Keuze maken master/uni
dinsdag 28 mei 2019 om 17:43
Goedemiddag,
Hopelijk zijn hier mensen die kunnen en willen helpen.
Ik wil in september weer heel graag gaan studeren. Nu twijfel ik enorm tussen twee studies; Nutritional Epidemiology and Public Health in Wageningen en Natuur- en milieuwetenschappen aan de OU.
De eerste sluit het beste aan bij mijn vooropleiding en voor milieuwetenschappen zou ik een schakelprogramma moeten volgen. Beide onderwerpen hebben mijn interesse en ik vind het écht heel moeilijk om te kiezen.
Ik heb natuurlijk al uitgebreid met de studieadviseurs van beide opleidingen gemaild en veel vragen zijn beantwoord, maar ik ben ook benieuwd naar ervaringen.
Zijn er hier mensen die ervaring met een van de opleidingen of de universiteiten hebben?
Waar ik ook benieuwd naar ben, is hoe er naar de Open Universiteit gekeken wordt door werkgevers (vooral op gebied research natuur en milieu). Zelf heb ik best een goede indruk van de OU, maar ik lees er verschillende dingen over.
Alvast bedankt!
Hopelijk zijn hier mensen die kunnen en willen helpen.
Ik wil in september weer heel graag gaan studeren. Nu twijfel ik enorm tussen twee studies; Nutritional Epidemiology and Public Health in Wageningen en Natuur- en milieuwetenschappen aan de OU.
De eerste sluit het beste aan bij mijn vooropleiding en voor milieuwetenschappen zou ik een schakelprogramma moeten volgen. Beide onderwerpen hebben mijn interesse en ik vind het écht heel moeilijk om te kiezen.
Ik heb natuurlijk al uitgebreid met de studieadviseurs van beide opleidingen gemaild en veel vragen zijn beantwoord, maar ik ben ook benieuwd naar ervaringen.
Zijn er hier mensen die ervaring met een van de opleidingen of de universiteiten hebben?
Waar ik ook benieuwd naar ben, is hoe er naar de Open Universiteit gekeken wordt door werkgevers (vooral op gebied research natuur en milieu). Zelf heb ik best een goede indruk van de OU, maar ik lees er verschillende dingen over.
Alvast bedankt!
dinsdag 28 mei 2019 om 18:55
+1
Daarnaast heb ik van mijn stagiaires die na het hbo naar Wageningen zijn gegaan altijd begrepen dat er ook nog veel keuze vakken zitten binnen de verschillende opleidingen. Misschien Kun je hiermee wel meer de milieu richting op.
dinsdag 28 mei 2019 om 19:00
Wageningen heeft inderdaad heel veel mogelijkheden om je master zelf samen te stellen. Sommige Masters hebben maar 5 vakken die verplicht zijn, de rest kan je dan aanvullen met vakken uit andere programma's. Zolang je maar duidelijk kan maken waarom je die keuze maakt en het een enigszins passend programma is.
dinsdag 28 mei 2019 om 19:53
Je moet ook bedenken je er later mee wilt doen en welke ervaringen je ook op wilt doen. Studieinhoud is 1, maar daarnaast ga je wel of niet op jezelf wonen, bouw je een netwerk op, doe je stages en een afstudeervak, ga je wel of niet bij een studentenvereniging of studievereniging.
Wat bieden beide op deze vlakken en wat vind je hierin belangrijk?
Wat bieden beide op deze vlakken en wat vind je hierin belangrijk?
dinsdag 28 mei 2019 om 19:56
Bedankt voor deze snelle reacties!
Ja, een poll was een goed idee geweest
Jammer van de OU, ik kreeg een beetje het idee dat ze behoorlijk hoog stonden aangeschreven. Misschien toch niet dan.
Goed idee van de keuzevakken, ik ga eens informeren. Nu moet ik ernaast blijven werken en Wageningen biedt een klein aantal masters online aan. Vraag me af of het hierbij ook mogelijk is, maar dat ga ik navragen!
Ja, een poll was een goed idee geweest
Jammer van de OU, ik kreeg een beetje het idee dat ze behoorlijk hoog stonden aangeschreven. Misschien toch niet dan.
Goed idee van de keuzevakken, ik ga eens informeren. Nu moet ik ernaast blijven werken en Wageningen biedt een klein aantal masters online aan. Vraag me af of het hierbij ook mogelijk is, maar dat ga ik navragen!
dinsdag 28 mei 2019 om 21:20
woensdag 29 mei 2019 om 00:21
Ik zit niet echt in natuur en milieu, maar meer in de medische hoek, maar wel in de research. En voor ons zou de OU master niet veel indruk maken. Onderzoek doen leer je alleen door het te doen, en daar zijn stages van groot belang. Die lijken volledig te ontbreken, en dan kun je wat mij betreft al niet over een research master spreken. Ik zou eigenlijk ook niet weten hoe je dagelijks contact met anderen over onderzoek (opzet, aanpak, literatuur enz) kunt vervangen in afstandsonderwijs. Een puur theoretisch vak, dat snap ik wel. Maar als het ook praktischer wordt, vind ik het lastig. Een beetje zoals je ook moeilijk geneeskunde volledig als e-learning kunt doen. De meeste mensen hebben toch graag een dokter die al eens een patiënt in levende lijve heeft gezien.
Wageningen heeft qua onderzoek zeker een goede reputatie, hoewel ik minder bekend ben met de specifieke studie.
Overigens: als studies behoorlijk verwant zijn, maakt het soms niet eens echt uit weke je doet. In mijn onderzoeksgroep zitten mensen met als achtergrond geneeskunde, (medische) biologie, tandheelkunde, farmacie en moleculaire wetenschappen. En die zouden vrijwel allemaal op elkaars baan hebben kunnen solliciteren. Het zijn ook juist de keuzes die je maakt tijdens de studie die een richting bepalen (bv welke stage).
Wageningen heeft qua onderzoek zeker een goede reputatie, hoewel ik minder bekend ben met de specifieke studie.
Overigens: als studies behoorlijk verwant zijn, maakt het soms niet eens echt uit weke je doet. In mijn onderzoeksgroep zitten mensen met als achtergrond geneeskunde, (medische) biologie, tandheelkunde, farmacie en moleculaire wetenschappen. En die zouden vrijwel allemaal op elkaars baan hebben kunnen solliciteren. Het zijn ook juist de keuzes die je maakt tijdens de studie die een richting bepalen (bv welke stage).
vrijdag 31 mei 2019 om 20:22
Je bedoelt dat je een online master zou willen doen? Dat moet je echt liggen hoor, is niet te vergelijken met het volgen van een "gewone" master. Althans, in Wageningen niet. Ik adviseer je dan ook je goed te laten voorlichten hierover door de desbetreffende studieadviseur!
zaterdag 1 juni 2019 om 14:45
Ja dat klopt, ben jij bekend met deze master?LuckyDucky_001 schreef: ↑31-05-2019 20:22Je bedoelt dat je een online master zou willen doen? Dat moet je echt liggen hoor, is niet te vergelijken met het volgen van een "gewone" master. Althans, in Wageningen niet. Ik adviseer je dan ook je goed te laten voorlichten hierover door de desbetreffende studieadviseur!
En wat bedoel je precies dat het niet te vergelijken is, qua niveau bedoel je?
Met een studieadviseur heb ik al even contact gehad.
zondag 2 juni 2019 om 08:43
Niet zozeer met die master, maar wel de WUR.
Doorgaans heb je in Wageningen juist (heel) veel contacturen en ik weet dat dit bij online masters toch heel anders is. Het is minder makkelijk communiceren met docenten en studenten, wat ik van studenten hoor die wel zo'n master hebben gevolgd. Dat moet je echt liggen.
maandag 3 juni 2019 om 06:58
klopt in Wageningen veel contact en praktijk uren. Die studies waar je maar een paar uur per week op hoeft te draven die kennen ze daar niet.
bij fulltime heb je in periode1,2,5 (en soms 6) 1 ochtend en 1 middag vak. Wat er op neer kwam dat er iedere dag wel iets is. In periode 3 en 4 ( 4 weekse periode) zijn de vakken fulltime.
bij fulltime heb je in periode1,2,5 (en soms 6) 1 ochtend en 1 middag vak. Wat er op neer kwam dat er iedere dag wel iets is. In periode 3 en 4 ( 4 weekse periode) zijn de vakken fulltime.