Werk & Studie alle pijlers

Kunstacademie

15-11-2018 17:42 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zou graag de studie fine art/beeldende kunst willen volgen aan de kunstacademie. Ik vroeg me af of iemand ervaringen heeft met bepaalde kunstacademies of een kunstacademie weet waar je het beste tot autonoom beeldend kunstenaar wordt opgeleid.

Ik ben benieuwd naar de reacties :)
Alle reacties Link kopieren
Opvallende naam heb je
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Dat is toch een opleiding dat je opleidt tot beroepswerkeloze? Leuk als hobby maar rijk zal je er niet van worden.
Alle reacties Link kopieren
Ben je al op open dagen geweest? Weet je zeker dat je de richtig autonoom kunstenaar wilt volgen? (Op de meeste KA moet je overigens pas in het tweede jaar een stroming kiezen).

Ik zou denken, als je talent genoeg hebt (en dat is maar voor een klein deel van de mensen weggelegd) dan kom je er met die autonome kunst sowieso wel, en kan je beter een meer 'praktische' richting volgen, zoals onderwijs ofzo, waarmee je tegelijk je baankansen vergroot.

Misschien niet wat je wilt horen, want autonoom staat natuurlijk als het ultieme doel bekend op de KA. Maar uiteindelijk landt van die mensen het grootste deel gewoon achter de kassa, en dan kan je bedenken of je dat wilt, of dus liever al tevoren over een alternatief nadenken. En ook daar je academie op uitzoeken, want de aangeboden praktische richtingen zijn overal anders.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
15-11-2018 19:30
Dat is toch een opleiding datdie je opleidt tot beroepswerkeloze? Leuk als hobby maar rijk zal je er niet van worden.
Gek genoeg zijn er mensen met andere levensdoelen dan rijk worden en hun minachting over anderen ventileren
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
In een ver verleden heb ik dit ook overwogen. Maar toen ik hoorde dat ik met zekerheid geen baan zou gaan vinden, ben ik toch wat anders gaan doen.

Mijn advies is: denk na over wat voor toekomst je wilt.
Alle reacties Link kopieren
Wat JollyRider zegt.
Overigens heeft iedereen die ik ken die Fine Art gedaan heeft een bijzonder leuk, interessant leven en prima inkomen.

Zulke vragen worden zelden gesteld aan iemand die overweegt psychologie of pedagogiek te gaan studeren. Terwijl ik daarvan juist WEL heel veel mensen ken zonder werk, of die uiteindelijk settelen voor iets in een ander werkveld waar ze helemaal niet happy mee zijn.

Belangrijk bij de keuze voor een academie is dat hij bij je past. Er is echt een groot verschil qua sfeer, manier van lesgeven en visie. De best aangeschreven staande academie is niet perse degene die het best bij je past.
Ga vooral naar open dagen, loop eens een dagje mee op verschillende plekken, doorloop de toelatingsexamens. Dan merk je hoe je erin staat en wat je prettig vindt.
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
15-11-2018 19:08
Opvallende naam heb je
Jij vindt de naam Eline Ossenvoort opvallender dan JollyRider???🤣
Waarschijnlijk als je Eline ossevoort door Google slingert vind je haar fb instagram en nog meer persoonlijks. Jollyrider geeft alleen een Viva account.
On topic, als je wordt aangenomen is het uiteindelijk een hbo papiertje waarmee je echt wel iets beters kunt dan achter de kassa. En ja de kans dat je je brood als kunstenaar gaat verdienen is klein, maar er zijn genoeg mensen die uiteindelijk iets heel anders gaan doen dan hun eerste opleiding.
anoniem_64cd0dc304e83 wijzigde dit bericht op 16-11-2018 09:19
Reden: Aanvulling
49.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Je kan het beste de open dagen af gaan. De KA zijn heel verschillende wat betreft sfeer en werkplaatsen. Praat tijdens de open dagen met studenten. Wellicht kan je wat foto’s van je werk laten zien en wat feedback krijgen. Dat is altijd handig voorbij de toelating.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
godfried schreef:
16-11-2018 08:42
Jij vindt de naam Eline Ossenvoort opvallender dan JollyRider???🤣
Ik vind nog opvallender dat je dat niet begrijpt. Lijkt me geen hogere wiskunde
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Gatekeeper* schreef:
15-11-2018 19:30
Dat is toch een opleiding dat je opleidt tot beroepswerkeloze? Leuk als hobby maar rijk zal je er niet van worden.

Gelukkig vraagt ze dat ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat je na de opleiding moeilijk aan een baan kunt komen, daar ben ik me zeker van bewust. Echter houd dit me niet tegen om mijn dromen te volgen en wil ik doen wat ik leuk vind. Wat er in de toekomst gaat gebeuren ga ik me nu niet mee bezig houden, dat zie ik dan wel weer.
Ik weet alleen nog steeds niet of er nog mensen zijn met goeie suggesties?? Ik ben zeker van plan om open dagen te bezoeken en meeloopdagen. Als er toevallig nog mensen zijn met goeie ervaringen of goeie suggesties dan hoor ik het graag😊😊
Alle reacties Link kopieren
ElineOssevoort schreef:
16-11-2018 23:50
Ik weet dat je na de opleiding moeilijk aan een baan kunt komen, daar ben ik me zeker van bewust. Echter houd dit me niet tegen om mijn dromen te volgen en wil ik doen wat ik leuk vind. Wat er in de toekomst gaat gebeuren ga ik me nu niet mee bezig houden, dat zie ik dan wel weer.
Ik weet alleen nog steeds niet of er nog mensen zijn met goeie suggesties?? Ik ben zeker van plan om open dagen te bezoeken en meeloopdagen. Als er toevallig nog mensen zijn met goeie ervaringen of goeie suggesties dan hoor ik het graag😊😊
je moet een school vinden die bij je past
wij kennen jouw niet, dus wij kunnen jou niet adviseren welke school goed bij jou zou passen
dus het is lastig om goeie suggesties te geven
ElineOssevoort schreef:
16-11-2018 23:50
Ik weet dat je na de opleiding moeilijk aan een baan kunt komen, daar ben ik me zeker van bewust. Echter houd dit me niet tegen om mijn dromen te volgen en wil ik doen wat ik leuk vind. Wat er in de toekomst gaat gebeuren ga ik me nu niet mee bezig houden, dat zie ik dan wel weer.
Ik weet alleen nog steeds niet of er nog mensen zijn met goeie suggesties?? Ik ben zeker van plan om open dagen te bezoeken en meeloopdagen. Als er toevallig nog mensen zijn met goeie ervaringen of goeie suggesties dan hoor ik het graag😊😊
Ik vind het aan de ene kant heel goed dat jij je dromen volgt maar aan de andere kant springt deze zin er zo uit. Het ging mij erom welk beeld jij in hoofd hebt, niet of je in de toekomst kan kijken.
Ik probeer (ongevraagd, weet ik zelf ook wel) je te helpen een breeder beeld te schetsen van wat je graag zou willen. Wat je nu wil, is heel duidelijk. Dat is goed, je weet beter wat je wilt dan de meeste ander van je leeftijd. Maar, hoe zie jij jezelf over tien jaar? Zijn de mogelijk consequensies je duidelijk? Ik bedoel het goed.

Overgens hele ander vraag, nog meer offtopic dan het vorige, ben ik heel erg benieuwd naar het soort kunst wat je nu al maakt. :)
Alle reacties Link kopieren
ElineOssevoort schreef:
16-11-2018 23:50
Wat er in de toekomst gaat gebeuren ga ik me nu niet mee bezig houden, dat zie ik dan wel weer.
Dat lijkt me dus wel handig.

Ik ben de laatste die zegt dat je met een opleiding op een academie altijd zonder werk komt te zitten, maar dat valt of staat wel met je mindset.

wat heb je zelf al gedaan om erachter te komen of/ welke academie bij je past?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven