Werk & Studie alle pijlers

Jobcoach worden

08-01-2014 11:04 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar informatie naar hoe ik jobcoach kan worden.

Mijn broertje heeft vanwege zijn beperking een jobcoach en met de jaren raak ik steeds enthousiaster over jobcoach worden.

Ik heb (bijna) mijn hbo diplom binnen. En ik zou graag door middel van lessen in de avonden! erkend jobcoach willen worden.

Ik zie op internet wel informatie maar dat gaat over dagen achter elkaar en de kosten van 4000 euro.

Iemand ervaring met in de avonden? En heeft dit wellicht ook gedaan met een hbo diploma al op zak?
Als je als coach serieus genomen wilt worden, dan kun je het beste een opleiding volgen die geaccrediteerd is door de vakverenging, zodat je als erkend coach gecertificeerd kunt worden. Meer info vind je hier: http://www.beroepsverenig ... erkenning-opleidingen.php
Coach kent trouwens een behoorlijk werkloosheidgarantie. De laatste jaren is de markt volkomen vol geraakt
minimaal een HBO SPH of MWD.

Ik heb nog nooit gehoord van een aparte opleiding tot jobcoach. Er zijn veel instellingen/organisaties die dit werk binnen de eigen organisatie hebben.

Het is relevant om veel te weten over de GGZ en de GZ.

Bel eens op naar een organisatie en vraag of je iets van een stage mag doen.
Bedoel je een jobcoach die mensen met een beperking op het werk begeleidt of een coach die (vaak) hogeropgeleiden coacht op het gebied van werk? Ik denk dat eerste als ik jouw verhaal zo lees en dan zou ik eens bij het UWV of een re-integratiebureau informeren.
quote:MEFunny schreef op 08 januari 2014 @ 11:50:

minimaal een HBO SPH of MWD.

Ik heb nog nooit gehoord van een aparte opleiding tot jobcoach. Er zijn veel instellingen/organisaties die dit werk binnen de eigen organisatie hebben.

Jazeker dat die opleidingen er wel zijn! En de voorlopleiding hoeft niet specifiek SPH of MDW te zijn hoor.

Het is relevant om veel te weten over de GGZ en de GZ.

Nee hoor, dat hoeft niet en is geheel afhankelijk van het soort werk dat je wilt gaan doen als job coach. Je kunt aan de slag met heel veel verschillende doelgroepen en alleen voor de doelgroep met psychische problemen zou dat relevant zijn.

Bel eens op naar een organisatie en vraag of je iets van een stage mag doen.
NZ: volgens mij doelt MEFunny op een jobcoach die mensen die re-integreren begeleiden tijdens hun werk? Heb gemerkt dat er twee jobcoaches zijn, zoals ik hierboven al aangeef. En TO: bedoel niet een coach voor bijv HiPo's maar een die mensen (vaak laagopgeleid en soms zelfs minder begaafd) begeleid tijdens hun werk. Dus echt aansturen tijdens het werk (hoe ga ik met klanten om of hoe werkt fifo in de supermarkt).

Bedoel jij dat ook?
Er zijn heel veel verschillende soorten job coaches. Idd zijn er ook coaches die werken met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, vanwege psychische en/of lichamelijke beperkingen. Maar bijv bij het UWV hebben ze ook coaches die zich richten op de gewone "werklozen zonder beperkingen". Bij meer commerciële bureaus werken coaches die mensen begeleiden in outplacement-trajecten, en dat kunnen ook mensen met en zonder beperkingen zijn. Kortom, GZ / GGZ kennis os maar voor een kleine groep gecoachden relevant.
Ik ken 4/5 mensen die een jobcoach achtige baan doen, komen allen bij het UWV vandaan maar zijn er daar uitbezuinigd en die kunnen geen van allen aan de bak komen. Ik denk dat die markt behoorlijk verzadigd is. De bovenburen van mijn voorige werkgever was een groot reintergratiebureau voor mensen met een werkbeperking, daar waren ook steeds grote ontslagrondes. Ik denk dan dat het ook zonde is om je te laten omscholen tot iets waar amper werk in is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven