Werk & Studie alle pijlers

Kreng als directe collega

15-12-2011 19:52 90 berichten
Hoi,

Ik wil even jullie om advies vragen.

Ik heb sinds een jaar een nieuwe directe collega. Ik was vanaf dag 1 " fan" van haar. Super leuke enthousiaste gezellige meid. Tot dat er wat vervelende voorvallentjes gebeurde. Denk bijv. aan opmerkingen als onze baas in de kamer staat van: oh was goed te doen in je vakantie, jij krijgt bijna geen mailtjes?! Of altijd mee gaan in de mening van mijn baas... het slijm druipt er vanaf. Ik weet dat ze bijv. dan een andere mening heeft, want die heeft ze me bijv. daarvoor verteld. Maar nu heeft ze sinds een tijdje een vriend. Harstikke leuk, alleen nu ben ik er achter dat ze dus heel vaak via de mail over mij zit te roddelen met hem!!? Ze is btw net iets boven de 40, het is geen puber. Ik kan in haar mailbox en zij in mijn mailbox, werkgerelateerd, dus beetje dom en kwam hier dus op een gegeven moment achter. Sinds ik de eerste keer een mail over mij zag, blijf ik natuurlijk kijken. Ze maakt me echt belachelijk... zo kwam ik er bijvoorbeeld ook achter, dat ze op mijn vrije dag bij mijn baas is binnengestapt en heeft gezegd dat ze vind dat ze meer moet verdienen omdat ze vindt dat ze meer doet. Dit kwam in haar mailbox tegen naar haar vriend... ik kan hier dus niet echt iets mee doen? Dit is pertinent niet waar btw, ik werk 3 dagen maar werk hier al 15 jaar en draai zowat de hele tent voor mijn gevoel. Nu komt volgende week onze beoordelingsgesprekken er aan. En vandaag zag ik de salarissen die mijn baas heeft geacordeerd... en jullie raden het al. Zij krijgt salarisverhoging en ik niet? Ik ben zooo over de zeik. Niet om die 100 euro, maar omdat ze zich zo anders voordoet dan ze is. Ze schrijft mailtjes naar haar vriend met: Ik moet vrijdag het e.e.a. afmaken verder hou ik me deze week lekker rustig : )....

Ik erger me zo aan dit hele verhaal. Mijn vraag, zal ik open kaart spelen met mijn baas en alles vertellen? Of zou ik me in deze tijd maar rustig houden en niks zeggen....

N.B. ik heb het hele mens nog nooit iets in de weg gelegd, 100% waarheid
Ik vind het heel raar dat jullie elkaars mails kunnen lezen. Is dat wel de bedoeling?
Ja in mijn mail, heb ik een klein mapje en daar in staat de mailbox van haar en mijn 2 bazen. Dat heeft zij ook. Gebeurt wel vaak hoor in mijn soort functies.
quote:Murdoch schreef op 15 december 2011 @ 19:56:

Ik vind het heel raar dat jullie elkaars mails kunnen lezen. Is dat wel de bedoeling?Ik kan ook van meerdere collega's de mail lezen, en dat weten ze. Dus niet slim om privezaken via je werkmail te doen.
Alle reacties Link kopieren
Zou er in ieder geval weinig gewetensbezwaren hebben om die mails te bewaren/printen. Je weet nooit wat ze voor streek uithaalt, wellicht dat je dan een en ander kan weerleggen.

Edit: zeker als jij legaal toegang hebt tot haar mailbox.
Ik wil ook een motto
quote:pilatespas schreef op 15 december 2011 @ 19:58:

Ja in mijn mail, heb ik een klein mapje en daar in staat de mailbox van haar en mijn 2 bazen. Dat heeft zij ook. Gebeurt wel vaak hoor in mijn soort functies.Euh.... ik kan ook in de mail van mijn leidinggevende maar daar zit ik echt niet in te sneupen als ik er niets te zoeken heb.
O sorry, ik ken dat helemaal niet. Dan is het dus puur bedoeld voor zakelijke correspondentie, en ga jij niet over een grens heen als je ze leest? Ik zou in dat geval gewoon naar haar toestappen denk ik.
Ik heb inderdaad nu 2 mails uitgeprint, op advies van een goede vriendin. Dit zijn ook 2 behoorlijke vervelende mails. Eentje waar ze mij zwart maakt en de andere dat ze niks aan het uitvoeren is. Maar ik wil dit eigenlijk liever niet gebruiken, vind ik ook zo kinderachtig...en je weet nooit hoe het loopt dadelijk wordt het nog tegen mij gebruikt. Alhoewel ik wel echt een mega goede band met mijn baas heb.
Het is niet de mail van mijn leidinggevende, maar van mijn directe collega. En ik snuffelde daar eerst nooit in, totdat zij een keer pauze was houden en ik iets nodig had en berichten zag over mij.... zo is het begonnen. En geloof me, daarna kijk je elke dag wel een keer! Het is een soort zelfpijnigende verslaving.
Werkt zij wel full time? Weet je, je komt niet automatisch voor een salarisverhoging in aanmerking omdat je ergens al 15 jaar werkt. Wel als je je werk goed doet, over het algemeen. Of een goede indruk maakr, en dat doet ze blijkbaar.

Ga alsjeblieft niet emotioneel reageren tegen je baas, en ga ook vooral niet klagen. Dat brengt je alleen maar verder van huis.
Zou overigens zeker niet met dat verhaal over loonsverhoging naar je baas stappen, want die vindt blijkbaar dat zij dat verdient. Je zou jezelf dus ongunstig presenteren omdat jij dan de roddelaar bent.
Nee, jij hoeft er niet meteen wat mee te doen. Maar stel dat zij jou straks een achterbakse streek levert, die niet goed te bewijzen is, heb je in ieder geval wat.

En ondertussen gewoon op goede voet blijven met je leidinggevende.
Ik wil ook een motto
Ik zou de mails zeker niet gebruiken in onderhandelingen naar je baas toe. Dat staat wel zo onprofessioneel. Ik zou ze uberbaupt niet gaan gebruiken, maar goed. Je bereikt er zo weinig mee. Ik zou je eerder onbetrouwbaar vinden als medewerker omdat je neust in andermans mail.

De loonsverhoging moet jezelf verdienen. Zelf om vragen en toelichten waarom je denkt dat je het verdient.
Ok thanks Murdoch, daar zit dus zeker wat in. Wat ik al zeg, hoezeer ik ook in mijn recht sta (daar ben ik 100% van overtuigd, heb haar nooit iets in de weg gelegd) kan dit gedoe wel tegen me worden gebruikt als ik ga " roddelen" over haar.

Photini, het gaat mij niet om 100 euro. Wel om het feit dat ze vrij weinig uitvoert, ze mailt bijna heel de dag prive en ze doet net alsof ze verzuipt in het werk. Ik draai wel veel werk door die 3 dagen heen, en ze vraagt echt noooit iets van me over te nemen. Ik vind het ze rot omdat hij zo'n ontzettend verkeerd beeld van haar heeft.
Dat ze soms niet hard werkt heeft er volgens mij niks mee te maken. En roddelen over mijn collega's doe ik ook wel eens tegen mijn vriend, maar ik ben niet zo stom om dat uit te laten komen. Denk dus niet dat je hier met je baas over hoeft te praten.
In deze tijd hoef ik eigenlijk niet eens loonsverhoging, had ik niet eens in de planning... maar het voelt zo onterecht nu. Iemand naast je, die gewoonweg een gemeen karakter heeft komt er nu zo mooi vanaf...

En heb die mails dus uitgeprint, maar zou ook niet weten wat ik er mee moet doen...

Een andere baan zoeken, speelt ook, maar het is zo'n rottijd! Ik heb mijn vaste lasten en dadelijk is alles zo onzeker.
Ze doet jou toch niks aan??

Dacht bij kreng aan echt iets!

Wat kan jou het schelen of zij om verhoging vraagt, daar heb jij niks mee! Niet zo jaloers, zeg.

En boeien dat ze over je schrijft met haar vriend, waar een mens zich al druk om kan maken...
PilatesPas, niet gaan schermen met de mails, maar in een gesprek met je baas aankaarten, dat je het de laatste tijd lastig werken vindt met haar. Dat je ervan baalt dat ze zegt ;'Jij krijgt echt weinig mailtjes binnen he?', omdat jij daarvan het gevoel krijgt minderwaardig te zijn. Dat je niet weet hoe je ermee om moet gaan, en dat je het gevoel krijgt dat ze negatief over je praat naar de baas toe en dat je dat heel vervelend vindt.

Je mag echt wel aangeven aan je baas dat je moeite hebt met je collega, zolang je je niet als roddeltante opstelt, maar als professionele collega die graag een prettige werksfeer heeft.
quote:pilatespas schreef op 15 december 2011 @ 20:10:

In deze tijd hoef ik eigenlijk niet eens loonsverhoging, had ik niet eens in de planning... maar het voelt zo onterecht nu. Iemand naast je, die gewoonweg een gemeen karakter heeft komt er nu zo mooi vanaf...

En heb die mails dus uitgeprint, maar zou ook niet weten wat ik er mee moet doen...

Een andere baan zoeken, speelt ook, maar het is zo'n rottijd! Ik heb mijn vaste lasten en dadelijk is alles zo onzeker.Brutalen hebben de halve wereld. Je kunt er toch gewoon om vragen? Ik zou het ook niet fijn vinden als mijn collega veel meer krijgt dan ik. Maar ik probeer het dan wel zelf. Ik zou de mailtjes bewaren, maar er echt niets mee doen. Weet je als je al een loonsverhoging krijgt dan wil je dat omdat je goed je werk doet niet omdat je collega een kreng is.
Ik roddel natuurlijk ook wel eens over een collega tegen mijn vriend. Maar mails als dat dit:

" ze zit alweer te zeiken over het door ons te bestellen kerstpakket" (ik wilde iets anders bestellen dan haar)

hij zegt: " heb je het kerstpakket van vorig jaar nog niet mee teruggenomen, dat ze het in d'r hol steekt" (die had ik toen alleen besteld, toen was ze er nog niet)

Ik heb deze man zelfs nog nooit ontmoet.......
Is het een idee om haar aan te spreken, evt met de mail in je handen, zodat ze niet kan ontkennen?
Zou je het niet eens een keer met haar bespreken, of is dat nou een heel gek idee?

Hee collega, ik heb je mails gelezen over mij, niet zo leuk wat je schrijft. Heb liever dat je het tegen mij zegt als je kritiek hebt...

Hoeft niet meteen met allerlei boosheid, dreigementen, ruzie e.d. Maar ik vind het een heel rare situatie dat jij haar mail leest (is niet netjes) en zij maar allerlei narigheid over jou blijft beweren (ook niet netjes). En dat daar dan geen openheid over is!! Ech, PRAAT met elkaar.

Kom je er niet uit, DAN is het eens tijd om met de baas te gaan praten.
Ksjenia, wat vindt jij dan een kreng?

Popje1980/Tuorrebout, thanks voor de goede tips. Zet me beiden aan het denken.
Ze weet dat ik gewoon in haar mail kan. Maar ze zal wel niet er vanuit gaan dat ik haar mailtjes naar haar vriend nu lees. Dat is in de basis ook helemaal niet netjes. Alhoewel ik nooit iets op mijn werk heel diepgaand prive mail en heel weinig. Maar geloof me, als je collega heel de dag heeel erg aardig tegen je doet, maar je belachelijk loopt te maken via de mail blijf je kijken.

Ik heb haar al een keer aangesproken. Na de eerste mail die ik had gelezen dat ze achter mijn rug naar mijn baas was gegaan en vond dat ze meer deed. Ik heb haar toen gezegd dat ik het gevoel had dat er misschien iets was, heb toen niet de guts gehad om eerlijk te zeggen dat ik de betreffende mail had gelezen. Had ik dat misschien maar wel gedaan dan had ik nu al die nare mails niet gelezen, want dan had ze dat ws niet gedaan. Haar reactie was toen heel meegaand, dat er niet direct iets was en fijn samenwerkte blablabla.
Dit zeker niet, neem aan dat je zelf wel fantasie hebt...

Je hebt het vast niet zo druk, anders zou je geen prive-mail van haar lezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven