Werk & Studie alle pijlers

Loslaten werk lukt niet na fouten

24-02-2021 07:40 25 berichten
Vorige week heb ik op het werk twee blunders begaan. Kleine blunders maar wel blunders naar buiten toe en niet intern. Ik heb ze direct gecorrigeerd maar er kwam toch een wat vervelende reactie op van de betreffende klanten. De fouten zijn bekend bij mijn leidinggevende en hij ging er heel ontspannen mee om. We hebben afspraken gemaakt hoe dit te voorkomen. Nu is het zo dat we een startend bedrijf zijn (een jaar bezig) en tot nu toe ging het top. Het loopt als een trein. Nu heb ik het gevoel dat ik met deze twee missers het bedrijf een beetje onderuit haal en ben ik me zelf af gaan vragen of ik wel ‘goed’ ben voor het bedrijf. Kortom ik kan het moeilijk loslaten en lig er wakker van, letterlijk. Ik kan ook niet meer ontspannen werken. Dit is de eerste keer dat het misgaat en ik kan het mezelf niet vergeven. Iemand tips hoe dit los te laten?
Alle reacties Link kopieren
Mijn baas zegt altijd; alleen wie niets doet, maakt geen fouten.

Zet het van je af. Leer ervan en werk zorgvuldig. Meer niet.
Maak het jezelf niet te moeilijk. Tuurlijk is het heel vervelend, maar fouten maakt iedereen. Je leidinggevende gaat er relaxt mee om, de fouten zijn hersteld en je gaat deze fouten vast niet meer maken. Leer ervan en laat het verder los.
Je hoeft jezelf helemaal niets te vergeven. Mensen maken soms fouten, dat is de normaalste zaak van de wereld. En tenzij je chirurg bent of een ander beroep hebt waar levens vanaf hangen, is dat niet zo'n big deal.
Zolang je maar ziet wat fout ging, ervan leert zodat je het volgende keer anders aanpakt, dan is het ok.
Nu maak je een hoop drama om iets dat waarschijnlijk niemand over een maand nog weet.
Dus.....oefen je in relativeren.
Zijn de klanten met de correctie naar tevredenheid geholpen? Dan is dat stukje nu in orde.
Verder kan het niet anders dan dat je processen gaandeweg moet verbeteren. Een bedrijf kan het niet perfect doen in theorie. Daar komen al die lean sigma trainingen vandaan. Vind je een fout of gebrek in werkwijzes? Zoek een oplossing om het te voorkomen. Dit geldt voor het bedrijf als geheel, niet alleen voor een enkele werknemer.
Geloof me, jij bent echt niet zo belangrijk dat wanneer jij een keer iets niet goed doet het bedrijf direct niet meer gaat slagen.

Iedereen maakt wel eens een fout. Je baas reageert relaxt, en jullie hebben gekeken hoe je dit in de toekomst kan voorkomen.

Kom op, til er niet zo zwaar gaan. Doe gewoon je best en geniet
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Van fouten maken leer je...

Vervelend, maar je hebt jezelf nu genoeg voor je hoofd geslagen.

Fijne dag vandaag.
Waar mensen werken worden fouten gemaakt. Het probleem is inmiddels opgelost? Laat het gaan.
Ik zou dit gevoel wel met je leidinggevende bespreken.
Iedereen maakt fouten!
Volgens mij is schaamte een van de moeilijkste emoties om 'naast je neer te leggen'. Ik zou naar jezelf maar net zo aardig/vergevingsgezind zijn als je baas naar jou doet. Wees je eigen beste vriend!

En positief gezien: Het wakker liggen geeft blijk van betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel. Dus naast dat je je foutjes gewoon netjes hersteld laat je ook allerlei goede eigenschappen zien in deze situatie.
Dus één klant reageerde vervelend toen jij je foutje recht kwam zetten? Tja.

Misschien was ze wel ongesteld, of had ie ruzie thuis, of is het gewoon een vervelend persoon. Allemaal geen zaken die jij in de hand hebt dus ik zou het lekker loslaten.
Kan je een ander ook niet vergeven als die een fout maakt? Vast wel. Waarom hou je jezelf dan aan een hogere standaard dan anderen? Je bent niet perfect, en dat hoeft ook niet, dat verwacht helemaal niemand.
Waarom zou jij perfect moeten zijn?
Zoggellia schreef:
24-02-2021 08:16

En positief gezien: Het wakker liggen geeft blijk van betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel. Dus naast dat je je foutjes gewoon netjes hersteld laat je ook allerlei goede eigenschappen zien in deze situatie.

Uh, nee. Het wakker liggen zegt niets over betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel, maar alleen wat over TO haar perfectionisme.
En dat is zeker geen goede eigenschap. Het gaat bij perfectionisme namelijk alleen over jezelf, over jouw rol, en over jouw gevoelens, en dat ken je allemaal ontzettend veel waarde toe. Je maakt jezelf daarmee dus veel te belangrijk. Het is dan ook niet voor niks de eigenschap die zorgt voor de meeste burn-outs.

@TO, je hebt een fout gemaakt en dat is balen. Maar wat kan er met een fout nog meer gedaan worden dan: constateren, corrigeren, excuses maken, proces analyseren en verbeteren zodat fout in de toekomst wordt voorkomen? Niets toch?

Het voegt echt niks meer toe dat jij er over door maalt. Dat voorkomt niks, lost niks op, verbetert niks. Het enige wat het doet, is jou in de weg zitten. Kortom, stop er mee. Het is klaar met deze fout.
nummer*zoveel wijzigde dit bericht op 24-02-2021 09:57
0.21% gewijzigd
Dwaler schreef:
24-02-2021 07:44
Je hoeft jezelf helemaal niets te vergeven. Mensen maken soms fouten, dat is de normaalste zaak van de wereld. En tenzij je chirurg bent of een ander beroep hebt waar levens vanaf hangen, is dat niet zo'n big deal.
Zolang je maar ziet wat fout ging, ervan leert zodat je het volgende keer anders aanpakt, dan is het ok.
Nu maak je een hoop drama om iets dat waarschijnlijk niemand over een maand nog weet.
Dus.....oefen je in relativeren.
Helemaal eens hiermee
Wat bereik je ermee wanneer je er niet over heen stapt?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hoe reageer jij zelf als iemand anders een fout maakt?
Ik vind een fout maken doorgaans niet zo erg, maar hoe daar dan op gereageerd wordt (dus hoe dit rechtgezet wordt) vind ik veel belangrijker. Toegeven dat je een fout hebt gemaakt en die zo goed als kan, rechtzetten.

En ga ervan uit, dat het niet de laatste fout is die je gaat maken.

Zijn er zaken die aangepast kunnen worden zodat deze fout niet meer gemaakt wordt in de toekomst? En kan je dat bespreken?
Ik herken dat wel heel erg.
Wat Nummer*Zoveel zegt, kijk hiermee uit. Probeer het los te laten.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
lolllaaa schreef:
24-02-2021 08:13
Ik zou dit gevoel wel met je leidinggevende bespreken.
Iedereen maakt fouten!
Ik zou dat niet doen. Leidinggevende kan en hoeft hier niets mee, en het zet to niet in een positief daglicht. Leidinggevende weet dat er een fout gemaakt is, klaar daarmee. Wat schiet je ermee op door te vertellen dat je dat soort dingen niet los kunt laten?
waarom mag jij geen fouten maken ?
Net als iedereen maak ik ook wel eens fouten. Wat ik doe is dat ik toegeef dat ik een fout gemaakt heb en dan meteen met een passende oplossing kom. Ook pas ik de procedure aan als dat kan en ik daardoor in de toekomst een fout kan voorkomen. Maar zoals andere mensen ook zeggen; probeer het los te laten. Iedereen maakt fouten.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Ik herken mij hier heel erg in hoor! Ik kan mij ook altijd veel te rot voelen als ik een fout maak... Het enige wat ik kan zeggen (maar doen is dus lastig) is gun jezelf de ruimte om fouten te maken. Een bedrijf waar nooit fouten gemaakt worden is geen echt bedrijf ;-)
Ik ben werkgever en ik weet dat mijn medewerkers fouten maken. Dat doe ik zelf namelijk ook, net als jouw werkgever.
Zolang iedereen probeert zijn/haar eigen fouten op te lossen (en hier eerlijk over is) is er geen man overboord.

Waar ik meer moeite mee zou hebben is je onzekerheid, want dat kun je niet zomaar samen de wereld uit helpen. Dat zul je echt zelf moeten doen. Ik zou je daarom adviseren daar mee aan de slag te gaan met een professional.
Was het heel erg wat je hebt gedaan?
Ik heb altijd leidinggevenden gehad die zeiden dat je van fouten kon leren. Zelf houd ik er ook niet van, maar ik hanteer ook een zware definitie voor het begrip fout. Een bijlage vergeten mee te sturen met een mail, zou ik al geen fout noemen bijvoorbeeld.
Wat goed dat je je eigen fout herkent en herstelt! Je neemt verantwoordelijkheid voor wat je doet en tja...het is nu eenmaal mensenwerk en, ook aan de reactie van je baas, valt het mee. Je hebt een plan.
Perfectie is de vijand van goed.
Fouten maken is niet erg, iedereen maakt ze eenmaal. Belangrijker is hoe je de fouten hersteld.

En als je baas er relaxed over doet, zou ik mij ook niet druk maken.
Do not go gentle into that good night, Old age should burn and rave at close of day; Rage, rage against the dying of the light.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven