Werk & Studie alle pijlers

Invallen verplichten.

15-03-2018 23:42 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi.
Ik werk in de zorg. En ben nog wel eens ziek geweest afgelopen maanden mede door stress misschien maar ook door m'n weerstand. Bij ons is het een ding geworden dat collega's invallen voor een andere collega wanneer je ziek bent. Ik ben helaas momenteel niet zo flexibel, maar m'n baas verplicht me zowat om in te vallen wanneer er een collega ziek is, omdat ik ook een paar keer ziek ben geweest dit jaar. Ik durf bijna geen afspraken meer te maken in het weekend. Wat vinden jullie. Kunnen ze je verplichten om in te vallen? Volgens mij mag dit niet eens? Mag je weigeren..

(Bericht is gewijzigd vanwege privacy)
anoniem_338317 wijzigde dit bericht op 16-03-2018 04:59
66.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
corryk schreef:
16-03-2018 00:56
Ben ook al naar iets anders op zoek.
Waarom zou je je vaste contract moeten weggooien en ergens anders heen gaan.
Als je het werk verder wel leuk vind waarom weggaan?
Ander werk zoeken met jouw medische gesteldheid is wel het slechtste advies wat ik hier lees!!
Alle reacties Link kopieren
corryk schreef:
16-03-2018 00:23
Ik zit zelfs als ik ziek ben gewoon in
M'n nachtdienst of kom gewoon. Ben zelfs een keer naar huis gestuurd omdat ik zo ziek was. Ik probeer zelfs altijd te komen ookal heb ik hoge koorts en ik eerst bijna een uur moet rijden naar m'n werk. Ik wil namelijk dat gezeik niet dat ik ziek ben. Helaas kan ik zelfs thuis niet eens voor m'n kind zorgen als ik zulke bijholten ontsteking heb. Dat voelt ook al als falen..
Dus voor een kindje zorgen gaat al niet maar dan ga je wel naar je werk??? Dan kun je daar dus ook geen flikker doen. Begin jouw baas wel te begrijpen als ik dit zo lees. Jij maakt het hem wel heel erg moeilijk. Als jij ziek bent moet je je gewoon echt ziek melden. Dan is het voor je baas ook te doen om invallers te zoeken Als jij je werk nauwelijks doet omdat je weer wat hebt maar je niet ziek meld zit hij met werk dat niet gedaan word én hij kan niemand aannemen. Voor echt ziek is hij verzekerd, voor "ik kom wel maar ik doe niet veel" of die dagjes dat je een keer niet komt daar kan hij echt niets mee.
Alle reacties Link kopieren
Laguna46 schreef:
16-03-2018 00:29
Volgens mij heeft corryk al duidelijk gezegt dat het echt ziekmelden is omdat ze echt koorts heeft en bijholte ontsteking heeft.
Wat een verwijt in alle reacties!
Ziek is ziek en daar hoort een werkgever voor ingedekt te zijn en dan is het niet normaal dat jan en alleman maar moet invallen waardoor je allemaal scheve gezichten krijgt.
Zou een bedrijfsarts opzoeken en voor langere tijd ziek thuis zitten voor je bijholte probleem en een burnout bijvoorbeeld.
Als ze het niet gewoon willen snappen dan maar op een andere manier.
Gewoon een beetje heropvoeden!
Maar ze meld zich dus niet ziek, ze ruilt, rotzooit maar een echte ziekmelding is er blijkbaar niet Btw met longontsteking ben je echt niet klaar hoor met een dag of 2 thuis, daar ben je weken zoet mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het heel vervelend voor je dat je zo veel ziek bent en begrijp heel goed dat je dan niet kan werken. Ziek = ziek. Ik snap ook dat het voor je collega's niet leuk is als zij wel voor jou moeten invallen, maar jij dat niet voor hun wil (en soms kan) doen. Ik vraag me dan wel af; vallen er zo vaak collega's uit bij jullie dat iemand anders moet invallen?
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
16-03-2018 01:38
Maar ze meld zich dus niet ziek, ze ruilt, rotzooit maar een echte ziekmelding is er blijkbaar niet Btw met longontsteking ben je echt niet klaar hoor met een dag of 2 thuis, daar ben je weken zoet mee.
Dit dus, je pakt het niet goed aan.
Ben je al is bij een bedrijfsarts geweest?
Denk het niet want je bent te kort ziek!
Begrijp niet waarom je zo draait, waar ben je bang voor?
Gewoon langere tijd ziekmelden net zo lang tot je een oproep krijgt van de bedrijfsarts en dan kan je daar je verhaal eindelijk doen!!
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
16-03-2018 01:38
Maar ze meld zich dus niet ziek, ze ruilt, rotzooit maar een echte ziekmelding is er blijkbaar niet Btw met longontsteking ben je echt niet klaar hoor met een dag of 2 thuis, daar ben je weken zoet mee.
Mensen begrijpen denk niet hoe deze organisatie in elkaar steekt. Ziekmelding hier willen ze niet. Ze willen dat je komt. Als je ookal iets beter bent moet je komen ookal kan je bijvoorbeeld minder doen, dan ga je bij je cliënten zitten zodat er altijd oog is op de groep en je collega doet dan de rest. Dat hebben ze liever dan ziekmelding.
Je hebt niet goed gelezen. Vorig jaar met een longontsteking was ik er wel 3 weken uit. Maar bij mij zijn 3 weken 6 Dienstjes. Zodra ik ook maar iets beter was moest ik gewoon gelijk komen
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
16-03-2018 01:35
Dus voor een kindje zorgen gaat al niet maar dan ga je wel naar je werk??? Dan kun je daar dus ook geen flikker doen. Begin jouw baas wel te begrijpen als ik dit zo lees. Jij maakt het hem wel heel erg moeilijk. Als jij ziek bent moet je je gewoon echt ziek melden. Dan is het voor je baas ook te doen om invallers te zoeken Als jij je werk nauwelijks doet omdat je weer wat hebt maar je niet ziek meld zit hij met werk dat niet gedaan word én hij kan niemand aannemen. Voor echt ziek is hij verzekerd, voor "ik kom wel maar ik doe niet veel" of die dagjes dat je een keer niet komt daar kan hij echt niets mee.
Wat ik zeg. Invallers hier zoeken is binnen de organisatie. Niemand wil eigenlijk invallen. Het is altijd gezeik. Ziekmelding? Nou liever niet. Ze willen liever dat je komt en er bij gaat zitten dan dat je wegblijft. Al zit jij op de groep en houd een oogje in t Zijl dan vinden ze dat voldoende, als je er maar bent.
Dagjes dat ik een keer niet kom omdat ik echt ziek ben. Ik werk soms begin van de week en eind van de week een dag. Als ik begin van de week ziek ben en eind van de week niet meer of bijna niet meer dan werk ik gewoon. Omdat vervanging regelen moeilijk is hierzo. Ze willen dat je juist komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp maar weinig van de reacties. Ik vind het echt onzin dat beweerd wordt dat TO haar werk niet aan zou kunnen en daarom ander werk moet zoeken. Als je ziek bent ben je ziek en dat komt niet door haar werk, dus te idioot voor worden om dan te zeggen dat ze haar werk niet aankan :nut: .

TO, op zich is het niet vreemd of slecht dat je aangepast werk doet als je ziek bent en niet te ziek bent om te komen/aangepast werk te doen (dus bij de clienten zitten). Maar in principe gebeurt dat normaal gesproken wel in het kader van een ziekmelding dacht ik (en meestal pas bij langduriger ziekmeldingen, maar dat hoeft niet zoveel uit te maken). Zolang het je herstel niet benadeelt is het helemaal niet slecht om dan aangepast werk te komen doen.

De druk van je werkgever en hoe jij daar zelf mee omgaat lijkt me een groter probleem. Ik zou proberen dat wat meer van me af te laten glijden, wat natuurlijk wel lastig is als je collega's ook wat tegen je gaan keren.

Ik denk dat er twee belangrijke dingen zijn om nu te doen:
- Zorg voor die flexibele gastouder. Je zegt dat het moeilijk is om die te vinden, maar moeilijk betekent dat het wel kán, dus zoek door totdat je die gevonden hebt. Dan kun je makkelijker voor je collega's invallen en dat kweekt natuurlijk veel meer goodwill en je man hoeft dan niet per sé thuis te werken als jij ziek bent.
- Zorg dat je een afspraak krijgt bij de bedrijfsarts. Kaart daar alles aan en vraag wat zijn advies is omtrent werk, ziekmelden en aangepast werk tijdens ziekte.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet normaal dat je werkgever wil dat je komt als je ziek bent!
Zeker niet als je koorts hebt. Je werkt in de zorg. Dus met een kwetsbare groep. Die mensen kunnen ook ziek worden van jou. Dit moet je gewoon weigeren en je werkgever zoekt maar vervanging.
Dat zijn ze gewoon verplicht. Dus een uitzendbureau benaderen 0 uren contracters benaderen als mensen van het vaste personeel niet kunnen.
Alle reacties Link kopieren
marchien82 schreef:
16-03-2018 08:35
Het is niet normaal dat je werkgever wil dat je komt als je ziek bent!
Zeker niet als je koorts hebt. Je werkt in de zorg. Dus met een kwetsbare groep. Die mensen kunnen ook ziek worden van jou. Dit moet je gewoon weigeren en je werkgever zoekt maar vervanging.
Dat zijn ze gewoon verplicht. Dus een uitzendbureau benaderen 0 uren contracters benaderen als mensen van het vaste personeel niet kunnen.
Dat is wat ik ook zeg, maar dat willen ze niet (of kunnen ze niet?) Alles moet opgelost worden door vast personeel terwijl dr zat zijn met al grote contracten die al veel werken en niet nog eens willen invallen. Betekend dus bijna dat de kleine contracten (ik bijvoorbeeld) alles maar moeten oplossen. Ik had eerst een groot contract maar ben naar kleiner gegaan toen we een kindje kregen en heb daar bewust voor gekozen zodat ik niet m'n kind 5 dagen in een opvang moet plaatsen.. maar dat ik m'n kind zelf zie opgroeien! Opvang is niet verkeerd. En mensen moeten zelf weten natuurlijk hoe ze t doen, maar wij hebben bewust gekozen voor 2 dagen opvang
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
16-03-2018 08:10
Ik begrijp maar weinig van de reacties. Ik vind het echt onzin dat beweerd wordt dat TO haar werk niet aan zou kunnen en daarom ander werk moet zoeken. Als je ziek bent ben je ziek en dat komt niet door haar werk, dus te idioot voor worden om dan te zeggen dat ze haar werk niet aankan :nut: .

TO, op zich is het niet vreemd of slecht dat je aangepast werk doet als je ziek bent en niet te ziek bent om te komen/aangepast werk te doen (dus bij de clienten zitten). Maar in principe gebeurt dat normaal gesproken wel in het kader van een ziekmelding dacht ik (en meestal pas bij langduriger ziekmeldingen, maar dat hoeft niet zoveel uit te maken). Zolang het je herstel niet benadeelt is het helemaal niet slecht om dan aangepast werk te komen doen.

De druk van je werkgever en hoe jij daar zelf mee omgaat lijkt me een groter probleem. Ik zou proberen dat wat meer van me af te laten glijden, wat natuurlijk wel lastig is als je collega's ook wat tegen je gaan keren.

Ik denk dat er twee belangrijke dingen zijn om nu te doen:
- Zorg voor die flexibele gastouder. Je zegt dat het moeilijk is om die te vinden, maar moeilijk betekent dat het wel kán, dus zoek door totdat je die gevonden hebt. Dan kun je makkelijker voor je collega's invallen en dat kweekt natuurlijk veel meer goodwill en je man hoeft dan niet per sé thuis te werken als jij ziek bent.
- Zorg dat je een afspraak krijgt bij de bedrijfsarts. Kaart daar alles aan en vraag wat zijn advies is omtrent werk, ziekmelden en aangepast werk tijdens ziekte.
M'n komende opvanger is vrij flexibel, alleen ja soms op de dag zelf word moeilijk als ze dan al andere kindjes of andere dingen heeft staan. Verder probeer ik altijd alles om opvang te regelen voor m'n kind als ik moet invallen. (Het is overigens niet dat ik nooit inval) val heus af en toe in, maar niet vaak genoeg dus..
Alle reacties Link kopieren
Ik kan m'n werk wel aan. Op t werk gaat t prima! Het is alleen dat m'n weerstand even niet zo goed is, waar ik nu aan werk!! Verder t werk is heel goed te doen dus daar mag ik niet over klagen hoor👍 en het is gewoon een hele leuke groep
corryk schreef:
16-03-2018 00:33
Maar 1 dag van m'n werk. Dus 2 in totaal. Ik kon het al die tijd aan. Maar aan ziek zijn en bijholteontsteking kan ik momenteel niet altijd wat aan doen. Ik doe al m'n best en we zijn bezig met spoelingen via de kno arts. Als dat niet werkt word ik geopereerd. Ik doe er juist alles aan om niet steeds ziek te zijn 👍
2 dagen gedurende een griepgolf, ik vind het reuze meevallen.
In sectoren met een hoog ziekteverzuim hebben ze allemaal van dat irritante beleid, ziek zijn is een keuze, dan kom je maar in het magazijn werken, ik bepaal wanneer jij niet in staat bent om te werken, dat soort gezeik.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
16-03-2018 08:56
2 dagen gedurende een griepgolf, ik vind het reuze meevallen.
In sectoren met een hoog ziekteverzuim hebben ze allemaal van dat irritante beleid, ziek zijn is een keuze, dan kom je maar in het magazijn werken, ik bepaal wanneer jij niet in staat bent om te werken, dat soort gezeik.
Klopt!! Dat dus! Dan ga je maar zitten bij de cliënten. Zodat er iemand sowieso is.. terwijl je er met koorts zit, pijn, vermoeid, alles.. ik ben zelfs een keer met buikgriep heen gegaan omdat ik van de baas moest komen.. prima, maar t is super besmettelijk. Ik ben toen wel naar huis gestuurd omdat ik te ziek was (moest ik nog een uur naar huis rijden). Dat soort dingen gebeuren veel hoor! Niet alleen bij deze instelling
-jolijn- schreef:
16-03-2018 08:56
2 dagen gedurende een griepgolf, ik vind het reuze meevallen.
In sectoren met een hoog ziekteverzuim hebben ze allemaal van dat irritante beleid, ziek zijn is een keuze, dan kom je maar in het magazijn werken, ik bepaal wanneer jij niet in staat bent om te werken, dat soort gezeik.
Inderdaad.
Wat een rare reacties hier. En van TO's werkgever ook.
Zoals ik het lees werk je 2 diensten door de week en heb je dan opvang voor je kindje. Wij hebben het ook een periode gehad toen de kinderen jong waren; elk virusje pikten we mee.
Is het een idee om voor jezelf te kijken wanneer je beschikbaar zou kunnen zijn om in te vallen? Misschien kan je man eens in de 2 weken een dag thuis werken en die dag ben jij beschikbaar voor inval. Met weekenden net zo; geef aan wanneer je wel beschikbaar bent. Probeer het dus om te draaien naar jouw mogelijkheden ipv steeds aan te geven wanneer je niet kan. Het komt denk ik positief en pro-actief over als jij de volgende week zegt; kijk, ik heb een lijstje gemaakt. Op deze dagen ben ik beschikbaar om in te vallen.
Bedenk ook; je zoontje is nu 3. Hij wordt binnen het jaar 4 en dan ben je waarschijnlijk ook weer wat flexibeler.
Probeer wat meer de regie in eigen handen te nemen. Als jij je ziek meldt, dan ben je ziek. Laat je niet overhalen om wel te komen.
Een afspraak bij de bedrijfsarts is denk ik ook een goed idee.
Alle reacties Link kopieren
corryk schreef:
16-03-2018 00:56
Ben ook al naar iets anders op zoek.
Het gras is echt niet groener elders. En dit soort situaties (een verregaand beroep doen op flexibiliteit) zal in bijna alle sectoren alleen maar erger worden de komende jaren door een sterk toenemend personeelstekort. Ik zou toch echt proberen het probleem met je huidige werkgever op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
corryk schreef:
16-03-2018 00:56
Ben ook al naar iets anders op zoek.
Het gras is echt niet groener elders. En dit soort situaties (een verregaand beroep doen op flexibiliteit) zal in bijna alle sectoren alleen maar erger worden de komende jaren door een sterk toenemend personeelstekort. Ik zou toch echt proberen het probleem met je huidige werkgever op te lossen.
Alle reacties Link kopieren
ook ik vind de reacties op TO bijzonder. Alsof je het allemaal zelf in de hand hebt of je wel of niet ziek wordt..zo maakbaar is het leven dus niet.
De tip van een bedrijfsarts inschakelen vind ik een hele goede. Misschien dat je ook met hem/haar kunt bespreken hoe om te gaan met het invallen en deed mee te nemen in het plan wat er gemaakt wordt. Het is bijzonder dat deze al niet eerder is ingeschakeld, gezien je al langdurig klachten hebt. Misschien komt dit doordat je je niet veel dagen hebt hoeven afmelden van werk
Daarnaast zou ik in gesprek gaan met de leidinggevende, enerzijds over het invallen, maar anderzijds over zijn benadering, namelijk dat je er niet van gediend bent dat je leidinggevende boos wordt omdat je niet kunt invallen. Ten eerste kan hij je niet verplichten dus heeft hij geen poot om op te staan. Ten tweede is hij de leidinggevende en bij deze functie hoort dat je het op een nette moet oplossen als er een invaller nodig is.. Als dit hem niet lukt, dan zou ik een gesprek aanvragen met hem en zijn leidingevende/hr oid. Dat er niet gekozen is voor het inzetten van 0 uren contracten oid, is een organisatorische beslissing, waar jij niet voor gekozen hebt. Als jij niet kunt invallen, dan is dat zo. Wel zou ik hier altijd bij inachtnemen dat de leidinggevende dit weer op het bord van de andere collega's legt, en zij dit jouw weer kwalijk gaan nemen. Kanttekening hierbij vind ik wel dat het belangrijk is om waar je kan, wel in te vallen, ook om iets te geven en ervoor te zorgen dat je niet alleen neemt.
Het aangeven van mijn grenzen bij een boze leidinggevende is heel persoonlijk, zelf ben ik hier gewoon echt niet van gediend
Alle reacties Link kopieren
Miranda_86 schreef:
17-03-2018 10:04
Zoals ik het lees werk je 2 diensten door de week en heb je dan opvang voor je kindje. Wij hebben het ook een periode gehad toen de kinderen jong waren; elk virusje pikten we mee.
Is het een idee om voor jezelf te kijken wanneer je beschikbaar zou kunnen zijn om in te vallen? Misschien kan je man eens in de 2 weken een dag thuis werken en die dag ben jij beschikbaar voor inval. Met weekenden net zo; geef aan wanneer je wel beschikbaar bent. Probeer het dus om te draaien naar jouw mogelijkheden ipv steeds aan te geven wanneer je niet kan. Het komt denk ik positief en pro-actief over als jij de volgende week zegt; kijk, ik heb een lijstje gemaakt. Op deze dagen ben ik beschikbaar om in te vallen.
Bedenk ook; je zoontje is nu 3. Hij wordt binnen het jaar 4 en dan ben je waarschijnlijk ook weer wat flexibeler.
Probeer wat meer de regie in eigen handen te nemen. Als jij je ziek meldt, dan ben je ziek. Laat je niet overhalen om wel te komen.
Een afspraak bij de bedrijfsarts is denk ik ook een goed idee.
Dit!

Volgens mij is het grootste probleem dat jij (TO) niet goed voor jezelf op kunt komen. Je werkgever mag een hele wensenlijst hebben en mag ook zeker enige flexibiliteit van je verwachten, maar jij bepaalt in hoeverre dit ten koste van je gezondheid of jezelf gaat en hoe ver jij mee kunt bewegen.
Het klinkt mij alsof je niet goed weet hoe je vriendelijk en toch assertief kunt zijn en je grenzen goed kunt bewaken.

Ik vind het idee van Miranda om zelf door te geven wanneer je beschikbaar bent een goede. Zou dat kunnen werken voor je?
Alle reacties Link kopieren
miszlady schreef:
17-03-2018 10:34
[...]
Daarnaast zou ik in gesprek gaan met de leidinggevende, enerzijds over het invallen, maar anderzijds over zijn benadering, namelijk dat je er niet van gediend bent dat je leidinggevende boos wordt omdat je niet kunt invallen. Ten eerste kan hij je niet verplichten dus heeft hij geen poot om op te staan. [...]
Het is de vraag of het niet 'verplicht' kan worden. Het hangt af van het contract dat TO heeft. Als zij bijvoorbeeld een min/max contract heeft, dan is daarmee wel de flexibiliteit geregeld die medewerkers moeten kunnen geven.
Maar geen idee of TO dit heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ook zonder ziekmelding mag je een afspraak maken bij de bedrijfsarts. Die is er juist voor dit soort gevallen: twijfel over wat je beter wel of niet kan doen als je om wat voor reden dan ook niet helemaal lekker in je vel zit. Je werkgever is geen arts, die kan niet op eigen houtje gaan bepalen dat zittend toezicht houden nog wel kan als je koorts hebt.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat er niet om of TO wel of niet ziek is maar hoe ze het regelt. Als jij je korter dan 2 dagen ziek meld kan je werkgever daar niets mee en moet het intern opgelost worden. Als je je ziek meld, echt ziek, kan een werkgever dat melden bij de bedrijfsarts. Zoals TO het doet kan hij dat niet en zo brengt zij hem in een lastig parket. TO geeft zelf aan vaak ziekjes te zijn.. dan moet daar wat mee gebeuren Andere dagen, aangepast oid Maar zolang zij zich niet langer dan 2 dagen ziekmeld is ze alleen maar een belasting voor de werkgever Ze kost wel geld maar levert geen dienst. Dus ja ik snap het wel. Vooral als je maar zo weinig dagen werkt is het moeilijk om daar een vervanger voor te vinden en word het dus een invallen door een eigen collega. Misschien zou TO 2 dagen achter elkaar kunnen werken Als ze dan ziek is kan ze dat melden op het moment dat ze ziek word en kan de werkgever wel iemand regelen.
Alle reacties Link kopieren
Onbegrijpelijk dat er in de zorg zoveel shit gepikt wordt : je hebt morgen een andere baan met de tekorten die er zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen, maar reageer even op je vraag of je kan worden verplicht om in te vallen. Ik weet niet onder welke CAO je valt? De CAO VVT geeft in artikel 5.15 aan dat de werkgever, indien het dienstbelang dit eist, op incidentele basis én in overleg met jou, wijzigingen aanbrengen in je rooster. Het is natuurlijk de vraag wat dat overleg precies inhoudt, want als de continuiteit van de patientenzorg in het gedrang komt kun je als werkgever ook een dienstopdracht geven.
Zo wordt bij ons in uitzonderlijke situaties wel eens een vakantie ingetrokken, om de patientenzorg te kunnen garanderen. Heel vervelend, maar dit is dan ook een kwestie van overmacht... De onkosten die dit met zich meebrengt zijn overigens dan wel voor de werkgever.
Life is a party but you must self uphanging de slingers

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven