Werk & Studie alle pijlers

Intern solliciteren, hoe gaat dat?

26-08-2014 22:13 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een interne vacature gezien, waar ik op wil reageren.

Nu heb ik alleen nog maar ervaring met extern solliciteren.

Ik weet al dat ik een brief moet schrijven en daarna een sollicitatiegesprek krijg.

Ik werk echter al 5,5 jaar regelmatig samen met deze mensen, en het afdelingshoofd is nu ook mijn afdelingshoofd.

Paar vragen:

-In mijn brief, zet ik dan "geachte meneer jansen"? Of kan "beste" ook.

-Ik wil in mijn brief zetten waarom ik reageer en wat ik te bieden heb voor die functie. Verdere onderwerpen lijken me niet relevant. Klopt dat?

- valt er normaalgesproken nog te onderhandelen over salaris? Ze weten natuurlijk wat ik nu verdien (niet verkeerd, maar enkele jongere collega's verdienen meer, ik ben ongunstig ingestapt), en ik kan me voorstellen dat ze me gewoon hetzelfde salaris willen geven omdat de functie enigszins "nieuw" voor mij is.

Of kan ik vragen om resultaatafspraken? Bijv, na een jaar salarisverhoging van zoveel procent. Of is dat gek?

Iemand misschien nog tips?
Mijn ervaring is dat het weinig afwijkt van een externe sollicitatie. Zou je dan ook echt zo voorbereiden. Je hebt natuurlijk het voordeel (bij goed functioneren ) dat ze je kennen, maar het is niet altijd ook een uitgemaakte zaak.

Zou de brief beginnen met: geachte heer Jansen, beste Kees,

De motivatie zou ik inderdaad houden bij het stuk van deze overstap. Waarom ben jij nu toe aan deze functie en hiervoor de geschikte persoon.

Salarisonderhandelingen kunnen altijd. Het staat je altijd vrij om je argumenten aan te dragen waarom jij denkt dat je salaris niet meer past. Aan hen om daar dan weer op te reageren. Dus niet gek.

Succes!!
Denk ook na over in hoeverre het vervelend kan zijn als je collega's weten van je sollicitatie. Zo ja dan kun je als je uitgenodigd wordt overwegen te vragen of het gesprek niet in de dichtstbijzijnde vergaderzaal oid kan maar op een andere verdieping.

Kleding moet je dan ook even over nadenken. Of sowieso; ga je wat formeler of niet? Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het lijkt mee wel iets om even naar te kijken.
Clap your hands everybody, and everybody clap your hands.
Hoe noem je hem nu? Ik zou niet formeler worden dan je normaal bent, dus zeg je normaal 'je' en 'Kees', dan in je brief ook. Heb je al aangegeven dat je geïnteresseerd bent in de functie? Dat moet je niet hinten, of een algemene vraag stellen, maar duidelijk zeggen en nog voordat je je brief instuurt. 'Kees, ik zou graag eens met je praten over die functie van x. Ik ben daar zeer in geïnteresseerd en zou graag wat meer horen over wat jouw ideeën zijn met die rol.' Dan hoor je het vanzelf wel als ze je echt niet zien zitten voor die functie, of juist wel. En zorg dat je wat inhoudelijke vragen paraat hebt, zodat blijkt dat je over de functie hebt nagedacht en serieus geïnteresseerd bent.

Succes!
ik wil geen doemdenker zijn maar bij mijn bedrijf zijn interne vacatures gewoon pro forma vacatures. Ze weten allang wie ze willen maar n sollicitatieprocedure moet nu eenmaal volgens de regels. Ik denk dat t beter werkt als ze alvast gaat informeren bij de desbetreffende afdeling om te peilen hoe de vlag erbij hangt. Nogmaals: wil geen doemdenker zijn maar soms gaat t zo
Hoi, ik heb al aangegeven dat ik er op wil reageren, en dat werd goed ontvangen. Waarschijnlijk zijn er wel meer mensen die reageren heeft hij aangegeven.

Een paar collegas weten er al van (oa waar ik mee zou gaan samenwerken). Want als zij het niks zouden vinden, dan hoor ik dat liever voor ik reageer.

Alleen ja, normaal is de kleding heel informeel (spijkerbroeken e.d. Soms rokken of pantalons, maar dat is alleen als er afspraken staan met klanten, of voor het management). Dus als ik met mijn nette broek en mijn colbertjasje aan kom, dan kijkt heel de afdeling raar op..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven