Werk & Studie alle pijlers

Leuke baan geweigerd..

19-06-2020 13:45 54 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Een paar maanden geleden ben ik aangenomen voor een leuke functie bij een prettige bedrijf. Echter heb ik destijds besloten om bij mijn huidige werkgever te blijven wegens een aantal redenen. Ik heb dit eerlijk verteld aan de contactpersoon van het bedrijf waarbij ik zou starten. Het is dus goed afgesloten en er leek begrip te zijn voor de situatie.

Achteraf gezien zou ik toch wel onwijs graag bij dat bedrijf willen starten. De situatie waarin ik me destijds bevond is nu anders. Onlangs zag ik dat er weer een vacature vrij is, ergens durf ik niet te solliciteren. Ik heb ze toch een soort van afgewezen en nu kom ik ineens weer om de hoek kijken.

Wat zouden jullie doen in deze situatie? Opnieuw solliciteren? Bellen? Mailen? Of gewoon helemaal niks?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou jou als werkgever niet meer aannemen. We hebben destijds toch tijd en energie in jou geïnvesteerd, terwijl je ook vooraf had kunnen bedenken dat je liever bij jouw huidige werkgever bleef.
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt echt aan de redenen. Ik zou niet zitten te wachten op een draaikont als jij, tenzij je echt heel goede redenen had om af te zeggen en om nu weer te solliciteren.
Afhankelijk van de reden.
Nee, heb je. Je hebt een achterstand.


Maar ja kan je misschien wel krijgen. Gewoon proberen.
Je zou je contactpersoon van de vorige keer kunnen bellen en vragen of hij/zij denkt dat je nog een kans maakt als je nog een keer zou solliciteren. Dat je spijt hebt van je keuze.

En als het een heel groot bedrijf is, zou je ook gewoon kunnen solliciteren. Wellicht dat ze je allang weer vergeten zijn bij HR en kom je in een heel ander team.
Alle reacties Link kopieren
Als je het niet probeert lukt het zeker niet. Als jij goed kunt onderbouwen wat er nu anders is tov toen dan zal ik het zeker proberen. Goede motivatiebrief schrijven dus.
Ik zou het uit de motivatiebrief laten als de sollicitatie niet voor de zelfde afdeling of naar zelfde contactpersoon moet. ;-0
Alle reacties Link kopieren
Solliciteren kan altijd. Zij kunnen dan bepalen of ze weer met je in zee willen, dat hoef jij niet voor ze te besluiten.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat om een klein bedrijf, waar ik destijds zelfs langs ben geweest om kennis te maken. Zeer grote kans dat ze nog weten wie ik ben. Desbetreffende contactpersoon uitvoerig gesproken over de situatie en het gaat weer om dezelfde functie.

Ik twijfel of ik via de formele weg moet solliciteren waarin ik in mijn motivatiebrief zal toelichten waarom ik weer terug wil. Of het houden bij een luchtige mail of telefoontje. Wat denken jullie?
anoniem_104893 wijzigde dit bericht op 19-06-2020 14:04
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Indien je dit echt wil dan zou ik bellen en vragen naar de contactpersoon en het uitleggen. Wanneer ik in de schoenen stond van die werkgever en ik zou alleen een brief en c.v. krijgen dan zou ik je niet uitnodigen. Je komt namelijk wispelturig over, solliciteren omdat je daar wil werken, dan zeggen dat je niet wil en nu weer wel. Voor mij zou dat te grillig en onvoorspelbaar zijn en je zou iets uit hebben te leggen hebben mbt: waarom kunnen wij op jou bouwen?
viva-amber wijzigde dit bericht op 19-06-2020 14:06
1.20% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Maar je had dus de vorige keer gesolliciteerd, aangenomen en toen zelf weer afgewezen? Wat was de reden? Die is namelijk wel heel belangrijk.
Dan inderdaad bellen.
Alle reacties Link kopieren
Als ik heel erg enthousiast over je was geweest en ik zou begrip hebben gehad voor de redenen van afwijzen en nu toch wel willen zou je het bij mij met een telefoontje kunnen proberen uit te leggen. Wie weet, als ik je eigenlijk echt heel graag had willen aannemen dan kan dat. Maar ik kan eigenlijk geen redenen bedenken die daar onder zouden vallen
Alle reacties Link kopieren
Heb je toen bewust gesolliciteerd? Want dan zou ik het wel apart vinden dat je op zoek was naar een andere baan en dan uiteindelijk bij je huidige werkgever blijft. Zelfs als er een reden toe was, dat kon je misschien op voorhand bedenken?

Ik denk dat een bedrijf zoiets pas door de vingers kijkt als je bijvoorbeeld een andere baan had aangenomen vooraleer ze je lieten weten dat jij daar mocht starten. Of wanneer zij jou spontaan een baan aanboden. Maar niet wanneer jij jezelf aanbiedt, zij jou willen aannemen en jij je vervolgens weer bedenkt omdat je toch nog met iets zit. Tenzij het iets was dat je niet op voorhand kon voorzien. Anders komt dat heel raar over.
leeg
Alle reacties Link kopieren
Yaszmin schreef:
19-06-2020 14:03
Het gaat om een klein bedrijf, waar ik destijds zelfs langs ben geweest om kennis te maken. Zeer grote kans dat ze nog weten wie ik ben. Desbetreffende contactpersoon uitvoerig gesproken over de situatie en het gaat weer om dezelfde functie.

Ik twijfel of ik via de formele weg moet solliciteren waarin ik in mijn motivatiebrief zal toelichten waarom ik weer terug wil. Of het houden bij een luchtige mail of telefoontje. Wat denken jullie?
Ik heb dit gehad als werkgever. Dame in kwestie zou heel goed gepast hebben, maar besloot toch in haar vertrouwde baan te blijven. Paar maanden later kwam de vacature opnieuw vrij. Zij belde me, vertelde dat ze aan de baan was blijven denken en dat ze zelf een stuk verder in haar 'hoofd' was met meer ruimte en verlangen naar nieuwe ervaringen. We hebben koffie gedronken en het was een prettig gesprek, ik zag en voelde dat ze er voor wilde gaan. We zijn vijf jaar verder en ik heb aan haar de fijnste collega die ik ooit gehad heb. Binnenkort gaat ze jammer genoeg ver weg verhuizen en ik zie er nu al tegen op om haar te moeten vervangen: niemand kan aan haar tippen ;-D
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Je was aangenomen. Misschien hebben ze andere kandidaten toen afgewezen? En toen zei jij op het laatste moment af.
Ik zou je niet meer betrouwbaar vinden. Wie zegt dat je niet nog eens zulke impulsieve acties onderneemt?
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Nee heb je, ja kan je krijgen. Gewoon proberen dus.
Veel reacties van wispelturig en draaikont. Maar je kan het ook van de andere kant bekijken. TO laat niet zomaar een baan in de steek.
Gewoon proberen. En ik zou wél onderbouwen waarom nu wel en dat de situatie veranderd is.
Oudblond schreef:
19-06-2020 14:16
Ik heb dit gehad als werkgever. Dame in kwestie zou heel goed gepast hebben, maar besloot toch in haar vertrouwde baan te blijven. Paar maanden later kwam de vacature opnieuw vrij. Zij belde me, vertelde dat ze aan de baan was blijven denken en dat ze zelf een stuk verder in haar 'hoofd' was met meer ruimte en verlangen naar nieuwe ervaringen. We hebben koffie gedronken en het was een prettig gesprek, ik zag en voelde dat ze er voor wilde gaan. We zijn vijf jaar verder en ik heb aan haar de fijnste collega die ik ooit gehad heb. Binnenkort gaat ze jammer genoeg ver weg verhuizen en ik zie er nu al tegen op om haar te moeten vervangen: niemand kan aan haar tippen ;-D
Ja ik kan me ook best indenken dat ik hier begrip voor zou hebben. Maar zou zeker bellen, niet zomaar een brief sturen.
Ik zou contact opnemen met degene van de vorige keer en die persoon je schroom voorleggen, en vragen hoe ze er over denken als je opnieuw reageert.

Dat bespaart jullie een boel formeel werk; als ze positief is, kan ze zichzelf misschien de procedure besparen. En als ze negatief is, bespaar je jezelf het schrijven van een sollicitatiebrief waarin je een draai moet geven aan de vorige keer.

Ze kan doorvragen wat je motivatie is om nu wel te wisselen.

Wees deemoedig, maar gemotiveerd.
Waarom zou je het niet proberen, niets te verliezen toch?
Alle reacties Link kopieren
Je voldeed destijds aan de vereisten en blijkbaar is de functie nog steeds niet ingevuld. Misschien zijn ze wel blij dat je alsnog wil.

Even bellen en de situatie uitleggen dus. Niet zomaar weer solliciteren zonder uitleg.
I can keep my mouth shut, but you can read the subtitles on my face.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook aan de hand gehad. Ik zou van een kantoortijdenbaan naar fulltime onregelmatig werk gaan. Vanwege de diagnose kanker die mijn moeder net voor arbeidsvoorwaardengesprek kreeg, kreeg ik de opvang van kind niet meer 24/7 rond. Ik moest het later zeker weer proberen zeiden ze. Twee jaar later toen ma enige tijd schoon was alsnog aangenomen.
Wat goed dat iedereen altijd precies weet wat hij/zij wil. En dan vooral niet terug mogen komen op een eerder gemaakte beslissing want dan ben je een onbetrouwbare draaikont.
Vreemde redenaties allemaal en eigenlijk verbaast het mij dat mensen zo reageren.
Lekker navragen, nee heb je ja kun je krijgen. Succes! :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven