Werk & Studie alle pijlers

IKB

27-03-2018 18:11 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi,

Kan iemand een leek uitleggen wat het IKB inhoudt en of je dit ook maandelijks kan laten uitbetalen? Is het iets wat voordelig is? Heb er helemaal geen ervaring mee, dus be nice
Je kan dit opzoeken op Google...
Internagelaktisch

http://lmgtfy.com/?q=ikb
Ik leg de lat lekker hoog. Dan kan ik er makkelijker onderdoor.
Je werkgever/personeelszaken/financiële administratie kan je dit ook precies vertellen als het goed is.
Ik ken google wel, vandaar de vraag om het aan een leek uit te leggen en te kijken wat voordeliger is. Maandelijks uitkeren of niet en ervaringen van anderen aanhoren.

Daar is een forum voor.

Sarcastische opmerkingen graag in een andere topic.
gizzmo-returns schreef:
27-03-2018 18:17
Je werkgever/personeelszaken/financiële administratie kan je dit ook precies vertellen als het goed is.
Klopt, maar zou graag ervaringen willen horen
Ja ik kan in ons portaal aangeven of ik het eenmalig wil of maandelijks. Kortom vraag je p&o afdeling.
yoshe schreef:
27-03-2018 18:29
Ja ik kan in ons portaal aangeven of ik het eenmalig wil of maandelijks. Kortom vraag je p&o afdeling.

Vind jij dit fijner dan ons vorige systeem?
Belastingtechnisch maakt het uiteindelijk helemaal niet uit wanneer je het laat uitbetalen, bij de belastingaangifte wordt dat allemaal weer recht getrokken. Dus laat het uitbetalen als jij het nodig hebt.
nimbus schreef:
27-03-2018 18:35
Belastingtechnisch maakt het uiteindelijk helemaal niet uit wanneer je het laat uitbetalen, bij de belastingaangifte wordt dat allemaal weer recht getrokken. Dus laat het uitbetalen als jij het nodig hebt.
Oke, bedankt voor de info😊
Ik last het 2 x per jaar betalen, heb je wat in het vooruitzicht. Maandelijks gaat het al snel op de grote hoop.
Lida1988 schreef:
27-03-2018 18:33
Vind jij dit fijner dan ons vorige systeem?
Ik ken jullie vorige systeem niet. Hier heb je de keus wat je doet mits je het tijdig aangeeft. Zoals eerder al gezegd door iemand maakt het uiteindelijk niets uit, je krijgt even veel.
Ik loop een beetje uit de pas , maar verder ben ik volkomen normaal
gizzmo-returns schreef:
27-03-2018 18:38
Ik last het 2 x per jaar betalen, heb je wat in het vooruitzicht. Maandelijks gaat het al snel op de grote hoop.
Weet jij dan toevallig wat ze bedoelen met het ruilen voor je reiskosten (belastingvoordeel?)
subon schreef:
27-03-2018 18:38
Ik ken jullie vorige systeem niet. Hier heb je de keus wat je doet mits je het tijdig aangeeft. Zoals eerder al gezegd door iemand maakt het uiteindelijk niets uit, je krijgt even veel.
Ik bedoelde het systeem voor het ikb! Maar heel erg bedankt!
Lida1988 schreef:
27-03-2018 18:47
Weet jij dan toevallig wat ze bedoelen met het ruilen voor je reiskosten (belastingvoordeel?)
Nee sorry!
Lida1988 schreef:
Dit gaat volgens mij om de belasting vrije ruimte of zoiets. Dit wordt elk jaar bij ons gevraagd en het is mij ooit uitgelegd, maar hoe het zat weet ik niet meer precies. Wat ik wel weet dat het voor mij voordelig was.

Ik laat het IKB voor elke vakantie uitbetalen. Hebben wat extra’s voor de vakantie.
Je bedoelt woon-werkverkeer?
Dat kan niet altijd als je Ikb hebt.
Ga even langs bij p&o voor uitleg. Ik kan het niet beter uitleggen dan de resultaten van Google.
thistle schreef:
27-03-2018 19:01
Je bedoelt woon-werkverkeer?
Dat kan niet altijd als je Ikb hebt.
Ga even langs bij p&o voor uitleg. Ik kan het niet beter uitleggen dan de resultaten van Google.
Thanks!!
Lida1988 schreef:
e
Je kunt je IKB besteden aan dingen die je belastbaar inkomen verlagen (afhankelijk van wat je werkgever aanbiedt). Eén van die dingen is reiskosten, maar bijvoorbeeld een fiets kan soms ook, of contributie voor een sportschool etc. etc.

Let er wel op dat bij ontslag een WW uitkering ook gebaseerd wordt op je lager belastbare inkomen, je moet dus wel goed nadenken of je IKB op die manier besteden in jouw geval verstandig is.
IKB is een bepaald percentage dat je bovenop je salaris krijgt, meestal ergens tussen 15 en 20 procent bruto jaarsalaris. Laat je het maandelijks uitkeren, dan heb je dus 15 tot 20 procent meer bruto salaris.
Dat geld vervangt het vakantiegeld, fietspriveplan, eindejaarsuitkering etc. Het verschil is dat je bij het IKB zelf kiest wanneer en hoe je het laat uitkeren. Je kunt het uitkeren als geld. Dan gaat er dus nog inkomstenbelasting van af. Maar je kunt er ook bijvoorbeeld een fiets mee aankopen. Dan kun je het bedrag vaak netto besteden ivm belastingvoordeel. Bij woon-werkverkeer geldt dat ook. Stel dat je 1000 euro woon-werkverkeer krijgt, dan kun je dat via het IKB met belastingvoordeel doen, door je salaris met die 1000 euro te verlagen. Vaak kun je met IKB ook verlofdagen kopen (of verkopen). Ik vind het IKB wel handig, maar het maakt geen wereld van verschil.
Digisuus schreef:
27-03-2018 21:54
IKB is een bepaald percentage dat je bovenop je salaris krijgt, meestal ergens tussen 15 en 20 procent bruto jaarsalaris. Laat je het maandelijks uitkeren, dan heb je dus 15 tot 20 procent meer bruto salaris.
Dat geld vervangt het vakantiegeld, fietspriveplan, eindejaarsuitkering etc. Het verschil is dat je bij het IKB zelf kiest wanneer en hoe je het laat uitkeren. Je kunt het uitkeren als geld. Dan gaat er dus nog inkomstenbelasting van af. Maar je kunt er ook bijvoorbeeld een fiets mee aankopen. Dan kun je het bedrag vaak netto besteden ivm belastingvoordeel. Bij woon-werkverkeer geldt dat ook. Stel dat je 1000 euro woon-werkverkeer krijgt, dan kun je dat via het IKB met belastingvoordeel doen, door je salaris met die 1000 euro te verlagen. Vaak kun je met IKB ook verlofdagen kopen (of verkopen). Ik vind het IKB wel handig, maar het maakt geen wereld van verschil.

Heel erg bedankt! Het deel over de reiskosten klinkt interessant, maar hoe bedoel je dan verlagen van je inkomen? Ruil je het niet in dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven