle reacties Link kopieren
heb je wel in je Digitale-postbus gekeken?
Lang niet alle post gaat meer per brief he?
Jep, ik heb op mijnoverheid.nl gekeken. Niks.
Ik hoefde het vorig jaar en alle jaren ervoor trouwens ook niet te doen.
Ik heb net even met het sociale loket gebeld. Ik heb inderdaad recht op een bijstandsuitkering, die mijn inkomen dan zou aanvullen tot 900 euro per maand. Dat klinkt goed, al vraag ik me af wat de ogen en haken eraan zijn. Je hebt sollicitatieplicht maar dat valt wellicht weg omdat ik al werk. Dat kon ze niet zeggen. Ook kon ik me aanmelden bij de voedselbank en dat ga ik dus meteen doen.
Maar ik twijfel een beetje over die bijstand. Kan ik daar gezeik mee krijgen ivm mijn huurtoeslag/zorgtoeslag of andere dingen?

Ik heb totaal geen verstand van dit soort dingen. Ik probeer me in te lezen maar kan me niet concentreren op de tekst die ik lees.
Madrid87 schreef:
17-07-2018 09:44
Ik heb net even met het sociale loket gebeld. Ik heb inderdaad recht op een bijstandsuitkering, die mijn inkomen dan zou aanvullen tot 900 euro per maand. Dat klinkt goed, al vraag ik me af wat de ogen en haken eraan zijn. Je hebt sollicitatieplicht maar dat valt wellicht weg omdat ik al werk. Dat kon ze niet zeggen. Ook kon ik me aanmelden bij de voedselbank en dat ga ik dus meteen doen.
Maar ik twijfel een beetje over die bijstand. Kan ik daar gezeik mee krijgen ivm mijn huurtoeslag/zorgtoeslag of andere dingen?

Ik heb totaal geen verstand van dit soort dingen. Ik probeer me in te lezen maar kan me niet concentreren op de tekst die ik lees.
Wat goed dat je actie hebt ondernomen! Nee, je kunt niet in de problemen komen met toeslagen. Met een inkomen op bijstandsniveau kom je in aanmerking voor het maximale bedrag aan toeslagen.

Vraag wel even goed hoe het zit met je inkomsten doorgeven, wanneer je dat moet doen en of dat lukt ivm uitzendwerk.


Wat fijn dat je in aanmerking komt voor de voedselbank. Dat zal echt wat gaan schelen in de kosten voor je boodschappen. Wanneer mag je er voor het eerst heen?
Nou ja ik moet nu dus nog terug betalen van huurtoeslag die ik vorig jaar blijkbaar teveel gehad heb, dus wat dat betreft kwam ik wel in de problemen met toeslagen. Maar als ik bijstand krijg en een maand meer werk ( dus boven de 900 euro ) word dat dan gekort? Dat gebeurd bij mijn moeder wel namelijk, met haar weduwepensioen.
Ik wil me eerst nog wat beter inlezen over het UWV voordat ik me aanmeld voor die bijstand. Geen zin om mezelf in de problemen te werken. Maar daar heb ik mijn volle concentratie voor nodig en ik ben helemaal niet lekker momenteel. Al weken niet.
Voel me grieperig en ellendig.

Reageer straks weer, moet nu naar mijn werk.
Nou ja ik kon naar de voedselbank, maar of ik er ook voor in aanmerking kom weet ik niet. Maar heb besloten dat niet te doen. Ik probeer wat af te vallen en ik heb wel eens gezien wat er in die pakketten zit. Veel ongezonde dingen ook, en die ga ik niet kunnen weerstaan als die in mijn pakket zitten.
Bovendien vind ik dat andere mensen er meer recht op hebben dan ik. Ik kan best mijn eigen boodschappen betalen, ik moet gewoon minder uitgeven. Beter mijn geld managen en vaker naar de aldi. Het is ook een stukje trots denk ik.

Die bijstand wil ik wel naar kijken als ik vrijdag vrij ben.

Moet tot donderdag werken en ben dan 6 dagen vrij. Kijk er enorm naar uit, ben supermoe, voel me nog steeds ziek en ellendig. Ik heb het even helemaal gehad met alles. Mijn humeur is echt ver te zoeken. De hitte is ook gewoon een ramp voor me.
Vandaag komt mijn broer eten en hoewel dat gezellig is heb ik er eigenlijk helemaal geen zin in.
Ik ben ook aan het werk op een locatie waar ik het vreselijk vind, dus dat helpt ook niet echt. De sfeer is echt afschuwelijk.
Vervelend dat je je zo beroerd voelt. Heb je echt griep of heb je last van de warmte en de slechte lucht?

Krijg je genoeg water binnen? Je kan knap beroerd worden van uitdroging of oververhitting.
Probeer veel water te drinken, dan voel je je wat beter. Neem een waterfles mee.
En ik weet dat je minder troep probeert te eten, maar met dit weer kan een glas cola en een zak chips niet zoveel kwaad: er zit veel suiker en zout in, en dat heb je nodig als je uitgedroogd raakt.

En werk niet te hard... tandje lager met dit weer mag best.

Ga lekker picknicken met je broer, dan hoef je niet te koken.
Bedankt voor je lieve reactie.
Ik weet niet wat er mis met me is. Ik voel me al een tijdje niet lekker. Wisselende temperaturen ( veel opvliegers ), veel hoofdpijn, zware gewrichten. De warmte speelt zeker mee, ik slaap ook echt beroerd.

Ik drink gelukkig wel altijd meer dan genoeg water. Ik lust eigenlijk alleen water en koffie en drink de hele dag wel 2-3 liter, en met dit weer nog meer.

Tandje lager gaat helaas niet bij dat bedrijf, het is er erg druk en we zijn zwaar onderbemand, dus het zal toch gewoon op een hard tempo moeten want overuren krijg ik niet betaald daar en ik wil ook op tijd naar huis.
Gisteren ook alweer 20 minuten voor niks overgewerkt. Terwijl de vaste medewerkers lekker naar huis gaan als het tijd is. Dat ga ik dus vandaag ook doen. Ik ben uitzendkracht, ik hoef niet langer te blijven dan nodig is. Ze hebben echt een slechte instelling daar, het is ieder voor zich zeg maar.

Nou mij krijg je met dit weer echt niet naar buiten, dus broer en ik eten lekker binnen. Hij mag koken, hij heeft de koksschool gedaan. :mrgreen:
En hij is nu weken vrij, dus ik ga lekker zitten en laat hem maar eens wat voor mij doen.
Ik heb net mijn bijstandsuitkering aangevraagd. Was best een gedoe en nu maar afwachten of ik er een krijg.
Ze vroegen naar bewijs van mijn depressie maar dat heb ik niet echt op papier. Ik heb wel een verwijsbrief van de dokter waarin staat dat ik een PTSS stoornis heb en een Dystyme stoornis. Nou ja ik wacht het maar even af.

Hoop dat ik hem krijg. Dat zou wel even wat lucht geven.
Was goed bezig met sparen maar mijn telefoon viel in het toilet en moest dus een nieuwe kopen, dus wordt weer een krappe maand helaas. Vandaag en morgen werken.

Ik ben nog steeds erg moe en down.
Madrid87 schreef:
02-08-2018 10:31
Ik heb net mijn bijstandsuitkering aangevraagd. Was best een gedoe en nu maar afwachten of ik er een krijg.
Ze vroegen naar bewijs van mijn depressie maar dat heb ik niet echt op papier. Ik heb wel een verwijsbrief van de dokter waarin staat dat ik een PTSS stoornis heb en een Dystyme stoornis. Nou ja ik wacht het maar even af.

Hoop dat ik hem krijg. Dat zou wel even wat lucht geven.
Was goed bezig met sparen maar mijn telefoon viel in het toilet en moest dus een nieuwe kopen, dus wordt weer een krappe maand helaas. Vandaag en morgen werken.

Ik ben nog steeds erg moe en down.
:(

Heb je die telefoon nog? Je kunt er altijd nog wel iets voor krijgen op MP of bij zo'n urban mining winkeltje.

Waar om moet je hen een bewijs van depressie overhandigen eigenlijk? Is dat dan zo dat je geen sollicitatie plicht hebt?
Ja ik heb hem nog. Ik was ervoor verzekerd ( dacht ik ) maar bleek dat die nog op mijn telefoon daarvoor stond en deze dus ongedekt was. Dom van me. Dus dat kostte me 100 euro.
Hij is echt wel gesneuveld dus het lijkt me sterk dat iemand die wil hebben. Het was ook maar een Nokia 3. Geen dure Iphone of iets dergelijks. Die wil ik niet hebben omdat ik zo onhandig ben met die dingen en ze altijd kapot vallen bij mij.

Nou ja ze vroeg meer of ik behandeld wordt nu, dus ik zei dat ik bij het autisme centrum ingeschreven sta en binnenkort daar ga beginnen. Ik hoef waarschijnlijk niet te solliciteren omdat ik al werk heb, maar dat kon ze niet met zekerheid zeggen.
Dat hoor ik bij mijn gesprek. Ze gaan binnen 2 dagen terugbellen om daar een afspraak voor te maken.
Ik weet niet of ik die verwijsbrief mee moet nemen. Ik heb hem wel dus ik zie wel. Mijn dokter zou trouwens als het nodig is zo een verwijsbrief maken waarop staat dat ik een depressie heb, zo is ze wel.
Ik zou niet zo maar je medische gegevens aan de gemeente geven, eerlijk gezegd.

Je zou wel misschien een arts je belastbaarheid kunnen laten omschrijven. Normaal gezien heb je wel sollicitatieplicht als je bijstand hebt, ook al werk je al. Maar misschien kun je beargumenteren dat je al werkt en je je maximale belastbaarheid hebt bereikt.
Hey Madrid, balen van je telefoon zeg. Ik heb je een pb gestuurd. Ik hoop dat die is aangekomen!
strikjemetstippels schreef:
02-08-2018 10:54
Ik zou niet zo maar je medische gegevens aan de gemeente geven, eerlijk gezegd.

Je zou wel misschien een arts je belastbaarheid kunnen laten omschrijven. Normaal gezien heb je wel sollicitatieplicht als je bijstand hebt, ook al werk je al. Maar misschien kun je beargumenteren dat je al werkt en je je maximale belastbaarheid hebt bereikt.
Als het niet hoeft ga ik ze die gegevens ook niet geven.

Dat tweede is wel een idee ja. Ik wacht het gesprek even af en anders overleg ik inderdaad even met de huisarts. Dat is een super lieve vrouw waar ik me helemaal bij op me gemak voel.

Genie, ik ga nu kijken.
@ Genie, ik stuur je morgen een reply, ik moet zo naar mijn werk toe.
Lief dat je er nog aan dacht en dat je mee wil denken. Dank je!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven