Loslaten werk lukt niet na fouten

woensdag 24 februari 2021 om 07:40
Vorige week heb ik op het werk twee blunders begaan. Kleine blunders maar wel blunders naar buiten toe en niet intern. Ik heb ze direct gecorrigeerd maar er kwam toch een wat vervelende reactie op van de betreffende klanten. De fouten zijn bekend bij mijn leidinggevende en hij ging er heel ontspannen mee om. We hebben afspraken gemaakt hoe dit te voorkomen. Nu is het zo dat we een startend bedrijf zijn (een jaar bezig) en tot nu toe ging het top. Het loopt als een trein. Nu heb ik het gevoel dat ik met deze twee missers het bedrijf een beetje onderuit haal en ben ik me zelf af gaan vragen of ik wel ‘goed’ ben voor het bedrijf. Kortom ik kan het moeilijk loslaten en lig er wakker van, letterlijk. Ik kan ook niet meer ontspannen werken. Dit is de eerste keer dat het misgaat en ik kan het mezelf niet vergeven. Iemand tips hoe dit los te laten?

woensdag 24 februari 2021 om 07:44
Je hoeft jezelf helemaal niets te vergeven. Mensen maken soms fouten, dat is de normaalste zaak van de wereld. En tenzij je chirurg bent of een ander beroep hebt waar levens vanaf hangen, is dat niet zo'n big deal.
Zolang je maar ziet wat fout ging, ervan leert zodat je het volgende keer anders aanpakt, dan is het ok.
Nu maak je een hoop drama om iets dat waarschijnlijk niemand over een maand nog weet.
Dus.....oefen je in relativeren.
Zolang je maar ziet wat fout ging, ervan leert zodat je het volgende keer anders aanpakt, dan is het ok.
Nu maak je een hoop drama om iets dat waarschijnlijk niemand over een maand nog weet.
woensdag 24 februari 2021 om 07:53
Zijn de klanten met de correctie naar tevredenheid geholpen? Dan is dat stukje nu in orde.
Verder kan het niet anders dan dat je processen gaandeweg moet verbeteren. Een bedrijf kan het niet perfect doen in theorie. Daar komen al die lean sigma trainingen vandaan. Vind je een fout of gebrek in werkwijzes? Zoek een oplossing om het te voorkomen. Dit geldt voor het bedrijf als geheel, niet alleen voor een enkele werknemer.
Verder kan het niet anders dan dat je processen gaandeweg moet verbeteren. Een bedrijf kan het niet perfect doen in theorie. Daar komen al die lean sigma trainingen vandaan. Vind je een fout of gebrek in werkwijzes? Zoek een oplossing om het te voorkomen. Dit geldt voor het bedrijf als geheel, niet alleen voor een enkele werknemer.
woensdag 24 februari 2021 om 07:55
Geloof me, jij bent echt niet zo belangrijk dat wanneer jij een keer iets niet goed doet het bedrijf direct niet meer gaat slagen.
Iedereen maakt wel eens een fout. Je baas reageert relaxt, en jullie hebben gekeken hoe je dit in de toekomst kan voorkomen.
Kom op, til er niet zo zwaar gaan. Doe gewoon je best en geniet
Iedereen maakt wel eens een fout. Je baas reageert relaxt, en jullie hebben gekeken hoe je dit in de toekomst kan voorkomen.
Kom op, til er niet zo zwaar gaan. Doe gewoon je best en geniet
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover

woensdag 24 februari 2021 om 08:16
Volgens mij is schaamte een van de moeilijkste emoties om 'naast je neer te leggen'. Ik zou naar jezelf maar net zo aardig/vergevingsgezind zijn als je baas naar jou doet. Wees je eigen beste vriend!
En positief gezien: Het wakker liggen geeft blijk van betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel. Dus naast dat je je foutjes gewoon netjes hersteld laat je ook allerlei goede eigenschappen zien in deze situatie.
En positief gezien: Het wakker liggen geeft blijk van betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel. Dus naast dat je je foutjes gewoon netjes hersteld laat je ook allerlei goede eigenschappen zien in deze situatie.

woensdag 24 februari 2021 om 08:46
Uh, nee. Het wakker liggen zegt niets over betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel, maar alleen wat over TO haar perfectionisme.
En dat is zeker geen goede eigenschap. Het gaat bij perfectionisme namelijk alleen over jezelf, over jouw rol, en over jouw gevoelens, en dat ken je allemaal ontzettend veel waarde toe. Je maakt jezelf daarmee dus veel te belangrijk. Het is dan ook niet voor niks de eigenschap die zorgt voor de meeste burn-outs.
@TO, je hebt een fout gemaakt en dat is balen. Maar wat kan er met een fout nog meer gedaan worden dan: constateren, corrigeren, excuses maken, proces analyseren en verbeteren zodat fout in de toekomst wordt voorkomen? Niets toch?
Het voegt echt niks meer toe dat jij er over door maalt. Dat voorkomt niks, lost niks op, verbetert niks. Het enige wat het doet, is jou in de weg zitten. Kortom, stop er mee. Het is klaar met deze fout.
nummer*zoveel wijzigde dit bericht op 24-02-2021 09:57
0.21% gewijzigd

woensdag 24 februari 2021 om 08:51
Helemaal eens hiermeeDwaler schreef: ↑24-02-2021 07:44Je hoeft jezelf helemaal niets te vergeven. Mensen maken soms fouten, dat is de normaalste zaak van de wereld. En tenzij je chirurg bent of een ander beroep hebt waar levens vanaf hangen, is dat niet zo'n big deal.
woensdag 24 februari 2021 om 09:30
Hoe reageer jij zelf als iemand anders een fout maakt?
Ik vind een fout maken doorgaans niet zo erg, maar hoe daar dan op gereageerd wordt (dus hoe dit rechtgezet wordt) vind ik veel belangrijker. Toegeven dat je een fout hebt gemaakt en die zo goed als kan, rechtzetten.
En ga ervan uit, dat het niet de laatste fout is die je gaat maken.
Zijn er zaken die aangepast kunnen worden zodat deze fout niet meer gemaakt wordt in de toekomst? En kan je dat bespreken?
Ik vind een fout maken doorgaans niet zo erg, maar hoe daar dan op gereageerd wordt (dus hoe dit rechtgezet wordt) vind ik veel belangrijker. Toegeven dat je een fout hebt gemaakt en die zo goed als kan, rechtzetten.
En ga ervan uit, dat het niet de laatste fout is die je gaat maken.
Zijn er zaken die aangepast kunnen worden zodat deze fout niet meer gemaakt wordt in de toekomst? En kan je dat bespreken?

woensdag 24 februari 2021 om 09:58
Ik zou dat niet doen. Leidinggevende kan en hoeft hier niets mee, en het zet to niet in een positief daglicht. Leidinggevende weet dat er een fout gemaakt is, klaar daarmee. Wat schiet je ermee op door te vertellen dat je dat soort dingen niet los kunt laten?
woensdag 24 februari 2021 om 10:35
Net als iedereen maak ik ook wel eens fouten. Wat ik doe is dat ik toegeef dat ik een fout gemaakt heb en dan meteen met een passende oplossing kom. Ook pas ik de procedure aan als dat kan en ik daardoor in de toekomst een fout kan voorkomen. Maar zoals andere mensen ook zeggen; probeer het los te laten. Iedereen maakt fouten.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

woensdag 24 februari 2021 om 10:39
woensdag 24 februari 2021 om 10:40
Ik ben werkgever en ik weet dat mijn medewerkers fouten maken. Dat doe ik zelf namelijk ook, net als jouw werkgever.
Zolang iedereen probeert zijn/haar eigen fouten op te lossen (en hier eerlijk over is) is er geen man overboord.
Waar ik meer moeite mee zou hebben is je onzekerheid, want dat kun je niet zomaar samen de wereld uit helpen. Dat zul je echt zelf moeten doen. Ik zou je daarom adviseren daar mee aan de slag te gaan met een professional.
Zolang iedereen probeert zijn/haar eigen fouten op te lossen (en hier eerlijk over is) is er geen man overboord.
Waar ik meer moeite mee zou hebben is je onzekerheid, want dat kun je niet zomaar samen de wereld uit helpen. Dat zul je echt zelf moeten doen. Ik zou je daarom adviseren daar mee aan de slag te gaan met een professional.
woensdag 24 februari 2021 om 11:30
woensdag 24 februari 2021 om 12:55