Werk & Studie alle pijlers

Interne sollicitatie, hoe aanpakken?

27-11-2009 09:38 5 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag reageren op een interne vacature hier op mijn werk, maar weet niet zo goed hoe ik dat het beste kan aanpakken.

Het is een nieuwe functie bij ons op de afdeling, een perfecte doorgroeimogelijkheid voor mij. De interne vacature is pas afgelopen week uitgezet, sluitingsdatum 1 december. Maar er zijn ondertussen ook al gesprekken geweest met externe kandidaten, die via een wervingsbureau zijn gekomen. Hoewel er hier steeds gezegd wordt dat mensen vooral intern moeten solliciteren komt het dus niet erg over alsof ze ook echt willen dat mensen op deze functie solliciteren. Ik merk dat ik hierdoor wel wat onzeker word, maar ik wil toch solliciteren

Vraag is hoe steek ik de sollicitatie in? Het heeft natuurlijk geen zin om te vertellen wat ik nu voor werk doe, dus zal ik meer mijn motivatie duidelijk moeten maken. Ik ben op zoek naar goede tips!
Ik zou eerst eens bellen (ken je degene die de procedure leidt? Of de leidinggevende van de vacature?) en vragen wat voor een persoon ze zoeken. Daarmee laat je vast merken dat je interesse hebt en kun je voorzichtig aftasten waar jij op in kunt steken.
Ik heb het afgelopen jaar ook intern gesolliciteerd. Het was voor een functie op een afdeling waar we nauw mee samen werkte. Ik kende die collega's en teamleide dus goed.

Ik ben eerst een informeel gesprekje aangegaan met de teamleider die de sollicitatiegesprekken voerde. Ik heb toen aangegeven dat ik interesse had in die functie en geprobeerd erachter te komen hoe zij over mij dachten en of het zin had om te solliciteren.

Naar aanleiding van dat gesprek heb ik officieel gesolliciteerd en werk ik sinds mei (naar volle tevredenheid) op die afdeling.

Succes!
Leidinggevende van de vacature is ook mijn leidinggevende, die ken ik goed dus. Maar zij is op zich niet de enige die gaat over invulling van de vacature. Mijn indruk is dat ze niet direct wil (of verwacht) dat er iemand van de afdeling solliciteert. Ze is ook niet aanwezig vandaag, dus gesprekje wordt lastig. Ik heb wel bij HRM nagevraagd wat de sluitingsdatum is en aangegeven dat ik wil solliciteren, dus het is bekend. Denk dat ik maar gewoon een motivatiebrief schrijf en cv opstuur.

Ik heb gewoon wat last van onzekerheid, bang om op mijn bek te gaan, of dat ze heel hard gaan lachen als ik zeg dat ik geinteresseerd ben...suf he

Zou fijn zijn geweest als ze op de afdeling zelf wat opener hadden aangegeven dat interne sollicitaties op deze functie welkom zijn ofzo...maar dat heeft dan ook weer te maken met de gang van zaken hier de afgelopen maanden, dus misschien moet ik daar maar niet teveel waarde aan hechten en gewoon solliciteren.
Lau, niet te veel gaan invullen over wat ze wel of niet kunnen denken van je. Nee heb je, ja kun je krijgen. En er is toch niets mis met aangeven dat je verder wilt groeien, lijkt me alleen maar goed voor een bedrijf dat je dat intern wilt doen ipv extern.

Ik zou toch maandag even met je leidinggevende een gesprekje aangaan. Geef aan dat je interesse hebt in de functie, graag wilt solliciteren en dat je de brief opstuurt (moet je dan ook wel een dag of 2 later doen, niet heel lang laten liggen). Vraag haar wat de procedure is, op welke termijn de gesprekken plaats zullen vinden aangezien er al met externe partijen wordt gesproken.

Neem ik je brief of cv juist nog wel even je huidige werkzaamheden op. Soms weet je baas niet meer wat je allemaal doet, blijk je opeens meer werkzaamheden te doen. Benoem ook welke projecten/werkzaamheden aansluiten op de nieuwe functie. Geef aan wat je aantrekt in de nieuwe functie, waarom je denkt dat jij daarin past (je sterke punten).

En zorg dat je brief netjes is, ook al ken je je leidinggevende. Het is een officiele sollicitatie en zal ook zo bewaard blijven in het bedrijf. Als je brief dan begint met "hallo Jet", dan is dat niet zo goed. Ik zou zeggen "geachte mevrouw x, beste Jet," Succes en vertrouw op jezelf!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven