Werk & Studie alle pijlers

Klantvriendelijkheid echt of nep.

04-11-2019 09:31 134 berichten
Naar aanleiding van een ander topic vraag ik me echt iets af.
Iemand schrijft dat ze het prima vindt dat ze in de horeca een bord eten neerzetten en dat genoeg vindt.
Omdat dat hun werk is.
Naar mijn idee werk je in de horeca omdat je het leuk vindt om met mensen om te gaan en oprechte interesse hebt, niet dat je nepvriendelijk bent in de hoop dat ze nog wat extra's bestellen.
Zo ook in een winkel. Ik hoop toch dat zo'n medewerker me echt wil helpen en desnoods naar een andere winkel verwijst, ipv zelf zoveel mogelijk te verkopen.
Alle reacties Link kopieren
Taralina schreef:
04-11-2019 14:32
Dit snap ik niet. Wat is er mis mee met iemand een fijne dag te wensen?
Dat is toch een logische/fijne afsluiting van het contact dat je met iemand had?
Sommige mensen zoeken gewoon altijd een reden om beledigd te zijn. Ik had kunnen vragen "oh wat vervelend, wilt u er over praten?" en dan hadden ze me toegesnauwd dat ik m'n mond moest houden. En als ik niks had gevraagd was ik onbeschoft en egoïstisch. Tsja.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
Alle reacties Link kopieren
Taralina schreef:
04-11-2019 14:32
Dit snap ik niet. Wat is er mis mee met iemand een fijne dag te wensen?
Dat is toch een logische/fijne afsluiting van het contact dat je met iemand had?
Omdat ze het contact niet fijn vonden, dus de dag verpest heeft. Of omdat ze sowieso geen fijne dag gaan hebben door omstandigheden. Of omdat ze het oppervlakkig vinden dat het altijd maar fijn moet zijn. Een greep uit de gehoorde argumenten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Taralina schreef:
04-11-2019 14:32
Dit snap ik niet. Wat is er mis mee met iemand een fijne dag te wensen?
Dat is toch een logische/fijne afsluiting van het contact dat je met iemand had?
Ik vind zelf "tot ziens" fijner. Want waarom zou je alleen "prettige avond " zeggen en niet "prettige week" ?
Net als bedankt voor het spelen en bedankt voor de koffie, dat vind ik ook raar. Bij de koffie heb je vast al bedankt gezegd toen het werd neergezet, en waarom moet je voor spelen bedanken?
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
04-11-2019 15:23
Omdat ze het contact niet fijn vonden, dus de dag verpest heeft. Of omdat ze sowieso geen fijne dag gaan hebben door omstandigheden. Of omdat ze het oppervlakkig vinden dat het altijd maar fijn moet zijn. Een greep uit de gehoorde argumenten.

Ik probeer doorgaans af te sluiten met iets uit het gesprek, als het even kan. Dus als iemand vertelt dat ze die tafel echt dit weekend moet hebben vanwege een feestje, dan wens ik ze veel plezier.
Heeft iemand door een fout van onze kant een rotdag, dan bied ik eerst een hoop excuses aan, waar ze niks aan hebben, en sluit dan af met; hopelijk gaat de rest wel goed. Ofzo.

Ik zorg er in elk geval altijd voor dat duidelijk is dat ik geluisterd heb. En daar gaat het heel vaak mis. Ik krijg in elk geval nooit commentaar, dus ik neem aan dat het niet al te slecht gaat ;-D .

Tot ziens is geen optie, aan de telefoon...

@Troetel: Bedankt voor het compliment :jump:
ceylon wijzigde dit bericht op 04-11-2019 16:06
4.89% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
pipootje schreef:
04-11-2019 15:55
Ik vind zelf "tot ziens" fijner. Want waarom zou je alleen "prettige avond " zeggen en niet "prettige week" ?
Net als bedankt voor het spelen en bedankt voor de koffie, dat vind ik ook raar. Bij de koffie heb je vast al bedankt gezegd toen het werd neergezet, en waarom moet je voor spelen bedanken?
O dus ik hoef voortaan geen "En nog bedankt voor de koffie" te zeggen tegen de buurvrouw als ik de deur uitloop?
Ik probeer er juist op te letten dat wel te doen. Stom van me.
Ik blijf dat toch doen hoor, voel ik me prettig bij :)
Niq schreef:
04-11-2019 16:01
O dus ik hoef voortaan geen "En nog bedankt voor de koffie" te zeggen tegen de buurvrouw als ik de deur uitloop?
Ik probeer er juist op te letten dat wel te doen. Stom van me.
Dat mag je zelf weten. Maar ik doe het niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat is daar nou weer raar aan om bedankt voor de koffie te zeggen als je weggaat.
Heel normaal hoor.
julius schreef:
04-11-2019 09:39
Een bedrijf doet alsof ze klantvriendelijk zijn omdat ze weten dat dat goed is voor de zaken. De meeste medewerkers doen ook alsof, omdat dat goed is voor hun fooi, of omdat ze dat moeten van het management.

Er zijn maar bijzonder weinig mensen altijd vriendelijk en geïnteresseerd, en degenen die dat wel zijn leren dat heel snel af op het moment dat ze doorkrijgen dat de meeste klanten ongelooflijk nare mensen zijn.
Ik werk met vaste klanten.
De klanten die ik #) %&€ vind, zijn op één hand te tellen en daar ben ik correct tegen, maar niet meer. En als ze zich rottig gedragen, zit ik gelukkig ook in de positie dat ik kan zeggen dat het wel wat minder kan.

De meeste klanten vind ik leuke, vriendelijke mensen en door de tijd heen bouw je wel een band op. Ik weet van contactpersoon X dat ze traint voor de marathon en van contactpersoon Y dat hij net een baby heeft, dus gewoon een kletspraatje als er tijd is, kan ook. Gewoon voor de gezelligheid.
Alle reacties Link kopieren
Zelf werk ik ook in een winkel. En het is ook heel erg, wat je geeft krijg je terug. Als je zelf vrolijk en behulpzaam bent, heb je een veel leukere dag. De klanten zijn ook veel aardiger tegen je. En als je zo werkt, gaan werk dagen ook veel fijner er sneller om!
cemile schreef:
04-11-2019 16:58
Wat is daar nou weer raar aan om bedankt voor de koffie te zeggen als je weggaat.
Heel normaal hoor.
Ja, dat mag je alleen zeggen als je écht uit de grond van je hart dankbaar bent voor de koffie. Anders roep je gewoon: “Opperdepop, ik rot weer op!”
cemile schreef:
04-11-2019 16:58
Wat is daar nou weer raar aan om bedankt voor de koffie te zeggen als je weggaat.
Heel normaal hoor.
Maar waarom moet je dat 2 keer zeggen dan?
pipootje schreef:
04-11-2019 20:47
Maar waarom moet je dat 2 keer zeggen dan?
Niks moet, dan doe je dat toch lekker niet? Dat maakt het nog niet onoprecht als een ander dat wel doet. Als je zoiets zegt bij vertrek, dan bedank je niet alleen letterlijk voor de koffie, maar gewoon voor de gastvrijheid. Maar dat klinkt vaak weer wat formeel.

Al deze dingen zijn gewoon omgangsvormen, in de basis dient het geen enkel nut natuurlijk.
Dat is toch gewoon een beleefdheidsformule om onderlinge relaties te bevestigen, waarmee je voldoet aan sociale conventies? Als ik weg ga bij mijn schoonouders zeg ik ook altijd zoiets. Het is ook een soort vooraankondiging op "doei."
Nitflex schreef:
04-11-2019 20:54
Niks moet, dan doe je dat toch lekker niet? Dat maakt het nog niet onoprecht als een ander dat wel doet. Als je zoiets zegt bij vertrek, dan bedank je niet alleen letterlijk voor de koffie, maar gewoon voor de gastvrijheid. Maar dat klinkt vaak weer wat formeel.

Al deze dingen zijn gewoon omgangsvormen, in de basis dient het geen enkel nut natuurlijk.
En als je een sapje hebt gehad, zeg je het dan ook? :-)
pipootje schreef:
04-11-2019 20:58
En als je een sapje hebt gehad, zeg je het dan ook? :-)
Nee, dan zal ik bij vertrek niet over koffie gaan bazelen nee.

Je neemt alles misschien gewoon te letterlijk. ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik was (bijna) altijd heel vriendelijk tegen onze klanten toen ik in een winkel werkte. Omdat dat in mij zit en ik het leuk vind anderen te helpen. Kreeg vrijwel nooit fooi, is niet gebruikelijk in een winkel.
Je kan wel dank je zeggen als je het voorgeschoteld krijgt, maar je weet niet eens of het te zuipen is.
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp het hele probleem niet zo. Als iemand gewoon verder vriendelijk overkomt, wat maakt het dan uit of iemand nep of echt is op zo'n moment?
Niemand is altijd vrolijk en iedereen heeft wel iemand die ze kunnen schieten, maar als je dat niet laat merken en niet te overdreven chagrijnig of vrolijk doet, dan zie ik echt het probleem niet.
Niq schreef:
04-11-2019 21:29
Je kan wel dank je zeggen als je het voorgeschoteld krijgt, maar je weet niet eens of het te zuipen is.
En als het dus niets was zeg je bij vertrek: “Die koffie kun je voortaan laten zitten hoor, maar afgezien daarvan reuze gezellig. Tot snel!”
dianaf schreef:
04-11-2019 15:23
Omdat ze het contact niet fijn vonden, dus de dag verpest heeft. Of omdat ze sowieso geen fijne dag gaan hebben door omstandigheden. Of omdat ze het oppervlakkig vinden dat het altijd maar fijn moet zijn. Een greep uit de gehoorde argumenten.

Wat een onzin joh, dat is misschien 1 op de 100 mensen die erover zeurt als je hen een prettige dag wenst.
Dat lijkt me toch geen reden om met deze vriendelijkheid te stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik van bedrijven heel vervelend vindt is als de klantvriendelijkheid er heel duidelijk dik ingestudeerd bovenop ligt. En dat je in een telefoongesprek om de twee woorden “mevrouw Achternaam echtgenoot” hoort. Terwijl ik zijn naam nooit gebruikt heb en altijd mijn eigen naam heb gehouden. En als ik dat uitgelegd heb het steeds “mevrouw gruwelijk verkeerd uitgesproken eigen achternaam” is wat ik hoor.

Laat dat klantvriendelijk persoonlijk aanspreken dan maar lekker zitten hoor.
De doorsnee verkoopster of horeca-personeel werkt omdat ie centen nodig heeft en aan 't eind van de maand de huur of zijn hypotheek moet financieren.

Net zoals dat in mijn eigen job is.


Ik verwacht als ik koffie bestel in een café gewoon een koffie. Nothing more. Geen totaal overbodig beleefdheids-gedoe.
En in een winkel wil ik dan weer zo veel mogelijk met rust gelaten worden en zelf rondkijken, behalve bij 't afrekenen. Spaar mij je overbodige veel-te-nep-vrolijk verkoopspraatje, want ik ren gewoon weg en je verkoopt niets.


Ik ga trouwens écht uit eten voor het eten.
Omdat ik honger heb en bijvoorbeeld zin in Marokkaanse tajine die ik zelf niet kan maken.
De inkleding en sfeer is bijzaak, de bediening al helemaal.
Zolang mijn bord en eventueel de drank maar heelhuids op tafel raakt ben ik tevreden.
En smaakt me echt niet dan hou ik dat voor mezelf en zoek volgende keer een ander resto.

(Ooit 1 keer geklaagd in 't buitenland over slechte zure vissoep. Ober lachte mij in mijn gezicht uit. Later hoorde ik toevallig van andere hotelgasten dat zij die soep ook niet te eten vonden. De "verse vissoep" in een vissershaven was dus zowat elke dag zuur.)
minnimouse schreef:
04-11-2019 21:44
Ik begrijp het hele probleem niet zo. Als iemand gewoon verder vriendelijk overkomt, wat maakt het dan uit of iemand nep of echt is op zo'n moment?
Niemand is altijd vrolijk en iedereen heeft wel iemand die ze kunnen schieten, maar als je dat niet laat merken en niet te overdreven chagrijnig of vrolijk doet, dan zie ik echt het probleem niet.
Nou bv in sommige restaurants komen ze echt tig keer vragen of ik wat wil drinken, dat vind ik irritant en nep en alleen voor het geld. Beter schat je in als mensen er behoefte aan hebben of je wacht tot ze een seintje geven.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
05-11-2019 07:31
Nou bv in sommige restaurants komen ze echt tig keer vragen of ik wat wil drinken, dat vind ik irritant en nep en alleen voor het geld. Beter schat je in als mensen er behoefte aan hebben of je wacht tot ze een seintje geven.
In een goed restaurant (en dan bedoel ik niet perse duur) vragen ze of je nog iets wilt drinken als je glas leeg is. Ten eerste omdat de meeste mensen het irritant vinden om personeel in te moeten seinen dat ze nog iets willen (want ze zijn dan nooit in de buurt), ten tweede, de meeste marge zit op het drinken, niet op het eten. Dus meer drinken is gunstiger voor de omzet.
Taralina schreef:
05-11-2019 01:05
Wat een onzin joh, dat is misschien 1 op de 100 mensen die erover zeurt als je hen een prettige dag wenst.
Dat lijkt me toch geen reden om met deze vriendelijkheid te stoppen.

Ik stop er zeker niet mee, maar het was gewoon een antwoord op waarom sommige mensen het vervelend vinden om een fijne dag gewenst te krijgen. ;-)
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven