Werk & Studie alle pijlers

invulling pauze

14-08-2019 09:53 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie weet hoe het zit mbt pauzetijden en de invulling van je eigen pauzes.

werken in een productiebedrijf, productiepersoneel (in fabriek) valt onder een CAO, kantoorpersoneel niet.

In personeelsregelement staat letterlijk vermeld:
- kantoorpersoneel heeft recht op een half uur pauze bij 8 gewerkte uren
- productiepersoneel valt onder CAO en heeft 1 uur pauze per dag (2x een kwartier en 1x een half uur)
- hoe je de pauze indeelt, mag je zelf weten (dit staat er letterlijk in zo)

Wat tegenstrijdig is met bovenstaande is dat al het kantoorpersoneel ook geacht wordt om een uur pauze te nemen en dat er ook gewoon 1 uur pauze wordt 'afgeboekt' van de kloktijden (pauzes hoeven niet geklokt te worden dus stel dat men van 8 tot 17 uur klokt, er standaard 1 uur pauze zal worden afgetrokken).

Complete afdelingen gaan in dat uurtje in de kantine zitten en wil niet gestoord worden, sommigen lopen in dat uurtje een blokje om.

1 collega gaat zwemmen in het zwembad wat hier op nog geen km vandaag zit. Hij is altijd netjes binnen het uur ook gewoon weer terug.

Nu heeft de directie aangegeven dat zwemmen niet toegestaan is. Hij mag dus niet meer zwemmen terwijl anderen wel een blokje om mogen of een uur in de kantine mogen blijven zitten.

Collega is boos en vind het oneerlijk. Welke rechten heeft hij of staat de werkgever in zijn recht?
Europe86 schreef:
14-08-2019 10:01

In dit geval had een collega zich versproken en gaf aan directeur aan dat persoon x aan het zwemmen was dus hij hem even niet kon bellen.



Dus het was wel een probleem dat hij niet bereikbaar was tijdens de pauze? De directeur moest iets weten op dat moment, wat niet een half uur kon wachten?
Alle reacties Link kopieren
[quote=TijdvoorTaart post_id=30269505 time=1565770505 user_id=383378]
Dat weet ik, maar een werkgever kan het altijd stimuleren. Ik snap ook niet zo goed waarom buiten wandelen wel mag en zwemmen niet. Klinkt een beetje als werknemertje pesten.
Zou er als baas juist blij mee zijn. Het is inmiddels al genoeg aangetoond dat bewegen en dingen doen waar je blij van wordt de productiviteit bevorderd.
[/quote

Zwemmen mag ook....ook wanneer je baas daar niet blij mee is.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
14-08-2019 10:43
Dus het was wel een probleem dat hij niet bereikbaar was tijdens de pauze? De directeur moest iets weten op dat moment, wat niet een half uur kon wachten?
Je hoeft niet bereikbaar te zijn in je pauze. Eigen tijd is eigen tijd. Wanneer de baas wil bepalen dan moet hij betalen.
viva-amber wijzigde dit bericht op 14-08-2019 10:53
1.16% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
De 'werknemer moet bereikbaar zijn tijdens pauze' is ongeveer de enige eis die de werkgever mag stellen, dus het is niet zo vreemd dat ze die als argument gebruiken. Een werkgever mag dan ook wel degelijk eisen stellen over hoe een pauze ingevuld wordt, bijvoorbeeld door te eisen dat iemand in 5 minuten terug kan zijn op zijn werkplek, of telefonisch bereikbaar moet blijven, of zoiets. (Uiteraard geldt die pauze niet meer als pauze als zo'n oproep gebeurt, en moet er betaald en gecompenseerd worden).

Maar die eis moet dan wel passen bij de functie, en voor iedereen gelden. Als mensen zonder telefoon mee een rondje mogen lopen, dan mag je ook zonder telefoon zwemmen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
14-08-2019 10:43
Dus het was wel een probleem dat hij niet bereikbaar was tijdens de pauze? De directeur moest iets weten op dat moment, wat niet een half uur kon wachten?
Nee had geen spoed.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer je verplicht bent om de telefoon aan te nemen dan is dat werktijd en geen pauze.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
14-08-2019 10:55
Wanneer je verplicht bent om de telefoon aan te nemen dan is dat werktijd en geen pauze.
Nee. Pas als de telefoon gaat is het werktijd. Een werkgever mag pauze als 'oproepdienst' of 'consignatie' beschouwen. Daar moeten dan wel goede afspraken over zijn.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik had collega's die gingen hardlopen in de pauze of even naar huis om de hond uit te laten en dergelijke. Had ook collega's die af en toe een lunch afspraak met een vriend/vriendin hadden gepland bij een eettentje in de buurt.

Vind het juist wel slim van collega dat hij gaat zwemmen maar krijg je dan ook helemaal niet dat uur betaald? Ik kreeg bij een werkgever ook een uur pauze per dag. Een half uur daarvan was eigen tijd en de 2x 15 minuten (of 3x10) werd betaald.
viva-amber schreef:
14-08-2019 10:45
Je hoeft niet bereikbaar te zijn in je pauze. Eigen tijd is eigen tijd. Wanneer de baas wil bepalen dan moet hij betalen.
Dit!

Als het uur pauze van je eigen tijd af gaat, dan hoef je niet bereikbaar te zijn. Ook niet als je gaat wandelen of gewoon met je koptelefoon op gaat zitten internetten.

Dan moeten ze die pauze eigen tijd maar afschaffen, dan kunnen werknemers een uur eerder naar huis aan 't eind van de dag.
Alle reacties Link kopieren
TijdvoorTaart schreef:
14-08-2019 10:15
Dat weet ik, maar een werkgever kan het altijd stimuleren. Ik snap ook niet zo goed waarom buiten wandelen wel mag en zwemmen niet. Klinkt een beetje als werknemertje pesten.
Zou er als baas juist blij mee zijn. Het is inmiddels al genoeg aangetoond dat bewegen en dingen doen waar je blij van wordt de productiviteit bevorderd.
Ik heb ergens gezeten en daar mocht je in de pauze alleen maar in de kantine eten. En je mocht niet zelf een plaatsje zoeken/kiezen, maar moest eerst aansluiten bij tafels waar al iemand zat. Wandelen in de pauze was niet sociaal, een potje kaarten ook niet.

Ik was dus heel asociaal, want het was mijn idee om in de pauze lekker een rondje te gaan lopen en ongeveer 12 collega's vonden dat een leuk idee en gingen mee. :facepalm: Geen wonder dat ik ontslagen ben. :biggrin:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Of een uur extra geld voor bereikbaarheidsdienst.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
pauzes worden hier inderdaad niet betaald en zijn 'eigen tijd'.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
14-08-2019 11:29
Ik heb ergens gezeten en daar mocht je in de pauze alleen maar in de kantine eten. En je mocht niet zelf een plaatsje zoeken/kiezen, maar moest eerst aansluiten bij tafels waar al iemand zat. Wandelen in de pauze was niet sociaal, een potje kaarten ook niet.

Ik was dus heel asociaal, want het was mijn idee om in de pauze lekker een rondje te gaan lopen en ongeveer 12 collega's vonden dat een leuk idee en gingen mee. :facepalm: Geen wonder dat ik ontslagen ben. :biggrin:
ontslagen of contract niet verlengd? Ontslagen vanwege bovengenoemde lijkt me niet legaal :)
viva-amber schreef:
14-08-2019 10:45
Dat zeg ik ook al 3 posts
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
14-08-2019 11:30
Of een uur extra geld voor bereikbaarheidsdienst.
Nogmaals, bereikbaarheidsdienst tijdens de pauze mag, hoeft niet betaald te worden. Mag alleen als daar goede afspraken over zijn, maar betaling hoeft alleen als er daadwerkelijk opgeroepen wordt (en in veel gevallen moet er dan alsnog op een ander moment op de dag een compensatie-pauze komen om niet in conflict te komen met de arbeidstijdenwet).

Betaling van pauze heeft niets te maken met of de werkgever je mag oproepen. Een werkgever mag pauze betalen, hoeft niet. Een werkgever mag eisen dat je oproepbaar bent, hoeft niet. Die dingen staan los van elkaar.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Europe86 schreef:
14-08-2019 11:34
ontslagen of contract niet verlengd? Ontslagen vanwege bovengenoemde lijkt me niet legaal :)
Vaststellingsovereenkomst. Er waren twee filialen samengevoegd en de mijne was opgeheven. Ik had al aangegeven dat ik mijzelf over 5 jaar niet meer bij het bedrijf zag werken ivm het gebrek aan werk (saaaai), gebrek aan begeleiding (ik was nog vrij nieuw en alles uit onze vestiging zouden we verkeerd doen) en dat de sfeer/cultuur niet echt bij mij aanstond (veel roddelen, veel ongeschreven regeltjes).
Dus toen er mensen weg moesten, mocht ik als eerste weg :cheer2: . En dat ik niet sociaal zou zijn (en brutaal want ik wilde graag weten waarom bepaalde ongeschreven regels dan verplicht waren), werd wel aangegeven in het gesprek als reden dat ze mij liever zagen gaan. Kwam goed uit, want leuke oprotpremie gekregen, studieschuld kwijtgescholden (was net klaar) en kon mooi op vakantie voor ik aan mijn nieuwe baan begon. :hyper:
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
14-08-2019 11:29
Ik heb ergens gezeten en daar mocht je in de pauze alleen maar in de kantine eten. En je mocht niet zelf een plaatsje zoeken/kiezen, maar moest eerst aansluiten bij tafels waar al iemand zat. Wandelen in de pauze was niet sociaal, een potje kaarten ook niet.

Ik was dus heel asociaal, want het was mijn idee om in de pauze lekker een rondje te gaan lopen en ongeveer 12 collega's vonden dat een leuk idee en gingen mee. :facepalm: Geen wonder dat ik ontslagen ben. :biggrin:


Wat een raar bedrijf was dat. Was er een reden dat je niet bij een lege tafel mocht zitten? Of was het zo'n bedrijf waar iedereen zijn 'eigen' tafels had en als je als nieuweling verkeerd ging zitten daar weg gebonjourd werd?
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij mag je werkgever niet verbieden dat je gaat zwemmen. De pauze is je eigen tijd en over de besteding daarvan heeft je werkgever niets te vertellen.
m.i. zit er ook geen verschil tussen buiten wandelen, naar het zwembad gaan of een boodschap doen.
Telefonisch bereikbaar zijn kun je onderling regelen door na elkaar pauze te nemen.

En de dingen die ik lees over verplicht in de kantine zitten: ik vind dat echt belachelijk.
Ik heb zelf een drukke, intensieve baan en heb dat half uurtje in mijn eentje buiten wandelen nodig om mijn werk op een goede manier te kunnen doen. Wat ik in mijn pauze doe, zegt letterlijk niets over hoe ik mijn werk doe en hoe sociaal ik ben naar mijn collega's toe.
Dolfine schreef:
14-08-2019 12:12
Volgens mij mag je werkgever niet verbieden dat je gaat zwemmen. De pauze is je eigen tijd en over de besteding daarvan heeft je werkgever niets te vertellen.
m.i. zit er ook geen verschil tussen buiten wandelen, naar het zwembad gaan of een boodschap doen.
Telefonisch bereikbaar zijn kun je onderling regelen door na elkaar pauze te nemen.

En de dingen die ik lees over verplicht in de kantine zitten: ik vind dat echt belachelijk.
Ik heb zelf een drukke, intensieve baan en heb dat half uurtje in mijn eentje buiten wandelen nodig om mijn werk op een goede manier te kunnen doen. Wat ik in mijn pauze doe, zegt letterlijk niets over hoe ik mijn werk doe en hoe sociaal ik ben naar mijn collega's toe.

Precies dit. Ik ken collega's die zich terugtrokken in hun auto en een tukje gingen doen. Een ander ging bidden. Een ander ging schaatsen in de schaatshal die vlakbij was.
Alle reacties Link kopieren
violetskies schreef:
14-08-2019 10:02
Wat bizar dat het een probleem is dat iemand sport tijdens de pauze. Dat zouden juist meer mensen moeten doen. Maar een uur hangen bij de Mac zou dan wel oké zijn. 🙄
Dit of roken in de rokersruimte.
Sporten is gezond en dat helpt om ff te ontstressen.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Blijenvrij schreef:
14-08-2019 12:03
Wat een raar bedrijf was dat. Was er een reden dat je niet bij een lege tafel mocht zitten? Of was het zo'n bedrijf waar iedereen zijn 'eigen' tafels had en als je als nieuweling verkeerd ging zitten daar weg gebonjourd werd?
Ik heb er verschillende antwoorden op gekregen:
1. dan worden niet alle tafels vies
2. zo voorkom je kliekjesvorming, want stel ik kom met mijn kamergenoten (5 man) binnen, en er is aan een bepaalde tafel nog 2 stoelen, dan ben je verplicht op te splitsen, dat was ook socialer.
3. daarnaast verbetert zo de integratie van het ene filiaal in de organisatie. Let wel, de collega's van mijn oude vestiging waren in het kader van ditzelfde argument al verdeeld over alle andere kamers/teams.
4. zo voorkom je dan men denkt recht te hebben op een bepaalde tafel.

Met als gevolg, een bepaalde groepen ging heel vroeg, zodat ze (stiekem) toch bij elkaar konden zitten. Of andere kunstmatige acties.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Dolfine schreef:
14-08-2019 12:12
Volgens mij mag je werkgever niet verbieden dat je gaat zwemmen. De pauze is je eigen tijd en over de besteding daarvan heeft je werkgever niets te vertellen.
m.i. zit er ook geen verschil tussen buiten wandelen, naar het zwembad gaan of een boodschap doen.
Telefonisch bereikbaar zijn kun je onderling regelen door na elkaar pauze te nemen.

En de dingen die ik lees over verplicht in de kantine zitten: ik vind dat echt belachelijk.
Ik heb zelf een drukke, intensieve baan en heb dat half uurtje in mijn eentje buiten wandelen nodig om mijn werk op een goede manier te kunnen doen. Wat ik in mijn pauze doe, zegt letterlijk niets over hoe ik mijn werk doe en hoe sociaal ik ben naar mijn collega's toe.
Dit.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest bij mijn laatste werkgever ook in de kantine eten, gezellig met alle collega's. Want ik was niet sociaal. Terwijl ik een burn-out heb gehad en even naar buiten toe voor mij belangrijk is om mijn hoofd even leeg te maken. Maar dit kon ik niet zeggen. Heb alleen gezegd dat ik lekker naar buiten wil om hoofd even leeg te maken. En had laatst vakantie, al maanden geleden doorgegeven. Toen ging en deel niet door en was ik thuis op de dag van het uitje. Ben ik 2 dagen lang gebeld door werkgever en HR dat ze hadden gehoord dat ik thuis was en dus moest komen. Ik heb mijn poot stijf gehouden. Ik ben blij dat ik het een jaar heb volgehouden. Heb een nieuwe baan gevonden en ze konden de pleuris krijgen daar!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven