Werk & Studie alle pijlers

Leiding scouting

13-04-2018 20:25 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Bij werk gezet omdat het ( denk ik) vrijwilligerswerk is.

wordt je als scout leiding tegenwoordig gescreend of dergelijke of kan iedereen dit zomaar worden?
Gescreend op wat?
Een VOG zo verplicht zijn, maar dat is natuurlijk een wassen neus.
Je moet een VOG kunnen overleggen.
Maar dat kan je zelf ook vinden met n simpele zoekopdracht.

Hoezo?
Waarom vraag je dat?
Het is vrijwilligerswerk.

Meestal zet ik dit soort dingen onderaan mijn CV, onder "diversen".

Maar als de ervaring belangrijk is voor de sollicitatie, kun je het natuurlijk hoger zetten.

Als het lang geleden is, zal een werkgever niet een referentie vragen.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
haarklover schreef:
13-04-2018 20:42

Maar als de ervaring belangrijk is voor de sollicitatie, kun je het natuurlijk hoger zetten.

Interessant antwoord.
Vanmiddag raakte ik aan de praat met een man. Deze man heeft een crimineel verleden, geen baan en drinkt en rookt behoorlijk. Hij vertelde dat hij leiding was sinds kort bij een scouting groep. Voordat ik enige vorm van reactie kon geven riep de man zijn neefje en was het gesprek afgelopen. Maar het verbaasde me enigszins wel een beetje en vandaar dat ik me afvraag of iedereen dus zomaar scouting leiding kan worden.
Inderdaad een VOG, voor wat dat waard is.
Daarnaast instemming van je bestuur en medeleiding etc.
Frietmetmayo schreef:
13-04-2018 20:46
Vanmiddag raakte ik aan de praat met een man. Deze man heeft een crimineel verleden, geen baan en drinkt en rookt behoorlijk. Hij vertelde dat hij leiding was sinds kort bij een scouting groep. Voordat ik enige vorm van reactie kon geven riep de man zijn neefje en was het gesprek afgelopen. Maar het verbaasde me enigszins wel een beetje en vandaar dat ik me afvraag of iedereen dus zomaar scouting leiding kan worden.
Als er geen VOG wordt aangevraagd voor het delict dat hij heeft gepleegd krijgt hij gewoon een VOG.
Je weet hoe een VOG werkt toch?
Een VOG is inmiddels verplicht en volgens mij houden alle groepen zich daar ook aan.

En tja, wat is een crimineel verleden? Als de man daarvoor nooit veroordeeld is, helpt een VOG natuurlijk sowieso niet. Als het bijvoorbeeld een financieel delict was, belastingontduiking of witwassen ofzo, heeft dat totaal geen invloed op zijn leidinggevende capaciteiten.

Roken en drinken... dat is volgens mij niet verboden en dan doen professionals die met kinderen werken natuurlijk niet zo hard (in hun vrije tijd hoop ik, dat dan wel ;-) )
Frietmetmayo schreef:
13-04-2018 20:46
Crimineel verleden; hoe crimineel en hoe lang geleden? Twintig jaar geleden een keertje een fout gemaakt hebben of zware crimineel die sinds drie maanden “het licht gezien heeft” vind ik een ander verhaal.
En een VOG wordt afgegeven ivm bepaalde werkzaamheden, iemand die veroordeeld is voor fraude kan best een VOG krijgen om met kinderen te werken, iemand die een delict heeft gepleegd met betrekking tot kinderen niet.

Geen baan; ik heb momenteel ook geen baan, wel vier vrijwilligersfuncties (oa met kinderen), waarbij gelukkig nog nooit iemand mij heeft veroordeeld over het momenteel niet hebben van een baan.

Behoorlijk roken en drinken; roken is naar mijn weten niet verboden en behoorlijk drinken zal hij neem ik aan niet doen wanneer hij bij de scouting bezig is en als hij daar niet is mag hij dat toch zelf weten.

Om eerlijk te zijn zie ik in de OP geen dingen om te denken dat diegene geen leiding zou kunnen zijn bij de scouting (wellicht het criminele verleden, maar dat zullen wel meer mensen hebben die daar niet zo open over zijn en het ligt er ook aan wat dit “criminele verleden” inhoud).
Tja, iedereen kan ook vrijwilliger bij de voetbalclub worden. In de praktijk zijn het voornamelijk mensen die binnen de groep zijn opgegroeid en die iedereen dus heel goed kent. De leiding van mijn kinderen heb ik zelf bij de Bevers als kleuter gehad.
Gatinmijnsok schreef:
13-04-2018 21:17
Tja, iedereen kan ook vrijwilliger bij de voetbalclub worden. In de praktijk zijn het voornamelijk mensen die binnen de groep zijn opgegroeid en die iedereen dus heel goed kent. De leiding van mijn kinderen heb ik zelf bij de Bevers als kleuter gehad.
Dit. En de personen die van buiten komen worden doorgaans aangebracht door mensen vanuit de groep.
.
Ok, duidelijk.
Als hij een crimineel verleden heeft voor bijv. inbraken kan hij best een vog krijgen als scoutingleider.
Heeft hij een crimineel verleden met zedenfeiten, dan zal hij geen vog krijgen.
haarklover schreef:
13-04-2018 20:42

Daar gaat de vraag helemaal niet over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven