Werk & Studie alle pijlers

Kantoor in de tuin

23-08-2021 14:51 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op zoek naar ervaringen en tips voor een kantoor/speelruimte in de tuin.

Onze situatie:
We wonen in een klein huisje (circa 90 m2) en hebben geen kamer of ruimte over voor een bureau. Ik heb een kantoorbaan en werk nu al bijna 1,5 jaar fulltime thuis op het kamertje van onze jongste dochter. Natuurlijk zal ik straks weer meer naar kantoor gaan, maar ik verwacht wel meer thuis te werken dan voorheen. Onze jongste dochter begint op een leeftijd te komen dat ze ook wel eens op haar kamer wil spelen, maar dat kan vaak niet omdat ik daar werk.

Onze oudste dochter heeft ook een eigen kamertje. De slaapkamers van de meiden zijn nu nog prima, maar wel erg klein als ze daar met anderen willen spelen of 'chillen'. Zeker als ze wat ouder worden zijn het kleine hokjes (1 van 2,5m bij 2,5m en 1 van 2,2m bij 3,0m). Wij hebben dan ook altijd gezegd dat we t.z.t. een ruimte in de tuin willen realiseren voor de kinderen.

Die tuin van ons is namelijk enorm, daar past wel iets in. De vraag is dan wat? Bij voorkeur een ruimte waarin ik kan werken en de kinderen kunnen spelen/chillen als ik er niet werk. Het moet zowel zomer als winter behaaglijk zijn voor wat betreft temperatuur. Wateraansluiting en sanitair hoeft niet. Voor het sanitair kan ik naar het huis lopen en met een pot thee en fles water die ik meeneem vanuit huis kom ik een heel eind gedurende een werkdag. Stroomaansluiting is wel nodig i.v.m. verlichting, apparatuur en verwarming (wij hebben geen gasaansluiting meer).

Op dit moment hebben wij geen schuur of iets dergelijks dat we tot kantoor kunnen verbouwen. Ook goed om te weten is dat ik geen zakelijk bezoek ontvang, daar hoeft dus geen rekening mee gehouden te worden.

Maar wat is nou een goede keus? Een tuinhuis upgraden, een speciale kantoorunit kopen, een schaftkeet verbouwen, iets anders? En hoe groot zou zoiets moeten zijn? Zoveel opties en ik krijg voor mezelf niet helder waar ik nou echt goed op moet letten. Kortom: keuzestress.

Wie heeft tips of ervaringen met een kantoor/speelruimte los van het huis in de tuin?
Dat we bij de gemeente moeten checken wat mag weet ik.
Iemand nog tips t.a.v. de ruimte zelf?
Dahlia74 schreef:
23-08-2021 16:42
Waarom niet? Het neerzetten van campers en caravans op eigen terrein is aan regels verbonden, te vinden in de plaatselijke AVP. Maar als daaraan wordt voldaan mag dat gewoon. Een caravan is alleen verre van ideaal als werkplek.
Oh ik dacht dat dat in veel gemeenten niet mocht.
Ik heb pas nog informatie gezocht over tuinhuisjes, je mag inderdaad best veel als je er niet slaapt en het niet te hoog maakt.

Wij hebben al een kleine stenen aanbouw in de tuin, er ligt al laminaat, er is elektriciteit en een klein kacheltje en de muren zijn een aantal jaar geleden nog gestuct en geschilderd, maar ik ben zelf bang dat ik het toch onhandig vind om de hele tijd door de tuin te moeten als ik naar de wc moet en iets te drinken wil pakken. Ik overweeg nu een cloffice (office/closet, klein werkkamertje in de inbouwkast).

Als ik echt dik geld zou hebben zou ik de grote schuur afbreken en er een soort tinyhouse neerzetten mét wc en keukentje (voor lunch/drinken) maar dat is meer een soort droomwerkplek en geen realiteit.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
23-08-2021 16:49
maar ik ben zelf bang dat ik het toch onhandig vind om de hele tijd door de tuin te moeten als ik naar de wc moet en iets te drinken wil pakken. Ik overweeg nu een cloffice (office/closet, klein werkkamertje in de inbouwkast).

Als ik echt dik geld zou hebben zou ik de grote schuur afbreken en er een soort tinyhouse neerzetten mét wc en keukentje (voor lunch/drinken) maar dat is meer een soort droomwerkplek en geen realiteit.
Is het juist goed als je even moet lopen naar WC of koelkast. Even van de werkplek af. Ik doe dat ook bewust en ervaar dat niet als onhandig. Ook niet als het regent.

Een tinyhouse mag dan meestal weer niet, ;-).
Dahlia74 schreef:
23-08-2021 16:53
Is het juist goed als je even moet lopen naar WC of koelkast. Even van de werkplek af. Ik doe dat ook bewust en ervaar dat niet als onhandig. Ook niet als het regent.

Een tinyhouse mag dan meestal weer niet, ;-).
Nee, zou dan ook geen echt tinyhouse worden, want geen slaapplek, maar een thuiskantoor in tinyhouse-variant. Het komt er ook niet, want als ik al geld zou hebben voor dat soort dingen zijn er nog 389 dingen die voorgaan.

Even lopen is inderdaad goed, maar dat moet ik vanaf een werkplek binnen natuurlijk ook, ik denk zelfs iets verder dan vanaf die potentiële werkplek in de tuin, want de keuken en wc zijn direct naast de tuindeur en het werkplekje zit daar dan aan de andere kant naast (want aanbouw aan het huis). Het plekje is wel weer wat ruimer.
Zoiets vind ik gaaf.

https://nubuiten.nl/westwood-comfort-de ... wwdesign01

Op de foto is het sowieso ook een kantoor.
Maar goed, het is wel erg duur, zoiets is er vast wel voor (veel) minder.
Niet direct een tip maar wel iets om over na te denken; het wifi bereik gaat soms niet ver genoeg om in de tuin goed bereik te hebben.

Als je kabels gaat trekken is het ook aan te raden de wifi kabel naar de tuin te brengen zodat je goed en stabiel internet hebt.
Susan schreef:
23-08-2021 17:07
Zoiets vind ik gaaf.

https://nubuiten.nl/westwood-comfort-de ... wwdesign01

Op de foto is het sowieso ook een kantoor.
Maar goed, het is wel erg duur, zoiets is er vast wel voor (veel) minder.
Ik zie buitendeuren?
novaviva schreef:
23-08-2021 16:38
Maar een caravan mag je sowieso toch niet het hele jaar door in de tuin hebben staan?
Jawel hoor, het mag niet langer dan een paar weken op de openbare weg staan, dus alles buiten je tuin. Maar in je tuin mag dat in principe wel, al zullen er wel wat regels aan vast hangen soms.
Vrienden hebben een tuinhuis van 2 verdiepingen. Onderste verdieping is deels verzonken en open (denk aan zitkuil). Kinderen kunnen daar spelen, met daarboven kantoor.

Denk inderdaad aan isolatie, electra, WiFi, beveiliging, daglicht (zonbescherming).

In mijn gemeente mag je vergunningsvrij aanbouwen als het niet zichtbaar is vanuit straatzijde, alleen begane grond is en er zijn voorwaarden voor afstand tot erfgrens.
eenhoorn schreef:
23-08-2021 16:44
Dat we bij de gemeente moeten checken wat mag weet ik.
Iemand nog tips t.a.v. de ruimte zelf?
Koelkastje erin? :-D
Dahlia74 schreef:
23-08-2021 18:20
Ik zie buitendeuren?
O vreemd, even zoeken.
Deze was het:

-edit- nu krijg ik weer die buitendeuren als ik de link plak.

Het staat op http://nubuiten.nl en daar is onder "Buitenverblijf" een categorie "Tuinkantoor" en dan de Gardia.
Wat praktische vragen die je jezelf kunt stellen:
- Weet je al waar je het tuinhuis wil neerzetten? Je kunt dan vervolgens kijken naar de stand van de zon op verschillende momenten. En ook hoe makkelijk je erbij kunt komen voor het laten plaatsen / bouwen, aanleg electriciteit, etc
- Qua grootte. Bedenk wat jij allemaal in je kantoor wilt en hoeveel ruimte je daarvoor nodig hebt. Wil je een bureau van 2m of is 1m20 ook groot genoeg? Wil je een aparte fauteuil of is dat niet nodig? heb je kasten nodig, ruimte voor een printer, of werk je papierloos?
- Speelruimte voor de kinderen. Wat voor type speelruimte denk je aan? Wil je speelgoed daar opbergen? Moeten jouw spullen afgesloten zijn?
- Als je verwacht er lang te blijven wonen kun je ook alvast nadenken over de toekomst, bijv hangplek voor tieners.
- Verwarming: verdiep je in de mogelijkheden, je kunt elektrisch je vloer verwarmen, maar dan gaat je energierekening flink omhoog. Je kunt ook kijken naar een airco om te verwarmen of infrarood panelen.
- Denk ook na over de plaatsing van ramen tov je bureau, het werkt vervelend als er zonlicht op je scherm valt.

Nou ja, zo wat dingen die bij mij omhoog kwamen en die je op weg kunnen helpen..
every journey starts with a single step
Wij hebben afgelopen najaar een kantoor in ons niet geïsoleerde tuinhuisje gemaakt. Ik werd gek van al dat werken aan de keukentafel. Dubbele glazen deur geplaatst voor meer daglicht. Kek behangetje voor de sfeer, een infrarood panel met instelbare thermostaat voor de warmte en een grote geluidloze plafond ventilator voor de koelte. Prima te doen. Ik ben er heel blij mee. Weg van het huis vind ik juist een absolute meerwaarde. Even naar het toilet of een kannetje thee halen is dan mijn 5 minuten pauze tussendoor.
Ik ben bij mijn ongeïsoleerde , hartstikke illegale en fantastische blokhut in de tuin intens blij met het lichtdoorlatende dak. Het is geen donker hok, het is een heerlijke ruimte.

Tip: houd met het plaatsen rekening met het feit dat je ook door de regen heen en terug loopt. Dan is zo’n kleffe druppende rozenboog waar je onderdoor moet ineens niet romantisch meer. En terwijl je over plassen springt landen in een leger naaktslakken die ook van de tuin genieten is ook niet fijn. Allemaal te voorkomen als je goed nadenkt over een prettige plek voor je tuinkamer.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Wij hebben onze houten schuur verbouwd tot kantoor. We hebben het geïsoleerd, water aangelegd, elektra aangelegd, ramen erin gemaakt, vloer erin gelegd en alles mooi betimmerd binnen. We hebben elektrische verwarming en dat bevalt prima, ik kan hem zelfs 's ochtends vroeg met de afstandsbediening al aanzetten zodat het alvast opwarmt. Internet blijft wel een ding, we hebben een versterker en dat werkt meestal goed maar hij hapert ook weleens. Maar dan zet ik mijn hotspot aan en dan kan ik weer even doorwerken.

Ik vind het heerlijk, het is een mooie grote ruimte van 15m2, met een ruim bureau en vooral fijn dat ik mijn eigen plekje heb en mijn werk 's avonds achter kan laten in de schuur. Ik heb zelfs een toilet en water voor thee e.d. in de schuur maar dat is een beetje overbodige luxe. Al is het wel heel fijn als het regent.

Ik zou je schuur in ieder geval wel isoleren want het wordt anders erg vochtig en dat is niet goed voor je elektronica. Het wordt anders ook wel koud in de schuur in de winter.

Ons idee is ook dat de kinderen het later kunnen gebruiken als speel-/tvkamer. Nu hebben we er zelf nog een lekkere stoel en muziekinstallatie staan, ook fijn.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
TO: hoeveel kinderen heb je? Als je 90 m2 klein vindt.......
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Kijk ook eens in dit topic:
werk-studie/thuiskantoor/list_messages/ ... #p33161248

Ik heb een tuinhuisje dat is gebouwd als chillplek voor de kinderen, maar dat al snel (want eind 2019 af) mijn thuiskantoor werd. Het is 5X3 meter (plus een overkapping van 5x4 en die is pas echt heerlijk!) en daarin past 1 kant chill/-speelplek (grote tv kast en bank) en 1 kant werkplek voor mij. De bank is een grote slaapbank, dus loges slapen er ook in.

Ik denk dat alles kan, dus dat je moet beginnen met wat je erin wilt doen. En van daar uit kijken wat je nodig hebt. Ons tuinhuisje is op maat gemaakt in overleg het een aannemer.

Belangrijkste is de isolatie, zou niet zonder kunnen. Dat maakt het ding wel meteen veel duurder dan een gewone blokhut of schuurtje.

Wat ik zelf niet verwacht had, is dat ik minstens zoveel plezier heb van mijn overkapping. Die is zelfs dieper dan het tuinhuisje zelf, omdat je voor een overkapping rekening moet houden met regeninval (1 meter). Daarin staat bij mij een loungehoek en een eettafel en wordt minstens de helft van het jaar ook gebruikt als leefruimte.

Extra wifipunt heb ik er trouwens wel, omdat hij achter in de tuin staat.
Solomio schreef:
23-08-2021 20:55
TO: hoeveel kinderen heb je? Als je 90 m2 klein vindt.......
2 kinderen en ons hele huis is 90m2, het woonoppervlak is minder.
Hou ook rekening met de levertijd. Wij hebben onlangs een op maat gemaakt tuinhuis besteld bij Lugarde en de levertijd is momenteel 26 weken. Een aantal weken komt doordat we hem helemaal geimpregneerd aan laten leveren maar het gros van de wachttijd komt door grote vraag icm schaarste van materialen.

Ons tuinhuis van 22 m2 kost ongeveer 20K, en dan is exclusief montage, elektra, verwarming en vloer, maar inclusief wand- en dakisolatie.
Wij hadden ook nog gekeken naar een open veranda eraan maar dat was een stuk duurder dan een losse. (7K vs 4K).

Bij Lugarde zijn de prijzen trouwens heel transparant. De totaalprijs is een optelsom van alle onderdelen. Ze hebben een configurator waarmee je zelf een ontwerp kan maken.
vergeetachtigejan wijzigde dit bericht op 24-08-2021 11:00
Reden: Aanvulling
13.64% gewijzigd
Maar een andere optie. Als je de afmetingen van de slaapkamers van je kinderen benoemt dan zijn die piepklein. Is verhuizen naar een groter huis geen optie?
EHV1981 schreef:
24-08-2021 12:06
Maar een andere optie. Als je de afmetingen van de slaapkamers van je kinderen benoemt dan zijn die piepklein. Is verhuizen naar een groter huis geen optie?
Verhuizen vinden we geen optie, we wonen op een prachtige plek en willen hier niet weg. Slaapkamers zijn groot genoeg voor het doel, namelijk slapen. En we hebben dus ruimte genoeg om ons huis heen om een andere speel/chill plek voor de kinderen en/of een kantoor voor mij te creëren. Vraag is nu alleen hoe we dat vorm gaan geven,
Gisterenavond met manlief besproken en we gaan binnenkort eerst maar eens naar zo'n zaak waar je veel tuinhuisjes kan bekijken. Even wat inspiratie op doen.
Susan schreef:
23-08-2021 19:24
Deze was het:

-edit- nu krijg ik weer die buitendeuren als ik de link plak.

Het staat op http://nubuiten.nl en daar is onder "Buitenverblijf" een categorie "Tuinkantoor" en dan de Gardia.
Edit:
Laat maar. Ze zijn erg anti rechtstreekse linkjes bij die club. Tssss….
swaentje71 wijzigde dit bericht op 24-08-2021 16:29
Reden: Ze zijn erg anti rechtstreekse linkjes bij die club
17.70% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven