Inwerktijd en twijfels
dinsdag 27 februari 2018 om 19:02
Hi, ik zit er nu al het merendeel van de dag over te denken en vraag graag jullie ongezouten mening.
Ik heb sinds half januari een nieuwe parttime baan en zit nog in de inwerktijd, sterker nog, ik heb pas 11 dagen (!) gemaakt, maar de persoon die mij moet inwerken raakt geïrriteerd als ik iets niet meer weet. Voor deze persoon is het de eerste keer dat deze iemand inwerkt, en bovendien zelf een nieuwe functie heeft. Mede spelen aangelegenheden in de privésfeer van deze persoon een rol en dat geeft mij dus een heel beperkt beeld van het reilen en zeilen binnen het bedrijf maar afgelopen werkdag begon het me toch te raken.
De branche is een andere dan waar ik voorheen werkte, ik vind het wel echt leuk, uitdagend en over het algemeen gaat het goed en begin ik mijn plek te vinden. Echter de passieve agressieve reacties van bovengenoemde collega zorgen ervoor dat ik verbaasd ben en zelf gestresst raak.
Daarbij speelt onderbezetting op het moment ook een rol, maar vanaf volgende week begint een nieuwe collega.
Wat nu? Even uitzitten en afwachten? Het gesprek aangaan met vragen wat zij na zo'n korte inwerktijd verwachten? Had ik dingen al sneller moeten oppakken of zijn de gestelde eisen een beetje onrealistisch?
Brand los!
Ik heb sinds half januari een nieuwe parttime baan en zit nog in de inwerktijd, sterker nog, ik heb pas 11 dagen (!) gemaakt, maar de persoon die mij moet inwerken raakt geïrriteerd als ik iets niet meer weet. Voor deze persoon is het de eerste keer dat deze iemand inwerkt, en bovendien zelf een nieuwe functie heeft. Mede spelen aangelegenheden in de privésfeer van deze persoon een rol en dat geeft mij dus een heel beperkt beeld van het reilen en zeilen binnen het bedrijf maar afgelopen werkdag begon het me toch te raken.
De branche is een andere dan waar ik voorheen werkte, ik vind het wel echt leuk, uitdagend en over het algemeen gaat het goed en begin ik mijn plek te vinden. Echter de passieve agressieve reacties van bovengenoemde collega zorgen ervoor dat ik verbaasd ben en zelf gestresst raak.
Daarbij speelt onderbezetting op het moment ook een rol, maar vanaf volgende week begint een nieuwe collega.
Wat nu? Even uitzitten en afwachten? Het gesprek aangaan met vragen wat zij na zo'n korte inwerktijd verwachten? Had ik dingen al sneller moeten oppakken of zijn de gestelde eisen een beetje onrealistisch?
Brand los!
dinsdag 27 februari 2018 om 19:06
Kan er niemand anders je inwerken?
Iemand die wel tijd heeft én dit eerder gedaan heeft?
Zelf ooit ingewerkt door iemand die het bedrijf eigenlijk zelf nauwelijks kende.
En op vertrekken stond (ik ging haar job overnemen).
Dat was drama eerste klas en ik was beter gewoon niet ingewerkt.
Want mijn leidinggevende kon eigenlijk nadien - na 3 maanden - opnieuw beginnen met mij in te werken.
Zelf ooit ingewerkt door iemand die het bedrijf eigenlijk zelf nauwelijks kende.
En op vertrekken stond (ik ging haar job overnemen).
Dat was drama eerste klas en ik was beter gewoon niet ingewerkt.
Want mijn leidinggevende kon eigenlijk nadien - na 3 maanden - opnieuw beginnen met mij in te werken.
anoniem_351483 wijzigde dit bericht op 27-02-2018 19:08
63.07% gewijzigd
dinsdag 27 februari 2018 om 19:08
Ja, dat is ook al geweest, twee dagen in een andere vestiging.Tornacense schreef: ↑27-02-2018 19:06Kan er niemand anders je inwerken?
dinsdag 27 februari 2018 om 19:08
Volgens mij gaan de omstandigheden op korte termijn veranderen en kun je er daarna je eigen toko van maken. Door de zure appel heen bijten en bijv een vraagkwartier afspreken op de dag of in de week waarbij de de vragen spaart tot een moment dat zij er tijd voor heeft. Veel op schrijven van wat zij verteld zodat het geen 3x hoeft. En denk maar zo straks ben je van haar af.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
dinsdag 27 februari 2018 om 19:12
Mijn vermoedens zijn hetzelfde als de jouwe maar ik wil er toch voor waken dat ik niet op mijn tenen moet lopen, wat nu wel af en toe het geval is, maar niet onoverkomelijk ofzo. Is ook wel realistisch dat zulks in elk bedrijf een keer voorkomt. Daarbij kan ik het goed vinden met de collega buiten werktijd om. Daarom verbaast het me een beetje.viva-amber schreef: ↑27-02-2018 19:08Volgens mij gaan de omstandigheden op korte termijn veranderen en kun je er daarna je eigen toko van maken. Door de zure appel heen bijten en bijv een vraagkwartier afspreken op de dag of in de week waarbij de de vragen spaart tot een moment dat zij er tijd voor heeft. Veel op schrijven van wat zij verteld zodat het geen 3x hoeft. En denk maar zo straks ben je van haar af.
anoniem_66d449c3dc708 wijzigde dit bericht op 27-02-2018 19:34
10.37% gewijzigd
dinsdag 27 februari 2018 om 19:12
Veel hangt af van de job, maar hier rekenen ze toch een minimum van 3 maanden inwerk-tijd.
Meekijken, meelopen, kleine dingen zelf doen, gaandeweg meer dingen zelf doen, ... tot alles zo goed als zelfstandig lukt.
(Ook de reden dat ze voor een ziekte van minder dan 3 maanden niemand vervangen.)
dinsdag 27 februari 2018 om 19:15
2 dagen per week. Het inwerken zeker niet gedurende 11 dagen, dat waren er maximaal 4. Het grootste deel draai ik gewoon alleen.
Bovendien is het een specifieke branche, met vakjargon, afkortingscode´s, een klantenbestand dat ik moet leren kennen, nog afgezien van de office management taken beheersen. Daarbij ben ik aangenomen met kennis van het feit dat, alhoewel mijn opleiding en werkervaring uit het verleden enigzins aansluit, ik uit een volledig andere richting kom.
donderdag 1 maart 2018 om 19:01
Aha, je hebt het in je OP over dat je nog in je inwerktijd zit en pas 11 dagen hebt gedraaid. Maar dan snap ik het. Je zegt ook dat je buiten werktijd wel prima met deze collega kan. Is het een idee dit onderwerp dan eens luchtig aan te snijden? Je zou dan ook pro-actief kunnen voorstellen zo'n vraagkwartiertje in te lassen, zoals hier ook werd geadviseerd._hazewind schreef: ↑27-02-2018 19:152 dagen per week. Het inwerken zeker niet gedurende 11 dagen, dat waren er maximaal 4. Het grootste deel draai ik gewoon alleen.
Bovendien is het een specifieke branche, met vakjargon, afkortingscode´s, een klantenbestand dat ik moet leren kennen, nog afgezien van de office management taken beheersen. Daarbij ben ik aangenomen met kennis van het feit dat, alhoewel mijn opleiding en werkervaring uit het verleden enigzins aansluit, ik uit een volledig andere richting kom.
De collega gedraagt zich als een eikel hier, maar ik zou dat zelf nog wel het proberen waard vinden als je daarmee de kou uit de lucht krijgt, werkt voor jezelf vermoedelijk ook prettiger.