Werk & Studie alle pijlers

Langstudeersboete

02-02-2012 18:31 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe werkt het nu precies met die langstudeerdersboete? Ik studeer nu namelijk in oktober van dit jaar af. Later dan normaal dus. Bij deze studie heb ik dus een aantal maanden studievertraging.

Hiervoor heb ik ook nog 2 maanden een andere studie gedaan en nog een schooljaar nog een andere studie. Tellen die ook allemaal mee? En moet ik daar dan ook een langstudeerdersboete over betalen? En hoe hoog is die dan? Ik heb al op i-net gezocht, maar ik snap er niks van. Op de ene site staat dat die jaren meetellen, maar er staat niet bij of er dan ook per jaar een boete word gerekend of echt per het aantal maanden dat ik ingeschreven heb gestaan. Op wer een een andere site staat weer dat alles als een heel studiejaar word gerekend, dus dat je wanneer je maar 2 maanden hebt ingschreven gestaan je toch voor een heel jaar moet betalen. En dat je dan voor iedere jaar studievertraging een boete moet betalen.

Dat zou dus voor mij betekenen dat ik 9000 euro moet betalen.
Voor volgend jaar s de boete 3063 boven op het wettelijke collegegeld. De boete wordt elk jaar weer aangepast door het ministerie.

Als je maar 2 maanden studeert dan betaal je ook die 2 maanden de langstudeerders boete. (Oftewel als je in 1x betaald krijg je ook restitutie over het langstudeerders deel als je maar bv 2 maanden studeert)

Je bent overigens langstudeerder als je normale 4 jaar en je uitloopjaar (dus 5 jaar HBO Bacheloropleidingen) hebt verbruikt. Je begint in 2012 dus aan je 6 de jaar in.

Doe je een master dan is het 1 jaar normaal, 1 jaar uitloop dus in derde jaar langstudeerder.

Er wordt door DUO ook gekeken naar opleidingen uit het verleden etc etc...

Gr. Anja
brutsel wijzigde dit bericht op 02-02-2012 18:41
Reden: type foutjes
% gewijzigd
Wanneer ben je aan je studie begonnen en hoe lang duurt deze officieel?

Die informatie mis ik even.
quote:Brutsel schreef op 02 februari 2012 @ 18:39:

Als je maar 2 maanden studeert dan betaal je ook die 2 maanden de langstudeerders boete. (Oftewel als je in 1x betaald krijg je ook restitutie over het langstudeerders deel als je maar bv 2 maanden studeert)

Zo heb ik dit niet te horen gekregen van de DUO. Daar zeiden ze als je op 1 oktober ingeschreven staat betaal je voor het hele jaar de langstudeerdersboete, dus niet alleen voor die ene maand.

Als je je voor 1 oktober uitschrijft dat telt het niet mee als een jaar. Verder telt ieder jaar vanaf 1991 dat je stond ingeschreven op 1 oktober bij een HBO of WO instelling mee voor het bepalen van de langstudeerdersboete.
Het is niet voor iedere jaar dat je te lang ingeschreven staat ¤ 3000 euro maar per studiejaar ¤3000. Als je het jaar daarop nog niet klaar bent betaal je weer ¤3000 euro, even de verhogingen buiten beschouwing latende. Zou helemaal mooi zijn als je dan 8 jaar over je studie doet dat je dan 9000 euro betalen en het jaar daarop 12.000.
DUO telt het aantal keer dat je op 1 oktober stond ingeschreven voor een studie. Als dat vaker is dan 4 keer (voor een universitaire bachelor) ben je langstudeerder. Als ik jouw verhaal zo lees is de kans groot dat je vanaf 1 september ingeschreven staat als langstudeerder.

Dit betekent dat je vanaf 1 september 2012 een verhoogd collegegeld betaalt. Als je nog twee maanden nodig hebt om jouw studie af te ronden betaal je twee maanden verhoogd collegegeld (en dus niet voor het hele jaar).

De schade is dus te overzien.
Bij vlagen ben ik geniaal! Helaas is het vandaag windstil.
Raar, volgens de gegevens die we van duo hebben gekregen, ik werk bij een hbo instelling, zijn we verplicht om ook over de boete restitutie te verlenen. Over het deel wat de instelling aan duo moet betalen krijgen we geen teruggave van duo.

Jij betaalt aan je hbo/wo extra 3063, je instelling betaald aan duo aan langstudeerders boete jouw 3063 en de 3063 die de instelling moet betalen ( er wordt dus ruim 6000 boete betaald) stop jij dan krijg jij wel restitutie, maar de instelling moet nog steeds 6000 euro boete aan duo/ het rijk betalen. Voor hbo/ wo instellingen is het dus van groot belang goed onderwijs te geven zodat een student binnen de max tijd is afgestudeerd.

Handig is wel contact op te nemen met je instelling, centrale studentenadministratie, om na te gaan welke indicatie je van duo hebt gekregen voor volgend collegejaar of wat de verwachting is ( ze kunnen dat nl pas zien als je een inschrijfverzoek voor collegejaar 2012/13 hebt wat het voor dat jaar voorlopig is anders moeten ze "gokken" wat je indicatie is)

Het is een superlastige materie ook voor instellingen helaas :( Wel goed dat je je er nu al in verdiept !
Volgend jaar is de boete wettelijk collegeld + 3063

Het jaar er op gaat er weer een indexering over door t rijk, net als de jaarlijkse verhoging van t wettelijk collegeld en zal ook die 3063 ook met enkele percentages omhoog gaan. Hoeveel is nu nog de vraag...
Dan zal de DUO medewerker het wel verkeerd hebben verteld. Het gesprek daar ging namelijk al ontzettend vaag en die man zat mij eerst nog al glazig aan te kijken.

Trouwens wat ontzettend krom dat de instelling ook 3063 moet betalen voor iedere student die een langstudeerders is. Net alsof de instelling daar zoveel invloed op heeft. Meestal zal langstuderen toch voortkomen uit het kiezen van een verkeerde studie en als iemand besluit om de feestende student uit te hangen, wat kan de instelling daar aan doen? Alleen zo snel mogelijk van de studie aftrappen lijkt mij? En wat als de student eerst aan een andere instelling heeft gestudeerd? Lijjkt mij dat dit echt moeilijk is op te brengen voor de instellingen. Dit allemaal onder het mom van goed onderwijs...
Maar hoe tellen ze dat dan vanaf oktober iedere keer? Er zijn namelijk ook veel studies met een februari instroom. Bij mijn 1e studie ben ik in februari begonnen en heb ik me 2 maanden later weer uitgeschreven. Telt dit dan dus helemaal niet mee?

Wat ik me daarnaast dus nu eigenlijk feitelijk afvraag is of je dus:

- Wanneer je niet een geheel studiejaar hebt ingeschreven gestaan, word er dan wel een heel studiejaar boete berekend?

- Tellen al die jaren uit mijn verleden ook mee? Ik zou namelijk over deze studie nu 4, 5 jaar doen, maar ik heb in werkelijkheid al mijn studies opgeteld langer gestudeerd. In totaal 5 jaar en 7 maanden. Bijna 6 jaar dus.

quote:Moonlight82 schreef op 02 februari 2012 @ 18:46:

Wanneer ben je aan je studie begonnen en hoe lang duurt deze officieel?

Die informatie mis ik even.

Deze studie ben ik in 2008 begonnen. Ik zou normaal in juni afgestudeerd moeten zijn.

De studie die ik nu doe is trouwens een hbo bachelor. Ik weet niet of dat wat uitmaakt.
quote:Brutsel schreef op 02 februari 2012 @ 20:39:

Raar, volgens de gegevens die we van duo hebben gekregen, ik werk bij een hbo instelling, zijn we verplicht om ook over de boete restitutie te verlenen. Over het deel wat de instelling aan duo moet betalen krijgen we geen teruggave van duo.

Jij betaalt aan je hbo/wo extra 3063, je instelling betaald aan duo aan langstudeerders boete jouw 3063 en de 3063 die de instelling moet betalen ( er wordt dus ruim 6000 boete betaald) stop jij dan krijg jij wel restitutie, maar de instelling moet nog steeds 6000 euro boete aan duo/ het rijk betalen. Voor hbo/ wo instellingen is het dus van groot belang goed onderwijs te geven zodat een student binnen de max tijd is afgestudeerd.

Handig is wel contact op te nemen met je instelling, centrale studentenadministratie, om na te gaan welke indicatie je van duo hebt gekregen voor volgend collegejaar of wat de verwachting is ( ze kunnen dat nl pas zien als je een inschrijfverzoek voor collegejaar 2012/13 hebt wat het voor dat jaar voorlopig is anders moeten ze "gokken" wat je indicatie is)

Het is een superlastige materie ook voor instellingen helaas :( Wel goed dat je je er nu al in verdiept !Tja ik zal ook wel moeten. Mocht het al zo zijn dat al mijn studiejaren meetellen en alles als 1 studiejaar word berekend (ook al stond ik maar 2 maanden ingeschreven) dan zou het neerkomen op meer dan 9000 euro, dus dan moet ik ook echt nu beginnen met sparen..
Je moet vanaf 1991 ieder jaar tellen dat je je op 1oktober ingeschreven stond bij een HBO of WO instellingen. Al die jaren tellen mee of je nou 1 of 2 maanden die studie hebt gevolgd. Sta je op 1oktober inschreven ben je 1 jaar kwijt. Als jei dus een jaar in de maanden feb, maart, april ingeschreven was maar niet op 1 oktober dan telt het niet mee.

Je mag 5 jaar over je HBO doen, dus vanaf komend studiejaar betaal jij de boete, ieder jaar net zolang tot je klaar bent.
Als je ooit een februari- instroom bent geweest dan telt dat jaar niet mee. Duo telt de inschrijving op 30 september. Als je dus van 1 sept t/m 30 september ingeschreven hebt gestaan ben je een jaar kwijt, ook al heb je niks aan je studie gedaan en je bv een jaar later aan een andere studie bent begonnen.

Als je pas op 1 oktober gaat instromen kan de instelling je weigeren, aangezien ze een groot bedrag verliezen aan diplomabekostiging. Die krijg je dus als instelling alleen als die student op 30 september ingeschreven staat. Dit gaat om bedragen van 10.000 euro voor elke afstuderende student. Daarom is/ wordt " tussentijdse instroom" steeds moeilijker...

Maar 9000 euro is echt veel hoor voor 1 jaar, het kan nl maar max 1771+3063 (collegegeld wettelijk en boete voor 12/13). Anders betaal je instellingstarief en dat is wat de instelling bepaald, daarom is het handig te weten welke indicatie je hebt wettelijk, verhoogd (langstudeerders) of instellingstarief (als je eerder een graad behaald hebt of niet voldoet aan woonplaatsvereiste of buitenlandse student bent zonder verblijfsvergunning met recht op stufi etc etc...). Over instellingstarief is het per instelling de hoogte van het collegeld anders etc etc...
Het is dus niet 1 oktober, maar 30 september die peildatum van DUO!
Je mag het geld nu trouwens nog lenen van de DUO. Dat is het zogenaamde overgangsrecht omdat de studenten die al bezig waren het nog niet konden weten. De studenten die nu beginnen en vertraging oplopen hebben geen recht op die lening.

Echt ik vind deze regeling zo ontzettend strijdig met onze rechtsbeginselen. Snap gewoon niet dat wij twee kamers hebben die hier mee akkoord gegaan zijn zonder ook maar voor deugdelijk overgangsrecht te zorgen.

Weet iemand toevallig of die rechtszaak die de studentenvakbond wilden starten nog doorgaat? Niet dat het bij de Nederlandse rechter zal lukken maar ik had nog een beetje hoop op het Europees Hof (over een jaar of 6 :s )
quote:Brutsel schreef op 02 februari 2012 @ 21:08:

Als je ooit een februari- instroom bent geweest dan telt dat jaar niet mee. Duo telt de inschrijving op 30 september. Als je dus van 1 sept t/m 30 september ingeschreven hebt gestaan ben je een jaar kwijt, ook al heb je niks aan je studie gedaan en je bv een jaar later aan een andere studie bent begonnen.

Als je pas op 1 oktober gaat instromen kan de instelling je weigeren, aangezien ze een groot bedrag verliezen aan diplomabekostiging. Die krijg je dus als instelling alleen als die student op 30 september ingeschreven staat. Dit gaat om bedragen van 10.000 euro voor elke afstuderende student. Daarom is/ wordt " tussentijdse instroom" steeds moeilijker...

Maar 9000 euro is echt veel hoor voor 1 jaar, het kan nl maar max 1771+3063 (collegegeld wettelijk en boete voor 12/13). Anders betaal je instellingstarief en dat is wat de instelling bepaald, daarom is het handig te weten welke indicatie je hebt wettelijk, verhoogd (langstudeerders) of instellingstarief (als je eerder een graad behaald hebt of niet voldoet aan woonplaatsvereiste of buitenlandse student bent zonder verblijfsvergunning met recht op stufi etc etc...). Over instellingstarief is het per instelling de hoogte van het collegeld anders etc etc...Wanneer het voor 1 jaar van mijn studie geld zal het ook geen 9000 euro zijn, maar ik was dus bang dat die andere studies ook als 1 heel studiejaar berekend zouden worden waardoor ik dus over 3 studiejaren een boete zou moeten betalen. Dat zou dus dan meer dan 9000 euro zijn.
Wat raar trouwens dat de februari instromers wanneer ze na 2 maanden stoppen niet meegerekend worden en degenen die in september starten en 2 maanden later stoppen wel een boete moeten betalen. Dat lijkt me ook oneerlijk geregeld zeg.
Ja het is inderdaad erg oneerlijk, maar ja zo bepaald duo/ het ministerie het zo...

Maar die jaren is alleen maar om te tellen hoe lang je studeert of je nu je zesde of zevende jaar gaat verbruiken, de hoogte is dus wettelijk collegegeld + 3063 bij indicatie verhoogd (langstudeerders)
Oké het is dus niet zo dat ieder jaar wat bovenop mijn 4 jaren hbo bachelor komt er 3063 euro word gerekend?

Even offtopic, ik krijg iedere keer zin in cupcakes wanneer ik jouw afbeelding zie haha.
mi-jo, je betaald inderdaad alleen die 3063 euro voor de jaren die je na nominaal +1 jaar hbo-bachelor gaat doen. Dus niet voor de jaren die al geweest zijn. Een hbo-bachelor duurt normaal gesproken toch 4 jaar? Dan geldt de boete pas vanaf het zesde jaar.

Bijv. Je hebt nu al 6 jaar een bachelor opleiding gedaan en gaat nu het zevende jaar in. Dan betaal je dus alleen in dat zevende jaar de boete. En dan ook nog naar rato van het aantal maanden dat je nog ingeschreven staat.

Er wordt inderdaad gekeken naar de inschrijvingen per 30 september. Dat is omdat er 1 meet-moment moet zijn en zo wordt ook de administratieve last beperkt.

Voor jou niet meer relevant, maar misschien wel voor andere 'langstudeerders' die meelezen. De minister wil ook het studentenreisrecht (lees ov-kaart) voor langstudeerders beperken. Dat voorstel is nog in de maakt/in behandeling. Langstudeerders hebben dan minder lang recht op een ov-kaart.
Het is inderdaad wat Mugske zegt, elk jaar wat je langer studeert dan de 4 (+1 uitloopjaar) dus vanaf het zesde jaar betaal je wettelijk + 3063, het zevende jaar dus ook weer wettelijk + langstudeerdersboete.

Wil je dus een master gaan doen na je bachelor staat de teller voor master de master op 0 en dit is dan 1 jaar en 1 uitloopjaar. dus dan betaal je vanaf het 3de jaar wettelijk + langstudeerdersboete.

Ga je na bv 6 jaar weer een bachelor halen en heb je een graad behaald dan worden er weer totaal andere regels toegepast die bijna nog lastiger zijn uit te leggen...
Zou iemand nog kunnen verduidelijken hoe het voor mijn situatie zit, als je het niet erg vind TO?

Ik ben in sept. 2010 begonnen aan een bachelor WO, dus ben nu al 1, 5 jaar bezig. In totaal zal ik er 4 jaar overdoen om mijn bachelor af te ronden (half jaar in het buitenland, zorgt ervoor dan ik een jaar studievertraging krijg -.-' en daar kom ik nu niet meer vanaf). Vervolgens, zal ik in mijn een jarig master nog een half jaar naar het buitenland gaan, en een halfjaar stage lopen waardoor ik waarschijnlijk 2 jaar voor mijn master nodig zal hebben (ipv 1).

In totaal ben ik dan 6 jaar (als alles nu volgens de planning gaat).

Dan moet ik dan vanaf mijn 6de jaar die boete gaan betalen?

En vanaf wanneer heb ik geen OV meer?
En heb ik dan recht op een overgangsregeling?
quote:evelynv schreef op 03 februari 2012 @ 12:33:

Zou iemand nog kunnen verduidelijken hoe het voor mijn situatie zit, als je het niet erg vind TO?

Ik ben in sept. 2010 begonnen aan een bachelor WO, dus ben nu al 1, 5 jaar bezig. In totaal zal ik er 4 jaar overdoen om mijn bachelor af te ronden (half jaar in het buitenland, zorgt ervoor dan ik een jaar studievertraging krijg -.-' en daar kom ik nu niet meer vanaf). Vervolgens, zal ik in mijn een jarig master nog een half jaar naar het buitenland gaan, en een halfjaar stage lopen waardoor ik waarschijnlijk 2 jaar voor mijn master nodig zal hebben (ipv 1).

In totaal ben ik dan 6 jaar (als alles nu volgens de planning gaat).

Dan moet ik dan vanaf mijn 6de jaar die boete gaan betalen?

En vanaf wanneer heb ik geen OV meer?Wanneer jij je bachelor hebt afgerond en aan je master begint, begin je weer met een schone lei. Wanneer je MEER DAN 1 jaar uitloopt betaal je de boete. Dus een 3jarige wo bachelor + 1 jaar uitloop = geen boete. Een 3 jarige wo bachelor + 2 jaar uitloop = 1 jaar boete. Voor master geld het zelfde: een master van 1 jaar + 1 jaar uitloop = geen boete.
Hoi Evelyn

Als je 4 jaar met een half jaar uitloop over je bachelor doet dan betaal je nog steeds wettelijk. In de bachelor fase is 4 jaar + 1 uitloop jaar is wettelijk. Als je na je bachelor fase aan de master begint is het 1 jaar master + 1 jaar uitloop voor wettelijk tarief. Dus eigenlijk 5 jaar bachelor voor wettelijk en daarna 2 jaar masters voor wettelijk.

Er is overigens geen overgangsregeling meer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven