Werk & Studie alle pijlers

Keuzes, wat vinden jullie hiervan?

04-11-2009 16:25 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gisteren heb ik een gesprek gehad met mijn leidinggevende omdat ik een cursus wilde volgen. Het is namelijk voor mij op dit moment financieel niet mogelijk om een HBO-opleiding te beginnen en dmv die cursus hoopte ik wat beter voorbereid te zijn op een HBO-opleiding in de toekomst. Het was dan ook een grote verrassing toen hij zei dat ik ook gewoon een HBO-opleiding kon gaan doen en dat het bedrijf dat wilde betalen.

In eerste instantie wilde ik duaal Management Economie en Recht gaan doen maar op dit moment is het niveau van mijn huidige werk niet hoog genoeg om dit te combineren. Mijn leidinggevende vroeg of ik secretaresse wilde worden bij een ander onderdeel van het bedrijf. Ik heb een MBO4 diploma voor secretaresse maar dit is niet wat ik uiteindelijk wil. En ik heb het ontzettend naar m'n zin in m'n huidige functie. Dus ik denk er over na om de baan af te slaan en dan deeltijd de studie te gaan volgen.

Ik ben nog niet helemaal zeker van mijn zaak en ben dan ook erg benieuwd wat jullie hiervan vinden.
Maar wat zijn de opties?

1. Baan als secretaresse, zonder aanvullende opleiding?

2. Andere opleiding, ideeen?
Je bedoelt of je de opleiding moet gaan doen of niet...

Tja, er zijn veel voordelen aan een duaalopleiding maar ook aan je plek waar je het goed naar he zin hebt.

Zet eens een rijtje voors en tegens hier.....
Nee echt?
De opties zijn:

1. baan als secretaresse en dan duaal gaan studeren

2. huidige baan en deeltijd studeren

En mijn leidinggevende heeft aangegeven dat hij eventueel mijn functie wel wat wil ophogen. Ik neem aan dat hij dan aan secretarieele taken denkt. En ik denk dat het niveau dan alsnog niet hoog genoeg ligt. Ik heb vanmiddag mijn leidinggevende gebeld en zijn voicemail ingesproken. Ik wil namelijk nog wel graag weten welke werkzaamheden hij daarbij voor zich ziet. Ik was gisteren gewoon te shocked om nog logisch na te denken. Kom je voor een cursus, krijg je iets veeel beters aangeboden!
Welke eisen stelt het opleidingsinstituut aan je functie?
Oke, je wil gaan studeren begrijp ik. maar je hebt het goed op je plek dus dat is ook wel iets wat je bindt lijkt mij.

Goed bespreken wat jouw taken zijn en kijken welk soort traject voor jou handig en passend is.
Nee echt?
Ik ben opgeleid als secretaresse maar ik wil die HBO studie gaan doen omdat ik heb bedacht dat ik toch niet verder wil als secretaresse. Ik heb het een tijdje gedaan maar ik vond het toch niet zo leuk. Als ik voor optie 1 ga dan heb ik wel de fijnste methode (duaal) maar niet het leuke werk.

Als ik voor optie 2 ga dan blijf ik gewoon het werk doen wat ik op dit moment doe. Maar dan ga ik wel voor een zwaardere methode (deeltijd). Ik ben absoluut niet te lui maar ik vraag me af of ik dat wel aan kan.

Ook zit ik dan met de studiefinanciering. De eerste 2 jaar krijg ik namelijk van mijn werk maar de andere 2 jaar moet ik zelf betalen. Als ik duaal ga studeren krijg ik studiefinanciering maar als ik deeltijd ga studeren dan krijg ik dat niet.
Ik heb vorig jaar al een intakegesprek gehad voor de opleiding die ik wil gaan doen. Op dat moment had ik geen werk en er is mij uitgelegd naar wat voor werk ik op zoek moest gaan. In het eerste jaar voldoet een administratief ondersteunende functie. Het was ontzettend moeilijk om werk te vinden en ik ben nu aan het werk als receptioniste. Maar ik heb ook administratieve taken.
Wil hij je niet juist als secretaresse laten werken zodat de functie niet te zwaar is en de combi werk/studie wel haalbaar is, in plaats van dat je door je werk in de problemen komt met de studie? Heb je gevraagd naar zijn motivatie voor de functiewissel? (ik weet niet wat zwaarder is, receptioniste of secretaresse? maar kan zoiets meespelen? Dat de ene functie beter met duaal combineert dan de andere?)
Ja, Zwieber, daar dacht ik ook aan.

Als je voor optie 1 gaat krijg je studiefinanciering en kun je je waarschijnlijk beter concentreren op je studie. Dit lijkt mij de lange termijn toch echt de beste optie.
Ik doe MER in deeltijd en bij mij in de klas zit iemand die secretaresse is. Doordat ze dicht bij de directie zit als stafafdeling kan ze wel aardig meepraten en feeling hebben met de vakken die voorbij komen. Maar goed, de lichting waar ik in zit is de lichting die geen relevante werkomgeving hoeft te hebben. Al ben je cassiere, dan kan je nog de opleiding volgen, je moet dan alleen nog extra aanvullende stage lopen in het 4e jaar.

De lichting die er nu aan komt is 1 jaar korter (dus 3 jaar) maar die moeten een relevante werkomgeving hebben. En dan kom je er dus niet als secretaresse. Van belang is het dus wat jou opleiding vereist aan aanbevolen werkomgeving! En of het dus voldoende is om jou huidige functie wat op te hogen, of dat je dan nog steeds te kort komt.

Ik zou kijken naar wat je op langere termijn beter uit komt en meer oplevert en niet de korte termijn. Tenslotte doe je nu de investering in iets wat zich later ongetwijfeld terug zal betalen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven