Invallen verplichten.
donderdag 15 maart 2018 om 23:42
Hoi hoi.
Ik werk in de zorg. En ben nog wel eens ziek geweest afgelopen maanden mede door stress misschien maar ook door m'n weerstand. Bij ons is het een ding geworden dat collega's invallen voor een andere collega wanneer je ziek bent. Ik ben helaas momenteel niet zo flexibel, maar m'n baas verplicht me zowat om in te vallen wanneer er een collega ziek is, omdat ik ook een paar keer ziek ben geweest dit jaar. Ik durf bijna geen afspraken meer te maken in het weekend. Wat vinden jullie. Kunnen ze je verplichten om in te vallen? Volgens mij mag dit niet eens? Mag je weigeren..
(Bericht is gewijzigd vanwege privacy)
Ik werk in de zorg. En ben nog wel eens ziek geweest afgelopen maanden mede door stress misschien maar ook door m'n weerstand. Bij ons is het een ding geworden dat collega's invallen voor een andere collega wanneer je ziek bent. Ik ben helaas momenteel niet zo flexibel, maar m'n baas verplicht me zowat om in te vallen wanneer er een collega ziek is, omdat ik ook een paar keer ziek ben geweest dit jaar. Ik durf bijna geen afspraken meer te maken in het weekend. Wat vinden jullie. Kunnen ze je verplichten om in te vallen? Volgens mij mag dit niet eens? Mag je weigeren..
(Bericht is gewijzigd vanwege privacy)
anoniem_338317 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 04:59
66.49% gewijzigd
zaterdag 17 maart 2018 om 11:03
Een werkopdracht mag alleen gegeven worden bij calamiteiten ( overstroming, geen verwarming, dat soort dingen ) . Structurele onderbezetting is geen calamatiteit. Moet de werkgever maar zorgen voor een invalpool.Darkcrystal schreef: ↑17-03-2018 11:01Ik heb niet alles gelezen, maar reageer even op je vraag of je kan worden verplicht om in te vallen. Ik weet niet onder welke CAO je valt? De CAO VVT geeft in artikel 5.15 aan dat de werkgever, indien het dienstbelang dit eist, op incidentele basis én in overleg met jou, wijzigingen aanbrengen in je rooster. Het is natuurlijk de vraag wat dat overleg precies inhoudt, want als de continuiteit van de patientenzorg in het gedrang komt kun je als werkgever ook een dienstopdracht geven.
Zo wordt bij ons in uitzonderlijke situaties wel eens een vakantie ingetrokken, om de patientenzorg te kunnen garanderen. Heel vervelend, maar dit is dan ook een kwestie van overmacht... De onkosten die dit met zich meebrengt zijn overigens dan wel voor de werkgever.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 17 maart 2018 om 11:15
- als het om een roostervrije dag van een werknemer gaat, moet de afdelingsmanager eerst alle andere medewerkers vragen.Hij of zij mag niet zomaar een dienstopdracht geven, voordat alle medewerkers afgebeld zijn.
- dienstopdrachten mogen alleen gegeven worden door een afdelingsmanager en niet zomaar door een plaatsvervangende leidingsgevende zoals een zorgcoordinator.
- een instelling moet alternatieven hebben geprobeerd, bijv inzet oproepkracht.
- een instelling is verplicht een dienstopdracht extra te vergoeden, dus er moet een forse bonus worden betaald aan de werknemer.
- de werknemer mag niet benadeeld worden in zijn priveleven. Bijv. het mag niet op een trouwdag van hem of haar zelf of van 1e of 2e lijns-naasten. Evenals een begrafenis in de 1e en 2e lijn. Dan moet de dienstopdracht aan een ander worden gegeven.
- van de afdelingsmanager kan ook verwacht worden dat deze de dienst vervuld, mits dit past bij zijn of haar vooropleiding. (verpleegkundige, verzorgende o.i.d)
- dienstopdrachten mogen alleen gegeven worden door een afdelingsmanager en niet zomaar door een plaatsvervangende leidingsgevende zoals een zorgcoordinator.
- een instelling moet alternatieven hebben geprobeerd, bijv inzet oproepkracht.
- een instelling is verplicht een dienstopdracht extra te vergoeden, dus er moet een forse bonus worden betaald aan de werknemer.
- de werknemer mag niet benadeeld worden in zijn priveleven. Bijv. het mag niet op een trouwdag van hem of haar zelf of van 1e of 2e lijns-naasten. Evenals een begrafenis in de 1e en 2e lijn. Dan moet de dienstopdracht aan een ander worden gegeven.
- van de afdelingsmanager kan ook verwacht worden dat deze de dienst vervuld, mits dit past bij zijn of haar vooropleiding. (verpleegkundige, verzorgende o.i.d)
zaterdag 17 maart 2018 om 11:17
https://m.youtube.com/watch?v=_GDQxQ7EJoU
zaterdag 17 maart 2018 om 11:23
Een dienstopdracht heeft geen ENKEL juridische grond. Nul komma nul...nada nopes. Het is puur en alleen manipulatie door onze zorgmanagers....
Dienstopdrachten is een regel wat door instelling zelf in het leven is geroepen. Een pressiemiddel om werknemers te dwingen tot arbeid.
Maar als je weigert, kunnen ze je ECHT NIET ontslaan....
Dienstopdrachten hebben alleen juridische gronden in geval een werknemer ziek is, in de ziektewet zit en weer (gedeeltelijk) moet werken. Een werknemer die geen gehoor geeft aan reintegratie kan een dienstopdracht krijgen. Komt hij niet dan wordt het salaris stopgezet. Maar ontslag is iets wat niet zomaar kan.
Hooguit krijg je een aantekening in je dossier. Hoe meer aantekeningen, des te meer een werkgever aan de kantonrechter kan aangeven: met deze werknemer is geen land te bezeilen....mogen we hem ontslaan?
Echter een dienstopdracht omdat de afdeling geen personeel heeft geen enkel juridische grond.
Ontslaan mogen ze jouw niet, laat staan een aantekening maken in jouw dossier als je blijft weigeren.
Een nieuwe dienstlijst moet minimaal 14 dagen van tevoren klaar zijn en definitief. (staan in CAO)
De werkgever mag voor die 14 dagen nog wijzigingen aanbrengen. Maar is de lijst definitief dan moet dat in overleg met de werknemer.
Een werknemer wordt hierdoor beschermt dat hij kan vertrouwen op zijn dienstrooster en ook nog een priveleven kan genieten.
Een dienstopdracht is meestal een kort bestek. De werkgever is verplicht tot communicatie met de werknemer.
Als je voor de situatie komt te staan dat jouw afdelingshoofd jouw een dienstopdracht geeft dan moet je vragen:
- wat is jouw onderbouwing t.a.v. een dienst/werkopdracht?
- is dit kortgesloten met hogere regionen binnen de organisatie?
- als ik weiger, wordt er dan een ontslagaanvraag gedaan bij de kantonrechter of komt er een aantekening in mijn dossier?
Je afdelingshoofd zal mijn zijn of haar mond vol tanden staan en zal overleg moeten plegen met zijn of haar manager.
Zeker weten dat de dienstopdracht niet doorgaat.
https://www.zorgportaal.nl/2013-08-14-1 ... eelstekort
Dienstopdrachten is een regel wat door instelling zelf in het leven is geroepen. Een pressiemiddel om werknemers te dwingen tot arbeid.
Maar als je weigert, kunnen ze je ECHT NIET ontslaan....
Dienstopdrachten hebben alleen juridische gronden in geval een werknemer ziek is, in de ziektewet zit en weer (gedeeltelijk) moet werken. Een werknemer die geen gehoor geeft aan reintegratie kan een dienstopdracht krijgen. Komt hij niet dan wordt het salaris stopgezet. Maar ontslag is iets wat niet zomaar kan.
Hooguit krijg je een aantekening in je dossier. Hoe meer aantekeningen, des te meer een werkgever aan de kantonrechter kan aangeven: met deze werknemer is geen land te bezeilen....mogen we hem ontslaan?
Echter een dienstopdracht omdat de afdeling geen personeel heeft geen enkel juridische grond.
Ontslaan mogen ze jouw niet, laat staan een aantekening maken in jouw dossier als je blijft weigeren.
Een nieuwe dienstlijst moet minimaal 14 dagen van tevoren klaar zijn en definitief. (staan in CAO)
De werkgever mag voor die 14 dagen nog wijzigingen aanbrengen. Maar is de lijst definitief dan moet dat in overleg met de werknemer.
Een werknemer wordt hierdoor beschermt dat hij kan vertrouwen op zijn dienstrooster en ook nog een priveleven kan genieten.
Een dienstopdracht is meestal een kort bestek. De werkgever is verplicht tot communicatie met de werknemer.
Als je voor de situatie komt te staan dat jouw afdelingshoofd jouw een dienstopdracht geeft dan moet je vragen:
- wat is jouw onderbouwing t.a.v. een dienst/werkopdracht?
- is dit kortgesloten met hogere regionen binnen de organisatie?
- als ik weiger, wordt er dan een ontslagaanvraag gedaan bij de kantonrechter of komt er een aantekening in mijn dossier?
Je afdelingshoofd zal mijn zijn of haar mond vol tanden staan en zal overleg moeten plegen met zijn of haar manager.
Zeker weten dat de dienstopdracht niet doorgaat.
https://www.zorgportaal.nl/2013-08-14-1 ... eelstekort
zaterdag 17 maart 2018 om 11:36
zulke organisaties ken ik idd ook.corryk schreef: ↑16-03-2018 04:06Mensen begrijpen denk niet hoe deze organisatie in elkaar steekt. Ziekmelding hier willen ze niet. Ze willen dat je komt. Als je ookal iets beter bent moet je komen ookal kan je bijvoorbeeld minder doen, dan ga je bij je cliënten zitten zodat er altijd oog is op de groep en je collega doet dan de rest. Dat hebben ze liever dan ziekmelding.
Je hebt niet goed gelezen. Vorig jaar met een longontsteking was ik er wel 3 weken uit. Maar bij mij zijn 3 weken 6 Dienstjes. Zodra ik ook maar iets beter was moest ik gewoon gelijk komen
zaterdag 17 maart 2018 om 12:04
Willen ze van je af?
Of dénk jij dat omdat jullie het op één punt niet met elkaar eens zijn?
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zaterdag 17 maart 2018 om 12:18
Zo te lezen werk je niet in de zorg! Mensen kunnen niet uitzieken want er is geen personeel. Iedereen raakt overbelast en zo blijf je dus bezig.
zaterdag 17 maart 2018 om 12:25
Is dat zo? Werkopdrachten zijn er hier veel hoor.blijfgewoonbianca schreef: ↑17-03-2018 11:03Een werkopdracht mag alleen gegeven worden bij calamiteiten ( overstroming, geen verwarming, dat soort dingen ) . Structurele onderbezetting is geen calamatiteit. Moet de werkgever maar zorgen voor een invalpool.
zaterdag 17 maart 2018 om 13:20
Dat ze veel gegeven worden zegt toch niks?
Er gebeurt zo veel in de zorg wat niet mag ; arbo technisch en volgens het cao.
Zorg dat je je rechten en je plichten kent. En kap met dingn doen in het kader van " alles voor de cliënten " .
zaterdag 17 maart 2018 om 13:21
Je kunt prima uitzieken.
Dat overbelast zijn komt ook door halfziek weer te gaan werken.
zaterdag 17 maart 2018 om 13:23
Dit dus.blijfgewoonbianca schreef: ↑17-03-2018 13:21Je kunt prima uitzieken.
zaterdag 17 maart 2018 om 13:39
En dit is werk weigeren : http://www.wetrecht.nl/werkweigering/
zaterdag 17 maart 2018 om 13:43
Nee dat komt omdat er stuctureel nooit inval is. En je dus gewoon moet.blijfgewoonbianca schreef: ↑17-03-2018 13:21Je kunt prima uitzieken.
zaterdag 17 maart 2018 om 13:46
Helemaal eens met Bianca.
Ik verbaas mij er altijd over dat mensen die in de zorg werken hun rechten zo slecht kennen.
Het zou me wat moois worden als ik bewust 16 uur per week werk, netjes opvang voor mijn kind regel en dan continu gedwongen zieke collega's moet vervangen omdat mijn baas te beroerd is om de inval/vervanging goed te regelen.En dan ook hierom van gastouder/kinderdagverblijf moeten veranderen.
Veel van de mensen die nu zo fel reageren zouden dit zelf niet accepteren.
En TO ziek volgende goed uit : anders blijf je bezig en je wilt de mensen waar je mee werkt ook niet besmetten.
Ik verbaas mij er altijd over dat mensen die in de zorg werken hun rechten zo slecht kennen.
Het zou me wat moois worden als ik bewust 16 uur per week werk, netjes opvang voor mijn kind regel en dan continu gedwongen zieke collega's moet vervangen omdat mijn baas te beroerd is om de inval/vervanging goed te regelen.En dan ook hierom van gastouder/kinderdagverblijf moeten veranderen.
Veel van de mensen die nu zo fel reageren zouden dit zelf niet accepteren.
En TO ziek volgende goed uit : anders blijf je bezig en je wilt de mensen waar je mee werkt ook niet besmetten.
zaterdag 17 maart 2018 om 13:52
zaterdag 17 maart 2018 om 13:54
En daarom verandert er dus niets in de zorg. Ze snijden zichzelf in de vingers. Ik begrijp het probleem hoor, je wilt de mensen voor wie je moet zorgen niet in de steek laten maar daar maken de leidinggevenden en de regering dus dankbaar misbruik van.
Creativity is intelligence having fun
zaterdag 17 maart 2018 om 13:58
Precies.
Daardoor wil er ook niemand meer werken : stank voor dank en een kutloon. Ik zou het mijn kinderen ook echt hebben afgeraden als ze een baan op de werkvloer in de zorg hadden gewild. Hoe mooi het beroep ook is / kan zijn / zou kunnen zijn.
zaterdag 17 maart 2018 om 14:32
Ja en dan ook nog op zo'n manier dat ik me schuldig voel.
En toch wil ik in de zorg blijven werken.
zaterdag 17 maart 2018 om 14:36
Zeker doen! Maar je geen schuldgevoel aan laten praten en op de hoogte zijn van je CAO ( de app kun je downloaden zodat je meteen iets op kunt zoeken als ze je wat in je maag willen splitsen )
Weet je bijvoorbeeld ook dat je recht hebt op een bonus als je op een roostervrije dag toch maar weer op komt draven?
zaterdag 17 maart 2018 om 14:41
Nee dat wist ik niet. Je hebt gelijk ik lees de cao niet. Er is veel aan vooraf gegaan waarom we niet te hard (meer) in verzet gaan. Voorheen werd je er gewoon uitgewerkt als je het ergens niet mee eens was, en dat kan op allerlei manieren.blijfgewoonbianca schreef: ↑17-03-2018 14:36Zeker doen! Maar je geen schuldgevoel aan laten praten en op de hoogte zijn van je CAO ( de app kun je downloaden zodat je meteen iets op kunt zoeken als ze je wat in je maag willen splitsen )
Weet je bijvoorbeeld ook dat je recht hebt op een bonus als je op een roostervrije dag toch maar weer op komt draven?
zaterdag 17 maart 2018 om 14:43
https://www.arbeidsrechter.nl/niet-nale ... -werkgever
Ik mag toch hopen dat je weet hoeveel weekenden je vrij moet hebben en hoeveel werkdagen je max mag hebben per maand ?
Ik mag toch hopen dat je weet hoeveel weekenden je vrij moet hebben en hoeveel werkdagen je max mag hebben per maand ?
zaterdag 17 maart 2018 om 14:44
En morgen kun je bij zes andere instellingen aan het werk. Je weet zelf toch ook dat ze overal om personeel staan te springen?
zaterdag 17 maart 2018 om 14:46
helaas klopt dat niet in de CAO VVT, als je je dienst verschuift wel, maar als je een extra dienst werkt, telt het als meer werk.blijfgewoonbianca schreef: ↑17-03-2018 14:36
Tijdje geleden was bij ons de avonddienst ziek, ik was niet beschikbaar om een avonddienst te werken, maar ik kon wel de nachtdienst werken. De collega die oorspronkelijk nachtdienst had is de avonddienst gaan werken. Zij kreeg wèl een extra vergoeding, ik niet. De uitleg van HRM hierover : "De kern van artikel 5.15 is het, vanwege bijzondere omstandigheden, kunnen wijzigen van reeds vastgestelde werktijden. Dit kan tevens betrekking hebben op het verschuiven van een dienst. Echter, niet iedere verschuiving binnen een werktijdenregeling resulteert in een toeslag op het uurloon doch slechts indien is voldaan aan de genoemde 24 uur termijn. Het kenmerkende onderscheid tussen de verschoven dienst en meerwerk of overwerk is dat bij een verschoven dienst niet meer dan wel minder wordt gewerkt dan de overeengekomen arbeidsduur (het werk / de dienst wordt slechts verplaatst) terwijl het bij meerwerk of overwerk gaat om extra gewerkte uren.
In jouw situatie is dus geen sprake van een verschoven dienst, maar van meerwerk c.q. meer-uren, daar er geen dienst verschuift, maar extra bijkomt. Bovenstaande heb ik nagevraagd bij Actiz (onze brancheorganisatie) en hebben als zodanig geantwoord."
zaterdag 17 maart 2018 om 14:49
Dat weet ik, maar het is overal wat. En ik werk bij vertandelijk gehandicapten die ik al 20 jaar ken en daar heb ik een goede band mee. Dan wissel je niet zo snel denk ik dan wanneer je ergens werkt waar clienten steeds gaan en komen zoals een ziekenhuisblijfgewoonbianca schreef: ↑17-03-2018 14:44En morgen kun je bij zes andere instellingen aan het werk. Je weet zelf toch ook dat ze overal om personeel staan te springen?