Werk & Studie alle pijlers

Is dit werkweigering?

27-05-2011 21:39 20 berichten
Twee jaar geleden ben ik begonnen met het invullen van een database, naast mijn andere werkzaamheden. Het was indertijd niet zo druk en ik vind het leuk om andere werkzaamheden te doen dan alleen het werk waar ik voor ben aangenomen.

De afgelopen twee jaar heb ik bewezen dat ik mij heb ingezet voor de database: ik ben 2x naar een bijeenkomst geweest waar de resultaten van deze database regionaal werden besproken, ik heb presentaties voorbereid over de resultaten, heb vaak overleg met een ICT-er van het bedrijf over hoe het beste de database in te vullen en heb hier zelfs voor over- en thuisgewerkt

Sinds een half jaar is het zo druk op mijn werk dat ik bijna niet meer toekom aan het invullen van deze database. Ik heb dit diverse keren gemeld bij mijn collega's en leidinggevende. Gezien de drukte heb ik ook een tijdje 's avonds thuis de database ingevuld en heb ik extra uren gewerkt om het allemaal bij te houden. Dit werd ik dusdanig beu en ook de geringe medewerking die ik kreeg van mijn collega's vond ik niet leuk. Diverse malen heb ik aangegeven dat ik het niet meer in mijn eentje wilde doen en dat ik hulp wilde krijgen. Dit kon niet omdat zij het werk zelf al niet aankonden. Bovendien onstonden er discussies met mijn andere collega's over de tijd die ik er instak. Het andere werk, wat ook gedaan moest worden, bleef liggen.

Daarom heb ik per email aan mijn leidinggevende laten weten dat ik mij per direct niet meer inzet voor de database en dat ik van haar wil horen of dit wel tot mijn dagelijkse werkzaamheden behoort. Zij was op zijn zachts gezegd 'not amused' over deze email en ik heb volgende week een gesprek met haar, samen met mijn andere collega's.

Kan mij nu werkweigering in de schoenen geschoven worden? Ik kan immers aantoonbaar aangeven dat ik hier wel twee jaar mijn uiterste best voor heb gedaan en ik heb diverse malen aangegeven dat ik er geen tijd meer voor had.

Dank voor jullie antwoord!

Louisa
heb je het al eerder besproken met je leidinggevende? Helder en duidelijk?
Ja, ik heb een paar weken geleden in een werkoverleg aangegeven dat het werk teveel werd. Mijn andere collega's waren hier ook bij en wij hebben dit samen aangegeven. Ik moest toen van haar uitzoeken of de ICT wat meer gegevens in de database kon stoppen zodat ik deze niet meer op hoefde te zoeken. Dit heb ik gedaan, maar helaas kon de ICT niet veel voor mij betekenen. Dit heb ik ook aan haar teruggemaild.
Hmmm, ik denk dat ze dit in ieder geval niet hebben zien aankomen, in ieder geval niet op deze manier. Ik denk dat je prima kan toelichten dat je duidelijkheid nodig hebt, en dat je op deze manier je werk niet vol kan houden of in ieder geval naar je taakinhoud wilt kijken met hen. Je wilt immers wel werken, maar nu heb je gewoon teveel op je bord voor de uren die je maakt. Soms een paar uur overwerken hoeft niet erg te zijn, maar als het structurele vormen aanneemt zou ik dit ook rustig durven doen. Een ander doet zijn werk ook niet voor niets, en wil ook graag tevreden kunnen zijn over het werk dat hij/zij kan afronden. Is niets raars aan hoor.
Dat kan idd wel kloppen, dat ze het niet hebben zien aankomen. Ik ben op zich niet zo'n klager, maar als het klaar is dan is het ook klaar en ben daar dan wellicht iets te duidelijk in. Het jammere van het hele verhaal is, dat ik die hele database leuk werk vindt, nog steeds. Door al die discussies met mijn collega's en de extra tijd die ik er daarom in moest stoppen, is het mij allemaal een beetje gaan tegenstaan.
Alle reacties Link kopieren
Dan zou ik zeker niet aarzelen dat er ook bij te vertellen! Ook het gebrek aan begrip bij je collega;'s en ondersteuning van ICT en van de leidinggevende spelen een rol.
Als je netjes hebt aangegeven dat je het niet meer kan combineren met je normale werkzaamheden likkt mij dat geen werkwijgering. Pas als je je gewone werk ook niet meer zou willen doen zou dat werkwijgering zijn lijkt mij.

Het voelt voor mij een beetje als doordouwen van je LG, als het je teveel gaat worden schreeuwen ze even tegen je en hou je weer een tijdje je mond en ga je braaf verder.

Overigens zit ik nu ook over te werken, ook "terwijl het eigenlijk helemaal niet zo druk is, hoor"
Is het niet meer omdat het per e-mail is gegaan? Als je de mail hebt verzonden zoals hierboven aangegeven, dan kan ik me voorstellen dat ze hier niet blij van wordt. Je moet altijd proberen te voorkomen om dit soort dingen op de mail te zetten.

Een afspraak een op een was beter geweest. Werkweigering zou ik het niet willen noemen, eerder een ongelukkig geformuleerde mail. Je wilt het werk immers wel uitvoeren, maar dan moet er wel duidelijkheid zijn over de wijze van invulling. Je kan van een medewerker niet jaren achtereen verwachten dat die overwerk verricht voor een project.
Als ik je leidinggevende was zou ik het ook niet kunnen waarderen om een feitelijke mededeling per mail te krijgen waarin je aankondigt per direct te stoppen met die taak. Ik vind mail voor zoiets niet zo geschikt en een mededeling dat je per direct stopt getuigt ook niet van veel flexibiliteit.

Had met haar een gesprek gevraagd onder vier ogen waarin je een tijdpad had kunnen bedenken, samen met haar.
In je contract staat waarschijnlijk iets van: "en alle voorkomende werkzaamheden". Dat vullen van die database is dus ondertussen een gewone taak van jou geworden en kun je niet meer benoemen als extra.

Wat ik echter raar vind is dat jij de enige bent die blijkbaar die database vult. Hoe belangrijk is die database dan? Als jij wegvalt dan blijft het dus liggen. Dan is vraag 2 gelijk, wat is de noodzaak of het nut van deze database? Valt die wel onder jouw afdeling? En maken jullie er wel gebruik van?

Die database is onderdeel geworden van jouw dagelijkse taken maar blijkbaar heb je nu te veel taken op je bord liggen. Die database hoeft niet noodzakelijkerwijs bij jou weg maar je taken moeten dus wel verminderd worden?

Lijkt mij dat hier het gesprek over zal gaan? En als jouw leidinggevende aangeeft dat die database door moet gaan dan moet dat dus door gaan en moet er een oplossing gezocht worden voor de rest van je werkzaamheden.
Zo'n databank lijkt me een bijklus. Kunnen jullie niemand voor een paar uur aannemen om dat ding bij te houden? Als jij verder beter bent op de inhoud lijkt me dat geen slechte optie. Zo'n database kan ook anders worden bijgehouden lijkt me?
quote:novina schreef op 27 mei 2011 @ 22:24:

Als ik je leidinggevende was zou ik het ook niet kunnen waarderen om een feitelijke mededeling per mail te krijgen waarin je aankondigt per direct te stoppen met die taak. Ik vind mail voor zoiets niet zo geschikt en een mededeling dat je per direct stopt getuigt ook niet van veel flexibiliteit.

Had met haar een gesprek gevraagd onder vier ogen waarin je een tijdpad had kunnen bedenken, samen met haar.

Wat voor flexibiliteit had ik dan meer moeten tonen?

Zij gebruikt echter ook heel veel de mail om zaken naar buiten te brengen. ik zie en spreek haar nauwelijks persoonlijk. er wordt al een maand gesproken dat mijn collega's en ik een keer met haar om de tafel moeten, maar is er nog nooit van gekomen. nu ik deze mail heb geschreven, is hier blijkbaar volgende week al tijd voor.

Ben het wel met je eens dat ik dit niet per mail had hoeven aangeven en was een gesprek aanvragen wellicht beter geweest.
@TO In dit geval had je meer je moeten aandringen op een gesprek. Het vervelende is is dat je al die tijd goed werk hebt verricht, maar dat dit wordt verdrongen door je e-mail.

Ik zou in ieder geval geen verongelijkte houding aannemen en goed voorbereid naar de bespreking gaan:

- wat heb je de afgelopen jaren gedaan en hoeveel privétijd heeft je dit gekost

- wat verwacht je van je collega's cq organisatie

etc.
Je kunt niet zo maar zeggen: ik doe dit niet meer. Je kunt wel vragen of het mogelijk is dat jij met een bepaalde taak kan stoppen en wat je daarvoor moet doen.

Als je samen met haar een plan zou hebben opgesteld dan zou je haar hebben betrokken. Dan kon je op een gegeven moment gaan zeggen: joh, het komt nu echt steeds dichterbij dat ik met die taak stop.

Maar ik haal uit jouw berichten niet dat jouw leidinggevende achter jouw plan staat om te stoppen met die taak. Dus een mededeling ipv een verzoek, dat zou bij mij verkeerd vallen. Zorg dat je oplossingen aandraagt, een plan presenteert.
Hoe zit het met je collega's eigenlijk. Uit je bericht haal ik dat die niet zo denderend is. Dat is dan nog een bijkomend probleem lijkt me.
@Louisa

Je hebt niks verkeerd gedaan. Dit valt niet onder werkweigering en er is niks mis met de inhoud van je mail zoals je die omschrijft. Dat je manager "not amused" is is prima gezien het nu alsnog de prioriteit krijgt die het verdient.

Was je een Louis ipv een Louisa viel geen hond over die mail.

Na zo een tijd van herhaaldelijk aangeven dat iets niet werkt, kan jou echt geen gebrek aan flexibiliteit verweten worden. Destebeter dat je de gang van zaken schriftelijk hebt vastgelegd.

PS Laat het gesprek straks niet de toon krijgen als dat je op het matje geroepen wordt. Mocht je manager tijdens het gesprek die kant op gaan kan je dat ook zo benoemen en het gesprek weer sturen naar wat er nu echt mis gaat.
quote:Iwannalive schreef op 28 mei 2011 @ 05:27:

Na zo een tijd van herhaaldelijk aangeven dat iets niet werkt, kan jou echt geen gebrek aan flexibiliteit verweten worden. Heb je het wel herhaaldelijk aangegeven, bij je leidinggevende?

Ik proef uit je verhaal dat je het wel vaak gezegd, maar pas een paar weken geleden bij háár. Dan komt het nu wel rauw op haar dak vallen.

Zij zat nog in de fase dat jij 'ging kijken of ICT' je kon helpen?

Hou daar rekening mee!
Een mail dat je per direct met een deel an je werkzaamheden gaat stoppen valt nooit goed bij een leidinggevende.

Ik zou dit niet zien als werkweigering, maar meer als een ongelukkig geformuleerde mail, van iemand die eigenlijk net iets te laat aangeeft dat het water totaan de lippen staat.

Ik zou voor dit gesprek 2 dingen goed voorbereiden.

1) maak een lijstje van al je taken, de tijd die je per taak per week nodig hebt en laat zo duidelijk zien dat het teveel is, en dat je structureel overwerkt. Vraag aan je leidinggevende welke taken volgens haar de hoogste prioriteit hebben, maak afspraken over hoeveel tijd je daar aan gaat besteden, en overleg samen welke taken je gaat overdragen en aan wie. Want als jij afspreekt over te dragen en al je collega's geven niet thuis, ligt het probleem alsnog op jouw bordje. Mischien vind je leidinggevende de database zo belangrijk dat ze liever heeft dat je andere taken overdraagt of laat liggen.

2) Denk zelf ook na over prioritering van je werkzaamheden , maar vooral over hoe je de volgende keer aan de bel gaat trekken als het water tot je midel staat ipv tot aan de lippen. De meeste leidinggevenden weten ook wel dat er altijd meer werk is dan mensen, en het wordt juist als kwaliteit gezien als je kunt delegeren en je grens aangeven. Voral vrouwen denken dat thuis in je eigen tijd bedrijfsproblemen oplossen je krediet oplevert, maar vaak ziet een leidinggevende niet wat je thuis doet, en worden mensen die nooit neezeggen gezien als werkpaarden die kennelijk op hun tenen moeten lopen en dus overvraagt worden en eigenlijk eerder te weinig kwaliteit hebben om hun werk te doen dan dat ze meer verantwoordelijkheid aan kunnen.Als je aangeeft dat het je allemaal teveel is geworden krijg je het verwijt waarom je zolang niks hebt gezegd en wordt het beeld bevestigd van iemand die overvraagd wordt en dus eigenlijk een te zware functie heeft. Dat heeft grote gevolgen voor je promotiekansen. Dus bedenk voor jezelf en voor je leidinggevende een strategie om eerder aan de bel te trekken. Incidenteel overwerk is OK, maar als het structureel driegt te gaan worden. Direct je leiddinggevende aanspreken.
Dank jullie voor alle reacties. Wat Iwannalive zegt, zo voelt het voor mij ook: het krijgt nu wel de prioriteit die het verdiend, op een gesprek had ik anders weken moeten wachten. Had het gevoel dat ik niet werd gehoord: omdat de database toch wel werd ingevoerd, heeft het niet prioriteit gehad. Hiervoor heb ik een leidinggevende gehad die wel vaak langskwam, die interesse toonde in wat ik deed. Bij haar had ik zo'n mail nooit geschreven...

Ook dank voor al jullie suggesties. Ik heb er al een aantal opgeschreven voor het gesprek. Ik wil mij in ieder geval niet gaan gedrage als de 'miskende' collega, zo van....'kijk mij nu eens wat ik allemaal wel niet gedaan heb voor die database en jullie luisterden geeneens naar mij'. Dat wil ik absoluut niet.

Wish me luck!!!
Louisa, hoe is het gesprek gegaan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven