Werk & Studie alle pijlers

Klantvriendelijkheid echt of nep.

04-11-2019 09:31 134 berichten
Naar aanleiding van een ander topic vraag ik me echt iets af.
Iemand schrijft dat ze het prima vindt dat ze in de horeca een bord eten neerzetten en dat genoeg vindt.
Omdat dat hun werk is.
Naar mijn idee werk je in de horeca omdat je het leuk vindt om met mensen om te gaan en oprechte interesse hebt, niet dat je nepvriendelijk bent in de hoop dat ze nog wat extra's bestellen.
Zo ook in een winkel. Ik hoop toch dat zo'n medewerker me echt wil helpen en desnoods naar een andere winkel verwijst, ipv zelf zoveel mogelijk te verkopen.
makreel schreef:
04-11-2019 09:51
Ik werkte er voor het geld, maar de reden dat ik daar werkte en niet in de leverworstenfabriek is omdat ik het leuk vind om met mensen te werken, te praten en ervoor te zorgen dat ze een leuk etentje hadden. En dat heb je bij leverworsten toch minder. Dus volgens mij ben ik van mezelf wel vriendelijk en gastvrij, anders was die horeca een marteling geweest.
Precies, het moet wel in je zitten, anders ga je echt ziek worden van je werk. En je omgeving van jou.
Lady*Voldemort schreef:
04-11-2019 10:22
Ik denk dat je moeilijk van die mensen kunt verwachten dat ze de hele dag hun klanten bejegenen vanuit intrinsieke naastenliefde, temeer daar je als horecamedewerker je klanten nou eenmaal niet zelf uitkiest. Daarom ben ik zelf al dik tevreden met beroepsmatige beleefdheid.
Eens met dit
makreel schreef:
04-11-2019 09:55
We deden soms wel nep hoor, als er hele vervelende gasten waren werkte het het beste om juist overdreven aardig en beleefd te doen. Die kregen dan het gevoel: worden we nou in de maling genomen? Of hoe zit het hier?
Hahaha, ik zou iemand kunnen bedenken die ik met liefde eens in haar drinkglas zou spugen. Niet dat ik het zou doen, echter oprechte vriendelijkheid zou zij niet van mij ontvangen.
Ceylon schreef:
04-11-2019 10:30
Ik ben zo iemand die mensen echt en oprecht wil helpen. En weet je wat nou zo raar is? Dat ik altijd als beste verkocht, ondanks dat ik daar niet op uit was. In elke winkel waar ik ooit werkte stond ik bovenaan als het ging om het gemiddelde wat klanten uitgaven. En ik heb echt vanalles verkocht.

Nu klantenservice. En ik zit bij een bedrijf dat door andere bedrijven daarvoor ingehuurd wordt. Mijn gesprekken worden gebruikt voor trainingen. Ik luister echt, denk na over een oplossing die past bij het probleem van de klant maar ook binnen de regels valt van wet en bedrijf en als ik van mening ben dat de klant gelijk heeft, ook al staat het bedrijf in zijn recht, nou, wens het bedrijf succes om nog nee te zeggen ;-D . Zolang de klant zelf ook maar aardig en fatsoenlijk blijft doe ik er alles aan om het te regelen.

Ja, ik werk om te leven. Tuurlijk. Maar als ik dan toch moet werken, kan ik het net zo goed zo leuk mogelijk maken voor mezelf. En dat lukt nou eenmaal het beste door gewoon met het goede been uit bed te stappen. Want mijn stralend zoetgevooisde stemmetje trekt de meeste mensen al uit hun bozigheid. En dat maakt het werk voor mij een stuk aangenamer.
Dat merk ik trouwens ook goed aan bepaalde collega´s. Degenen die echt puur komen voor de centen en er eigenlijk geen zin in hebben, hebben doorgaans een kutdag met allemaal vervelende mensen die scheldend aan de lijn hangen. Mij gebeurt dat echt hoogstzelden.

Dus mocht je mij ooit aan de lijn krijgen, nou, mijn interesse is oprecht.
Daar twijfel ik geen seconde aan!
Sterker......ik was laatst in een zaak, had te maken met een verkoopster, en dacht stiekem dat jij het had kunnen zijn. Helemaal het beeld dat ik van jou heb. Als je in real net zo respectvol communiceert zul jij vele klanten blij maken. Of dat nou door middel van de verkoop van een meubelstuk, een verzekering of een auto is.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
04-11-2019 11:37
Hahaha, ik zou iemand kunnen bedenken die ik met liefde eens in haar drinkglas zou spugen. Niet dat ik het zou doen, echter oprechte vriendelijkheid zou zij niet van mij ontvangen.
Zoiets naars zou ik niet doen. Wel willen, maar niet echt doen.

Neehoor, ik bedoel geloof ik wat Bladora ook schreef: dan deden we extra formeel en beleefd, geen eeeeeeeeenkel probleem om te regelen, dat doe ik graag even voor u, eet u smakelijk, geniet ervan. Een beetje over de top en vooral zo dat er echt helemaal niks op aan te merken was.
Wat eten we vanavond?
makreel schreef:
04-11-2019 12:12
Zoiets naars zou ik niet doen. Wel willen, maar niet echt doen.

Neehoor, ik bedoel geloof ik wat Bladora ook schreef: dan deden we extra formeel en beleefd, geen eeeeeeeeenkel probleem om te regelen, dat doe ik graag even voor u, eet u smakelijk, geniet ervan. Een beetje over de top en vooral zo dat er echt helemaal niks op aan te merken was.
Ik ook niet, dat schrijf ik. Ik fantaseer heel graag, echter heb echt wel een moreel kompas dat werkt.
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
04-11-2019 12:13
Ik ook niet, dat schrijf ik. Ik fantaseer heel graag, echter heb echt wel een moreel kompas dat werkt.
Zijn wel collega's in de bediening die er niet te mooi voor zijn hoor!
Wat eten we vanavond?
Dat betwijfel ik niet. Denk dat we niet alles willen weten wat er achter onze rug gebeurd. Zie en hoor het zelf ook, collega’s die een klant compleet de grond inboren. Enkel omdat ze een brilletje niet mooi vinden. Of de handtas. Bijvoorbeeld.
Overigens spreek ik hen er op aan. Of ze over een collega of een klant een misplaatste opmerking maken, ik zeg er wat van.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
04-11-2019 09:43
Daarom vind ik het leuk als ze geen standaardzinnen zeggen maar iets wat spontaan opkomt.
Ik werk in de horeca en ik zie zo ontzettend veel mensen op een dag. Ik kan niet bij iedereen een leuke originele opmerking bedenken. En soms zijn gasten ook gewoon vervelend en dan heb ik zeker een neplach.
Alle reacties Link kopieren
Dit is toch gewoon een situatie waarvoor "bijt niet in de hand die je voedt" van toepassing is? Toen ik als student in een (dure) winkel werkte was ik oprecht vriendelijk en met sommige klanten was het contact ook gewoon leuk en waren de mensen vriendelijk. Maar natuurlijk heb je heel af en toe klanten die dat niet zijn (om wat voor reden dan ook). Dan blijf je gepast vriendelijk, althans beleefd, omdat je afhankelijk bent van je klanten en van je baan. Dit is voor andere takken van sport: horeca, zorg, etc, niet anders. En als dat nep is, so be it, maar ik zie niet in waarom je in discussie zou gaan of vervelend terug zou doen als dat niet je plaats is. Als jouw plaats achter de toonbank is, dan gedraag je je net iets anders dan in ander sociaal verkeer.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben begonnen als baliemedewerkster bij een uitkering gevende instantie, klantvriendelijk zijn was een vereiste, ik begon daar vol goede moed, maar 3 maanden later was ik net zo een hork als mijn andere collega's, en daarnaast als mens heb je gewoon wel eens je dag niet, en dan is het gewoon lastig om dan met een grote tandpasta reclame glimlach mensen welkom te heten
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Ik vind het naief om te denken dat een verkoopster of iemand die in de Horec werkt altijd vrolijk en ad rem is.
Ik heb lang op een kinderdagverblijf gewerkt en daar hadden we echt niet altijd zin om met ouders te praten. Maar het hoort bij het werk dus deed je leuk. Je wil niet weten wat er achter de rug van de ouders om wordt gezegd (en gedaan). Dat vind ik dan weer echt niet kunnen en zei ik ook altijd wat van.

Ik zou dan ook nooit huisarts kunnen worden. Altijd maar klagende mensen. Dan moet je ook geïntresseerd kunnen blijven doen.
tni
anoniem_64c635cf8decf wijzigde dit bericht op 04-11-2019 14:14
98.45% gewijzigd
Er zijn ook mensen waartegen ik aardig doe terwijl ik ze niet leuk vind hoor, maar dat hoort er gewoon bij.
Net als jij vast ook aardig zal doen tegen mensen waar jij een hekel aan zal hebben. Die ene kassajuffrouw bijvoorbeeld.
Alle reacties Link kopieren
cranberryjuice schreef:
04-11-2019 09:37
Ik vind het maar nep. Als je mij fijne dag wenst wens je me dan écht een fijne dag of zeg je dat omdat je dit moet zeggen van je baas.
Je weet het niet dus denk je meteen dat het nep is?
Je kan ook anders in het leven staan en er van uit gaan dat het gemeend is.
Ttroeteltje schreef:
04-11-2019 11:29
Er schrijven in dit topic trouwens forummers mee waarvan ik eerlijk gezegd betwijfel of ze weten wat het is om vriendelijk te communiceren. Gezien hun algehele manier van schrijven en ergeren hier verdenk ik ze ervan dat ze totaal niet vriendelijk, warm of gastvrij kunnen zijn. Gewoonweg niet weten hoe, want het zit echt niet in ze. Of ze faken hier juist de boel bij elkaar en zijn in real heel leuk.
Jammer weer dit.
Alle reacties Link kopieren
Zelfs als verzorgende lijk ik super meedenkend. Ik vind mn werk oprecht na 30 jaar nog steeds leuk maar als ik nadat ik de gevraagde zorg verleend heb uit mezelf vraag of ze nog iets willen eten/ drinken/pijnstilling/ tepelhoedjes/tepelzalf/ kraam of ijsverband/ kruik/ dekens/ licht of verwarming aan / uit willen is dat vooral om opnieuw bellen te voorkomen (en voor mezelf dus steeds maar weer heen en weer lopen)
Alle reacties Link kopieren
Ttroeteltje schreef:
04-11-2019 13:01
Dat betwijfel ik niet. Denk dat we niet alles willen weten wat er achter onze rug gebeurd. Zie en hoor het zelf ook, collega’s die een klant compleet de grond inboren. Enkel omdat ze een brilletje niet mooi vinden. Of de handtas. Bijvoorbeeld.
Een kennis van me was laatst aan het klagen. Hij had een uitbrander gekregen op zijn werk (kleine kledingwinkel). Er was een klant geweest, en toen de klant weg was hadden hij en een collega luidkeels die klant af staan te kraken. Alleen was er op dat moment een mystery shopper aanwezig geweest, die dat door had gegeven aan zijn baas, en die was flink boos geworden. Kennis vond dat dat wel moest kunnen, want het was een lastige klant. Ik gaf de baas groot gelijk.

