Werk & Studie alle pijlers

Intern solliciteren, hoe gaat dat?

26-08-2014 22:13 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een interne vacature gezien, waar ik op wil reageren.

Nu heb ik alleen nog maar ervaring met extern solliciteren.

Ik weet al dat ik een brief moet schrijven en daarna een sollicitatiegesprek krijg.

Ik werk echter al 5,5 jaar regelmatig samen met deze mensen, en het afdelingshoofd is nu ook mijn afdelingshoofd.

Paar vragen:

-In mijn brief, zet ik dan "geachte meneer jansen"? Of kan "beste" ook.

-Ik wil in mijn brief zetten waarom ik reageer en wat ik te bieden heb voor die functie. Verdere onderwerpen lijken me niet relevant. Klopt dat?

- valt er normaalgesproken nog te onderhandelen over salaris? Ze weten natuurlijk wat ik nu verdien (niet verkeerd, maar enkele jongere collega's verdienen meer, ik ben ongunstig ingestapt), en ik kan me voorstellen dat ze me gewoon hetzelfde salaris willen geven omdat de functie enigszins "nieuw" voor mij is.

Of kan ik vragen om resultaatafspraken? Bijv, na een jaar salarisverhoging van zoveel procent. Of is dat gek?

Iemand misschien nog tips?
Mijn ervaring is dat het weinig afwijkt van een externe sollicitatie. Zou je dan ook echt zo voorbereiden. Je hebt natuurlijk het voordeel (bij goed functioneren ) dat ze je kennen, maar het is niet altijd ook een uitgemaakte zaak.

Zou de brief beginnen met: geachte heer Jansen, beste Kees,

De motivatie zou ik inderdaad houden bij het stuk van deze overstap. Waarom ben jij nu toe aan deze functie en hiervoor de geschikte persoon.

Salarisonderhandelingen kunnen altijd. Het staat je altijd vrij om je argumenten aan te dragen waarom jij denkt dat je salaris niet meer past. Aan hen om daar dan weer op te reageren. Dus niet gek.

Succes!!