Invallen verplichten.
donderdag 15 maart 2018 om 23:42
Hoi hoi.
Ik werk in de zorg. En ben nog wel eens ziek geweest afgelopen maanden mede door stress misschien maar ook door m'n weerstand. Bij ons is het een ding geworden dat collega's invallen voor een andere collega wanneer je ziek bent. Ik ben helaas momenteel niet zo flexibel, maar m'n baas verplicht me zowat om in te vallen wanneer er een collega ziek is, omdat ik ook een paar keer ziek ben geweest dit jaar. Ik durf bijna geen afspraken meer te maken in het weekend. Wat vinden jullie. Kunnen ze je verplichten om in te vallen? Volgens mij mag dit niet eens? Mag je weigeren..
(Bericht is gewijzigd vanwege privacy)
Ik werk in de zorg. En ben nog wel eens ziek geweest afgelopen maanden mede door stress misschien maar ook door m'n weerstand. Bij ons is het een ding geworden dat collega's invallen voor een andere collega wanneer je ziek bent. Ik ben helaas momenteel niet zo flexibel, maar m'n baas verplicht me zowat om in te vallen wanneer er een collega ziek is, omdat ik ook een paar keer ziek ben geweest dit jaar. Ik durf bijna geen afspraken meer te maken in het weekend. Wat vinden jullie. Kunnen ze je verplichten om in te vallen? Volgens mij mag dit niet eens? Mag je weigeren..
(Bericht is gewijzigd vanwege privacy)
anoniem_338317 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 04:59
66.49% gewijzigd
zaterdag 17 maart 2018 om 14:53
Ja, want jij heb het echte contact met cliënt, jij staat aan het bed, in de douche.
De leidinggevenden, managers laten de cliënten net zo goed in de steek, maar vanachter een bureau voelt dat anders. Managers en leidinggevenden hebben mensen (jij) aan wie ze het probleem kunnen doorschuiven, jij niet.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
zaterdag 17 maart 2018 om 14:53
Er komen steeds meer ZZP'ers. Dat is niet voor niets.
https://www.zzp-nederland.nl/kennisbank/zzp-in-de-zorg
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
zaterdag 17 maart 2018 om 14:57
Lekker dan....snowy2 schreef: ↑17-03-2018 14:46helaas klopt dat niet in de CAO VVT, als je je dienst verschuift wel, maar als je een extra dienst werkt, telt het als meer werk.
Tijdje geleden was bij ons de avonddienst ziek, ik was niet beschikbaar om een avonddienst te werken, maar ik kon wel de nachtdienst werken. De collega die oorspronkelijk nachtdienst had is de avonddienst gaan werken. Zij kreeg wèl een extra vergoeding, ik niet. De uitleg van HRM hierover : "De kern van artikel 5.15 is het, vanwege bijzondere omstandigheden, kunnen wijzigen van reeds vastgestelde werktijden. Dit kan tevens betrekking hebben op het verschuiven van een dienst. Echter, niet iedere verschuiving binnen een werktijdenregeling resulteert in een toeslag op het uurloon doch slechts indien is voldaan aan de genoemde 24 uur termijn. Het kenmerkende onderscheid tussen de verschoven dienst en meerwerk of overwerk is dat bij een verschoven dienst niet meer dan wel minder wordt gewerkt dan de overeengekomen arbeidsduur (het werk / de dienst wordt slechts verplaatst) terwijl het bij meerwerk of overwerk gaat om extra gewerkte uren.
In jouw situatie is dus geen sprake van een verschoven dienst, maar van meerwerk c.q. meer-uren, daar er geen dienst verschuift, maar extra bijkomt. Bovenstaande heb ik nagevraagd bij Actiz (onze brancheorganisatie) en hebben als zodanig geantwoord."
Werk nou ook weer niet té veel, want van " eb"tjes " houd je ook niets over ; heb je overgewerkt voor het loon van een aardbeienplukker van 14, ofzo.
zaterdag 17 maart 2018 om 15:58
Ik spaar mijn uurtjes op tot ik er 28 ( mijn contracturen) of 32 heb en vraag dan een weekje vrij aan. Ideaal! Daardoor heb ik een keer of drie per jaar een extra weekje vakantie.blijfgewoonbianca schreef: ↑17-03-2018 14:57Lekker dan....
Werk nou ook weer niet té veel, want van " eb"tjes " houd je ook niets over ; heb je overgewerkt voor het loon van een aardbeienplukker van 14, ofzo.
Ik kijk trouwens wel altijd of ik wat kan betekenen bij uitval van een collega, soms kan ik de betreffende dienst niet, maar wel bijvoorbeeld de dag erna, of het weekend erna. Dan kan een ander de uitgevallen dienst opvullen en als compensatie bijvoorbeeld de zondag vrij zijn. Of we splitsen een dienst. Ik kan 's avonds pas weg als mijn man thuis is, een collega wil graag 's avonds thuis zijn om haar pubers met huiswerk te begeleiden. Zij werkt dan bijvoorbeeld van 15-19 en ik van 19-23 uur. Door je flexibel op te stellen, is er vaak veel mogelijk en is men ook meer bereid om met jou mee te denken als je een keer vastloopt. Als je altijd maar roept dat niets kan, rent men ook niet zo hard voor jou.
zaterdag 17 maart 2018 om 16:33
Door altijd maar door te roeien met de riemen die je hebt krijg je nooit eens nieuwe riemen.
Er is helemaal niets mis met een beetje flexibel zijn. Maar we zijn al 100 jaar veels te flexibel voor onze werkgever en cliënten en te weinig flexibel tov het thuisfront. Het is wel je wérk, he.
zaterdag 17 maart 2018 om 16:36
Dat is toch óók heel belastend voor jouw collega's ; moeten zij zich weer flexibel op gaan stellen en zo.
zaterdag 17 maart 2018 om 18:42
We doen het allemaalblijfgewoonbianca schreef: ↑17-03-2018 16:36Dat is toch óók heel belastend voor jouw collega's ; moeten zij zich weer flexibel op gaan stellen en zo.
zondag 18 maart 2018 om 00:46
+1blijfgewoonbianca schreef: ↑17-03-2018 16:33Door altijd maar door te roeien met de riemen die je hebt krijg je nooit eens nieuwe riemen.
Er is helemaal niets mis met een beetje flexibel zijn. Maar we zijn al 100 jaar veels te flexibel voor onze werkgever en cliënten en te weinig flexibel tov het thuisfront. Het is wel je wérk, he.
zondag 18 maart 2018 om 14:55
Ja, natuurlijk doen jullie het allemaal; als jij op vakantie bent werken je collega's over en bouwen zo weer overuren op.
maandag 19 maart 2018 om 19:50
En kan de zorg instelling dus beter een flexpool maken, worden de vaste krachten niet overbelast en stijgen de verlofuren niet door. Kunnen de mensen in de flexpool ervaring opdoen en doorstromen naar vaste uren..blijfgewoonbianca schreef: ↑18-03-2018 14:55Ja, natuurlijk doen jullie het allemaal; als jij op vakantie bent werken je collega's over en bouwen zo weer overuren op.
woensdag 21 maart 2018 om 05:09
Heb gewoon een 16 uurs contact geen min/max
woensdag 21 maart 2018 om 05:11
nina1966 schreef: ↑17-03-2018 10:53Het gaat er niet om of TO wel of niet ziek is maar hoe ze het regelt. Als jij je korter dan 2 dagen ziek meld kan je werkgever daar niets mee en moet het intern opgelost worden. Als je je ziek meld, echt ziek, kan een werkgever dat melden bij de bedrijfsarts. Zoals TO het doet kan hij dat niet en zo brengt zij hem in een lastig parket. TO geeft zelf aan vaak ziekjes te zijn.. dan moet daar wat mee gebeuren Andere dagen, aangepast oid Maar zolang zij zich niet langer dan 2 dagen ziekmeld is ze alleen maar een belasting voor de werkgever Ze kost wel geld maar levert geen dienst. Dus ja ik snap het wel. Vooral als je maar zo weinig dagen werkt is het moeilijk om daar een vervanger voor te vinden en word het dus een invallen door een eigen collega. Misschien zou TO 2 dagen achter elkaar kunnen werken Als ze dan ziek is kan ze dat melden op het moment dat ze ziek word en kan de werkgever wel iemand regelen.
Een collega met een contract van 32 uur heeft er bij ons 2 maanden uitgelegen. Alle collega's moesten constant invallen. Geen invalkrachten of andere mensen werden geregeld. Dus dat gaat dan ook niet gebeuren. Collega's moeten t bij ons voor elkaar oplossen
woensdag 21 maart 2018 om 05:13
Mijn baas is ook de managerblijfgewoonbianca schreef: ↑17-03-2018 11:23Een dienstopdracht heeft geen ENKEL juridische grond. Nul komma nul...nada nopes. Het is puur en alleen manipulatie door onze zorgmanagers....
Dienstopdrachten is een regel wat door instelling zelf in het leven is geroepen. Een pressiemiddel om werknemers te dwingen tot arbeid.
Maar als je weigert, kunnen ze je ECHT NIET ontslaan....
Dienstopdrachten hebben alleen juridische gronden in geval een werknemer ziek is, in de ziektewet zit en weer (gedeeltelijk) moet werken. Een werknemer die geen gehoor geeft aan reintegratie kan een dienstopdracht krijgen. Komt hij niet dan wordt het salaris stopgezet. Maar ontslag is iets wat niet zomaar kan.
Hooguit krijg je een aantekening in je dossier. Hoe meer aantekeningen, des te meer een werkgever aan de kantonrechter kan aangeven: met deze werknemer is geen land te bezeilen....mogen we hem ontslaan?
Echter een dienstopdracht omdat de afdeling geen personeel heeft geen enkel juridische grond.
Ontslaan mogen ze jouw niet, laat staan een aantekening maken in jouw dossier als je blijft weigeren.
Een nieuwe dienstlijst moet minimaal 14 dagen van tevoren klaar zijn en definitief. (staan in CAO)
De werkgever mag voor die 14 dagen nog wijzigingen aanbrengen. Maar is de lijst definitief dan moet dat in overleg met de werknemer.
Een werknemer wordt hierdoor beschermt dat hij kan vertrouwen op zijn dienstrooster en ook nog een priveleven kan genieten.
Een dienstopdracht is meestal een kort bestek. De werkgever is verplicht tot communicatie met de werknemer.
Als je voor de situatie komt te staan dat jouw afdelingshoofd jouw een dienstopdracht geeft dan moet je vragen:
- wat is jouw onderbouwing t.a.v. een dienst/werkopdracht?
- is dit kortgesloten met hogere regionen binnen de organisatie?
- als ik weiger, wordt er dan een ontslagaanvraag gedaan bij de kantonrechter of komt er een aantekening in mijn dossier?
Je afdelingshoofd zal mijn zijn of haar mond vol tanden staan en zal overleg moeten plegen met zijn of haar manager.
Zeker weten dat de dienstopdracht niet doorgaat.
https://www.zorgportaal.nl/2013-08-14-1 ... eelstekort
woensdag 21 maart 2018 om 05:16
Ja pippootje ik voel me dus altijd schuldig. Ik lees ook mensen die een gesprek aanraden. Heb t gesprek gehad, ben voor mezelf opgekomen maar dan krijg ik allemaal dingen te horen waardoor ik wel moet komen.. ik bleef bij m'n standpunt. Maar m'n baas was daar niet van gediend.
woensdag 21 maart 2018 om 05:20
Deze diensten bied ik aansnowy2 schreef: ↑17-03-2018 15:58Ik spaar mijn uurtjes op tot ik er 28 ( mijn contracturen) of 32 heb en vraag dan een weekje vrij aan. Ideaal! Daardoor heb ik een keer of drie per jaar een extra weekje vakantie.
Ik kijk trouwens wel altijd of ik wat kan betekenen bij uitval van een collega, soms kan ik de betreffende dienst niet, maar wel bijvoorbeeld de dag erna, of het weekend erna. Dan kan een ander de uitgevallen dienst opvullen en als compensatie bijvoorbeeld de zondag vrij zijn. Of we splitsen een dienst. Ik kan 's avonds pas weg als mijn man thuis is, een collega wil graag 's avonds thuis zijn om haar pubers met huiswerk te begeleiden. Zij werkt dan bijvoorbeeld van 15-19 en ik van 19-23 uur. Door je flexibel op te stellen, is er vaak veel mogelijk en is men ook meer bereid om met jou mee te denken als je een keer vastloopt. Als je altijd maar roept dat niets kan, rent men ook niet zo hard voor jou.
woensdag 21 maart 2018 om 05:21
Bij ons willen ze geen flexpool helaas.. of mensen met 0 uren contractChristiana schreef: ↑19-03-2018 19:50En kan de zorg instelling dus beter een flexpool maken, worden de vaste krachten niet overbelast en stijgen de verlofuren niet door. Kunnen de mensen in de flexpool ervaring opdoen en doorstromen naar vaste uren..