Werk & Studie alle pijlers

Last van ogen op het werk

20-01-2016 18:54 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Korte versie, wat minder specifiek:

Op mijn werk is er erg slecht licht. Mijn andere collega's hebben nergens last van, maar ik krijg pijn in mijn ogen door de inspanning. Ik word gek dat ik geen normaal licht heb om in te werken. Ik zit ook niet bij een raam of iets dergelijks en werk dus in "geel" sfeerlicht. Hoe kaart je zoiets bij je leidinggevende aan? En vooral hoe ga je ermee om, omdat jij als enige last hebt hiervan en de rest niet? En wat voor lamp zou ik kunnen bestellen?
Er zijn tegenwoordig daglichtlampen, misschien is dat een idee? Dit zijn peertjes die je in elke lamp kan draaien.
@little-bird

Ja ik heb dat gezien van die daglichtlampen. Alleen ik durf niet zo goed voor te stellen om dat in de plafondlamp bijv. te doen, omdat de rest dan ook van dat licht gebruik gaat maken. Terwijl mijn andere collega's dus nergens last van hebben.
quote:roderoosje85 schreef op 20 januari 2016 @ 19:20:

@little-bird

Ja ik heb dat gezien van die daglichtlampen. Alleen ik durf niet zo goed voor te stellen om dat in de plafondlamp bijv. te doen, omdat de rest dan ook van dat licht gebruik gaat maken. Terwijl mijn andere collega's dus nergens last van hebben.

Ik zou die dan in ieder geval ook voorstellen.

Dus een mail/notitie naar je werkgever:

Ik heb twee opties gevonden:

1) bureaulamp x, kosten zoveel euro

2) daglichtlampen/peertjes die kunnen ipv de huidige peertjes. Kosten zoveel euro
Bij ons zal er gewoon naar je geluisterd worden. Het is voor een werkgever duurder als je uitvalt door klachten dan het probleem op te lossen. Ook ben ik van de collegialiteit. Als mijn collega daglichtlampen nodig heeft om goed te kunnen werken, dan ga ik dat toch niet tegenwerken?

Gewoon even een gesprekje aangaan met je leidinggevende of eventueel secretaresse die belast is met huisvesting!
Zou het ook nog kunnen dat je toe bent aan een bril?
Als het TL-buizen zijn: losdraaien boven je hoofd. Doen wij op het werk ook (30 man in een grote kantoortuin). 1x per jaar houdt de facilitaire dienst een controleronde en dan draaien ze de lampen weer vast (en wij de volgende ochtend weer los).
Krijg je last omdat je het niet goed kunt zien omdat het te donker is of is het beeldscherm te licht voor de omgeving?

Ik zou het sowieso met je leidinggevende bepreken, lijkt me sterk dat je echt de enige bent als je met meerdere in een ruimte zit.

Tot die tijd zou je een bureaulamp kunnen gebruiken of wellicht flux installeren als je computerscherm te fel is.
De Arbo-verantwoordelijke zoeken en het probleem voorleggen. Bij ons is dat de facilitair manager, maar je zou ook bij personeelszaken kunnen informeren. Een werkgever heeft verantwoordelijkheid en zorgt daar graag voor dat er voldoende licht is op de werkplek. Net zoals een juiste bureaustoel, de juiste hoogte van het bureau enz.
Gesprek aangaan met je werkgever en je ogen laten controleren.
Ik werk bij een heel klein bedrijf, minder dan 10 man. Dus er is geen arboverantwoordelijke of iets dergelijks. En de rest heeft en er geen last van, omdat zij nog wat daglicht hebben. Ik zit net op een ongelukkige plek.

Er zijn geen tl-buizen nu. Er hangt (hoog plafond) een lamp met van die armpjes met normaal licht daarin zoals in een huiskamer.

Ik heb al een bril :P dus daar ligt het ook niet aan. Op mijn vorige werkplek, waar veel licht was, had ik namelijk totaal geen klachten.

Het beeld heb ik al minder scherp/fel gezet. Het is vooral dat het te donker is. Papieren op mijn bureau kan ik niet zonder licht lezen en dan zet ik het bureaulampje aan maar heb ik weer last van de schaduwen. Zeer irritant.
Je bureau verkassen naar een plaats bij 't raam is geen optie?

Ik word overigens net tureluurs van zo'n tl-lampen.

Hangen op mijn werk boven mijn hoofd en af en toe moet ik die toch écht uit hebben of ik word gek.

Te wit, teveel licht, ook een lichte bureau (leg er dan nog een wit papier op en een computerscherm dat licht geeft), ...
Je hebt ook iets als een beeldschermbril, geen idee of je daar iets mee kan, maar kan je wellicht even googelen?
Er is altijd iemand verantwoordelijk voor goede werkomstandigheden. Als het bedrijf klein is, is dat degene die personeelszaken doet, of de baas zelf. Ik zou het gewoon aangeven bij jouw leidinggevende en als die niet reageert, bij de directeur. Dan kan nagekeken worden welk licht er bij moet komen om jouw werkplek in orde te krijgen.
Nou ik denk dat het voornamelijk toch echt aan het licht ligt en niet aan mijn bril.

Ze hebben net een nieuwe indeling gemaakt qua inrichting wie waar zit en omdat ik samenwerk met iemand zit ik daarmee samen en de rest zit dus aan de raamkant waar meer licht is. En ik durf niet te vragen of ik aan de andere kant mag zitten, omdat ze dat net omgegooid hebben. Ben ik daar een aantal weken nieuw en zet ik de hele boel al op stelten. Wil in het begin vooral bescheiden en niet veeleisend overkomen. Als ik er langer werkte had ik geen probleem met doen/aangeven wat ik het liefst wil.
Maar ik begreep uit je oorspronkelijke bericht dat je al,toestemming had om met een voorstel voor een lamp te komen, toch?

Zo ja, hup, uitzoeken en voorleggen. Eventueel in combi met die daglichtlampen.

Nog niet besproken: snel doen. Inderdaad met degene die PZ (erbij) doet of met de directeur.

Zeggen dat je je papieren niet kunt lezen zou voldoende moeten zijn.
Jep, mocht iets zoeken inderdaad. Ben nu druk bezig met een zoektocht :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven