Werk & Studie alle pijlers

LOGOPEDIE

15-06-2009 21:40 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 10 jaar voor de klas gestaan in het middelbaar onderwijs en het is tijd voor wat anders.

Nu heeft de opleiding logopedie mijn interesse gewekt.

Wie heeft deze opleiding gedaan en is het moeilijk/zwaar/leuk/variërend etc?

Ik ben nu 34, is het nog de moeite waard?

Wie is er logopediste en hoe bevalt dat?

Ben erg benieuwd naar reacties.

Ik ga iig naar de openavond van de Hoge School Rotterdam
Frankly my dear, I don"t give a damn
Je bent nooit te oud om te leren!! Hier in IJsland is het vrij normaal om op "oudere leeftijd" weer naar school te gaan/ te gaan studeren.
Snjókorn falla, á allt og alla
Dank je voor deze opsteker!

Ik heb zelf (omdat ik het graag wilde) m'n vliegbrevet gehaald. Is natuurlijk geen HBO opleiding maar is wel behoorlijk aanpoten. Wat opviel was dat de "oudere studenten" (ik was nog geen 30) veel geconcentreerder/serieuzer werkten dan de jongeren. Levenservaring wordt vaak onderschat en kan je vast in een aantal aspecten van de studie logopedie helpen.

Veel plezier op de open dag.
Snjókorn falla, á allt og alla
Nou, hier een logopedist!

Ik ben in 2003 afgestudeerd, en vond de opleiding (in Nijmegen trouwens) erg leuk en goed te doen!

Inmiddels ben ik dus al 6 jaar logopedist, en het is echt een ontzettend leuk vak!

Ik heb mijn eigen praktijk, met veel kinderen, maar ook een heel stel volwassenen.

Dat vind ik ook het leuke als logopedist, je kunt echt

óveral terecht komen: van de afdeling neonatologie tot een geriatrische instelling.

Dus ik kan het je zeker aanraden!

En 34 pas... Kan je nog minstens 20 jaar genieten van dit prachtige beroep!

Dank je sproet

Ik begin echt helemaal enthousiast te worden.

Heel raar; zat een beetje na te denken over wat ik leuk vind om te doen ipv lesgeven en ineens komt het woord logopedie in mij op.

Ik googlen en ik kon bij alles wat ik las alleen maar Jaaaah! denken
Hee Calvijn,

maak je niet druk om je leeftijd hoor! Er zijn zoveel mensen die een carrièreswitch maken, gewoon doen. Vooral als je al zo enthousiast bent, dan ben je al een eind op weg toch?

Misschien kun je trouwens ook eens een dagje meelopen met een logepedist? En een meeloopdag op school is vaak ook wel mogelijk.

In ieder geval veel succes met je plannen!
Er zijn toch ook genoeg volwassenen die een deeltijd HBO studie volgen :-). Als jij iets leuk vindt dan moet je, je hart volgen. Je leeft maar 1 x!
Als je er zin in hebt, en je hebt de mogelijkheid: dan zeker doen!

Ik zit in mijn 3e jaar studie logopedie in Eindhoven. Ik ervaar het als een pittige opleiding (maar dat is bij iedereen natuurlijk anders).

Nadeel voor jou misschien is dat logopedie (in elk geval in Eindhoven) niet deeltijd te doen is (raad ik persoonlijk ook niet aan!)

Probeer een meeloopdag te regelen bij een opleiding en het beste is natuurlijk bij een logopedist. Dit kan o.a. in een ziekenhuis, revalidatiecentrum, verzorgingstehuis, scholen (o.a. sbo) praktijken. Zo kun je in elk geval eerst eens bekijken of het je echt wat lijkt.
!
anoniem_82349 wijzigde dit bericht op 12-07-2009 21:56
Reden: Herkenbaarheid
% gewijzigd
quote:calvijn1 schreef op 15 juni 2009 @ 21:40:

is het moeilijk/zwaar/leuk/variërend etc?

Ik ben nu 34, is het nog de moeite waard?

Zag dat je nog meer vroeg wat ik kan beantwoorden.

I
anoniem_82349 wijzigde dit bericht op 12-07-2009 21:57
Reden: Herkenbaarheid
% gewijzigd
He Calvijn1,

In Utrecht kun je de opleiding ook in drie jaar volgen, als je tenminste al een andere HBO/WO propedeuse hebt. Met een afgeronde HBO- of WO-opleiding kun je je ook aanmelden voor de drie-dagen-groep, daarin zitten allemaal mensen zoals jij (zowel qua leeftijd als qua carriere-fase). Je hebt dan ook op drie vaste dagen les en twee vaste dagen vrij. De studielast is net zo zwaar als bij een vijf-dagen-route, maar je hebt structurele vrije dagen, wat handig kan zijn met werk.

Met een PABO-diploma is dat dus ook mogelijk (wordt vaker gedaan, het is een redelijk logische combi/overstap).

Door deze route zitten er op de opleiding in Utrecht relatief meer mensen die wat ouder zijn dan op een andere HBO-opleiding, denk ik.

Ik zit nu aan het eind van het op-een-na-laatste jaar, ben ook met de verkorte route bezig.

De opleiding vind ik best wel pittig, vooral door de hoeveelheid werk. Maar het blijft ontzettend leuk!

Succes met je beslissing!
Hee!

Leuk om mee te lezen zeg! Ik wil namelijk ook hoogstwaarschijnlijk logopedie gaan studeren aan de HU, de 3-dagenroute. Ik heb namelijk een HBO lerarenopleiding op zak, maar ben burn-out geraakt voor de klas omdat mijn perfectionisme me in de weg zit (zat). Ik ben er nu achter dat ik dolgraag met mensen / kinderen wil werken maar niet in zulke grote groepen dat ik ze niet individueel aandacht kan geven. Stemgebruik en alles daaromheen vind ik ontzettend leuk en interessant, dus wie weet...!

Ik ben trouwens op de open dag geweest, goed door het geschiktheidsonderzoek gekomen en heb ook al een dag meegelopen bij een praktijk, dus ik baseer het niet alleen op ideeën over het vak en de studie.

Iemand toevallig een idee of het mogelijk is om via het UWV te re-integreren in studie i.p.v. werk?

Groeten,

Miauwww
Geen reacties meer van TO? Hoe denk je er nu over om logopedie te gaan doen?
quote:Sproet schreef op 15 juni 2009 @ 21:54:

Dat vind ik ook het leuke als logopedist, je kunt echt

óveral terecht komen: van de afdeling neonatologie tot een geriatrische instelling.Late reactie, maar wat is neonatologie?
World of Warcraft: Legion
let wel: je moet voorafgaand aan de studie verschillende tests doen

(stem oefeningen, liedje zingen, ze kijken naar je stem en of je je stem goed gebruikt etc) Hoorde dat het niet veel voorsteld, maartoch Je kunt dus niet zomaar beginnen met de opleiding, Houdt er rekening mee, dat voordat de opleiding start je dus gaat inschrijven voor zo'n loting
quote:[message=3550465,noline]hans66 schreef op 15 juli 2009

Late reactie, maar wat is neonatologie?Doelgroep pasgeborenen in het ziekenhuis
En Calvijn1, ben je destijds nog aan de opleiding Logopedie begonnen?

Ik heb zelf de studie Logopedie/Akoepedie in Utrecht gedaan in de jaren '80. Vandaar dat ik geinteresseerd was.
Logopedie de echt verkorte versie bestaat niet meer in Utrecht vanaf aankomend studiejaar

Ik werd doorverwezen naar volgens mij Nijmegen. Dan heb je alleen op vrijdag les.

De test is goed te doen vond ik. Ik vind je helemaal niet te oud om weer te beginnen. Zeker niet. Maar van logopedistes die ik ken heb ik begrepen dat het salaris geen vetpot is. Als je het salaris vergelijkt met salaris in basisonderwijs is het wel minder.

Ik twijfel zelf tussen pabo en logopedie
Het Viva forum is papaja.
Ook goedemorgen!

Zie nu dat het wel een erg oud bericht is :)
Het Viva forum is papaja.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven