Werk & Studie alle pijlers

Jullie ergste stage ervaring

04-09-2024 16:23 228 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi stagiaires of ex stagiaires,

Vast en zeker heb jij of iemand in je omgeving een helse stage ervaring gehad. Of je bent koffieslaafje of je krijgt juist net zoveel verantwoordelijkheden als een vaste medewerker. Je krijgt niks betaald of heel weinig en je stagebegeleider gebruikt je als zijn/haar persoonlijke assistent. Het ergste van allemaal is dat je je tijd waarschijnlijk uit moet zitten, want anders krijg je studievertraging. Iedere dag met tegenzin naar stage.. you name it.

Ik ben benieuwd wat jullie ergste stage ervaring was en wellicht heb je wel tips hoe je toch je stagetijd doorkomt voor alle stagiaires die nu stage lopen.

Brand los!
Alle reacties Link kopieren Quote
bijtie schreef:
04-09-2024 23:38
Ik hoor dit soort verhalen zonder uitzondering van zij-instromers.

Ik denk als ik dat allemaal zo beluister dat ik op dag 1 het spul al aan de wilgen zou hangen, en mezelf ernaast.
Ik begrijp heel.goed daf je daf zegt. Maar als je eraan begint heb je een droom. Je investeert veel geld, tijd en energie. En vrijwel alle studenten willen zeer oprecht hun ministeentje bijdragen aan het oplossen van het lerarentekort.

Dus je hioudt vol, denkt dat het wel beter wordt, dar je het deze keer gewoon niet getroffen hebt met je mentor, dat het aan jou ligt dat je mentor je behandelt als hullpouder, enzovoort.

Maar ondertussen betekende een geintje met een mentor die weigert mee te werken aan de kleutergymlessen bij mijn studievariant dat je ergens een school moet zien te vinden die je alleen voor een paar gymlessen aanneemt, je met een vreemde groep moet werken en dat alles gecombineerd met een studie die doorgäat, je reguliere stage en je werk. Dus bijna per definitie studievertraging.

Vanavond is er op.npo een documentaire over zij-instromers, o.a. over de matige begeleiding.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was nog best jong en kwetsbaar, toen mijn stagebegeleider me apart nam na werkuren en me vroeg of ik bij hem kwam zitten. Ik dacht oké, hij wil nog even wat bespreken. Hij vertelde me dat ik zo'n aanwinst was en dat ze zo blij met me waren, dus dat was erg fijn, ik had er tot dan toe ook een leuke tijd. Vervolgens ging hij aan me zitten, en ik ben niet op mijn mondje gevallen, maar ik kon alleen maar stijf stilzitten.. Geen idee hoe lang we daar zo gezeten hebben. Ik ben uiteindelijk naar de stage coordinator gegaan, maar de boodschap was dat het zijn woord tegen het mijne zou zijn en dat ik het maar beter als een mooi compliment moest zien. En dat ik maar beter geen officiële melding moest maken.

Gelukkig hoefde ik nog maar een week. Ik ben vertrokken en heb nooit meer teruggekeken. Vond het wel jammer, want het was verder een leuke werkplek met fijne collega's.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik moet zeggen dat ik mijn ergste stage/eerste-werkervaringen meeneem naar hoe ik nu junioren en stagiairs/afstudeerders benader.
Mijn stages waren eigenlijk wel oke. Maar ik heb wat nare eerste werkervaringen, die er ingehakt hebben. Een SR die een grote fout maakt en hem mij in mijn schoenen schuift en dat soort zaken
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat verschrikkelijk viamia :hug:

Ik heb overwegend leuke stages en stagebegeleiders gehad in het onderwijs.
Ik trof een kleuterjuf die mij op het hart wilde drukken dat het echt geen baan is waarbij je om 16.00 de school uitloopt. Dus zij hield mij vast tot 18.30. Want zij werkte ook altijd tot zo laat. Je zou denken dat je met zijn tweeën dan alles wat sneller gedaan hebt. Maar nee, er werden gewoon klussen bedacht om die tijd tot 18.30 vol te maken.

Bij mijn eerste stage kwam er iemand op stagebezoek van de pabo. Retenerveus natuurlijk. Was die man veel te laat. Na 10 minuten toch maar begonnen. Mijn leuke, enthousiasmerende lesopening gedaan. Hij kwam binnen toen ik zei dat ze hun boek open moesten doen op bladzijde X. Met zijn baby. Die hij daar ter plekke een fruithap ging geven.
Mijn stagebegeleidster heeft hem de wind van voren gegeven. Met haar heb ik nog steeds leuk contact.

Ik zou niet graag in de schoenen van een zij-instromer staan en ben blij dat ik de opleiding in deeltijd heb gedaan en echt stage mocht lopen.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
NoPepsiPlease schreef:
05-09-2024 08:50
Ik trof een kleuterjuf die mij op het hart wilde drukken dat het echt geen baan is waarbij je om 16.00 de school uitloopt. Dus zij hield mij vast tot 18.30. Want zij werkte ook altijd tot zo laat. Je zou denken dat je met zijn tweeën dan alles wat sneller gedaan hebt. Maar nee, er werden gewoon klussen bedacht om die tijd tot 18.30 vol te maken.
Dat zijn lange dagen zeg! Als je vanaf 08.00 op school bent tot 18.30. Is dat echt zo? Dan maak je werkdagen van 10 uur + half uur pauze.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een nare ervaring viamia. Dat maakt toch wel echt indruk en wordt zó onderschat.
Alle reacties Link kopieren Quote
NomenNesci0 schreef:
05-09-2024 08:59
Dat zijn lange dagen zeg! Als je vanaf 08.00 op school bent tot 18.30. Is dat echt zo? Dan maak je werkdagen van 10 uur + half uur pauze.
Ik start meestal om 7.30 en ga rond 17.30 weg. En je hebt uitschieters naar boven. En ik ga ook wel een keer iets eerder weg.
Het ding was dat deze stagebegeleidster zo ontzettend een onzinnig punt probeerde te maken terwijl er overduidelijk niks nuttigs meer te doen was.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat zijn bizar lange werkdagen. Waarom kon die kleuterjuf waar je stage liep in theorie wél korter werken (terwijl ze jou onzinnige principiele klussen gaf) en kan jij niet korter werken? Want ook jij werkt dan 10 uur per dag. En soms langer. Zit daar een reden achter?
Alle reacties Link kopieren Quote
NomenNesci0 schreef:
05-09-2024 09:07
Dat zijn bizar lange werkdagen. Waarom kon die kleuterjuf waar je stage liep in theorie wél korter werken (terwijl ze jou onzinnige principiele klussen gaf) en kan jij niet korter werken? Want ook jij werkt dan 10 uur per dag. En soms langer. Zit daar een reden achter?
Ik wil dit ontzettend leuke topic niet kapen dus een kort antwoord. De volgende dag staan er weer een bups kinderen klaar, het werk moet gedaan en kan niet wachten. Daar staat een hoop vakantie tegenover. Dat zijn de uren die de lange dagen compenseren. Het is ontzettend leuk werk dus doe het graag.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn hbo-stages (accountancy) waren eigen voor 95% prima.

In de meeste teams hadden ze ook echt werk voor mij. Dus bij een grote organisatie, kreeg ik mijn eigen mini-bv om te controleren, bijvoorbeeld vastgoed). Bij een kleinere organisatie werden de verschillende posten verdeeld.

Bij één team heb ik bijna een hele week staan kopiëren. Hier was de sfeer ook heel anders. Bij de teams waar ik eerder had gezeten, werkte je gewoon van 8/8:30 tot 17:00. Maar hier werkten ze tot minimaal 19 uur en verwachtte ook dat ik tot die tijd zou blijven. Wat ik niet deed. Want 8 uur kopiëren, dossiers aanmaken en pagina's perforeren was wel genoeg.

En ook wel idioot dat ze je rustig naar klanten aan de andere kant van het land stuurde, terwijl je als student ook vaak enkel een ov-kaart had. Dat waren hele lange dagen. En voor mij ook een reden om een andere richting op te gaan.

Ik ben zelf instromer in een ander vakgebied (IT) en ik merk dat als je net als ik, geen hobby-it-er bent, het gewoon heel lastig is. Want ze houden er bijna geen rekening mee dat je gewoon bijna geen kennis hebt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik geloof (en hoop) dat er wel een hele toffe omslag is geweest in mijn werkgebied (communicatie/marketing)
toen ik piep was en stage ging lopen, mocht ik niet zoveel - kopietjes nemen en een mailtje schrijven dat was het wel zo wat
nu loopt mijn dochter stage in hetzelfde domein en de oude garde hangt aan de lippen van genZ want digital natives en hoe moet je dat aanpakken dat influencen en dat enge tiktok :)

Ik heb niet echt rotervaringen gehad, maar wel dat je er een beetje bij hing want eigenlijk was er niet echt tijd voor je ingeruimd en konden ze je dus gezien de hectiek en de deadlines van sommige projecten er niet echt bij betrekken. Wel altijd hele leuke teams getroffen die wel konden feesten tijdens en na de uren.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren Quote
Eerste stagedag als verpleegkundige, ik was eerstejaars en begon met meelopen in de ochtendienst op de somatische afdeling van een psychiatrische kliniek.

We gingen mensen helpen met wassen. Best spannend om dat te gaan doen voor de eerste keer!
Alleen had mijn stagebegeleidster daar niet bij gezegd, dat we deze persoon niet alleen gingen wassen, maar ook een vuistgrote decubitus en brandwonden zouden gaan verzorgen..

Dat was extreem heftig voor mij en ik kan nog steeds niet begrijpen dat zij niet heeft gezien dat een eerstejaars hierop enige voorbereiding had kunnen gebruiken. Ik heb daarover niets durven zeggen, maar het is absoluut mijn ergste stageervaring.

Het is voor mij daarna altijd een ergernis gebleven als collega's geen oog hebben voor buitenstaanders voor wie onze dagelijkse gang van zaken niet zo vanzelfsprekend is. Ja, wij wennen aan van alles, maar moeten daarbij ook openstaan voor de ervaring van stagairs, patienten of familieleden van patienten die overgevelerd zijn aan een totaal nieuwe situatie,
-dudette- wijzigde dit bericht op 05-09-2024 11:34
Reden: Toevoeging
21.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
NomenNesci0 schreef:
05-09-2024 00:00
Herkenbaar Annie-aardbei. Ik ben absoluut pro zorg (en pro onderwijs en pro welke tak dan ook), maar ik vind het vaak ook niet raar dat mensen denken dikke doei. Echt, soms lijkt de niet aanwezige waardering die zorgmensen/onderwijspersoneel zeggen te ontberen, zich direct te vertalen naar hoe je om mag gaan met stagiaires. Ik vind veel vrouwen zorg/onderwijspersoneel geen goed uithangbord voor het vak wat zogenaamd bol staat van de zelfopoffering. Die wordt dan ergens anders weer teruggeclaimd, bijv. bij stagiaires. Overigens heb ik deze ervaringen mn bij lager geschoold personeel, sorry.
Beter kan zorgpersoneel wat minder aan zelfopoffering doen. Hopelijk vertaalt zich dat naar een betere zorg voor stagiaires.
Goed omschreven en zo ervaarde ik het ook achteraf. De ouderen-verzorgenden die me moesten begeleiden straalden ook uit: zo, mevrouwtje de leerling-verpleegkundige, we zullen je wel even laten zien wat hier het werk inhoud. En lieten me hun rotzooi opruimen, want wel zo makkelijk. Lekkere promotie voor de zorg ook, waar destijds ook al vreselijke tekorten waren.

Het ziekenhuis waar ik als 2e jaars stage liep ging gelukkig veel beter en was een fijne ervaring.
Alle reacties Link kopieren Quote
NomenNesci0 schreef:
05-09-2024 00:00
Herkenbaar Annie-aardbei. Ik ben absoluut pro zorg (en pro onderwijs en pro welke tak dan ook), maar ik vind het vaak ook niet raar dat mensen denken dikke doei. Echt, soms lijkt de niet aanwezige waardering die zorgmensen/onderwijspersoneel zeggen te ontberen, zich direct te vertalen naar hoe je om mag gaan met stagiaires. Ik vind veel vrouwen zorg/onderwijspersoneel geen goed uithangbord voor het vak wat zogenaamd bol staat van de zelfopoffering. Die wordt dan ergens anders weer teruggeclaimd, bijv. bij stagiaires. Overigens heb ik deze ervaringen mn bij lager geschoold personeel, sorry.
Beter kan zorgpersoneel wat minder aan zelfopoffering doen. Hopelijk vertaalt zich dat naar een betere zorg voor stagiaires.
Ik heb nog nooit zoveel takketrutten bij elkaar getroffen als in het ziekenhuis.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren Quote
Ooit als activiteitenbegeleider stage gelopen in een verzorgingshuis. Wederom eerstejaars stage. Waar de verzorgenden mij probeerde zorgtaken uit te laten voeren zoals mensen helpen met eten die dit niet zelfstandig kunnen. Ik wist niks van slikgevaar oid. Idem met iemand van het toilet helpen. Nooit een tilcursus of iets gehad. Zo'n bewoner had kunnen vallen omdat ik niet weet wat ik doe. Dus de eerstvolgende keer dat mij door de verzorging weer iets gevraagd werd gaf ik aan dit niet te mogen en ik puur bij de activiteitenbegeleiding horende taken verricht.
Vanaf dat moment was ik een arrogant stuk vreten dat zich te goed voelt om iets uit te voeren. Vol spanning ging ik naar die stage, terwijl ik de ouderen zo leuk vond.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuk Topic,

Ik heb ooit in een gezin stage gelopen, en dat was echt zo saai.. ik mocht echt helemaal niks doen alleen stoffen en als de grote kinderen uit school kwamen mocht ik kort met hun spelen. Die vrouw zocht klusjes voor zichzelf en na het dweilen moesten we buiten wachten tot het droog was. dit doe ik nu nog steeds ;) haha!

Mijn heftigste ervaring en meteen ook leukste ervaring was in het verzorging tehuis.
Het was een snuffel stage voor 2 weken echt heel kort. de oudere mensen waren bijna allemaal zo vriendelijk en zo ontzettend eenzaam. Dat ik echt met de mensen te doen had. Douchen van de ouderen (vooral de mannen) vond ik echt vies en een had regelmatig een poep explosie , sneu voor die persoon maar niet te doen als je zo jong bent. Er zijn 2-3 mensen dood gegaan in 2 weken en dat was zo naar. Het leukste was wel dat ik een vrouw mee mocht douchen en haar borsten waren echt zo lang geworden dat ze op der knieën lagen, dus met het douchen waste zij zelf en ze gooit zo die borst over der schouder.. dat was zo ontzettend grappig. (ik was een jaar of 15 ) alles bij elkaar maakte dat ik na de opleiding zorg en welzijn toch echt iets anders heb gekozen.
Alle reacties Link kopieren Quote
wolkie schreef:
04-09-2024 16:29
Heel lang geleden liep ik stage bij een grote bank. Grote kantoortuin waar een jongen steeds mijn kant op keek. Op een dag maakte hij een praatje en toen hij wegliep zeiden collega's, oh oh nu heb je met hem gesproken...
Vanaf dat moment kon hij werkelijk de hele dag kijken. Heel ongemakkelijk en heel ongepast. Inmiddels 30 jaar geleden dus melden etc deed je niet. Was blij dat de stage er na 6 weken opzat.
Niet eerst zelf er wat van zeggen, maar gelijk zouden willen melden als het pas gebeurt was? Heel apart!
Sommige mensen zijn net wolken, zodra ze verdwijnen is je dag mooi!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben zelf eigenlijk ook helemaal geen fan van stage lopen. Ik vond mijn traineeships veel nuttiger. En dan word je ook gewoon betaald.
Alle reacties Link kopieren Quote
Stage onderwijs. Vraag voor de stage om mij te helpen met het formuleren van de eindtermen (Belgie), tijdens de stage nog maar eens gevraagd aan begeleider en aan leraar, geen reactie. Echt mijn best gedaan. Na de stage te horen krijgen dat mijn formulering van de eindtermen niet zo goed was :nut:
Ik was 18 jaar en leraar verdween telkens uren en kwam riekend naar de drank terug. Aangegeven aan stagebegeleider dat ik er alleen stond en dus geen begeleiding kreeg en hij dronk. Dat heeft hij mij zeer kwalijk genomen en een vernietigend verslag geschreven terwijl hij niet eens aanwezig was terwijl ik les aan het geven was. Mijn begeleider vond dat ik beter mijn best moest doen O_o . Hij had toch geen andere plek voor mij. Ik heb twee weken helemaal alleen les gegeven trouwens.
Er werd heel hard op gehamerd om op tijd te zijn. Mijn begeleider kwam steevast te laat en verstoorde telkens mijn les. Geen een keer is ze op tijd gekomen. Hoe durfde ik vragen dat ze volgende keer eens op zou willen komen. :-?
Het ergste van al was de leraarkamer. Venijn, depressie afgetopt met een vleugje racisme. Jaloezie omdat iemand bepaald uren had gekregen. Hoeveel mensen er aan de drank zaten was echt niet normaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suniva schreef:
04-09-2024 22:56
Toen was ik er zo klaar mee dat ik direct gestopt ben. Heb al mijn boeken en pabozooi weggesmeten en dat was einde carrièreswitch. Was heel blij dat ik mijn andere baan nog had. Het was een troost dat tientallen medestudenten om precies dezelfde ervaringen zijn gestopt. Maar nog steeds kan ik niet begrijpen hoe je zo met volwassen mensen omgaat die het onderwijs willen komen versterken.
Ik hoor die verhalen ook vaak over het onderwijs. Ik ken ook iemand die een burnout heeft omdat ze op haar stageplek is weggepest en daardoor nu studievertraging oploopt, zij doet overigens gewoon de voltijd Pabo direct na haar middelbare school. Ik snap echt niks van die houding, het lijkt wel of sommige mensen uit het onderwijs niks wíllen doen aan het lerarentekort. Nog los van dat ik het gewoon bizar vind om zo met mensen om te gaan.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
noa schreef:
05-09-2024 11:50
Ik heb nog nooit zoveel takketrutten bij elkaar getroffen als in het ziekenhuis.
Ik heb laatst het ongenoegen gehad om vaker dan ik wou in het ziekenhuis restaurant te zitten en zag daar groepjes verpleegkundigen samen pauzeren. Sommige groepjes hadden het best gezellig, maar bij andere teams droop de kinnesinne en het venijn er zoveel af, dat ik dat zelfs tastbaar in de lucht kon voelen. En het is overal wel eens wat - hier doen de collega's ook heus niet altijd zo collegiaal, maar dit was wel erg opvallend. Met name van de oudere garde richting de jonkies.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh ja, ik heb ooit eens een tijdje op een poli gynaecologie gewerkt in het kader van een “werkervaringsplaats”. Ik was eigenlijk dierenartsassistente maar kon geen baan vinden en kwam in de WIW terecht. Blijkbaar dachten ze daar dat er niet zoveel verschil was tussen werken als dierenartsassistente en werken als assistente van een gynaecoloog.
Mijn collega’s waren echt een stel slangen.
Ik werd een onderzoekskamer ingestuurd om schoon te maken, bleek daar nog een mevrouw in de beugels te liggen, heftig bloedend na een miskraam En dat wisten ze, ze hoopten dat ik niet tegen het bloed zou kunnen. Dat je mij wil pesten is één, maar toch niet over de rug van een patiënt.
Ze schoven foto’s van geaborteerde foetussen en doodgeboren kindjes onder mijn neus en als er lastige of minder hygiënische patiënten kwamen voor gynaecologisch onderzoek schoven ze dat op mij af.
Of ik zat dagenlang in de kelder, op zoek naar oude papieren statussen.
De gynaecologen waren wel heel aardig overigens.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou zeg, wat een naar volk! Onbegrijpelijk, want theoretisch moeten daarvan toch minstens een aantal ook hier rondlopen. Ik kan oprecht over mezelf zeggen dat ik niks, maar dan ook niks van mezelf herken in dergelijke omgangsvormen. Gelukkig ben ik dat soort absurditeiten niet tegengekomen. Wel venijn en afgunst. Idd. de hoger opgeleide die ze wel even een lesje willen leren. Maar niet door dat soort walgelijke dingen, notabene over de rug van je klanten of patienten. Bahbah.

Alleen als we een poll zouden starten, zal er waarschijnlijk niemand zijn die zegt zich daar wel eens schuldig aan gemaakt te hebben. In welke social media krochten houden die zich schuil? (O)
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik liep twee keer stage in de journalistiek, bij een lokaal blaadje en bij een maandblad van uitgever met een S. Op beide plekken trof ik een ontzettend ingekakte redactie, die het zelf niet al te druk had en mij af en toe en klusje toeschoof. Vooral bij het maandblad lag het werktempo ontzettend laag. Ik had erg veel moeite om mijn dagen te vullen.
Uit enthousiasme kwam ik dus met suggesties, mogelijke onderwerpen voor artikelen, dat soort dingen. In beide gevallen moest ik alleen in een gesprek met mijn stagebegeleider hoorde dat dat niet gewaardeerd werd. Ik was ook te druk/aanwezig, vond men. Dit vond ik echt lastig, omdat de persoon/personen het niet aangaven. In plaats daarvan hoorde ik het achteraf en wist niet meer welke houding ik mezelf moest geven. Ik had zoveel zin om lekker te schrijven, maar dat kwam er helemaal niet van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Net mijn eerste korte evaluatie gehad met mijn stagiair die maandag was begonnen. Ze zei dat ze het alleen wel een beetje eng vond allemaal en tikkeltje bang begonnen was, maar vond dat het wel goed gegaan was deze week. Nou dat vond ik ook en dus met een paar complimenten naar huis gestuurd.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven