Werk & Studie alle pijlers

Leraar Nederlands of leraar basisonderwijs

18-08-2019 09:18 227 berichten
Hallo Viva lezers,
Afgelopen jaar ben ik tot de conclusie gekomen dat ik lesgeven heel erg leuk vind. Ik houd ervan om mijn kennis over te dragen aan kinderen. Daarnaast vind ik het heerlijk als mijn baan afwisselend is. Afgelopen jaar heb ik zowel op het vo als het po meegelopen en beide doelgroepen spreken mij aan. Van alle lerarenopleidingen spreken de opleiding tot leraar Nederlands en de opleiding tot leraar basisonderwijs mij het meeste aan.

Maar hoe kies ik nu tussen deze twee? Zijn er lezers die voor dezelfde keuze hebben gestaan? Zijn er leraren basisonderwijs of Nederlands die mij kunnen vertellen wat de voor- en nadelen van de opleiding en het vak zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Aardbei_86 schreef:
23-08-2019 19:02
Op hoeveel middelbare scholen heb je meegelopen? Welke regio?
Op drie middelbare scholen in het zuiden van het land.
Vanwaar de vraag?
Fizz schreef:
23-08-2019 17:17
Ik vond het lesgeven in Nederlands een ondankbaar vak. Naast het vele nakijkwerk, had ik vaak het idee dat er werkelijk niets bleef hangen bij de leerlingen. Zelfs de kennis die ze zouden moeten hebben opgedaan op de basisschool bleek niet (meer) aanwezig. (vmbo en onderbouw havo/vwo) Ik vind dat toch wel zorgwekkend, zeker nu ik hoor dat er voorstanders van zijn om de lat op het hbo en wo lager te leggen v.w.b. de Nederlandse taal.

Het omgaan met leerlingen op het vo vond ik wel heel erg leuk, maar ik vond de nadelen van het werk daar toch niet tegenop wegen.
Misschien heb je het al benoemd, maar wat doe je nu?
Alle reacties Link kopieren
bloemke007 schreef:
23-08-2019 20:20
Op drie middelbare scholen in het zuiden van het land.
Vanwaar de vraag?
Omdat er veel verschillen zitten tussen middelbare scholen. Maar daar heb je een goed beeld van door op drie verschillende scholen mee te lopen. En er zitten ook veel verschillen in regio. Vind dat zelf wel belangrijk bij het maken van een keuze.

Daarnaast had je best een keertje met mij mee kunnen kijken als je dat wilde als je in mijn regio woonde en maar 1 school had gezien. Mag alsnog hoor haha.
Alle reacties Link kopieren
bloemke007 schreef:
23-08-2019 20:27
Misschien heb je het al benoemd, maar wat doe je nu?
Nu werk ik in het bedrijfsleven en dat bevalt prima. Ik vind het prettig dat ik ‘s avonds gewoon klaar ben met mijn werk en dat er niet nog een stapel nakijkwerk in mijn tas zit. Een dag voor de klas staan kost aardig wat energie en ‘s avonds was ik echt wel moe. Ik was het zat om dan nog weer schoolwerk op te pakken. Als ik het liet liggen, dan kon ik in het weekend aan de slag. Wat dat betreft was het vak Nederlands toch echt een verkeerde keuze.
Fizz, ik begin overtuigd te raken dat Nederlands waarschijnlijk te veel werk na school met zich meebrengt.

Wat ik ook ervaren heb (en jammer vind) is de desinteresse op een vo. Ik heb na iedere meeloopdag een soort dagboek bijgehouden en als ik dat teruglees, merk ik dat ik vooral enthousiast schrijf als de leerlingen goed meededen.
Alle reacties Link kopieren
Maar daar heb je zelf wellicht ook weer invloed op. Het is een uitdaging: hoe krijg ik de leerlingen betrokken? Ook in het basisonderwijs speelt dat, uiteraard.

Wanneer wil je beginnen? Dit studiejaar?
Jammer dat je zo een negatief beeld lijkt te krijgen hier van het vak Nederlands en het vo.
naamloosjes schreef:
24-08-2019 08:27
Jammer dat je zo een negatief beeld lijkt te krijgen hier van het vak Nederlands en het vo.
Vind ik ook, maar als dat de realiteit is, dan hoor ik dat liever nu. Maar ik laat me graag overtuigen van het tegenovergestelde ;-).
Groenkroontje schreef:
24-08-2019 08:26
Maar daar heb je zelf wellicht ook weer invloed op. Het is een uitdaging: hoe krijg ik de leerlingen betrokken? Ook in het basisonderwijs speelt dat, uiteraard.

Wanneer wil je beginnen? Dit studiejaar?
Als die invloed mogelijk is, dan is ook het vo nog steeds een optie. In mijn hoofd heb ik ‘wilde plannen’, maar dat moet in de praktijk uitvoerbaar zijn.

Als ik de knoop heb doorgehakt, ga ik me oriënteren op opleiding/zij-instroom/etc.
Alle reacties Link kopieren
bloemke007 schreef:
24-08-2019 08:36
Als die invloed mogelijk is, dan is ook het vo nog steeds een optie. In mijn hoofd heb ik ‘wilde plannen’, maar dat moet in de praktijk uitvoerbaar zijn.

Als ik de knoop heb doorgehakt, ga ik me oriënteren op opleiding/zij-instroom/etc.
Die betrokkenheid heb je heus invloed op, maar je moet er wel keihard je best voor doen. En soms is en blijft het drama.

Toen je meeliep, heb je toen alleen gekeken of ook zelf voor zo’n groep gestaan?

Ik heb weleens de school moeten promoten op basisscholen en voelde me redelijk ongemakkelijk bij die adorerende blikken van de kinderen. Ik ben dus veel beter geschikt voor die lamlendige bijdehandte pubers.
naamloosjes schreef:
24-08-2019 08:27
Jammer dat je zo een negatief beeld lijkt te krijgen hier van het vak Nederlands en het vo.
Ja, vind ik ook jammer. Het hangt echt enorm van de school (en collega’s) af. Wij doen in de onderbouw veel met poëzie, hebben aansprekende boekopdrachten en schrijfopdrachten. We nodigen regelmatig een schrijver uit, werken samen met andere vakken, enzovoorts.
Het nakijkwerk is wel echt een nadeel, voor mij zelf ook, maar de juffen op de basisschool hier in de buurt maken ook gruwelijk lange dagen...
Mevrouw75 schreef:
24-08-2019 08:46
Die betrokkenheid heb je heus invloed op, maar je moet er wel keihard je best voor doen. En soms is en blijft het drama.

Toen je meeliep, heb je toen alleen gekeken of ook zelf voor zo’n groep gestaan?

Ik heb weleens de school moeten promoten op basisscholen en voelde me redelijk ongemakkelijk bij die adorerende blikken van de kinderen. Ik ben dus veel beter geschikt voor die lamlendige bijdehandte pubers.
Ik heb ook echt voor de groep gestaan en onderdelen van een les voorbereid. Maar nooit opgestart en ik merkte bij alle docenten dat het ze niet lukte om ze mee te krijgen. Bij de brugklassers nog het beste. Ik heb jaar 1, 2 en 3 gezien.
Brucedehond schreef:
24-08-2019 08:56
Ja, vind ik ook jammer. Het hangt echt enorm van de school (en collega’s) af. Wij doen in de onderbouw veel met poëzie, hebben aansprekende boekopdrachten en schrijfopdrachten. We nodigen regelmatig een schrijver uit, werken samen met andere vakken, enzovoorts.
Het nakijkwerk is wel echt een nadeel, voor mij zelf ook, maar de juffen op de basisschool hier in de buurt maken ook gruwelijk lange dagen...
Op welk niveau geef jij les? En zijn de leerlingen bij jou wel gemotiveerd?
Mijn leerlingen zijn super leuk en gezien m'n privacy mag je wel een pb sturen.

Ik heb ook op scholen gewerkt, die niet bij me pasten.
bloemke007 schreef:
24-08-2019 08:57
Ik heb ook echt voor de groep gestaan en onderdelen van een les voorbereid. Maar nooit opgestart en ik merkte bij alle docenten dat het ze niet lukte om ze mee te krijgen. Bij de brugklassers nog het beste. Ik heb jaar 1, 2 en 3 gezien.
Waarom denk je dat een opleiding 4 jaar duurt en dat het bij jou dan niet lukt bij de eerste les die je geeft.
Alle reacties Link kopieren
naamloosjes schreef:
24-08-2019 09:23
Waarom denk je dat een opleiding 4 jaar duurt en dat het bij jou dan niet lukt bij de eerste les die je geeft.
Na heel veel jaar opleiding en 13 jaar lesgeven zijn ze bij mij nog niet zo stil, braaf en armen over elkaar als in de film hoor.
Brucedehond schreef:
24-08-2019 08:56
Ja, vind ik ook jammer. Het hangt echt enorm van de school (en collega’s) af. Wij doen in de onderbouw veel met poëzie, hebben aansprekende boekopdrachten en schrijfopdrachten. We nodigen regelmatig een schrijver uit, werken samen met andere vakken, enzovoorts.
Het nakijkwerk is wel echt een nadeel, voor mij zelf ook, maar de juffen op de basisschool hier in de buurt maken ook gruwelijk lange dagen...
Ja, zeker! Veel mensen hebben het idee dat de werkdruk in het po lager is, maar dat is niet zo. Of dat de kinderen makkelijker zijn. Mijn po collega's klagen zelfs dat ze weg moeten als de schoonmakers vertrekken rond 7. Op het po heb je ook veel zorgleerlingen en moet je ook gewoon nakijken. Ik kijk alleen de toetsen na, op het po kijken ze vaak meer na als ik mijn collega's moet geloven. Het zijn allebei mooie banen, maar het is jammer als je een scheef beeld krijgt en daar je keuzes op baseert.
naamloosjes schreef:
24-08-2019 09:23
Waarom denk je dat een opleiding 4 jaar duurt en dat het bij jou dan niet lukt bij de eerste les die je geeft.
Klopt, maar ik had het over de docenten waarbij ik meeliep. Voor hen was het houden en/of krijgen van de interesse vd leerlingen al lastig.
naamloosjes schreef:
24-08-2019 09:21
Mijn leerlingen zijn super leuk en gezien m'n privacy mag je wel een pb sturen.

Ik heb ook op scholen gewerkt, die niet bij me pasten.
Het lukt me niet om een pb te sturen. Ik druk op het envelopje, maar dan gebeurt er niets.
bloemke007 schreef:
24-08-2019 09:48
Het lukt me niet om een pb te sturen. Ik druk op het envelopje, maar dan gebeurt er niets.
Heb je een bericht nu?
Gelukt! Je hebt een mail terug.
Als je zelf een meer dan gemiddelde interesse hebt in een bepaald vak zou ik voor het vo kiezen. Als het je gaat om de ontwikkeling van het kind/ de psyche van het kind/ een kind goed voorbereiden op het goed mee kunnen in de maatschappij zou ik voor het bo kiezen.
Daar wordt namelijk de basis gelegd.
Theamuts schreef:
24-08-2019 15:33
Als je zelf een meer dan gemiddelde interesse hebt in een bepaald vak zou ik voor het vo kiezen. Als het je gaat om de ontwikkeling van het kind/ de psyche van het kind/ een kind goed voorbereiden op het goed mee kunnen in de maatschappij zou ik voor het bo kiezen.
Daar wordt namelijk de basis gelegd.
En als je het beide heel interessant vindt? Ik denk dat dat mijn keuze ook zo moeilijk maakt.
Alle reacties Link kopieren
Als je het beide interessant vindt, kun je denk ik geen foute keuze maken. Gooi een muntje op en laat het los beslissen.

Mocht je na het opgooien van het muntje teleurgesteld zijn, dan weet je ook dat je het andere moet doen.
Promethium schreef:
24-08-2019 17:28
Als je het beide interessant vindt, kun je denk ik geen foute keuze maken. Gooi een muntje op en laat het los beslissen.

Mocht je na het opgooien van het muntje teleurgesteld zijn, dan weet je ook dat je het andere moet doen.
Misschien moet ik dit gewoon doen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven