Interne sollicatie
zondag 31 januari 2010 om 15:25
Mijn neef was hier net op bezoek. Hij moet deze week een sollicatiebrief gaan schrijven voor een vacature bij zijn werkgever. Intern dus. Hij is nu een paar jaar werkzaam bij deze organisatie en heeft altijd zeer positieve beoordelingen gehad. De functie die hij op het oog heeft, is een logische vervolgstap. Er veranderd voor hem niets naast de inhoud van de baan uiteraard. Team, leidinggevende, werkplek etc. blijven hetzelfde. Het is een functie waarvoor hij eerst ondersteunend was. Zijn leidinggevende heeft hem nadrukkelijk gevraagd te solliciteren en te zorgen voor een sterke motivatie én hij moet hen kunnen overtuigen waarom ze voor hem moeten kiezen, waarom hij toe is aan de baan en er een succes van zal maken.
Nu heeft hij mij gevraagd hem te helpen met zijn brief. Ik vind het wel wat lastig, omdat ik nooit intern gesolliciteerd heb. Hoe pak je dat aan? Ze kennen zijn persoonlijkheid immers al en hebben 'gezien' wat hij kan. Tips?
Nu heeft hij mij gevraagd hem te helpen met zijn brief. Ik vind het wel wat lastig, omdat ik nooit intern gesolliciteerd heb. Hoe pak je dat aan? Ze kennen zijn persoonlijkheid immers al en hebben 'gezien' wat hij kan. Tips?
Fortis et liber
zondag 31 januari 2010 om 15:51
Ik heb hier geen ervaring mee, maar zijn leidinggevende geeft al heel duidelijk aan waar het zwaartepunt moet komen te liggen wat betreft zijn sollicitatie. Dus een goede motivatie en waarom juist hij een geschikte kandidaat is. Zou me dus vooral daar op richten!
Verder geen tips uit ervaring dus, hopelijk anderen wel.
Verder geen tips uit ervaring dus, hopelijk anderen wel.
zondag 31 januari 2010 om 15:52
Ik heb zelf een paar keer intern gesolliciteerd; het schrijven van de brief blijft eigenlijk vrijwel hetzelfde. Je baseert je toch op een vacaturetekst, neem ik aan? Daarin worden dingen gevraagd waarop je anticipeert in je brief. Zijn leidinggevende geeft daarnaast heel duidelijk aan wat hij van de brief verwacht. Zelf probeer ik altijd mijn eigen motivatie en kwaliteiten zo concreet mogelijk te omschrijven, liefst met voorbeelden.
Dat hij een interne kandidaat is, lijkt mij bovendien alleen maar in z'n voordeel. Kortom, lijkt me geen probleem, zo'n brief!
Dat hij een interne kandidaat is, lijkt mij bovendien alleen maar in z'n voordeel. Kortom, lijkt me geen probleem, zo'n brief!
zondag 31 januari 2010 om 15:52
Heb in dezelfde situatie gezeten en ik heb in mijn brief vooral de nadruk gelegd op wat ik waard zou zijn voor het bedrijf in de toekomst, gebaseerd op wat ik al gepresteerd had (met 1 sterk voorbeeld in de brief zelf).
Als hij de persoon aan wie de brief gericht is al kent, zou ik hem ook aanheffen als 'Geachte heer Janssen, beste Bert'. Formeel, maar toch niet té.
Als hij de persoon aan wie de brief gericht is al kent, zou ik hem ook aanheffen als 'Geachte heer Janssen, beste Bert'. Formeel, maar toch niet té.
zondag 31 januari 2010 om 17:24
Ik heb 3-maal intern gesolliciteerd. (En ook drie maal aangenomen )
Ik heb de brief in alle gevallen net wat informeler ingestoken, omdat ik degene die erover ging in alle gevallen kende. Dus 'Beste Truus Janssen', in plaats van 'Geachte mevrouw Janssen'.
Daarnaast kun je natuurlijk heel makkelijk voorbeelden geven uit je huidige beroepspraktijk. Ik heb in alle gevallen benadrukt dat ik het geweldig naar mijn zin heb binnen het bedrijf, maar dat het voor mijn gevoel tijd is voor een andere functie. (+ uitgebreide argumentatie waarom ik daar geschikt voor zou zijn.) Blijkbaar heeft het gewerkt!
(Oh, de afsluiting heb ik ook informeler gehouden dan bij een normale sollicitatiebrief, 'met vriendelijke groet' ipv 'hoogachtend', dat soort dingen.)
Ik heb de brief in alle gevallen net wat informeler ingestoken, omdat ik degene die erover ging in alle gevallen kende. Dus 'Beste Truus Janssen', in plaats van 'Geachte mevrouw Janssen'.
Daarnaast kun je natuurlijk heel makkelijk voorbeelden geven uit je huidige beroepspraktijk. Ik heb in alle gevallen benadrukt dat ik het geweldig naar mijn zin heb binnen het bedrijf, maar dat het voor mijn gevoel tijd is voor een andere functie. (+ uitgebreide argumentatie waarom ik daar geschikt voor zou zijn.) Blijkbaar heeft het gewerkt!
(Oh, de afsluiting heb ik ook informeler gehouden dan bij een normale sollicitatiebrief, 'met vriendelijke groet' ipv 'hoogachtend', dat soort dingen.)
zondag 31 januari 2010 om 23:00
Oke, het hoeft dus misschien niet al te lastig te zijn. Voor mijn gevoel vraagt een interne sollicitatie net wat anders dan een externe, maar kon er de vinger niet precies op leggen. Maar toon doet al veel inderdaad (naast de punten die zijn leidinggevende al heeft genoemd).
@ikbenanoniem: intermediair ga ik checken! Helemaal niet aan gedacht.
@Emma1979: waarom een bedankbrief?
@ikbenanoniem: intermediair ga ik checken! Helemaal niet aan gedacht.
Fortis et liber
maandag 1 februari 2010 om 17:49
Eens met Tangerine,
Ik heb ook intern gesolliciteerd en het hetzelfde gedaan als een gewone sollicitaties, maar met name wat informeler en je kunt wat makkelijker verwijzen naar voorbeelden uit je huidige functie (maar dat vond ik meer iets voor het gesprek).
En de leidinggevende heeft in geval van je neef al aangegeven wat belangrijk is in de brief, dus dat maakt het een stuk makkelijker lijkt me!
Ik heb ook intern gesolliciteerd en het hetzelfde gedaan als een gewone sollicitaties, maar met name wat informeler en je kunt wat makkelijker verwijzen naar voorbeelden uit je huidige functie (maar dat vond ik meer iets voor het gesprek).
En de leidinggevende heeft in geval van je neef al aangegeven wat belangrijk is in de brief, dus dat maakt het een stuk makkelijker lijkt me!
zaterdag 20 februari 2010 om 20:35
quote:thaisweetchili schreef op 31 januari 2010 @ 23:00:
Is misschien niet de gewoonte in Nederland, maar in België wordt het zeker in dank afgenomen. Het geeft je ook de kans om nog even aan te tonen waarom je na het gesprek zeker weet dat jij DE kandidaat bent voor de job en blablabla...
Ik heb het altijd gedaan bij een gewone sollicitatie, maar bij een interne wordt het wel eens vergeten. Lijkt me iig toch een manier om op te vallen tussen de massa-
Is misschien niet de gewoonte in Nederland, maar in België wordt het zeker in dank afgenomen. Het geeft je ook de kans om nog even aan te tonen waarom je na het gesprek zeker weet dat jij DE kandidaat bent voor de job en blablabla...
Ik heb het altijd gedaan bij een gewone sollicitatie, maar bij een interne wordt het wel eens vergeten. Lijkt me iig toch een manier om op te vallen tussen de massa-