Werk & Studie alle pijlers

Klantvriendelijkheid echt of nep.

04-11-2019 09:31 134 berichten
Naar aanleiding van een ander topic vraag ik me echt iets af.
Iemand schrijft dat ze het prima vindt dat ze in de horeca een bord eten neerzetten en dat genoeg vindt.
Omdat dat hun werk is.
Naar mijn idee werk je in de horeca omdat je het leuk vindt om met mensen om te gaan en oprechte interesse hebt, niet dat je nepvriendelijk bent in de hoop dat ze nog wat extra's bestellen.
Zo ook in een winkel. Ik hoop toch dat zo'n medewerker me echt wil helpen en desnoods naar een andere winkel verwijst, ipv zelf zoveel mogelijk te verkopen.
pipootje schreef:
04-11-2019 09:44
Je begrijpt niet wat ik zeg. Ik zie ook wel dat sommige mensen nep doen. Maar ik begrijp niet dat je zo wil zijn.
Omdat als jij door een chagrijnige kutbek geholpen wordt, je niet meer terugkomt en de betreffende werknemer hoogstwaarschijnlijk ontslagen zal worden en dus geen boodschappen meer kan doen en uiteindelijk dakloos wordt.

Is het nou echt zo moeilijk om te bedenken dat mensen dit doen omdat het van ze verwacht wordt?
Alle reacties Link kopieren
Letsgetlosttonight schreef:
04-11-2019 09:48
Ja je werkt voor het geld. Je werkt daar niet omdat je gezellig met mensen wilt praten en mensen de hele dag oprecht een fijne dag wilt wensen. Dat kan een secundaire reden zijn, maar primair is natuurlijk geld.
Ik werkte er voor het geld, maar de reden dat ik daar werkte en niet in de leverworstenfabriek is omdat ik het leuk vind om met mensen te werken, te praten en ervoor te zorgen dat ze een leuk etentje hadden. En dat heb je bij leverworsten toch minder. Dus volgens mij ben ik van mezelf wel vriendelijk en gastvrij, anders was die horeca een marteling geweest.
Wat eten we vanavond?
pamelacourson schreef:
04-11-2019 09:47
Dit. Ik heb ook in de horeca gewerkt en vond het contact met mensen echt heel leuk. Zelfs als ik een rotdag of -nacht had gehad voor ik moest werken, dan dacht ik daar op mijn werk helemaal niet aan en was ik oprecht vriendelijk. Ik moet zeggen dat de meeste van mijn collega’s ook oprecht aardig waren tegen klanten, een enkeling had de verkeerde baan gekozen en was óf niet aardig, of fake aardig. Als ik in een winkel of restaurant kom, merk ik ook echt wel of iemand echt vriendelijk is of dat het nep is.
Ja precies. Maar dat zal wel aan mij liggen dat ik dat "nep" niet snap.
Net zo min dat ik begrijp dat mijn collega die ik eerder had (zorg) het niet erg vond dat ze lekker op haar reet zat en ik keihard aan het rennen was. Ik snap niet dat je je dan niet vervelend voelt.
Fruity-Pebbles schreef:
04-11-2019 09:49
Omdat als jij door een chagrijnige kutbek geholpen wordt, je niet meer terugkomt en de betreffende werknemer hoogstwaarschijnlijk ontslagen zal worden en dus geen boodschappen meer kan doen en uiteindelijk dakloos wordt.

Is het nou echt zo moeilijk om te bedenken dat mensen dit doen omdat het van ze verwacht wordt?
Waarom moet je chagerijnig zijn tegen mensen die je niets misdaan hebben? Waarom moet dat opgelegd worden dat je dat niet uit jezelf kan?
Alle reacties Link kopieren
We deden soms wel nep hoor, als er hele vervelende gasten waren werkte het het beste om juist overdreven aardig en beleefd te doen. Die kregen dan het gevoel: worden we nou in de maling genomen? Of hoe zit het hier?
Wat eten we vanavond?
pipootje schreef:
04-11-2019 09:44
Je begrijpt niet wat ik zeg. Ik zie ook wel dat sommige mensen nep doen. Maar ik begrijp niet dat je zo wil zijn.

Soms hoort het gewoon bij je werk. Als je het echt niet leuk vindt om met mensen te werken, zijn sommige beroepsgroepen niet geschikt voor je. Maar iedereen heeft weleens een rotdag, heeft slecht geslapen, heeft net slecht nieuws gehad, etc. Ook dan moet je vriendelijk zijn tegen klanten. Tja, dan maar nep.
Alle reacties Link kopieren
cranberryjuice schreef:
04-11-2019 09:37
Ik vind het maar nep. Als je mij fijne dag wenst wens je me dan écht een fijne dag of zeg je dat omdat je dit moet zeggen van je baas.
Als je vind dat je het moet zeggen van je baas, doe je het verkeerde werk.
Letsgetlosttonight schreef:
04-11-2019 09:48
Ja je werkt voor het geld. Je werkt daar niet omdat je gezellig met mensen wilt praten en mensen de hele dag oprecht een fijne dag wilt wensen. Dat kan een secundaire reden zijn, maar primair is natuurlijk geld.
Dat vind ik dus niet.
Alle reacties Link kopieren
Het meeste offline sociale verkeer is aangedikt aan de vrolijke kant.
Damned if I don’t
Ik heb jarenlang aan de telefoon iedereen een prettige dag nog gewenst.

Kon me echt niet schelen of die mensen een leuke dag hadden, verder. Heel soms wel. Maar meestal niet.

Maakt toch niet uit? Omgangsvormen zijn een beetje nep, maar ze houden ons beschaafd en het blijft gezellig.
Alle reacties Link kopieren
Het maakt niet uit of dat het nep of oprecht gemeend is, het is toch fijn dat je vriendelijke wordt geholpen. En niet dat iemand kort af is met een chagrijnige gezicht omdat de auto niet wilde starten.

Mensen kunnen hun geld maar 1 x uitgeven, en dat doe je liever ergens waar je vriendelijk wordt geholpen. Je zou dus gek zijn als bedrijf dat je daar geen gebruik van maakt. Dus verwacht je van je personeel klantvriendelijk is. Hoort bij je werk.

En je moet natuurlijk wel zorgen dat je personeel hebt wat achter je product en organisatie staat, zodat het makkelijker is om klantvriendelijk te zijn.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ik doe vrijwilligerswerk achter de bar in een voetbalkantine. Ik doe dat werk heel graag en ben altijd vriendelijk en maak met iedereen een praatje. Ook met mensen die ik eigenlijk niet mag maar dat mag je natuurlijk nooit laten merken dus ja dan is het nep.
Sara9876 schreef:
04-11-2019 09:55
Als je vind dat je het moet zeggen van je baas, doe je het verkeerde werk.

Wat een onzin.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
04-11-2019 09:39
Toen ik in de horeca werkte, was ik oprecht geïnteresseerd in mensen en wilde ik graag dat ze een fijne avond hadden. Anders had ik het niet vol kunnen houden.
Dat geldt voor al het werk. Als je alleen maar werkt voor het geld, is het leven lang en vervelend.
pamelacourson schreef:
04-11-2019 09:47
Dit. Ik heb ook in de horeca gewerkt en vond het contact met mensen echt heel leuk. Zelfs als ik een rotdag of -nacht had gehad voor ik moest werken, dan dacht ik daar op mijn werk helemaal niet aan en was ik oprecht vriendelijk. Ik moet zeggen dat de meeste van mijn collega’s ook oprecht aardig waren tegen klanten, een enkeling had de verkeerde baan gekozen en was óf niet aardig, of fake aardig. Als ik in een winkel of restaurant kom, merk ik ook echt wel of iemand echt vriendelijk is of dat het nep is.
Dit. Hier ook altijd met ontzettend veel plezier in de horeca gewerkt.
Je ziet het toch als mensen oprecht vrolijk en vriendelijk zijn of dat het gespeeld is? Tenminste ik wel.
nerdopviva schreef:
04-11-2019 09:55
Soms hoort het gewoon bij je werk. Als je het echt niet leuk vindt om met mensen te werken, zijn sommige beroepsgroepen niet geschikt voor je. Maar iedereen heeft weleens een rotdag, heeft slecht geslapen, heeft net slecht nieuws gehad, etc. Ook dan moet je vriendelijk zijn tegen klanten. Tja, dan maar nep.
Dat is niet nep. Die mensen hebben niets met jouw situatie te maken. Dat is wat anders
Alle reacties Link kopieren
Ik werk al m'n hele werkende leven in de horeca, en ben 9 van de 10 keer toch wel oprecht vriendelijk. Ik ben ook zo'n iemand die in een ander hotel loopt en dan heel vriendelijk gasten begroet, en in een kledingwinkel wordt mij ook vaak gevraagd of ik even kan helpen/of ik er werk.

Mijn kracht is wel dat ik na al die jaren gasten wel kan lezen. Als in, welke gast heeft aan wat voor aandacht behoefte. En dat is al winst want dan krijg je goede en leuke interactie. Een zakenman alleen wil een ander soort aandacht dan een verliefd koppeltje, Amerikaanse toeristen die voor het eerst de VS uit zijn willen andere soort aandacht dan doorgewinterde toeristen die al jaren in de stad komen. Enzovoorts.

En sommige gasten zijn gewoon eikels. Ik kies er dan voor om binnen de lijntjes van gastvrijheid ook een eikel te zijn, of ik ben dan overvriendelijk zodat ze zich op een gegeven moment bijna gaan schamen voor hun gedrag.

Helemaal sinds ik manager ben zijn mensen soms te onbeschoft voor woorden tegen me. Ik leer daar alleen maar van. Ik heb alleen 1 grens. Mijn personeel schoffeer of discrimineer je niet. Dan kun je betalen en wegwezen.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
In de restaurants, waar ik graag kom, werkt het personeel ook al lang.
Dar wordt ook beter betaald, dan het schijntje wat vaak in de horeca betaald wordt.
Dat verschil merk je echt.
En in leuke kroegen, krijgt het personeel 3,50 euro per uur. Dan snap ik best, dat ze er meer voor de onderlinge gezelligheid staan, en ook snel van werkplek wisselen
Alle reacties Link kopieren
-Bladora- schreef:
04-11-2019 09:58
En sommige gasten zijn gewoon eikels. Ik kies er dan voor om binnen de lijntjes van gastvrijheid ook een eikel te zijn, of ik ben dan overvriendelijk zodat ze zich op een gegeven moment bijna gaan schamen voor hun gedrag.
Dit bedoelde ik.
Works like a charm.
Wat eten we vanavond?
pipootje schreef:
04-11-2019 09:55
Dat vind ik dus niet.
Wat voor werk doe je zelf?
pipootje schreef:
04-11-2019 09:54
Waarom moet je chagerijnig zijn tegen mensen die je niets misdaan hebben? Waarom moet dat opgelegd worden dat je dat niet uit jezelf kan?
Omdat als ik een slapeloze nacht heb gehad of gewoon met het verkeerde been uit bed ben gestapt alles en iedereen me in de weg loopt of domme opmerkingen maakt.
En mijn werkgever verwacht van me dat ik professioneel ben. Ondanks dat dat niet in mijn contract staat. Dus doe je het uit jezelf, maar het wordt wel van je verwacht.

Ik verbaas me echt dat je dit niet zslf kan bedenken. Je klinkt als een puber die de wereld wil verbeteren
Letsgetlosttonight schreef:
04-11-2019 10:07
Wat voor werk doe je zelf?
Zorg
pipootje schreef:
04-11-2019 09:46
Natuurlijk want geld is veel belangrijker dan mensen??
Het is werk en nog slecht betaald ook.
Doe niet zo dramatisch. :rofl:
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
04-11-2019 09:46
Natuurlijk want geld is veel belangrijker dan mensen??
Op mijn werk wel ja.
En ik heb eigenlijk altijd lachende mensen aan mijn tafeltje. Misschien moet jij eens wat meer lachen en vriendelijk zijn. Krijg je het vast terug. :roll:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven