Werk & Studie alle pijlers

Kantoor in de tuin

23-08-2021 14:51 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar ervaringen en tips voor een kantoor/speelruimte in de tuin.

Onze situatie:
We wonen in een klein huisje (circa 90 m2) en hebben geen kamer of ruimte over voor een bureau. Ik heb een kantoorbaan en werk nu al bijna 1,5 jaar fulltime thuis op het kamertje van onze jongste dochter. Natuurlijk zal ik straks weer meer naar kantoor gaan, maar ik verwacht wel meer thuis te werken dan voorheen. Onze jongste dochter begint op een leeftijd te komen dat ze ook wel eens op haar kamer wil spelen, maar dat kan vaak niet omdat ik daar werk.

Onze oudste dochter heeft ook een eigen kamertje. De slaapkamers van de meiden zijn nu nog prima, maar wel erg klein als ze daar met anderen willen spelen of 'chillen'. Zeker als ze wat ouder worden zijn het kleine hokjes (1 van 2,5m bij 2,5m en 1 van 2,2m bij 3,0m). Wij hebben dan ook altijd gezegd dat we t.z.t. een ruimte in de tuin willen realiseren voor de kinderen.

Die tuin van ons is namelijk enorm, daar past wel iets in. De vraag is dan wat? Bij voorkeur een ruimte waarin ik kan werken en de kinderen kunnen spelen/chillen als ik er niet werk. Het moet zowel zomer als winter behaaglijk zijn voor wat betreft temperatuur. Wateraansluiting en sanitair hoeft niet. Voor het sanitair kan ik naar het huis lopen en met een pot thee en fles water die ik meeneem vanuit huis kom ik een heel eind gedurende een werkdag. Stroomaansluiting is wel nodig i.v.m. verlichting, apparatuur en verwarming (wij hebben geen gasaansluiting meer).

Op dit moment hebben wij geen schuur of iets dergelijks dat we tot kantoor kunnen verbouwen. Ook goed om te weten is dat ik geen zakelijk bezoek ontvang, daar hoeft dus geen rekening mee gehouden te worden.

Maar wat is nou een goede keus? Een tuinhuis upgraden, een speciale kantoorunit kopen, een schaftkeet verbouwen, iets anders? En hoe groot zou zoiets moeten zijn? Zoveel opties en ik krijg voor mezelf niet helder waar ik nou echt goed op moet letten. Kortom: keuzestress.

Wie heeft tips of ervaringen met een kantoor/speelruimte los van het huis in de tuin?
Ik zou, een tuinhuis op maat laten maken
en als je toch plek zat hebt, een overdekte veranda, zodat je een leuke overgang tussen tuin en huisje hebt
Eerst even kijken wat de regels zijn binnen je gemeente wat je mag en kan neerzetten zonder vergunning.

Daarnaast zijn er speciale unit die eruit zien als blokhutten maar ik gericht zijn als thuiskantoor.
Typ eens tuinkantoor in op Google. En dan afbeeldingen. Genoeg ideetjes. Wel eens in zo'n woonprogramma gezien. Lijkt mij ook heel fijn.
frutseltje1982 wijzigde dit bericht op 23-08-2021 15:00
8.37% gewijzigd
Handbal schreef:
23-08-2021 14:57
Eerst even kijken wat de regels zijn binnen je gemeente wat je mag en kan neerzetten zonder vergunning.
dat kan eigenlijk altijd vergunningsvrij, zolang je niet boven de 3 meter uitkomt, niet meer is dan 30m2 en niet slapen/koken
Het moet geen woonruimte lijken
Frutseltje1982 schreef:
23-08-2021 14:58
Typ eens tuinkantoor in op Google. Genoeg ideetjes. Wel eens in zo'n woonprogramma gezien. Lijkt mij ook heel fijn.
Dit heb ik natuurlijk al gedaan. Punt is dat ik zoveel zie dat ik niet goed weet wat te kiezen.
Ik ben bezig met een Pipowagen/bouwkeet als werkplek. zag ik ergens voorbij komen.

Die staat op wielen en zonder fundering kan er meer qua vergunning.......

en ziet er leuk uit. (vind ik dan!)
Omdat ik ook al langere tijd thuiswerk en dat ook blijf doen hebben wij onlangs de schuur verbouwd tot kantoor.

Ik heb nu een ruimte van 3,5 x 1,80 tot mijn beschikking met daarin:
- Bureau
- Bureaustoel
- Verrijdbare kast voor de printer en om kantoorartikelen in te bewaren
- Een groot raam
- Verlichting dmv spots
- Voldoende stopcontacten
- Goed internet

Ik ben toch dicht bij huis en kan heerlijk ongestoord werken.
Water en koffie of thee neem ik mee en tussen de middag lunch ik even in huis.
s 'avonds trek ik de deur achter me dicht en klaar....geen werkspullen meer in huis!

De optie die er genoemd word van tuinhuis met veranda vind ik ook wel een goede. Je zou in het veranda deel een glazen schuifpui in kunnen plaatsen zodat er bij minder weer ook lekker in gespeeld kan worden.
Het ligt denk ik ook heel erg aan je budget wat je wilt doen. Een goedkope optie, mits jouw achtertuin via de straat de bereiken is, is om een (oude) caravan in de tuin te zetten. Daar zitten al een tafeltje, verwarming, stopcontacten, raampjes etc in. Heb je daaraan gedacht?
Je mag heel veel zonder vergunning (regels zijn versoepeld); het kan wel uitmaken of het gebruikt wordt als tuinhuis of een woonfunctie heeft.
Check het!!
Zo'n vergunning is ook niet supermoeilijk trouwens.

Denk aan isolatie. Wij hebben een tuinhuis zonder isolatie; daar wil je echt nooit binnen zitten, niet in de zomer en niet in de winter.
Geef mensen geen informatie waar ze niet mee om kunnen gaan.
tvp
Waarom niet iets AAN het huis vast bouwen? Een ruime serre er aan is ook handig als er eens een feestje is. En als de kinderen er spelen heb je toch meer toezicht als een schuurtje in de tuin
Dikkoppie schreef:
23-08-2021 15:16
Omdat ik ook al langere tijd thuiswerk en dat ook blijf doen hebben wij onlangs de schuur verbouwd tot kantoor.

Ik heb nu een ruimte van 3,5 x 1,80 tot mijn beschikking met daarin:
- Bureau
- Bureaustoel
- Verrijdbare kast voor de printer en om kantoorartikelen in te bewaren
- Een groot raam
- Verlichting dmv spots
- Voldoende stopcontacten
- Goed internet

Ik ben toch dicht bij huis en kan heerlijk ongestoord werken.
Water en koffie of thee neem ik mee en tussen de middag lunch ik even in huis.
s 'avonds trek ik de deur achter me dicht en klaar....geen werkspullen meer in huis!

De optie die er genoemd word van tuinhuis met veranda vind ik ook wel een goede. Je zou in het veranda deel een glazen schuifpui in kunnen plaatsen zodat er bij minder weer ook lekker in gespeeld kan worden.
Klinkt goed!
Heb je alles geïsoleerd? En wat ga je gebruiken als verwarming?
Valentijn101 schreef:
23-08-2021 15:34
Waarom niet iets AAN het huis vast bouwen? Een ruime serre er aan is ook handig als er eens een feestje is. En als de kinderen er spelen heb je toch meer toezicht als een schuurtje in de tuin
Omdat dat niet kan/mag.
MajaDB schreef:
23-08-2021 15:01
Ik ben bezig met een Pipowagen/bouwkeet als werkplek. zag ik ergens voorbij komen.

Die staat op wielen en zonder fundering kan er meer qua vergunning.......

en ziet er leuk uit. (vind ik dan!)
Heb je al nagedacht over verwarming en isolatie? Is dat haalbaar in zo'n pipowagen?
Loekie12345 schreef:
23-08-2021 15:16
Het ligt denk ik ook heel erg aan je budget wat je wilt doen. Een goedkope optie, mits jouw achtertuin via de straat de bereiken is, is om een (oude) caravan in de tuin te zetten. Daar zitten al een tafeltje, verwarming, stopcontacten, raampjes etc in. Heb je daaraan gedacht?
De oude caravan hebben we ook overwogen. Maar ik denk dat ik hierin niet lekker zit (lees meubels zijn niet de juiste maten). Ik weet te weinig van caravans af om te bepalen hoeveel werk er nodig is om alles er uit te slopen en er een (voor mij) werkbaar kantoor van te maken.
tvp
eenhoorn schreef:
23-08-2021 15:35
Klinkt goed!
Heb je alles geïsoleerd? En wat ga je gebruiken als verwarming?
Ja volledig geïsoleerd.
Het was een enkel steens schuurtje dus was wel nodig.
Wanden afgetimmerd en wit gesausd
Als verwarming ligt er vloerverwarming in, die werd in ons huis ook geplaatst dus maar een leiding naar de schuur gelegd.
Ik ben echt heel blij met dit plekje.
In een caravan is de werkhouding vaak helemaal niet goed, je zult dit echt zelf moeten aanpassen. En dan zijn caravans vaak ook nog slecht geïsoleerd en al snel bloedheet als er een beetje zon op staat.

Een geïsoleerd tuinhuis is meest ideaal, de grootte zou ik laten afhangen van wat er mogelijk is qua ruimte en wetgeving.
lilalinda schreef:
23-08-2021 14:59
dat kan eigenlijk altijd vergunningsvrij, zolang je niet boven de 3 meter uitkomt, niet meer is dan 30m2 en niet slapen/koken
Het moet geen woonruimte lijken
Dat verschilt dus heel erg per gemeente. In mijn gemeente moet je voor alles dat groter is als 10 vierkante meter toch ècht een vergunning hebben.

Je kunt de plaatselijke regels vinden op de website van je eigen gemeente.
jo12345 schreef:
23-08-2021 16:16
Dat verschilt dus heel erg per gemeente. In mijn gemeente moet je voor alles dat groter is als 10 vierkante meter toch ècht een vergunning hebben.

Je kunt de plaatselijke regels vinden op de website van je eigen gemeente.
dan heb je veel pech, want de regels zijn een aantal jaren gelden versoepeld
De algemene regel is dat het oppervlak van het totaal van de bijgebouwen op het perceel niet groter mag zijn dan 30m2. Onder bijgebouwen vallen veranda's, carports, garage e.d.. Gemeentes kunnen hier uiteraard vanaf wijken.

Er zijn wel veel factoren die invloed hebben, met name oppervlakte van het perceel. Informeer bij je eigen gemeente wat mogelijk is.
Dahlia74 schreef:
23-08-2021 16:24
De algemene regel is dat het oppervlak van het totaal van de bijgebouwen op het perceel niet groter mag zijn dan 30m2. Onder bijgebouwen vallen veranda's, carports, garage e.d.. Gemeentes kunnen hier uiteraard vanaf wijken.

Er zijn wel veel factoren die invloed hebben, met name oppervlakte van het perceel. Informeer bij je eigen gemeente wat mogelijk is.
Klopt ook niet. Is afhankelijk van het % bebouwing dienal aanwezig is t.o.v. de kavelgrootte, de erfgrens, rooilijn, achter-woningsgebied etc. Maar alsnjendaar allemaal aan voldoet kan er veel:

https://www.omgevingsloket.nl/
Maar een caravan mag je sowieso toch niet het hele jaar door in de tuin hebben staan?
novaviva schreef:
23-08-2021 16:38
Maar een caravan mag je sowieso toch niet het hele jaar door in de tuin hebben staan?
Waarom niet? Het neerzetten van campers en caravans op eigen terrein is aan regels verbonden, te vinden in de plaatselijke AVP. Maar als daaraan wordt voldaan mag dat gewoon. Een caravan is alleen verre van ideaal als werkplek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven