Info studie Budgetcoach/Schuldhulpverlener
donderdag 4 juli 2013 om 19:59
Hallo,
Ik overweeg een carriereswitch naar Budgetcoach/Schuldhulpverlener en ben me aan het orienteren op cursussen.
- Wat ik graag wil weten van mensen die soortgelijke functie hebben: welke opleiding heb je nodig om aan het werk te kunnen?
- Wie heeft er zo'n opleiding gedaan en kan me tips geven?
Ik overweeg een carriereswitch naar Budgetcoach/Schuldhulpverlener en ben me aan het orienteren op cursussen.
- Wat ik graag wil weten van mensen die soortgelijke functie hebben: welke opleiding heb je nodig om aan het werk te kunnen?
- Wie heeft er zo'n opleiding gedaan en kan me tips geven?
donderdag 4 juli 2013 om 21:28
IT-er. In dit vak moet je een harde maatschappelijk werker of een zachte jurist zijn.
Ik wil je adviseren om eerst vrijwilligerswerk te gaan doen bij Humanitas. Serieus advies. In zo'n administratie op orde project. Dan ga je bij de mensen thuis hun administratie door, hoor je de verhalen, hoor je hoe de schuld bij anderen dan hunzelf wordt gelegd en zie je de problemen waar men mee te maken heeft. En als je het dan nog steeds trekt, zou ik er een opleiding bij zoeken.
Ik wil je adviseren om eerst vrijwilligerswerk te gaan doen bij Humanitas. Serieus advies. In zo'n administratie op orde project. Dan ga je bij de mensen thuis hun administratie door, hoor je de verhalen, hoor je hoe de schuld bij anderen dan hunzelf wordt gelegd en zie je de problemen waar men mee te maken heeft. En als je het dan nog steeds trekt, zou ik er een opleiding bij zoeken.
donderdag 4 juli 2013 om 21:43
https://winkel.nibud.nl/p ... basistraining-budgetteren
https://winkel.nibud.nl/professionals/budgetbegeleiding
Dit zijn cursussen voor mensen met al een financieele achtergrond, goed aangeschreven en betaalbaar.
Succes!
https://winkel.nibud.nl/professionals/budgetbegeleiding
Dit zijn cursussen voor mensen met al een financieele achtergrond, goed aangeschreven en betaalbaar.
Succes!
donderdag 4 juli 2013 om 22:08
Met alle respect: ga eerst eens onbekende mensen helpen bij hun problemen. Mensen die 20, 30, 60, 110 duizend euro schuld hebben. Die beslag hebben op loon, boedel, bankbeslag. Die hun post niet meer open durven maken. Dát zijn namelijk de mensen die je in ons vak tegenkomt. De mensen die uit de WSNP zijn gezet.
Dus echt, voordat je er geld tegenaan gooit, proef eerst eens van wat je te wachten staat. Ik wil je behoeden voor de fout die ik bankmedewerkers zie maken, die denken: oh financiën, dat kan ik ook! En vervolgens verslaan ze in de regeltjes en nemen ze voetstoots aan dat wat de klant zegt ook de waarheid is. Ik proef geen directe noodzaak om te switchen, dus vandaar mijn advies.
Dus echt, voordat je er geld tegenaan gooit, proef eerst eens van wat je te wachten staat. Ik wil je behoeden voor de fout die ik bankmedewerkers zie maken, die denken: oh financiën, dat kan ik ook! En vervolgens verslaan ze in de regeltjes en nemen ze voetstoots aan dat wat de klant zegt ook de waarheid is. Ik proef geen directe noodzaak om te switchen, dus vandaar mijn advies.
donderdag 4 juli 2013 om 22:16
Ik ben budgetcoach en beschermingsbewindvoerder. Heb mijn eigen kantoor.
Annapalona, dat is toch precies wat ik doe? Info geven? Alleen is de info even een stapje terug. Dat doe je namelijk ook als je budgetcoach bent. Voor je de schulden oplost, moet je eerst de vaste lasten op orde hebben. De klant vraagt om hulp bij de schulden, maar we doen eerst even een stapje terug.
Annapalona, dat is toch precies wat ik doe? Info geven? Alleen is de info even een stapje terug. Dat doe je namelijk ook als je budgetcoach bent. Voor je de schulden oplost, moet je eerst de vaste lasten op orde hebben. De klant vraagt om hulp bij de schulden, maar we doen eerst even een stapje terug.
donderdag 4 juli 2013 om 22:21
donderdag 4 juli 2013 om 22:28
MWD. Daarna heb ik een HBO opleiding gevolgd tot bewindvoerder.
Heb jij ervaring met intakegesprekken, mensen bijstaan op professionele basis en keuzes maken voor een klant die daar niet altijd heel blij van wordt. Als voorbeeld: het is net weer 1 juli geweest, dus ik heb het druk met de aanvragen voor extra geld kinderbijslag. Plots zijn alle kinders een halve meter gegroeid namelijk. Bij lang niet iedereen kan ik dit overmaken, ik heb het vaak nodig voor de betaling van vaste lasten. Boos dat ze dan zijn. Want ze hebben er récht op! Hoe reageer je dan?
Dit is niet om je af te kraken, aanvallend, of iets dergelijks. Ik wil je behoeden voor een te rooskleurig beeld.
Heb jij ervaring met intakegesprekken, mensen bijstaan op professionele basis en keuzes maken voor een klant die daar niet altijd heel blij van wordt. Als voorbeeld: het is net weer 1 juli geweest, dus ik heb het druk met de aanvragen voor extra geld kinderbijslag. Plots zijn alle kinders een halve meter gegroeid namelijk. Bij lang niet iedereen kan ik dit overmaken, ik heb het vaak nodig voor de betaling van vaste lasten. Boos dat ze dan zijn. Want ze hebben er récht op! Hoe reageer je dan?
Dit is niet om je af te kraken, aanvallend, of iets dergelijks. Ik wil je behoeden voor een te rooskleurig beeld.
donderdag 4 juli 2013 om 22:29
Je hebt gelijk, iedereen mag reageren zoals die persoon gepast vind
Aan TO, ik kan aan de slag bij een bureau die jongeren en vrouwen helppen met hun financiele situatie met de Nibud cursussen en mijn ervaring op financieel gebied op zak. En natuurlijk interne begeleiding. Dat is dus al budgetcoach, ik hoop ooit ook de schuldhulpverlening in te gaan, maar dat gaat nog wel even duren kwa ervaring en opleiding, maar niet onmogelijk, ook voor jou niet.
Aan TO, ik kan aan de slag bij een bureau die jongeren en vrouwen helppen met hun financiele situatie met de Nibud cursussen en mijn ervaring op financieel gebied op zak. En natuurlijk interne begeleiding. Dat is dus al budgetcoach, ik hoop ooit ook de schuldhulpverlening in te gaan, maar dat gaat nog wel even duren kwa ervaring en opleiding, maar niet onmogelijk, ook voor jou niet.
donderdag 4 juli 2013 om 22:41
@Louba, ik snap waarom je zo reageert. Ik kan absoluut met boze mensen, verongelijkte mensen omgaan. Ik heb veel ervaring vanuit de IT waar klanten dingen wilden die gewoonweg technisch niet haalbaar waren. Ik ben standvastig genoeg en heb inmiddels ook wel de nodige levenservaring opgedaan.
Geen watje dus.
@Annapalona: dank voor je info!
Geen watje dus.
@Annapalona: dank voor je info!
donderdag 4 juli 2013 om 22:46
Als je als sinds mijn geboortejaar werkzaam bent, dan verwacht ik dat ook zeker niet! Werd alleen wel getriggerd doordat je het slechts had over de vrouwen die gescheiden waren en je de instanties kon wijzen. In ons werk zijn dat de makkelijkste klanten
De moeilijkste zijn de mensen met een minimaal inkomen, die tóch hun eredivisie live willen houden, en de Telegraaf en ook de nieuwste mobiel willen hebben en dan boos worden dat jij eerst de huur wilt betalen en een regeling met de deurwaarder wil treffen voor de 5482 euro schuld waar boedelbeslag op wordt gelegd. En dit bovenop het uitkeringsbeslag wegens fraude vanwege verzwijgen samenwonen en alleenstaande WWB. Die stiekem de toeslagen op eigen rekening binnen laten komen en dit lekker niet aan je opgeven en zeggen dat er beslag op ligt. (voorbeelden uit eigen praktijk)