(interieur)stylist
woensdag 26 september 2012 om 13:50
Hallo Allemaal,
Ik ben al bijna een jaar op zoek naar werk. Zonder resultaat helaas. Ik krijg van meerdere mensen het advies om werk buiten mijn vakgebied te zoeken. Dit heb ik geprobeerd, wederom zonder resultaat.
Wat me erg leuk lijkt, is het werk van een interieurstylist. Ik heb hier geen enkele ervaring in (en kan dus ook mijn affniteit niet tonen op mijn cv). Helaas heb ik geen geld voor een opleiding. Heeft iemand enig idee hoe ik in het wereldje van de stylisten terecht kan komen?
Alvast bedankt!
Ik ben al bijna een jaar op zoek naar werk. Zonder resultaat helaas. Ik krijg van meerdere mensen het advies om werk buiten mijn vakgebied te zoeken. Dit heb ik geprobeerd, wederom zonder resultaat.
Wat me erg leuk lijkt, is het werk van een interieurstylist. Ik heb hier geen enkele ervaring in (en kan dus ook mijn affniteit niet tonen op mijn cv). Helaas heb ik geen geld voor een opleiding. Heeft iemand enig idee hoe ik in het wereldje van de stylisten terecht kan komen?
Alvast bedankt!
woensdag 26 september 2012 om 14:08
Heb je al eens gekeken of er in die sector wel redelijk wat werk te vinden is? Dat lijkt me een eerste stap.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet erg realistisch vind klinken; geen opleiding of ervaring en dan willen werken in een, volgens mij, vrij gewilde sector. Ik denk eigenlijk dat je in je eigen vakgebied meer kans maakt.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet erg realistisch vind klinken; geen opleiding of ervaring en dan willen werken in een, volgens mij, vrij gewilde sector. Ik denk eigenlijk dat je in je eigen vakgebied meer kans maakt.
woensdag 26 september 2012 om 14:09
Ik zou gaan googelen en er een paar bekende uit pikken en vragdn of je bij hdn mag meelopen voor een stage om ervaring op te doen. Verder kun je vast zelf aan de slag met moodboards maken etc. Of geef jezelf 'opdrachtjes': neem een willekeurig huis- hoe zou jij het anders/ mooier/beter doen?
Maar eerlijk gezegd, geen scholing lijkt me erg lastig.
Succes.
Maar eerlijk gezegd, geen scholing lijkt me erg lastig.
Succes.
Computer says nooooo
woensdag 26 september 2012 om 14:31
sorry maar ik weet niet of dit nou wel zo'n goed idee is. ik vind zelf interieurstylisten zowieso een beetje overbodig... kan prima zelf beslissen wat ik wel/niet mooi vind in huis. en met de crisis zullen mensen juist voor dit soort diensten geen/minder geld over hebben.
bedrijven zullen er natuurlijk wel veel gebruik van maken. maar die hebben vaak al een contract lopen, dus het zal best wel knokken zijn om hiermee de kost te verdienen!
bedrijven zullen er natuurlijk wel veel gebruik van maken. maar die hebben vaak al een contract lopen, dus het zal best wel knokken zijn om hiermee de kost te verdienen!
woensdag 26 september 2012 om 14:46
Lilalinda: waarom? Omdat ik al een jaar op vacatures in mijn eigen vakgebied solliciteer zonder succes en dan ook de vraag krijg van mensen: waarom? Waarom zo kieskeurig in deze tijden en alleen in je vakgrbied solliciteren? Ik ben hbo opgeleid en solliciteer de laatste maanden op vacatures onder mijn niveau. Interieurstylist zit al jaren in mijn achterhoofd en dacht: laat ik de stap eens wagen en solliciteren. Te beginnen met info inwinnen. Maar blijkbaar, gezien sommige reacties hier, is dat een rare gedachte.
Kennelijk is het nooit goed. Bedankt!
Kennelijk is het nooit goed. Bedankt!
woensdag 26 september 2012 om 14:56
Ik snap best dat je verder gaat kijken als het niet lukt een baan te vinden in je eigen vakgebied. Dat lijkt me heel verstandig!
Ik wilde alleen maar aangeven dat ik denk dat er niet zoveel werk is voor interieurstylisten, en dat je daar dus lastig tussen gata komen zonder opleiding en ervaring.
Informatie inwinnen is juist heel verstandig, maar ik vind het wel jammer dat je nu zo gepikeerd doet. Volgens mij probeert iedereen hier je juist te helpen (ik iig wel), dus dat "het is ook nooit goed" vind ik nogal misplaatst.
Ik wilde alleen maar aangeven dat ik denk dat er niet zoveel werk is voor interieurstylisten, en dat je daar dus lastig tussen gata komen zonder opleiding en ervaring.
Informatie inwinnen is juist heel verstandig, maar ik vind het wel jammer dat je nu zo gepikeerd doet. Volgens mij probeert iedereen hier je juist te helpen (ik iig wel), dus dat "het is ook nooit goed" vind ik nogal misplaatst.
woensdag 26 september 2012 om 14:58
Summer, wat is er precies niet vriendelijk aan mijn antwoord?
Murdoch, in eerste instantie niet mijn plan, maar het advies van anderen. Als je al een jaar aan het solliciteren bent zonder resultaat, dan grijp je naar alle strohalmen. Jouw antwoord is makkelijk praten als je een baan hebt.
ik respecteer alle antwoorden, maar zou het fijn vinden als mensen niet meteen hun oordeel over mij en mijn handelen klaar hebben.
Murdoch, in eerste instantie niet mijn plan, maar het advies van anderen. Als je al een jaar aan het solliciteren bent zonder resultaat, dan grijp je naar alle strohalmen. Jouw antwoord is makkelijk praten als je een baan hebt.
ik respecteer alle antwoorden, maar zou het fijn vinden als mensen niet meteen hun oordeel over mij en mijn handelen klaar hebben.
woensdag 26 september 2012 om 15:07
Ben het volledig eens met de post van Bergkristal!
Daarnaast schermen al die interieuropleidingen met een waarborgmerk, maar wat houd dat nu eigenlijk in en wie heeft dat opgezet? Ik kan ook een waarborg verzinnen.....
Het is leuk voor de hobby, maar volgens mij is er in deze tijd geen droog brood mee te verdienen!
Ik snap best dat je buiten je beroepsgroep wilt kijken, doe dan eens zo'n beroepstest. En kijk voor informatie. Niet gelijk zo onvriendelijk reageren als mensen je hun kijk er op geven en dit niet in jou straatje past.
Kijk je kan het doen, maar ik vrees dat je dan over een jaar nog steeds in dezelfde situatie zit als nu....
Daarnaast schermen al die interieuropleidingen met een waarborgmerk, maar wat houd dat nu eigenlijk in en wie heeft dat opgezet? Ik kan ook een waarborg verzinnen.....
Het is leuk voor de hobby, maar volgens mij is er in deze tijd geen droog brood mee te verdienen!
Ik snap best dat je buiten je beroepsgroep wilt kijken, doe dan eens zo'n beroepstest. En kijk voor informatie. Niet gelijk zo onvriendelijk reageren als mensen je hun kijk er op geven en dit niet in jou straatje past.
Kijk je kan het doen, maar ik vrees dat je dan over een jaar nog steeds in dezelfde situatie zit als nu....
woensdag 26 september 2012 om 15:08
Bergkristal: Klopt, maar de sectoren waar de meeste mensen nodig zijn, zijn juist de sectoren waarvoor je de juiste opleiding en ervaring nodig hebt, zoals gezondheidzorg en onderwijs. Ik wil graag leren en ervaring op doen, helaas heb ik niet de financiele mogelijkheden om nog een opleiding te doen. Ik moet het dus echt hebben van stages oid, ook daar heb ik bij verschillende bedrijven info over ingewonnen, maar de meeste nemen alleen stagiaires aan die gelinkt zijn aan een onderwijsinstelling.
woensdag 26 september 2012 om 15:12
Ik herken je gevoel hoor! Ik heb zelf jaren en jaren terug een MBO vormgeving gedaan waarin ik gek was op de interieurlessen. Maar met stage zoeken had ik al het idee dat er geen markt voor was. Ik heb er toen (na mn diploma) voor gekozen een HBO te gaan doen die in de zakenwereld en voor kantoorbanen van pas kwam (breed genoeg om in aanmerking te komen voor een hoop banen) en ben zo ook het bedrijfsleven ingerold. Het creatieve zal altijd blijven trekken en dat doe ik zelf ook nog freelance. Misschien kan je dus voor een richting kiezen waar werk voor is (commerciele mensen zijn altijd welkom - soms zelfs zonder studie) en kan je zelf freelance aan de slag in je eigen vakgebied en ook meer ervaring opdoen om later mogelijk of definitief voor jezelf te beginnen of om dan wel in aanmerking te komen voor een fulltime functie in je eigen straatje.
woensdag 26 september 2012 om 15:16
Mijn 'onvriendelijk' post, zoals jullie het noemen, gaat vooral over het antwoord van lilalinda. Aan een sarcastisch 'waarom' heb ik niets. Waarom wordt iemand interieurstylist, of waarom studeert iemand voor arts of docent? Zoals ik zei respecteer ik alle antwoorden, maar mensen weten niet welke stappen ik het afgelopen jaar heb ondernomen.
woensdag 26 september 2012 om 15:22
quote:salala schreef op 26 september 2012 @ 14:58:
In mijn sector krijg je contracten voor 2 tot 4 jaar, ik begin net en zal dus steeds opnieuw moeten solliciteren. Maar ik weet wat ik wel en vooral niet kan, en wat realistische verwachtingen zijn.
In mijn sector krijg je contracten voor 2 tot 4 jaar, ik begin net en zal dus steeds opnieuw moeten solliciteren. Maar ik weet wat ik wel en vooral niet kan, en wat realistische verwachtingen zijn.
woensdag 26 september 2012 om 15:27
Salala, in de gezondheidszorg zijn zat om duaal een opleiding te doen!
Als je empathie wilt voor het traject dat je afgelopen jaar hebt afgelegd zul je daar zelf openheid in moeten geven.
Ik persoonlijk vind het gewoon nogal wonderlijk dat iemand met een HBO papiertje op zak een jaar lang geen enkele baan vind, en nu denkt dan misschien ongeschoold als interieurstylist aan de slag te kunnen.
Als je empathie wilt voor het traject dat je afgelopen jaar hebt afgelegd zul je daar zelf openheid in moeten geven.
Ik persoonlijk vind het gewoon nogal wonderlijk dat iemand met een HBO papiertje op zak een jaar lang geen enkele baan vind, en nu denkt dan misschien ongeschoold als interieurstylist aan de slag te kunnen.
Computer says nooooo