Het is echt vervelend als klanten moeilijk doen om niks en ik snap ook dat je dan bij je collega's gaat klagen, maar kom op, doe dat even in de kantine, en ga niet lopen zeiken over het uiterlijk van die klant.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
butterfly- schreef:
04-11-2019 13:07
Ik werk in de horeca en ik zie zo ontzettend veel mensen op een dag. Ik kan niet bij iedereen een leuke originele opmerking bedenken. En soms zijn gasten ook gewoon vervelend en dan heb ik zeker een neplach.
En soms heb je maar te zeggen wat je opgedragen krijgt. Ik heb in een winkel gewerkt en wij moesten bepaalde standaardzinnen gebruiken.
Ik denk dat zo'n houding veel zegt over hoe iemand zelf in zijn werk staat.
Uiteraard wil ik geld verdienen, maar al vanaf jongsaf ben ik erachter dat mijn dag een stuk sneller voorbijgaat en leuker verloopt als ik verbinding heb met de mensen om me heen.
Dus in mijn werk deed ik dat ook en ik merk dat veel mensen dat hebben, een vriendelijke houding en behulpzaam zijn.
Ik geef er soms les in en je merkt dat veel jonge mensen zich er een beetje voor schamen, plezier op je werk hebben en mensen willen helpen. Blijkbaar wordt dat als sloom en sukkelig gezien.
Alle reacties Link kopieren
Maechtje schreef:
04-11-2019 13:28
Een kennis van me was laatst aan het klagen. Hij had een uitbrander gekregen op zijn werk (kleine kledingwinkel). Er was een klant geweest, en toen de klant weg was hadden hij en een collega luidkeels die klant af staan te kraken. Alleen was er op dat moment een mystery shopper aanwezig geweest, die dat door had gegeven aan zijn baas, en die was flink boos geworden. Kennis vond dat dat wel moest kunnen, want het was een lastige klant. Ik gaf de baas groot gelijk.

Het is echt vervelend als klanten moeilijk doen om niks en ik snap ook dat je dan bij je collega's gaat klagen, maar kom op, doe dat even in de kantine, en ga niet lopen zeiken over het uiterlijk van die klant.
Klagen over klanten moet idd ook gewoon kunnen, maar dan wel zo dat klanten er geen last van hebben. Dat doen terwijl er meer klanten zijn, is gewoon onprofessioneel.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
butterfly- schreef:
04-11-2019 13:07
Ik werk in de horeca en ik zie zo ontzettend veel mensen op een dag. Ik kan niet bij iedereen een leuke originele opmerking bedenken. En soms zijn gasten ook gewoon vervelend en dan heb ik zeker een neplach.
Voordeel van werken met dementerende bejaarden (wat ik ook ooit deed): dan kun je 20x per dag dezelfde grap maken en ze vinden het elke keer weer lollig :-D Op een gegeven moment wist ik precies wie welke grap leuk vond.

Ik weet niet of dit heel gemeen klinkt, maar zo bedoel ik het beslist niet! Ik vond het wel leuk om die mensen te kunnen laten lachen.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
In een dienstverlenende functie heb je tien keer meer aan mensen die goed kunnen faken dan aan mensen die het de hele tijd maar hun tijdelijke humeur laten meespelen.

Zolang het maar overtuigend overkomt, hoef je het echt niet altijd te menen. Al wordt het daar voor jezelf wel leuker van.

Jezelf zijn wordt zwaar overschat.
Maechtje schreef:
04-11-2019 10:55
Dit dus. Toen ik nog in de retail werkte kreeg ik ook wel eens de wind van voren als ik iemand een fijne dag wenste. Alsof ik dat kon ruiken... Maar het soort mensen wat dit doet is ook het soort wat dan ook weer boos wordt als je ze géén fijne dag wenst, dus dan doe je het toch nooit goed.

Dit snap ik niet. Wat is er mis mee met iemand een fijne dag te wensen?
Dat is toch een logische/fijne afsluiting van het contact dat je met iemand had?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven