Kind ziek - manager boos
dinsdag 28 november 2017 om 20:44
Advies gevraagd
Sinds zondagavond is een van mijn dochters ziek (8 maanden). Veel hoesten, verkouden en verhoging. Gisteren ging ze naar oma toe en konden man en ik gewoon werken. Aan het eind vd dag liet schoonmoeder weten dat het nog niet erg denderend ging. Omdat ze vandaag naar het kdv moest en oma een dagje weg zou zijn heb ik toen al mijn manager geappt (was 17:30 uur en hij zat nog in een meeting) om te zeggen dat mijn dochter nog verhoging had en ik daardoor mogelijk morgen niet kon komen werken / wellicht onverwachts weg zou moeten. Vannacht was een en al gespook en ja hoor, vanochtend verhoging. Ik belde daarom mijn manager om de situatie uit te leggen (dat ik dus niet naar het werk kon komen) Als reactie kreeg ik dat hij niet begreep waarom het bedrijf eronder moest lijden om het feit dat ik een ziek kind had. Toen ik uitlegde dat het biet anders kon omdat mijn schoonouders er niet zijn en het kdv niet akkoord gaat wanneer je een kind met koorts brengt, was zijn antwoord dat hij niet begreep waarom het altijd de vrouw moest zijn die dan voor het kind ging zorgen. Ik legde uit dat mijn man ook meerdere keren heeft ingesprongen maar ik hem dat niet kenbaar had gemaakt aangezien het dan al opgelost was. Hij sloot af met "dat ik dan maar voor mijn kind moest gaan zorgen". Ik voel me hier heel vervelend onder. Ik heb een kantoorbaan en werk in een team. We draaien allemaal veel overuren. Overigens kunnen we gewoon op de schijven en mail vanuit huis. Ik heb tussen de bedrijven door ook gewerkt. Tijdens het gesprek ook aangegeven dat ik de meest urgente zaken tussendoor zou oppakken.
Wat vinden jullie van de reactie van de manager en hoe had ik dit kunnen voorkomen denken jullie?
Sinds zondagavond is een van mijn dochters ziek (8 maanden). Veel hoesten, verkouden en verhoging. Gisteren ging ze naar oma toe en konden man en ik gewoon werken. Aan het eind vd dag liet schoonmoeder weten dat het nog niet erg denderend ging. Omdat ze vandaag naar het kdv moest en oma een dagje weg zou zijn heb ik toen al mijn manager geappt (was 17:30 uur en hij zat nog in een meeting) om te zeggen dat mijn dochter nog verhoging had en ik daardoor mogelijk morgen niet kon komen werken / wellicht onverwachts weg zou moeten. Vannacht was een en al gespook en ja hoor, vanochtend verhoging. Ik belde daarom mijn manager om de situatie uit te leggen (dat ik dus niet naar het werk kon komen) Als reactie kreeg ik dat hij niet begreep waarom het bedrijf eronder moest lijden om het feit dat ik een ziek kind had. Toen ik uitlegde dat het biet anders kon omdat mijn schoonouders er niet zijn en het kdv niet akkoord gaat wanneer je een kind met koorts brengt, was zijn antwoord dat hij niet begreep waarom het altijd de vrouw moest zijn die dan voor het kind ging zorgen. Ik legde uit dat mijn man ook meerdere keren heeft ingesprongen maar ik hem dat niet kenbaar had gemaakt aangezien het dan al opgelost was. Hij sloot af met "dat ik dan maar voor mijn kind moest gaan zorgen". Ik voel me hier heel vervelend onder. Ik heb een kantoorbaan en werk in een team. We draaien allemaal veel overuren. Overigens kunnen we gewoon op de schijven en mail vanuit huis. Ik heb tussen de bedrijven door ook gewerkt. Tijdens het gesprek ook aangegeven dat ik de meest urgente zaken tussendoor zou oppakken.
Wat vinden jullie van de reactie van de manager en hoe had ik dit kunnen voorkomen denken jullie?
dinsdag 28 november 2017 om 21:03
Je hebt het over een probleem van je (jullie) werkgever dat door je (jullie) werkgever op jouw (jullie) schouders wordt gelegd.
Echt vreselijk asociaal. Het niet beschikbaar zijn van een werknemer is het probleem van de werkgever, niet van de werknemer.
dinsdag 28 november 2017 om 21:03
Dat bedoel ik.
Als je als werknemer nooit je werkgever wilt belasten met je kinderen, moet je geen kinderen krijgen. Overigens, als je als werkgever geen last wil hebben van werknemers met kinderen, moet je geen werknemers met kinderen, kinderwens en pakweg tussen de 20 en 50 aannemen
Er zullen áltijd situaties zijn waar de werkgever er wel last van heeft. Je kan zieke kinderen nu eenmaal nergens dumpen, niet bij oma, niet bij KDV, niet bij een gastouder. In die gevallen zul je er toch écht zelf voor moeten zorgen. TO geeft aan dat ze dat afwisselt met haar man, en tijdens haar beurt vanuit huis werkt.
Wat kan ze nog meer doen? Baby in bed leggen en dan maar op hoop van zegen achter laten?
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor!
dinsdag 28 november 2017 om 21:05
Yup.
Zeg dat nog maar eens als er geen vervangers te krijgen zijn en vier van de acht groepen onbemand zijn.
Dat hélpt dan echt.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
dinsdag 28 november 2017 om 21:06
Hier wisselen we af, degene die belangrijke afspraken heeft of iets dringends op het werk gaat werken en de ander niet. Neem je verlof. Meestal is het goed te verdelen. In noodgevallen schakelen we oma is, maar die woont op een stukje reizen.
Net als in schoolvakanties, we schuiven wat, verdelen het en eigenlijk nooit gezeur.
Werkgevers hebben er gewoon begrip voor.
De meeste mensen hebben kinderen en ja die zijn wel eens ziek.
Vaders kunnen net zo goed bij hun zieke kind blijven als moeders, maar als je het verdeelt ziet je werkgever ook dat je je best doet met de situatie. Als daar alsnog geen begrip voor is is het een snertwerkgever.
Net als in schoolvakanties, we schuiven wat, verdelen het en eigenlijk nooit gezeur.
Werkgevers hebben er gewoon begrip voor.
De meeste mensen hebben kinderen en ja die zijn wel eens ziek.
Vaders kunnen net zo goed bij hun zieke kind blijven als moeders, maar als je het verdeelt ziet je werkgever ook dat je je best doet met de situatie. Als daar alsnog geen begrip voor is is het een snertwerkgever.
Ab imo pectore
dinsdag 28 november 2017 om 21:07
Misschien in sommige situaties wel. Maar soms zal TO toch voor haar zieke kind thuis moeten blijven, met kind naar de dokter moeten etc etc.
Ze lost het nu samen met haar man op, lijkt me ook prima.
dinsdag 28 november 2017 om 21:07
dinsdag 28 november 2017 om 21:08
Tja ik begrijp de werkgever wel Een beetje verhoging is sneu en dan ben je er als moeder het liefst bij Maar dan moet je niet gaan werken Je gaat een verplichting aan met je werkgever en jij komt die verplichting niet na Dat is op zich niet zo'n ramp maar wel als je moeder nr 5 bent Net zoals jij blijkbaar geen vangnet hebt heeft hij niet een horde invallers klaar staan. Als je graag wil werken moet je accepteren én regelen dat je kind ziek of niet ziek opgevangen word.
Hoe je het ook went of keert, daar heb je niet altijd een netwerk voor! Als kinderen geweigerd worden op de opvang, kan je nog zo al je schaapjes op het drogen hebben, maar je kind kan nergens heen met dat griepje!
Mijn zoon is ook wel niet zo lekker naar het KDV gegaan. Maar wanneer hij zo ziek was dat hij daar niet heen mocht, waren toch echt man of ik de pineut.
Interviewer: And you see an equivalence between the idea of god and the idea of a fairy or a Leprechaun??? Dawkins: The evidence of both is equally poor!
Tsja, ik blijf ook niet bij mijn kind thuis als het verhoging heeft, wel bij koorts, maar een beetje verhoging probeer ik dan toch bij de opvang. Ze kunnen me altijd bellen dat het niet gaat. Het kdv heeft hier dan ook alleen problemen bij koorts, niet bij verhoging.
Maar als jouw kind te ziek is voor opvang (zo komt het nu niet op mij over maar dat kan natuurlijk aan mij liggen, misschien kwam het ook zo op je leidinggevende over, kan dat?), én je hebt geen achterwacht die op kan vangen...Tsja, dan zit er maar 1 ding op en dat is thuisblijven.
Misschien Kun je later nog wel even bespreekbaar maken bij je werkgever dat het echt niet zo tof was hoe hij reageerde. En dan vooral benadrukken dat je regelmatig overwerkt. Misschien had hij gewoon een slechte dag en ziet hij het morgen zonniger in.
Maar als jouw kind te ziek is voor opvang (zo komt het nu niet op mij over maar dat kan natuurlijk aan mij liggen, misschien kwam het ook zo op je leidinggevende over, kan dat?), én je hebt geen achterwacht die op kan vangen...Tsja, dan zit er maar 1 ding op en dat is thuisblijven.
Misschien Kun je later nog wel even bespreekbaar maken bij je werkgever dat het echt niet zo tof was hoe hij reageerde. En dan vooral benadrukken dat je regelmatig overwerkt. Misschien had hij gewoon een slechte dag en ziet hij het morgen zonniger in.
Tja, kinderen worden ziek. Zo lang je niet elke maand een keer thuis blijft voor je kind moet de manager maar niet zeiken.
En leuk en aardig hoor, dat een leidinggevende verwacht dat er altijd maar een vangnet is. Maar als je vangnet een dagje weg is, dan kun je er weinig aan doen he. Mijn baas (en mijn collega's!) weten dat ik er alles aan doe om te kunnen werken. Als dat echt niet kan (zoals vandaag, want een ziek kind) dan wordt er zonder mopperen voor me ingevallen.
Mijn partner is zelfstandige, dus kan vaak thuis blijven als dat echt nodig is. Maar vandaag even niet.
En leuk en aardig hoor, dat een leidinggevende verwacht dat er altijd maar een vangnet is. Maar als je vangnet een dagje weg is, dan kun je er weinig aan doen he. Mijn baas (en mijn collega's!) weten dat ik er alles aan doe om te kunnen werken. Als dat echt niet kan (zoals vandaag, want een ziek kind) dan wordt er zonder mopperen voor me ingevallen.
Mijn partner is zelfstandige, dus kan vaak thuis blijven als dat echt nodig is. Maar vandaag even niet.
dinsdag 28 november 2017 om 21:09
Zeker behalve als het dus vaak gebeurt, zorgverlofdagen zijn nou eenmaal niet onbeperkt.SallySpectra schreef: ↑28-11-2017 21:07Misschien in sommige situaties wel. Maar soms zal TO toch voor haar zieke kind thuis moeten blijven, met kind naar de dokter moeten etc etc.
Ze lost het nu samen met haar man op, lijkt me ook prima.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
dinsdag 28 november 2017 om 21:09
Mijn buren, ouders, vrienden, oppas en eventuele overige mensen aan wie ik mijn zieke kind zou toevertrouwen werken ook gewoon overdag. Nog afgezien dat alle familie sowieso minimaal een uur rijden verderop wonen, en net niet de kant op waar mijn werk is. En dan?
dinsdag 28 november 2017 om 21:10
Vertel, wat is volgens jouw dan wel de oplossing?
dinsdag 28 november 2017 om 21:10
TO, je ziet de tenor van de reacties hier. Stop alsjeblieft met jezelf vervelend voelen. Je hebt je manager op tijd geinformeerd, je hebt gedaan wat je kon om het op te lossen. Aan deze situatie kun jij niets doen en je kunt het niet anders oplossen. Je manager heeft heel lomp gereageerd en kan zich duidelijk niet verplaatsen in deze situatie.
En natuurlijk is het fantastisch als ouders een vangnet hebben maar dat laat ons maar gewoon aan wennen, dat wordt steeds minder. Ik ken weinig mensen die over zo een fantastisch netwerk beschikken (ze zullen er heus wel zijn). Mensen werken. En wie niet (meer) werkt heeft echt andere dingen te doen dan thuis te zitten en te wachten totdat in de omgeving eens een kind ziek is. Oppassen hebben ook opleidingen en banen.
En natuurlijk is het fantastisch als ouders een vangnet hebben maar dat laat ons maar gewoon aan wennen, dat wordt steeds minder. Ik ken weinig mensen die over zo een fantastisch netwerk beschikken (ze zullen er heus wel zijn). Mensen werken. En wie niet (meer) werkt heeft echt andere dingen te doen dan thuis te zitten en te wachten totdat in de omgeving eens een kind ziek is. Oppassen hebben ook opleidingen en banen.
All truly great thoughts are conceived by walking.
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche
dinsdag 28 november 2017 om 21:11
Maar dat is hier toch helemaal niet het geval? TO heeft een kantoorbaan en kan bepaalde dingen vanuit huis doen. Is nogal iets anders dan 25 patiënten moeten afbellen of een klas zonder leerkracht hebben.
Tja TO, soms balen mensen als dingen anders lopen dan gepland. En dus niet alleen jij omdat je kind ziek is, maar dus ook jouw baas omdat jij niet op komt dagen. Kan toch? Je hebt vrij gekregen dus ik zou er niet te zwaar aan tillen.
En als ik jou was zou ik investeren in een netwerk zodat jij gewoon naar je werk kan bij zoiets kleins.
En als ik jou was zou ik investeren in een netwerk zodat jij gewoon naar je werk kan bij zoiets kleins.
Alle dagen? Geen parttimers? En jij werkt ook fulltime?
dinsdag 28 november 2017 om 21:12
Mijn man is week thuis - week weg, maar als onze zoon ziek is, is dat altijd als hij net niet thuis is..
Ik probeer altijd mijn moeder of een van mijn zussen te vragen, vaak lukt dit wel maar niet altijd.
Ik heb mijn zoon een keer bij mijn zus gebracht terwijl hij écht heel ziek was (rotavirus), vervolgens heeft hij z’n neefjes aangestoken en zat mijn zus met de ellende. Daar voelde ik me echt rot over.
Je doet wat je kunt maar soms is er geen andere optie dan zelf thuisblijven. Het is vervelend voor de werkgever, maar persoonlijk vind ik het nog veel vervelender om een ander met mijn zieke kind op te zadelen omdat ik zo nodig moet werken. Het werkt een beetje twee kanten op hè.
Ik probeer altijd mijn moeder of een van mijn zussen te vragen, vaak lukt dit wel maar niet altijd.
Ik heb mijn zoon een keer bij mijn zus gebracht terwijl hij écht heel ziek was (rotavirus), vervolgens heeft hij z’n neefjes aangestoken en zat mijn zus met de ellende. Daar voelde ik me echt rot over.
Je doet wat je kunt maar soms is er geen andere optie dan zelf thuisblijven. Het is vervelend voor de werkgever, maar persoonlijk vind ik het nog veel vervelender om een ander met mijn zieke kind op te zadelen omdat ik zo nodig moet werken. Het werkt een beetje twee kanten op hè.
dinsdag 28 november 2017 om 21:13
Dit. Plus dat menig ziek kind thuis wil zijn, ik zou er zelf ook niet aan moeten denken om dan bij een vage tante op de bank te moeten liggen.
dinsdag 28 november 2017 om 21:13
Nee, klopt.En toch vind ik dat ouders alles geprobeerd moeten hebben voordat ze thuis blijven voor een kind met griep. Eens dus met de teamleider en paar anderen hier en dat wij het niet eens zijn is ook duidelijk.SallySpectra schreef: ↑28-11-2017 21:11Maar dat is hier toch helemaal niet het geval? TO heeft een kantoorbaan en kan bepaalde dingen vanuit huis doen. Is nogal iets anders dan 25 patiënten moeten afbellen of een klas zonder leerkracht hebben.
enn wijzigde dit bericht op 28-11-2017 21:14
0.80% gewijzigd
dinsdag 28 november 2017 om 21:14
Dit valt voor mij onder een bijna vergeten ding dat heet "goed werkgeverschap". Je werkgever heeft mensen in dienst die kinderen krijgen en hier ligt naar mijn idee een stuk sociale en maatschappelijke verantwoording van een werkgever.
All truly great thoughts are conceived by walking.
Friedrich Nietzsche
Friedrich Nietzsche