Werk & Studie alle pijlers

Jullie ergste stage ervaring

04-09-2024 16:23 228 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi stagiaires of ex stagiaires,

Vast en zeker heb jij of iemand in je omgeving een helse stage ervaring gehad. Of je bent koffieslaafje of je krijgt juist net zoveel verantwoordelijkheden als een vaste medewerker. Je krijgt niks betaald of heel weinig en je stagebegeleider gebruikt je als zijn/haar persoonlijke assistent. Het ergste van allemaal is dat je je tijd waarschijnlijk uit moet zitten, want anders krijg je studievertraging. Iedere dag met tegenzin naar stage.. you name it.

Ik ben benieuwd wat jullie ergste stage ervaring was en wellicht heb je wel tips hoe je toch je stagetijd doorkomt voor alle stagiaires die nu stage lopen.

Brand los!
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel lang geleden liep ik stage bij een grote bank. Grote kantoortuin waar een jongen steeds mijn kant op keek. Op een dag maakte hij een praatje en toen hij wegliep zeiden collega's, oh oh nu heb je met hem gesproken...
Vanaf dat moment kon hij werkelijk de hele dag kijken. Heel ongemakkelijk en heel ongepast. Inmiddels 30 jaar geleden dus melden etc deed je niet. Was blij dat de stage er na 6 weken opzat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben stagebegeleider, lees even mee om te kijken wat ik wel of juist niet moet doen.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
En wat is jouw ergste stage ervaring TO?
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel lang geleden. Ik was toen begin 20. Bij een kleuterjuf op de basisschool die mij niet geschikt vond als juf, me totaal aan mijn lot over liet met de klas, vervelende opmerkingen maakte en mij het gevoel gaf dat ik er niet bij hoorde op school bij de andere leerkrachten. Later zei ze dat ze helemaal niet op een stagiaire zat te wachten en heb ik een andere stageplek gekregen. Ik ben uiteindelijk gestopt met de studie, maar gelukkig niet vanwege haar.
Groetjes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Is je stageopdracht een artikel schrijven?
Alle reacties Link kopieren Quote
charlottew88 schreef:
04-09-2024 16:40
En wat is jouw ergste stage ervaring TO?
Bij een stage werd tijdens het sollicitatiegesprek verteld dat ik evenementen mee mocht organiseren. Wat bleek..ik mocht de hele dag koffie brengen, servies in kasten netjes zetten en planten water geven. Heb na een week tegen mijn leidinggevende verteld dat dit niet de bedoeling is. Hij zei dat dit nou eenmaal bij een stagiaire hoort...... Op een gegeven moment moest ik van hem boodschappen doen en stond huilend in mijn auto op de parkeerplaats omdat ik me niet serieus genomen voelde. Meteen mijn docent gebeld en ben daarna weggegaan en een andere stage gezocht. Helaas bij die stage geen klik met mijn stagebegeleider. Ze had nooit tijd en ze leek altijd geïrriteerd als ik vragen had. Neem dan geen stagiaire aan denk ik dan. Gelukkig na deze stages twee hele leuke stageplekken gehad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
04-09-2024 16:55
Is je stageopdracht een artikel schrijven?
Nee snap dat het zo over komt haha. Maar we hadden het met vriendinnen erover dat je vaker een vervelende stage hebt dan een leuke en leerzame stage. Dus ben benieuwd of dat bij andere mensen ook zo is.
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
04-09-2024 16:37
Ik ben stagebegeleider, lees even mee om te kijken wat ik wel of juist niet moet doen.
Ik ook. En ben nog een groentje met nu stagiair nummer 3.
Alle reacties Link kopieren Quote
Poeh, ik was als volwassene stagiair van de (deeltijd)pabo. Ik kan een boek schrijven over alles wat ik heb meegemaakt.

Mij niet laten weten dat je ziek bent. Dus dan sta je daar als stagiair, met al je spullen voor de les die je had voorbereid voor die dag in een lege klas wamt de ouders waren wel geïnformeerd. Dag stagedag voor die week. En de collega ook nog boos dat ik geen behoefte had om die dag in haar klas te komen 'helpen'.

Op je enige stagedag in de week (want de rest van de week een andere baan om studie te bekostigen) ingezet worden als gratis heen- en-weerboot van alle klassen naar de gymzaal. Dus met ene (onbekende) klas heen, andere terug.

Mij alle materialen voor activiteiten zelf laten betalen. Geen reiskostenvergoeding en geen stagevergoeding geven.

Mentor die letterlijk zegt dat ze geen zin heeft om met mij de speelzaal voor de kleuters klaar te zetten zodat ik de gymles niet kan geven die de pabo eist.

Afspreken dat ik documenten kon ophalen die mentor moest nakijken. Kom ik daar tussen mijn andere werk door, geen document te bekennen.

Ik kon toch wel in de pauze met pasen crackers smeren voor eigen klas en de drie andere klassen die tegelijk pauze hadden. 120 crackers mocht ik smeren in mijn eentje.

En de themahoek van de school kon ik ook prima opruimen en opbouwen op mijn stagedag.

Bij afscheid een boekwerkje krijgen met 'bedankt voor je helpende handjes' erop.

Niet mogen voorlezen want dan zouden de kinderen in de war raken

Ik werd in de pauzes op het schoolplein volledig genegeerd. Maar als pleinwacht tijdens de pauzes was ik wel goed genoeg natuurlijk.

Na schooltijd geen tijd maken voor evalueren of planning.

Geroddel over collega's, kinderen en ouders aanhoren in de lerarenkamer. Ik vraag me nog steeds af wat er over mij gezegd werd.

Enzovoort, enzovoort. Ik zei al dat ik een boek kon schrijven.
Alle reacties Link kopieren Quote
vivalafrance schreef:
04-09-2024 17:00
Nee snap dat het zo over komt haha. Maar we hadden het met vriendinnen erover dat je vaker een vervelende stage hebt dan een leuke en leerzame stage. Dus ben benieuwd of dat bij andere mensen ook zo is.
Oh echt!
Zelf heb ik ook ooit echt een leuke stage gehad. Leerzaam en gezellig. Genoeg begeleiding en genoeg vrijheid om zelf ook dingen te proberen en het gewoon eerst fout te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn stages liepen uit om een mislukking. Kwam door mijn leerstoornis en autisme, bleek later. Ik heb me nooit gesteund gevoeld door mijn stagebegeleiders, in tegendeel. Ik kon het niet dus direct stoppen met stages en opleidingen. Er werd niet gekeken naar hulp of passende begeleiding. Ik kon gewoon vertrekken.
Mijn nieuwe leven begon toen het oude was vervaagd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb nu nét een nieuwe stagiaire en erger in stilte een beetje over haar passieve houding.
Maar ik vind het nog te vroeg voor een gesprekje daarover. Ik hoop heel erg dat ze even moet wennen en hoop dat ze meer loskomt in de komende weken.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tijdens het 1e jaar van de MDGO had ik een snuffelstage van 2 weken in een verpleeghuis. Was een bewoner met luizen en we moesten bij iedereen de haren wassen met die vieze luizenshampoo en ook bij onszelf. Sta je daar als 17 jarige. Altijd bijgebleven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb er zelf nauwelijks ervaring mee, maar mijn dochter wel. Als vijftienjarige liep ze stage in de maatschappelijke zorg, en mocht ze eigenlijk alleen de vaatwasser in- en uitruimen. Onnodig te zeggen dat dat hem niet werd, ze is van verveling zelfs met de opleiding gestopt. Op haar zeventiende is ze dezelfde opleiding opnieuw begonnen, en raad eens wat: op haar nieuwe stageplek mocht ze veel meer doen dan de vaatwasser. Ze mocht zelfs in haar eentje diensten draaien, nieuwe begeleiders inwerken en stagiaires begeleiden, en dat allemaal voor 140 euro per maand :O

Natuurlijk vond ze die tweede stage veel leuker, maar er is nog wel een midden tussen chef vaatwasser zijn en meteen helemaal in het diepe worden gegooid.
Ik ben juist dol op onrecht, hoe meer onrecht hoe meer vreugd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Was begin 20 en liep stage bij een groot kantoor. Weerd vanaf minuut 1 aan mijn lot overgelaten en kreeg bergen werk waar ik niks van begreep.
Wanneer ik om hulp vroeg, werd er gezegd dat ik te veel vroeg en dat ze daar geen tijd voor hadden. Wanneer ik geen hulp vroeg, dan had ik om hulp moeten vragen. Wanneer ik een e-mail stuurde, dan had ik een telefoontje moeten plegen en wanneer ik belde, dan had ik een e-mail moeten sturen.

Op een gegeven moment was mijn stage begeleider de hele ochtend in bespreking. Volgens haar had ik gewoon binnen moeten lopen en mijn vraag moeten stellen, ipv een e-mail moeten sturen.

Heb uiteindelijk doorgezet, maar wat een vreselijke stage was dat. Ik begon echt aan mijzelf te twijfelen. Inmiddels begeleid ik al jaren stagiairs en houd ik daarbij deze stage ervaring in mijn achterhoofd.
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
04-09-2024 17:07
Ik heb nu nét een nieuwe stagiaire en erger in stilte een beetje over haar passieve houding.
Maar ik vind het nog te vroeg voor een gesprekje daarover. Ik hoop heel erg dat ze even moet wennen en hoop dat ze meer loskomt in de komende weken.
Ja, beter om haar even de tijd te geven. Soms moet dat nog groeien, dat minder passief zijn.
Mijn nieuwe leven begon toen het oude was vervaagd.
Alle reacties Link kopieren Quote
PoesmetLaarzen schreef:
04-09-2024 17:07
Ik heb nu nét een nieuwe stagiaire en erger in stilte een beetje over haar passieve houding.
Maar ik vind het nog te vroeg voor een gesprekje daarover. Ik hoop heel erg dat ze even moet wennen en hoop dat ze meer loskomt in de komende weken.
Het ligt er ook een beetje aan hoe ver deze stagiaire is met haar opleiding/ studie. Is het een stille 15 jarige? Of is ze 25 en bijna klaar met haar studie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb ooit stage gelopen op een basisschool waar de sfeer om te snijden was.
Als je de teamkamer inliep was het stil en keken drie tangen met dodelijke blikken naar de deur.
Het ergste vond ik de keer dat iemand daar na ongeveer tien minuten de teamkamer uitliep en een aantal direct nadat de deur achter haar sloot losgingen “wie was dát nou weer?” “Er zijn hier ook steeds nieuwe gezichten”. En ik zat daar, steeds kleiner en ongemakkelijker te worden tussen al die toekomstige collega’s die nog geen woord tegen mij en mijn medestagiair gesproken hadden.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Livvi678 schreef:
04-09-2024 17:10
Het ligt er ook een beetje aan hoe ver deze stagiaire is met haar opleiding/ studie. Is het een stille 15 jarige? Of is ze 25 en bijna klaar met haar studie?

21 en laatste jaars. Ze gaat dit jaar een hoop praktijkexamens doen bij ons.
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tot nu toe komt het basisonderwijs er niet best vanaf in dit topic.
Alle reacties Link kopieren Quote
*Elfje* schreef:
04-09-2024 17:10
Ja, beter om haar even de tijd te geven. Soms moet dat nog groeien, dat minder passief zijn.

Daarom doe ik dat ook. Maar ik erger me wel 😬
Bericht aan mijzelf: Lachen. Omdraaien. En met mijn ogen rollen. Niet andersom.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik liep stage in Londen, begin jaren 2000. Was op zich prima, beetje suf en stoffig kantoor, en het werk was wat saai. Maar ik kon lekker mijn eigen gang gaan en niemand bemoeide zich met mij. Ik zat lekker centraal en ging fijn na werk de pub in of even shoppen enzo. Toptijd.

Op een dag zou mijn stagebegeleider van de studie uit Nederland langskomen, even checken hoe alles ging. Nou, die was blijkbaar ook even naar de pub geweest, want die kwam starnakel aanzetten. Was bij binnenkomst al bijna niet te verstaan door zijn dubbele tong, en kon nauwelijks meer op zijn benen staan. We zaten in een kantoortje waar hij probeerde een inhoudelijk gesprek met mij te voeren. Hij had alleen wel zwaar de hik. Op een bepaald moment excuseerde hij zich om naar de wc te gaan. Daar hoorden wij hem allemaal (kleine etage) zeer luid braken…

Nou ja, uiteindelijk vertrok hij weer en kwamen mijn collega’s vragen of het wel goed met me ging.

Uiteindelijk nooit melding van gemaakt ofzo, en groot voordeel; ik moest een of ander gedetailleerd verslag indienen wat ik door uitstelgedrag steeds maar niet had gedaan, ook niet toen ik al lang weer thuis was. Op een dag zag ik in het systeem dat ik er een 8 voor had zonder ooit wat ingeleverd te hebben. Ben er van overtuigd dat dit verband hield met de gênante vertoning op mijn stage.

Zelf ben ik heel slecht met stagiaires. Ben niet geschikt om mensen dingen uit te leggen en ik vind het eigenlijk vooral vermoeiend. Het is gelukkig wel alweer even geleden dat ik iets met stagiaires te maken heb gehad.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik geloof dat ik na een week stage al bonje had met de directeur. Ik verveelde me en ik denk dat ik dat niet goed verwoord heb.
Afijn, het “gesprek” liep zo hoog op dat ik nog maar één uitweg zag: huilen (ik was jong hè).
Het maakte dat het snel deëscaleerde en daarna werd mijn stage heel fijn. Ik heb een hele goede beoordeling gekregen, extra vakantie en ze boden me een baan aan.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij mijn allereerste stage in het basisonderwijs, werd ik ook hartelijk 'verwelkomd' met de legendarische woorden, ' o dus jij bent de nieuwe deeltijdstagiair. Nou, de vorige was een toptalent dus het zal moeilijk voor je worden om dat niveau te halen'.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven